Hank Amarillo Skrevet 26. juli 2023 #221 Skrevet 26. juli 2023 I Grosny skrev (9 timer siden): Vi snakker om en mikroforbrytelse, der mest sannsynlig 90 % av alle stortingsrepresentanter (og befolkningen forøvrig) har begått like bagatellmessig eller verre kriminalitet I et demokrati er det velgernes privilegium å bedømme hvilke handlinger fra politikere man synes er innafor.
Oida Skrevet 26. juli 2023 #222 Skrevet 26. juli 2023 Aureka skrev (1 time siden): Er det virkelig flere i denne regjeringen enn tidligere? Enig i at korrupsjon absolutt ikke hører hjemme noe sted, men det synes for meg som at det ikke er mer av det i denne regjeringen enn tidligere. Det er vel bare å nevne Frp sine justisministre samt pendlerbolig granskningen. Hvem av justisminstrene til Frp mener du måtte gå som følge av "korrupsjon" eller ansettelse av venner og bekjente i diverse verv? Noe som virker å være utbredt i denne regjeringen. Wara sin avgang skyldtes vel handlingene til hans samboer. 2
MorTil2 Skrevet 26. juli 2023 #223 Skrevet 26. juli 2023 I Grosny skrev (10 timer siden): Alle vet at nesten alle begår idiotisk kriminalitet en eller annen gang, og de kan bli tatt Jeg kan være enig i at de fleste har gjort noe som kan defineres som kriminelt. Men om jeg f eks hadde blitt tatt for å snike på bussen,så hadde jeg ikke vridd hjernen min for å komme på en eller annen oppfinnsom unnskyldning. Jeg hadde synes det var drit flaut og skammet meg,og nettopp derfor,for å bli ferdig med det, godtatt boten og håpet at ingen jeg kjenner så meg. Jeg ville faktisk gjort mitt aller ytterste for å bli ferdig med det. Moxnes har istedenfor gjort sitt aller ytterste for å holde dette hjulet gående,og ender opp med ikke bare å være en snik, men til og med en snik som ikke vedgår sitt snikeri og dermed fremstår som enda mer snikete. De fleste er ikke drevne kriminelle. Men de fleste er ydmyke nok til å vedgå sine feil når de er såpass åpenbare som det å putte ubetalte solbriller i lommen eller ikke ha gyldig billett på bussen. Man skal ikke trenge rådgivere for å forstå det helt innlysende: tilstå,gjør opp for deg,kom deg videre. 4 2
I Grosny Skrevet 26. juli 2023 #224 Skrevet 26. juli 2023 (endret) MorTil2 skrev (1 time siden): Jeg kan være enig i at de fleste har gjort noe som kan defineres som kriminelt. Men om jeg f eks hadde blitt tatt for å snike på bussen,så hadde jeg ikke vridd hjernen min for å komme på en eller annen oppfinnsom unnskyldning. Jeg hadde synes det var drit flaut og skammet meg,og nettopp derfor,for å bli ferdig med det, godtatt boten og håpet at ingen jeg kjenner så meg. Jeg ville faktisk gjort mitt aller ytterste for å bli ferdig med det. Moxnes har istedenfor gjort sitt aller ytterste for å holde dette hjulet gående,og ender opp med ikke bare å være en snik, men til og med en snik som ikke vedgår sitt snikeri og dermed fremstår som enda mer snikete. De fleste er ikke drevne kriminelle. Men de fleste er ydmyke nok til å vedgå sine feil når de er såpass åpenbare som det å putte ubetalte solbriller i lommen eller ikke ha gyldig billett på bussen. Man skal ikke trenge rådgivere for å forstå det helt innlysende: tilstå,gjør opp for deg,kom deg videre. Folk reagerer på forskjellig måte på det sjokket det er å bli tatt på fersk gjerning og måten Moxnes reagerte på var veldig urutinert og dum. Han har så lite erfaring med å bli tatt på fersken at han helt klart bør ti helt still og vente på råd fra medierådgiver. Han har håndtert fadesen med full inkompetanse. Jeg er imidlertid like urutinert i slike saker og kan lett forestille meg at jeg hadde opptrådt like idiotisk. Sånn kan det lett bli når man er inne på ukjent område og ikke er kald nok. Jeg hadde mest sannsynlig jugd så det rant, ikke fordi det var det rette å gjøre, men fordi at jeg hadde blitt fullstendig satt ut. Jeg kunne i verste fall ha angrepet sikkerhetsvakten og løpt for å komme unna. Panikkreaksjon. Det jeg mener er at det som er selvfølgelig og innlysende for alle ikke er selvfølgelig for enkelte i en panikksituasjon. Jeg kunne gjort veldig dumme ting i panikk. Alle kan se at Moxnes bevisst har stjålet,men det er allikevel ikke sikkert. Hvis han har glemt seg så har han ikke sjangs til å forstå at det smarteste er å tilstå og legge seg flat. Han var såpass utilregnelig da han ble tatt på fersken at han burde ha holdt kjeft og latt medierådgivere eller advokat ta seg av snakkinga. Jeg synes forresten Mimir hadde et godt svar da han ble spurt hvorfor han ikke ville bli ny leder. "Jeg har gjort altfor mye dumt!" Endret 26. juli 2023 av I Grosny 4 2
Krokenguri Skrevet 26. juli 2023 #225 Skrevet 26. juli 2023 Jeg syntes denne saken er så teit og jeg er så delt i mine tanker om den. Han har definitivt gjort dette før. Det levner det liten tvil om. Men på en annen side , så er han en svært god politiker jeg suntes har vært bra å ha i regjering. Nei jeg er ikke rød velger. Men etter mange år med så mye ufornuft på stortinget, har jeg vært glad for å ha han der som en motvekt. Når andre politikere skal tilbake når de har jukset på boliger og reiser til flere 100 tusen. Så syntes jeg i det perspektivet at et par solbriller er ganske smått. Så jeg har egentlig ikke helt lyst til å miste han på stortinget. Mange andre politikere jeg har mindre tilitt til 4 2
Oida Skrevet 26. juli 2023 #226 Skrevet 26. juli 2023 I Grosny skrev (3 timer siden): Folk reagerer på forskjellig måte på det sjokket det er å bli tatt på fersk gjerning og måten Moxnes reagerte på var veldig urutinert og dum. Han har så lite erfaring med å bli tatt på fersken at han helt klart bør ti helt still og vente på råd fra medierådgiver. Han har håndtert fadesen med full inkompetanse. Jeg er imidlertid like urutinert i slike saker og kan lett forestille meg at jeg hadde opptrådt like idiotisk. Sånn kan det lett bli når man er inne på ukjent område og ikke er kald nok. Jeg hadde mest sannsynlig jugd så det rant, ikke fordi det var det rette å gjøre, men fordi at jeg hadde blitt fullstendig satt ut. Jeg kunne i verste fall ha angrepet sikkerhetsvakten og løpt for å komme unna. Panikkreaksjon. Det jeg mener er at det som er selvfølgelig og innlysende for alle ikke er selvfølgelig for enkelte i en panikksituasjon. Jeg kunne gjort veldig dumme ting i panikk. Alle kan se at Moxnes bevisst har stjålet,men det er allikevel ikke sikkert. Hvis han har glemt seg så har han ikke sjangs til å forstå at det smarteste er å tilstå og legge seg flat. Han var såpass utilregnelig da han ble tatt på fersken at han burde ha holdt kjeft og latt medierådgivere eller advokat ta seg av snakkinga. Jeg synes forresten Mimir hadde et godt svar da han ble spurt hvorfor han ikke ville bli ny leder. "Jeg har gjort altfor mye dumt!" Nå gikk det vel et par uker fra dette tyveriet til saken sprakk i media. Du tenker ikke at han på den tiden hadde god tid til å tenke over saken og kontakte medierådgiveren? Den eventuelle panikken burde jo lagt seg litt i løpet den tiden. Mener du virkelig at det ikke er sikkert at mannen stjal? At han glemte seg? Har du sett overvåkingsfilmen? Hvordan er det mulig å "glemme seg" når du kikker deg over skulderen før brillene havner i lommen? 5 1
Thanos Skrevet 27. juli 2023 #227 Skrevet 27. juli 2023 språkpurk skrev (På 26.7.2023 den 1.14): De fleste andre har bare demonstrert et veldig avslappet forhold til regelverk og kutyme. For det andre, hvis denne tråden er representativ for vanlige folks forhold til lovbrudd, er det ikke veldig rart om høygaflene forblir butte. "Avslappet forhold til"? Er det slik du tenker når vanlige borgere blir kastet i fengsel for samme overtredelser? Om jeg hadde snytt unna 2-300.000 i skatt på en fake pendlerbolig, hadde jeg røket i fengsel før jeg hadde rukket å si "jamen...." Politikerne våre (og da sikter jeg til de fleste av rottene på stortinget) får bare et dask på lanken mens Støre fanger en mikrofon og sier det er alvorlig. 6 4
språkpurk Skrevet 27. juli 2023 #228 Skrevet 27. juli 2023 1 hour ago, Thanos said: "Avslappet forhold til"? Er det slik du tenker når vanlige borgere blir kastet i fengsel for samme overtredelser? Om jeg hadde snytt unna 2-300.000 i skatt på en fake pendlerbolig, hadde jeg røket i fengsel før jeg hadde rukket å si "jamen...." Politikerne våre (og da sikter jeg til de fleste av rottene på stortinget) får bare et dask på lanken mens Støre fanger en mikrofon og sier det er alvorlig. Den påstanden der har du neppe rettslig belegg for. Folk flest har ikke slike ordninger de kan omgå regelverket i, men det er så vidt jeg har forstått ikke snakk om lovbrudd i sakene du sikter til. Noen har derimot anledning til å f.eks. sløse med sin arbeidsgivers midler eller utnytte interne ordninger i foreninger og organisasjonsliv. Der hvor dette ikke er direkte lovstridig, går det likevel sjelden upåaktet hen. Hva mer kan man ønske seg?
Eloise12345 Skrevet 27. juli 2023 #229 Skrevet 27. juli 2023 On 7/24/2023 at 1:25 PM, I Grosny said: Det er mulig Moxnes har betalt en betydelig del av lønnen sin som partiskatt til sitt parti, Rødt. Jeg tror iallfall dette var praksis i Rødt før i tiden. Vet ikke hvordan det er nå. Dersom han tok solbrillene med viten og vilje så skulle man vel tro at han har lite penger. Selv om lite penger er ingen god grunn. 2
elskermenn Skrevet 29. juli 2023 #230 Skrevet 29. juli 2023 Er det bare jeg som oppriktig ikke skjonner problemet med hva han gjorde? 2
Thanos Skrevet 29. juli 2023 #231 Skrevet 29. juli 2023 språkpurk skrev (På 27.7.2023 den 16.59): Den påstanden der har du neppe rettslig belegg for. Folk flest har ikke slike ordninger de kan omgå regelverket i, men det er så vidt jeg har forstått ikke snakk om lovbrudd i sakene du sikter til. Noen har derimot anledning til å f.eks. sløse med sin arbeidsgivers midler eller utnytte interne ordninger i foreninger og organisasjonsliv. Der hvor dette ikke er direkte lovstridig, går det likevel sjelden upåaktet hen. Hva mer kan man ønske seg? Utnytte interne ordninger?? Hadjik forfalsket et dokument med viten og vilje, for å få nærmere 200.000nok hun på ingen måte hadde rett på. Og dette er ikke en kriminell handling?! Hadde du og jeg gjort det samme, hadde vi fått fengselsstraff og en saftig bot! Det vet du godt! Bare å forfalske et slikt dokument er i seg selv straffbart. Hva skjedde med alle de som har sendt for lite timer på meldekortene til NAV i håp om å få både penger fra nav og arbeidsgiver? Det står klart i regelverket at det vil anmeldes og straffes med fengsel. Men så lenge det er politikere som svindler, blir det bare dask på lanken, 14dagers sykemelding også tilbake i tillitskrevende arbeid. Jeg spyr av hykleriet! 6 1 1
Thanos Skrevet 29. juli 2023 #232 Skrevet 29. juli 2023 elskermenn skrev (53 minutter siden): Er det bare jeg som oppriktig ikke skjonner problemet med hva han gjorde? Ja der er bare deg. Vi andre med et snev av moral og krav til tillitt til de som skal råde over oss, syntes at det er supert at han trakk seg. 10 4
språkpurk Skrevet 29. juli 2023 #233 Skrevet 29. juli 2023 (endret) 5 hours ago, Thanos said: Utnytte interne ordninger?? Hadjik forfalsket et dokument med viten og vilje, for å få nærmere 200.000nok hun på ingen måte hadde rett på. Og dette er ikke en kriminell handling?! Hadde du og jeg gjort det samme, hadde vi fått fengselsstraff og en saftig bot! Det vet du godt! Bare å forfalske et slikt dokument er i seg selv straffbart. Hva skjedde med alle de som har sendt for lite timer på meldekortene til NAV i håp om å få både penger fra nav og arbeidsgiver? Det står klart i regelverket at det vil anmeldes og straffes med fengsel. Men så lenge det er politikere som svindler, blir det bare dask på lanken, 14dagers sykemelding også tilbake i tillitskrevende arbeid. Jeg spyr av hykleriet! Men grunnen til at hun slapp hardere straff var vel ikke at hun er politiker, men at saken var foreldet da den ble rullet opp? Dette er bare spekulasjon, men hvis jeg hadde snytt tilsvarende på skatten, og det først ble oppdaget ved bokettersyn etter foreldelsesfristen, så hadde jeg sannsynligvis sluppet unna med mindre enn Tajik, ettersom jeg ikke har et offentlig renommé å forvalte. Endret 29. juli 2023 av språkpurk 2
Akhenaton Skrevet 29. juli 2023 #234 Skrevet 29. juli 2023 4 hours ago, elskermenn said: Er det bare jeg som oppriktig ikke skjonner problemet med hva han gjorde? Det er nok bare deg, ja. 8 4
Gjest Adobyen Skrevet 29. juli 2023 #235 Skrevet 29. juli 2023 elskermenn skrev (6 timer siden): Er det bare jeg som oppriktig ikke skjonner problemet med hva han gjorde? Moxnes stjal solbriller til 1200 kr i en butikk. Han ble tatt og fikk bot som han betalte. Det passer seg ikke for en stortingsrepresentant å stjele i butikker, og han prøvde å lyve og bagatellisere det på pressekonferansene. Derfor ville ikke partiet rødt ha ham som partileder mer.. Han kom inn som en av 8 stortingsrepresentanter for Rødt, og der må han møte i resten av perioden, frem til neste stortingsvalg, selv om han ikke er rødts partileder lenger.
Drizzt Skrevet 29. juli 2023 #236 Skrevet 29. juli 2023 elskermenn skrev (10 timer siden): Er det bare jeg som oppriktig ikke skjonner problemet med hva han gjorde? Ja, det er bare deg. Kanskje sammen med noen andre Rødt-velgere. Han stjal solbriller og han løy gjentatte ganger om det. Til slutt ble han presset til å innrømme tyveriet. Hvis du ikke ser problemet, så må du kanskje ta av solbrillene (pun intended). 8
elskermenn Skrevet 29. juli 2023 #237 Skrevet 29. juli 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Ja, det er bare deg. Kanskje sammen med noen andre Rødt-velgere. Han stjal solbriller og han løy gjentatte ganger om det. Til slutt ble han presset til å innrømme tyveriet. Hvis du ikke ser problemet, så må du kanskje ta av solbrillene (pun intended). Jeg er ikke rødt velger. Det han gjorde var based og i samsvar med ideologien sin. Han er mer konsekvent og ærlig enn de fleste politikere.
Drizzt Skrevet 29. juli 2023 #238 Skrevet 29. juli 2023 elskermenn skrev (21 minutter siden): Jeg er ikke rødt velger. Det han gjorde var based og i samsvar med ideologien sin. Han er mer konsekvent og ærlig enn de fleste politikere. OK, man kan godt argumentere for at tyveri er i samsvar med ideologien til Rødt, men det gjør ikke tyveri OK og mindre problematisk i seg selv. Spesielt fra en stortingsrepresentant som også er partileder. 4
Callista Skrevet 29. juli 2023 #239 Skrevet 29. juli 2023 Korpsnerden skrev (På 24.7.2023 den 9.02): Jeg er glad han går. Jeg skjønner ikke at det er så mange voksne mennesker som synes denne saken er en bagatell, at beløpet ikke er så stort osv. Hallo, han stjal! Tenk om vi alle skulle gått rundt og gjort det? Denne holdningen til stjeling skjønner jeg ingenting av. Ganske spesielt at Moxnes, som leder av rødt, det anti-kapitslistiske partiet, velger å stjele merke-solbriller når han har i tillegg millionlønn. Enig. Politikere skal være forbilder, og med det mener jeg at de selvfølgelig skal følge loven. Synes det er ganske ironisk at han valgte å stjele designer solbriller, med tanke på hans politiske ståsted. Det blir så mange spørsmål rundt dette temaet. Hvorfor stjal han? Spenning? Makt, fordi han føler seg hevet over loven? Gir det han et slags «kick»? Uansett årsak, så sier det mye om personligheten hans. 4
tunaen Skrevet 29. juli 2023 #240 Skrevet 29. juli 2023 Veldig lavmål at en så dyktig politiker må gå pga en tabbe. Man ser jo at det er bare ubetenksomhet i gjerningsøyeblikket.. 2
Anbefalte innlegg