Gjest Refreng Skrevet 24. juli 2023 #21 Skrevet 24. juli 2023 Har ikke hytte, men kunne godt hatt hytte i Norge. Kan reise dit oftere med mindre planlegging. Bare sette seg i bilen og kjøre om man ser værmeldingen for helgen er bra. Man kommer seg ut av huset og tilbringer tid på et annet sted, det føles bra.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #22 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Spania er vel litt skummelt med tanke på lovverket som gjør det nærmest umlig å kaste ut husokkupanter. Dersom man ikke får kastet dem ut innen de første 48 timene Anonymkode: 3b28a...198 Der er lett å få dem ut. Med alarm defineres det som innbrudd og de hives ut. Anonymkode: 2ce4e...374
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #23 Skrevet 24. juli 2023 Vi har tilgang på fritidsbolig ved kysten, og planer om å bygge vår egen. Vi drar ikke dit for finværet. Det er fantastisk der når det er fint, men gråvær kan også være fint. Da kan du ut og fiske, eller du kan holde på i hagen, eller sitte inne ved peisen og legge puslespill sammen. Når det er kulling kan du gå ut mot havet og kjenne på vinden og naturen på en helt annen måte enn hjemme i byen, da kan du virkelig kjenne at du lever! Dette stedet ligger 5 timer hjemmefra om vi kjører, kortere med hurtigbåt og buss. Dermed kan vi reise for en langhelg når vi ser at været blir bra, eller vi kan reise til og fra flere ganger i løpet av sommeren. Og blir det veldig fint i juni kan vi ta utvidede langhelger med hjemmekontor, og bare reise inn til de dagene vi må på kontoret. Et sted i Frankrike ville ikke blitt helt det samme. Anonymkode: d8bac...548 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #24 Skrevet 24. juli 2023 Så er det jo også det etiske aspektet ved å drive opp husprisene i lavkostland, og bidra til å skape hardere kår og mer sosial nød der. Anonymkode: 72bff...759 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #25 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har tilgang på fritidsbolig ved kysten, og planer om å bygge vår egen. Vi drar ikke dit for finværet. Det er fantastisk der når det er fint, men gråvær kan også være fint. Da kan du ut og fiske, eller du kan holde på i hagen, eller sitte inne ved peisen og legge puslespill sammen. Når det er kulling kan du gå ut mot havet og kjenne på vinden og naturen på en helt annen måte enn hjemme i byen, da kan du virkelig kjenne at du lever! Dette stedet ligger 5 timer hjemmefra om vi kjører, kortere med hurtigbåt og buss. Dermed kan vi reise for en langhelg når vi ser at været blir bra, eller vi kan reise til og fra flere ganger i løpet av sommeren. Og blir det veldig fint i juni kan vi ta utvidede langhelger med hjemmekontor, og bare reise inn til de dagene vi må på kontoret. Et sted i Frankrike ville ikke blitt helt det samme. Anonymkode: d8bac...548 Vi hadde hus ved kysten før. Vi holdt på å gå på veggen, det var så mange grå dager. Og det var så trist å sitte inne og se regnet piske mot vinduene. Høydepunktet var å dra ut å fiske, men det er jo begrenset hvor lenge det er gøy også. Nå er vi garantert fint vær! Frankrike er også så sentralt så tar 1 time å komme seg til Italia, det er kort vei til alpene. Det er så mye å se og gjøre! Og maten da! Ferske bsguetter med god ost! Halleluja! Jeg trenger sol og varme noen uker i året! Derfor solgre vi hytta på sørlandet. TS Anonymkode: c5d0b...c66
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #26 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så er det jo også det etiske aspektet ved å drive opp husprisene i lavkostland, og bidra til å skape hardere kår og mer sosial nød der. Anonymkode: 72bff...759 Er frankrike et lavkostland? 😂 Anonymkode: c5d0b...c66 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #27 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Folk liker å ha en hytte de kan kjøre til, bare ta spontane helgeturer her og der, eller dra og jobbe derfra, uten at det er for mye tid og penger involvert i det. De jeg kjenner med hytter er der ganske mange ganger ila et år, ikke bare et par uker i sommerferien. Anonymkode: a1d38...23d Og da kan man jo faktisk få noen fine sommerdager der, hvis man kan hive seg rundt og reise dit når været er meldt bra Anonymkode: becaf...95e 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #28 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og da kan man jo faktisk få noen fine sommerdager der, hvis man kan hive seg rundt og reise dit når været er meldt bra Anonymkode: becaf...95e Joa, men ofte har man 3 uker i fellesferien som er satt av til ferie. Når disse ukene regner bort for 3 året på rad så er jo det deprimerende (synes jeg) Anonymkode: c5d0b...c66 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #29 Skrevet 24. juli 2023 Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg heller kjøpt hus ved kysten i Norge. Det er drømmen, men kunne vært maks 1,5t kjøring unna slik at det hadde vært enkelt å bruke, og sånn at mannen kan kjøre til og fra jobb når jeg og ungene har ferie om sommeren. Men da måtte det jo vært ei hytte vi kunne brukt mye. Anonymkode: 8f34d...c1a 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #30 Skrevet 24. juli 2023 Klima - synes det er uansvarlig å fly så mye Klima - risikerer altfor varme sommere i sør - Europa Praktisk - får brukt den mye oftere Anonymkode: 2351a...365 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #31 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Spania er vel litt skummelt med tanke på lovverket som gjør det nærmest umlig å kaste ut husokkupanter. Dersom man ikke får kastet dem ut innen de første 48 timene Anonymkode: 3b28a...198 Det bor ca 50 millioner personer i Spania. Selv om Norske myndigheter har plukket opp et-par eiere som har vært litt naive når det gjelder utlån, så er ikke dette et stort problem akkurat. Gått alarm, ødelagt lås, med mer, gjelder som innbrudd, og lovbrudd. Anonymkode: c8946...737
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #32 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er frankrike et lavkostland? 😂 Anonymkode: c5d0b...c66 Spania, som også har blitt nevnt i tråden, og som vel er det mest populære alternativet, både for feriehus og airbnb. Anonymkode: 72bff...759
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #33 Skrevet 24. juli 2023 Vil ikke være noe annet sted enn i Skandinavia om sommeren, hvis jeg får velge. Det er altfor varmt for min smak i Sør-Europa da. Vår og høst er fint, men sommer er uutholdelig. Jeg elsker sommeren her i nord, uansett vær. Grønt og friskt, og en temperatur som gjør at man orker å gjøre ting. Lange dager, lyse netter. Seiling, fisking, telting, hagespill, konserter, padling, plukke kantareller og blåbær, være sosial med venner, naboer og familie. Regn gjør ikke noe, da leser vi bøker, spiller spill og treffer gode venner. Folk er forskjellige, rett og slett. Jeg kommer nok faktisk til å kjøpe et hus i Sør-Frankrike om et år eller to, men jeg kommer ikke til å dra dit om sommeren. Anonymkode: 88759...2e4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #34 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vil ikke være noe annet sted enn i Skandinavia om sommeren, hvis jeg får velge. Det er altfor varmt for min smak i Sør-Europa da. Vår og høst er fint, men sommer er uutholdelig. Jeg elsker sommeren her i nord, uansett vær. Grønt og friskt, og en temperatur som gjør at man orker å gjøre ting. Lange dager, lyse netter. Seiling, fisking, telting, hagespill, konserter, padling, plukke kantareller og blåbær, være sosial med venner, naboer og familie. Regn gjør ikke noe, da leser vi bøker, spiller spill og treffer gode venner. Folk er forskjellige, rett og slett. Jeg kommer nok faktisk til å kjøpe et hus i Sør-Frankrike om et år eller to, men jeg kommer ikke til å dra dit om sommeren. Anonymkode: 88759...2e4 Det er slik vi bruker stedene. Norge om sommeren - om været er bra. Feriebolig i Spania vår og høst. Og om været i Norge er dårlig slik som nå leier vi noe midt i mellom med passe temperatur. Anonymkode: c8946...737
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #35 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 9.30): Men mange hytter er ganske langt unna. Oslo folk med hytter i Kragerø bruker 4-5??? Timer å kjøre? Anonymkode: c5d0b...c66 Det er 2 og en halv times kjøring. Anonymkode: d7edd...782 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #36 Skrevet 25. juli 2023 Vi har 1,5 time fra Oslo, kan reise på kort varsel når været meldes bra. Kan også jobbe derfra om vi vil, selvsagt. Vi har kjøpt en familiehytte med gode minner både for oss og barna i perioden før vi gikk inn og kjøpte. Hadde vi stått helt fritt så ville jeg kanskje heller hatt fjellhytte, men her fikk vi betydelig rabatt og rent faktisk råd til å ha den, så da var valget enkelt. Har et par vennepar som eier leilighet i Spania, og det kunne jeg ikke tenkt meg. Flybilletter for familie på fire, og mange flere timer i reise for hver gangs bruk. Anonymkode: ecfb9...84f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #37 Skrevet 25. juli 2023 Har familiehytte ved sjøen, kun 1 time unna. Så den blir jo brukt mye, for vi kan jo dra ned for bare en natt, eller dagsbesøk og. Og reiser jeg til utlandet, så liker jeg å reise til forskjellige steder. Og synes det er deilig å bo på hotell, slippe husarbeid og matlaging. Nå foretrekker jeg norsk sommer. Skal jeg reise til varmen, ønsker jeg å gjøre det på vinteren. Storbyer på våren eller høsten. Anonymkode: 3452a...604 1
enkefru Skrevet 25. juli 2023 #38 Skrevet 25. juli 2023 Har hytte ved sjøen ca 1 time hjemmefra og det er så verdt det. Bruker den masse og den friheten med å bestemme seg/ombestemme seg er så deilig, gull verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #39 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 9.23): Vi har et hus i frankrike. Det er 28 grader og strålende som hver dag. Så har man maten da og vinen! Og tempraturen i vannet 🤩 Det skulle jeg gjerne hatt! Jeg synes Frankrike er så flott! Jeg er litt misunnelig! Prisene er vel ikke så ille der heller. Jeg har sett de vakreste landsbyer med så sjarmerende hus. Frankrike holder seg gjerne unna den verste hetebølgen også? Vi har leilighet i utlandet, men det er mest en investering som vi leier ut. Vi har hytte også langs kysten. Det er jo greit å ha for helgeturer, men det er ikke slik at vi bruker den SÅ mye. Jeg ville gjerne hatt et hus i Nord-italia eller Frankrike. Mye kultur, god mat, vakker natur.. Så jo. Jeg har tenkt å selge huset etterhvert og få meg en leilighet, eller bare bo på hytta i Norge, og så ha en "hytte" i utlandet heller. Jeg er ikke bundet til å jobbe i Norge, og kan i praksis bo hvor -som helst. Det er bare ungdommene som holder meg tilbake. Anonymkode: 39a97...553
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #40 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 10.04): Dette stedet ligger 5 timer hjemmefra om vi kjører, kortere med hurtigbåt og buss. Vi har hytte som ligger 40 minutter unna haha...det er nesten litt flaut. Men det er veldig praktisk, og en nydelig plass. 5 timer høres mye ut på en helg.. Anonymkode: 39a97...553
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå