Kate Upton Skrevet 24. juli 2023 #121 Skrevet 24. juli 2023 Perfume skrev (8 timer siden): De skulle satt inn Mimir som leder. Moxnes var en fremragende politiker, en jeg hadde enormt tillit til. Og på en måte fremdeles har. Men Mimir har jeg også enormt tillit til. Så håper han kunne tatt ledelsen. Det er riktig å trekke seg når man gjør en slik bommert. Bommert? Han stjal jo med vilje... For så å ljuge etterpå. Det er ingen bommert. 10
I Grosny Skrevet 24. juli 2023 #122 Skrevet 24. juli 2023 (endret) MorTil2 skrev (48 minutter siden): Det er ikke solbrillene som er problemet, men antall versjoner av historien omkring solbrillene og hvordan de endte i hans besittelse, som er problemet. Tyveri er en kriminell handling, helt uavhengig av verdien på det som stjeles. Man må kunne forvente at de menneskene som skal representere oss ikke begår slike handlinger. Mulig det blir ekstra ille når det er partilederen til "de svakes" parti som begår tyveriet, og særlig vanskelig for de som står igjen og skal oppebære partiets visjoner om den svakes rettigheter, ta fra de rike og gi til de fattige osv. I det lyset blir dette tyveriet alt annet enn bagatellmessing. Moxnes er blant de rikere av oss, og solbrilletyveriet fremstår dermed som stikk motsatt av det han predikerer.Vil det ikke fremstå som noe falskt å messe om de rikes plikt til å avstå noen av gode sine for å hjelpe de med mindre, når han selv har forsynt seg av kakefatet og ikke ville betale for kaken? Jeg kjenner ikke til saken med Vedum og hytten, men med alt som har hendt i det siste innad i regjeringen, forundrer det meg ikke at også han gjør dumme valg. Hadde jeg vært rikspolitiker og blitt tatt på fersken for solbrilletyveri så hadde jeg garantert blitt så satt ut at jeg kunne ha jugd på utallige forskjellige måter. Hans reaksjon var veldig urutinert og menneskelig. Rutinerte og dyktige tyver klarer å forholde seg kalde og unngå å si for mange ord. Moxnes er ikke på det nivået. Jeg vil ikke engang kalle han for amatør. Skurkekompetansen hans er enda lavere enn det. Vi forventer at partiledere ikke begår idiotisk nasking. Greit nok, men det viktigste er at de ikke godkjenner misbruk av offentlige midler eller begår korrupsjon. Man kan gjette at en som nasker er på et moralsk lavt nivå og fort kan bli korrupt, men det blir som å legge sammen 1 + x og få 2. Det kan være sant, men ikke nødvendigvis. Angående det ideologiske, kommunister vil gjerne gi etter evne og forsyne seg etter behov, når det er sagt, han trengte neppe solbriller, her var det nok et eller annet om ble feil. Ja da, tyveri er kriminelt, men hvor mange av oss er det som har begått lavnivåkriminalitet som f.eks. nasking, svart arbeid eller annet småsnusk? 80 prosent? Skade-effekten av tyveriet og mediekjøret rundt det er imidlertid store. Rødt kan tape mange millioner i støtte når de får færre stortingsrepresentanter, og Moxnes er fintet ut av banen. Endret 24. juli 2023 av I Grosny 3
Supa Skrevet 24. juli 2023 #123 Skrevet 24. juli 2023 MorTil2 skrev (12 minutter siden): Ja, jeg klarer ikke helt å sammenkoble det han nå sier (som vel egentlig er en av de versjonene han kom med først), med det som kommer frem på overvåkingsvideoen til VG. På videoen legger han solbrillene på trallene, ser ned på de og med ryggen til kassen (?) og kanskje ved et litt mer skjult sted, legger han de i lommen. Han ser jo til og med bak seg før han gjør det. Tvilen skal alltid komme tiltalte til gode. Men for meg ser det ganske planlagt og bevisst ut. Ja jeg synes det er rart at han ikke presiserer dette. Han har jo ikke kommentert VG-videoen. Han burde presisert det hele en gang til nå som vi har sett videoen. 1
Gjest Adobyen Skrevet 24. juli 2023 #124 Skrevet 24. juli 2023 Jeg mener jo at alle bør oppføre seg lovlig og ønsker ikke verken tyveri eller andre forbrytelser. Men denne saken har vokst ut av alle proporsjoner og oppblåst til en gigantisk katastrofe. En liten fillesak, et tyttebær i skogen, og folk mobiliserer til krig med kanoner i form av presse og nettforum. Moxnes har gjort opp for sin forbrytelse og betalt sin straff (bot). Alt det andre krigerske hysteriet fra folk som ikke ser sine egne feil, men er raske til å slå ned på naboens moral.. nei. Av de som truer, hyler og skråler, står det en hel masse folk med hemmeligheter. Noen har nasket, andre har kjørt på noe og stukket av, noen har snytt på skatten, snoket, plaget katten og begått vold og forsikringssvindel. De er ovenpå så lenge det ikke kommer i avisen. Beklager utbrudd, men jeg synes det er nok nå. Jeg hadde reagert på samme måte om det gjaldt noen andre. Høy eller lav.
Caniggia Skrevet 24. juli 2023 #125 Skrevet 24. juli 2023 Supa skrev (18 minutter siden): Ja jeg synes det er rart at han ikke presiserer dette. Han har jo ikke kommentert VG-videoen. Han burde presisert det hele en gang til nå som vi har sett videoen. I sin «avskjedstale» idag, brukte han ikke én gang ord som «tyveri», «stjele» osv. om det han gjorde. Han «tok» riktignok brillene, men hva betyr egentlig det? For meg er det en avgjørende etisk forskjell på å være tankeløs og klønete, og å begå et forsettelig tyveri. Det er også uklart for meg hvilken rolle kjæresten spilte. Har hun også fått forelegg (for medvirkning)? Eller er hun bare like tankeløs og sløv som ham? 4
Korpsnerden Skrevet 24. juli 2023 #126 Skrevet 24. juli 2023 (endret) Adobyen skrev (17 minutter siden): Jeg mener jo at alle bør oppføre seg lovlig og ønsker ikke verken tyveri eller andre forbrytelser. Men denne saken har vokst ut av alle proporsjoner og oppblåst til en gigantisk katastrofe. En liten fillesak, et tyttebær i skogen, og folk mobiliserer til krig med kanoner i form av presse og nettforum. Moxnes har gjort opp for sin forbrytelse og betalt sin straff (bot). Alt det andre krigerske hysteriet fra folk som ikke ser sine egne feil, men er raske til å slå ned på naboens moral.. nei. Av de som truer, hyler og skråler, står det en hel masse folk med hemmeligheter. Noen har nasket, andre har kjørt på noe og stukket av, noen har snytt på skatten, snoket, plaget katten og begått vold og forsikringssvindel. De er ovenpå så lenge det ikke kommer i avisen. Beklager utbrudd, men jeg synes det er nok nå. Jeg hadde reagert på samme måte om det gjaldt noen andre. Høy eller lav. Her vi helt uenige. En ting hadde vært om det kom frem at Moxnes stjal en pakke tyggis da han var 14 uten ferdig utviklet impulskontroll. Men nå snakker vi om en 41 år gammel partileder og stortingsrepresentant. Jeg tror, i motsetning til deg, at ganske få driver med slike hemmeligheter du beskriver (og ganske alvorlige vil jeg påstå - vold, katteplaging, skatte/forsikringssvindel osv), men at de som gjør det gjør ofte flere av disse. Hvordan hadde det gått med næringslivet om vi alle nasket (som du kaller det) uten konsekvenser? Endret 24. juli 2023 av Korpsnerden Tok vekk et ord 11 1
Spitzy Skrevet 24. juli 2023 #127 Skrevet 24. juli 2023 Oida skrev (1 time siden): Hvorfor bekymrer du deg da over hans "millionlønn som han egentlig ikke vil ha"? Jeg er ikke bekymret. Jeg er uenig i påstanden om at han tar ut millionlønn 1
Gjest Adobyen Skrevet 24. juli 2023 #128 Skrevet 24. juli 2023 Korpsnerden skrev (10 minutter siden): Her vi helt uenige. En ting hadde vært om det kom frem at Moxnes stjal en pakke tyggis da han var 14 uten ferdig utviklet impulskontroll. Men nå snakker vi om en 41 år gammel partileder og stortingsrepresentant. Jeg tror, i motsetning til deg, at ganske få driver med slike hemmeligheter du beskriver (og ganske alvorlige vil jeg påstå - vold, katteplaging, skatte/forsikringssvindel osv), men at de som gjør det gjør ofte flere av disse. Hvordan hadde det gått med næringslivet om vi alle nasket (som du kaller det) uten konsekvenser? Det er nok mer av dette enn vi får vite. Jeg vet ikke om det finnes noen oversikter på nett, men politiet har nok å gjøre. Det samme har alle de andre kontrollinstansene, toll, skatt osv. men naboen vet ikke om det. Det er en sak mellom den enkelte og myndigheten.
O Rakel Skrevet 24. juli 2023 #129 Skrevet 24. juli 2023 (endret) språkpurk skrev (På 24.7.2023 den 9.49): Jeg tror du må se de to tingene i sammenheng. Når tyven er partileder, vil overvåkningsvideoen være av offentlig interesse, og politiet står fritt til å offentliggjøre den Her er det innsynsretten som ble gjeldende. Media kan be om innsyn i straffesaker (her at politiet hadde mistanke om) og BM er en folkevalgt. Endret 11. august 2023 av Elaine Marley 2 1
Korpsnerden Skrevet 24. juli 2023 #130 Skrevet 24. juli 2023 Adobyen skrev (4 minutter siden): Det er nok mer av dette enn vi får vite. Jeg vet ikke om det finnes noen oversikter på nett, men politiet har nok å gjøre. Det samme har alle de andre kontrollinstansene, toll, skatt osv. men naboen vet ikke om det. Det er en sak mellom den enkelte og myndigheten. Ganske mange jobber man trenger politiattest for da, virker merkelig om folk har rullebladet fullt. 6
Spitzy Skrevet 24. juli 2023 #131 Skrevet 24. juli 2023 Korpsnerden skrev (2 timer siden): Det hadde vært enklere om du, som tydligvis er veldig godt informert om Rødt og deres stortingsrepresentanter, kan vise meg noe annet? Jeg vet ikke noe mer enn at han er stortingsrepresentant og at jeg derfor antok han fikk samme lønn som andre stortingsrepresentanter. Helt uavhengig av lønnen hans så synes jeg at det å stjele er forkastelig og ikke en liten bagatell eller en feil alle gjør. Jeg fant ingen fra 2022, og jeg får ikke sett den videoen du mente jeg skulle se. Jeg kan linke til tidligere år selvsagt .https://www.nettavisen.no/nyheter/mimir-kristj-nsson-gar-kraftig-ned-i-lonn-som-stortingspolitiker/s/12-95-3424180644 1
ops2 Skrevet 24. juli 2023 #132 Skrevet 24. juli 2023 1 hour ago, I Grosny said: Hadde jeg vært rikspolitiker og blitt tatt på fersken for solbrilletyveri så hadde jeg garantert blitt så satt ut at jeg kunne ha jugd på utallige forskjellige måter. Hans reaksjon var veldig urutinert og menneskelig. Rutinerte og dyktige tyver klarer å forholde seg kalde og unngå å si for mange ord. Moxnes er ikke på det nivået. Jeg vil ikke engang kalle han for amatør. Skurkekompetansen hans er enda lavere enn det. Vi forventer at partiledere ikke begår idiotisk nasking. Greit nok, men det viktigste er at de ikke godkjenner misbruk av offentlige midler eller begår korrupsjon. Man kan gjette at en som nasker er på et moralsk lavt nivå og fort kan bli korrupt, men det blir som å legge sammen 1 + x og få 2. Det kan være sant, men ikke nødvendigvis. Angående det ideologiske, kommunister vil gjerne gi etter evne og forsyne seg etter behov, når det er sagt, han trengte neppe solbriller, her var det nok et eller annet om ble feil. Ja da, tyveri er kriminelt, men hvor mange av oss er det som har begått lavnivåkriminalitet som f.eks. nasking, svart arbeid eller annet småsnusk? 80 prosent? Skade-effekten av tyveriet og mediekjøret rundt det er imidlertid store. Rødt kan tape mange millioner i støtte når de får færre stortingsrepresentanter, og Moxnes er fintet ut av banen. Han sa ikke noe til media da han ble tatt på fersken. Nei, det var to uker etter tyveriet at det kom fram i nyhetene. I løpet av de to ukene kunne han ha bestemt seg for å bare legge kortene på bordet. Alle liker en som selv sier ifra, og som ikke lyver når han blir spurt om hva som skjedde. 6
Kathrina Skrevet 24. juli 2023 #133 Skrevet 24. juli 2023 Send ham på Søndagsskolen - der lærer man at det er galt å stjele og å lyve. Kanskje litt sent men han kan følge barna sine og plukke opp noe.😀 3
Gjest BitterMann Skrevet 24. juli 2023 #134 Skrevet 24. juli 2023 (endret) 1 hour ago, Supa said: Ja jeg synes det er rart at han ikke presiserer dette. Han har jo ikke kommentert VG-videoen. Han burde presisert det hele en gang til nå som vi har sett videoen. Det handler vel om at han ikke ønsker å presisere hva han har gjort. På samme måte som han sier han "håndterte saken dårlig" i stedet for å si at han gjentatte ganger løy om hva han haddde gjort. Endret 24. juli 2023 av BitterMann
Spitzy Skrevet 24. juli 2023 #135 Skrevet 24. juli 2023 Sommerkommer skrev (1 time siden): Hva snakker du om? Han har jo samme lønn som de andre? Han får jo salær fra Stortinget. Ikke fra partiet. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stortingsrepresentanters_økonomiske_goder Jeg snakker om at han ikke tar ut millionlønn, slik de fra andre partier gjør. Ja, han får lønn fra Stortinget , og følger rødt sine regler. 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 24. juli 2023 #136 Skrevet 24. juli 2023 Korpsnerden skrev (Akkurat nå): Ganske mange jobber man trenger politiattest for da, virker merkelig om folk har rullebladet fullt. Det finnes vel både gjengangere og engangshendelser av forskjellig slag. Jeg vet ikke hvilke saker som kommer på rullebladet, men det er en oversikt her https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/opplysninger-i-politiattesten/ Jeg fikk forresten en bot for å kjøre 9 km over fartsgrensen i en 50-sone i Danmark for15 år siden. Det var ingen som tipset VG og offentliggjorde dette.
Korpsnerden Skrevet 24. juli 2023 #137 Skrevet 24. juli 2023 Spitzy skrev (13 minutter siden): Jeg fant ingen fra 2022, og jeg får ikke sett den videoen du mente jeg skulle se. Jeg kan linke til tidligere år selvsagt .https://www.nettavisen.no/nyheter/mimir-kristj-nsson-gar-kraftig-ned-i-lonn-som-stortingspolitiker/s/12-95-3424180644 Jeg har aldri bedt deg se noen video, du ba meg linke til videoen som var nevnt i skjermdumpen jeg la inn, og det gjorde jeg. Diskusjonen om lønnsbetingelsene til Moxnes er en avsporing, og jeg er ferdig med den. Han tjener nok til å kjøpe det han trenger, og stjeling er ulovlig. 2
I Grosny Skrevet 24. juli 2023 #138 Skrevet 24. juli 2023 ops2 skrev (13 minutter siden): Han sa ikke noe til media da han ble tatt på fersken. Nei, det var to uker etter tyveriet at det kom fram i nyhetene. I løpet av de to ukene kunne han ha bestemt seg for å bare legge kortene på bordet. Alle liker en som selv sier ifra, og som ikke lyver når han blir spurt om hva som skjedde. Jeg er helt enig i at han har taklet dette absolutt elendig. Ikke har han klart å bruke pr-rådgivere og advokater på en effektiv måte heller. Mulig han gikk på en psykisk smell. 3
Korpsnerden Skrevet 24. juli 2023 #139 Skrevet 24. juli 2023 Adobyen skrev (11 minutter siden): Det finnes vel både gjengangere og engangshendelser av forskjellig slag. Jeg vet ikke hvilke saker som kommer på rullebladet, men det er en oversikt her https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/opplysninger-i-politiattesten/ Jeg fikk forresten en bot for å kjøre 9 km over fartsgrensen i en 50-sone i Danmark for15 år siden. Det var ingen som tipset VG og offentliggjorde dette. Så lenge du vedtok boten og betalte den, så hadde du vel ikke hatt problemer med at det kom i VG, heller? 2
I Grosny Skrevet 24. juli 2023 #140 Skrevet 24. juli 2023 Kate Upton skrev (1 time siden): Bommert? Han stjal jo med vilje... For så å ljuge etterpå. Det er ingen bommert. Nesten alle normale mennesker som blir tatt for å stjele vil prøve å juge eller komme seg unna på et eller annet vis. Men folk reagerer forskjellig. Noen er kaldere og noen mister helt fatningen. 5
Anbefalte innlegg