Gå til innhold

Folk som kjøper seg dyre sommerhus langs kysten i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den Norske kysten er fantastisk! Problemet er den Norske sommeren.. Man må nesten regne med at 50-70% av sommeren regner bort.

Det er da jeg lurer, hvorfor ikke heller kjøpe feriehus i utlandet? Enn å bruke mange millioner på en hytte langs kysten i Norge. Prisene er jo sinnsyke!

Vi har et hus i frankrike. Det er 28 grader og strålende som hver dag. Så har man maten da og vinen! Og tempraturen i vannet 🤩

Anonymkode: c5d0b...c66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sikkert fordi det er lettere å passe på det. Hvem passer på deres hus når dere er i Norge? 

Anonymkode: 35aea...dea

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koster jo litt met å dra frem og tilbake for en helg da. De med sommerhus langs kysten bruker det jo ofte. 

Anonymkode: 7450a...59b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk liker å ha en hytte de kan kjøre til, bare ta spontane helgeturer her og der, eller dra og jobbe derfra, uten at det er for mye tid og penger involvert i det. De jeg kjenner med hytter er der ganske mange ganger ila et år, ikke bare et par uker i sommerferien. 

Anonymkode: a1d38...23d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert fordi det er lettere å passe på det. Hvem passer på deres hus når dere er i Norge? 

Anonymkode: 35aea...dea

Vi leier ut mye og betaler folk for å passe på, vaske det mellom gjester, klippe plen osv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har tilgang på leilighet ved stranden i Spania (ikke vår men i familien, har egen nøkkel å får låne så ofte vi vil). Kunne likevel tenkt meg en liten sørlandsperle. Må bare vinne i Lotto først!

Anonymkode: e3558...89f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk liker å ha en hytte de kan kjøre til, bare ta spontane helgeturer her og der, eller dra og jobbe derfra, uten at det er for mye tid og penger involvert i det. De jeg kjenner med hytter er der ganske mange ganger ila et år, ikke bare et par uker i sommerferien. 

Men mange hytter er ganske langt unna. Oslo folk med hytter i Kragerø bruker 4-5??? Timer å kjøre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor trygt opplever dere at det er å eie hus i utlandet? Og hvem ser etter det når dere ikke er der? Hvilken prisklasse er huset deres? Og synest dere at dere får brukt det nok? Vi vurderer leilighet i varmere strøk, men er veldig usikre….

Anonymkode: c1fa2...4d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her:

Da tenker jeg at hytter på fjellet er mye mer anvendelig! Der er man ikke avhengig av fint vær og den kan brukes hele året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her:

Da tenker jeg at hytter på fjellet er mye mer anvendelig! Der er man ikke avhengig av fint vær og den kan brukes hele året

De jeg kjenner med hytte langs kysten bruker den året rundt. Finnes peis i de hyttene også.

Anonymkode: 7450a...59b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja takk, begge deler.

Kortreist i Norge, og her drar vi jo litt etter været. Garantert varme ute. 

Fjellet er det greiest å leie, godt med variasjon da enkelte steder er alt for populære i sesong, og langt å kjøre slik at det er dyre døgn om man skal eie. 

Anonymkode: c8946...737

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt både hytte i Norge og hus i Spania. Ville nye heller hatt bare hytte i Norge. Mye mer anvendelig.

Anonymkode: 6c228...83e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men mange hytter er ganske langt unna. Oslo folk med hytter i Kragerø bruker 4-5??? Timer å kjøre? 

Det er likevel noe annet å hive bikkja i bilen og kjøre noen timer enn å booke tur til Frankrike for hele familien.

Jeg kjenner mange som har flere timer å kjøre og som føles som er på hytta hver helg, de har vel ikke noe imot å kjøre da. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hytte ved kysten. Bruker den gjennomsnittlig 2-3 ganger i måneden. Tar meg omlag 1 og 1/2 time å kjøre dit. Perfekt avstand😊 Og jeg er overhodet ikke avhengig av godt vær for å være der. 

Skulle jeg hatt feriehus i Frankrike ville jeg brukt 1 hel dag og tusenvis av kroner for å komme meg dit. Og så kommer barnas billetter i tillegg🫣

Anonymkode: 3b28a...198

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor trygt opplever dere at det er å eie hus i utlandet? Og hvem ser etter det når dere ikke er der? Hvilken prisklasse er huset deres? Og synest dere at dere får brukt det nok? Vi vurderer leilighet i varmere strøk, men er veldig usikre….

Vi har hatt hus i Spania, og ville ikke gjort det igjen. Det passer evt for pensjonister. Mye bedre å leie den korte tiden man er der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør, og ikke samme land.

Det føles minst like trygt som hjemme. Det er best å kjøpe i inngjerdet sameie, så blir alt av vedlikehold basseng, hage med mer, ivaretatt når man ikke er der. Samt at fastboende også bor tett på og gir en lyd om det er noe. Alternativet er å leie inn noen, men da har du ulempen med at ingen bor "tett på", samt at det blir dyrere. 

Prisklasse - hvor langt er et tau? Det kommer an på hva du ønsker, om du vil ha enebolig eller være del av sameie, ha basseng, område, nærhet til populær by, sjø, med mer. 

Bruk - Ja, særlig etter Korona når det har vært ok å ta med PCen å ta en workation. 

Det lønner seg ikke sett mot å leie airBnB i samme område, men det er godt å ha eget. Ville lønt seg om vi valgte å leie ut, men det ønsker vi ikke. 

Anonymkode: c8946...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi reiser til utlandet det ønsker vi å se mange ulike steder, ikke ett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har hatt hus i Spania, og ville ikke gjort det igjen. Det passer evt for pensjonister. Mye bedre å leie den korte tiden man er der.

Spania er vel litt skummelt med tanke på lovverket som gjør det nærmest umlig å kaste ut husokkupanter. Dersom man ikke får kastet dem ut innen de første 48 timene

Anonymkode: 3b28a...198

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den Norske kysten er fantastisk! Problemet er den Norske sommeren.. Man må nesten regne med at 50-70% av sommeren regner bort.

Det er da jeg lurer, hvorfor ikke heller kjøpe feriehus i utlandet? Enn å bruke mange millioner på en hytte langs kysten i Norge. Prisene er jo sinnsyke!

Vi har et hus i frankrike. Det er 28 grader og strålende som hver dag. Så har man maten da og vinen! Og tempraturen i vannet 🤩

Vi har begge deler.

Hus i Spania som vi leide ut for å finansiere de første årene, og nå hytte med strand som vi har brukt noen år på å pusse opp.

I Spania må man ha folk som passer huset, både i forhold til utleie og vedlikehold -det krever endel. Både å bygge kontakter og å lære seg landets juss i forhold til bank og papirer. Oppussing og utbygging har krevd endel ekstra turer og feilslag oppigjennom. Full forståelse for at man holder seg til Norge når det kommer til eiendom. Stedet vi har i Norge brukes i perioder oftere, da det bare er å pakke bilen etter jobb å svippe bort, mens Spania er nydelig både sommer og vinter for et kjærkomment avbrekk og varme.

Samtidig, det kommer an på hvor i Norge man har hytte da -Vi har hatt mange flotte sommer/helger der de siste 5årene. Sjeldent regn, og selv da så har det jo egen sjarm.

Syntes ikke det ene er noe bedre en det andre, det kommer jo helt an på hva man liker. Syden kan bli ensformig også… kom nettopp tilbake etter en mnd med sol og 30-40C. Deilig, for all del, men litt godt å komme hjem til lett bris og regn faktisk. 

Anonymkode: 6947e...887

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kommer til å bli mer og mer populært og feriere i Norden på sommeren. Klimaet blir bare verre og verre med alle hetebølgene nedover i Europa. Og ikke tro at det blir bedre i årene fremover. 

Europeere kommer til å komme hit for å feriere i fremtiden. 

Anonymkode: db078...610

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...