Gjest Lawyam Skrevet 14. november 2023 #261 Skrevet 14. november 2023 (endret) Det er vel ingen som synes det å stjele er en god ting, men nå må vi vel helst bare stole på at han får hjelp da. Dette er nok tungt nok å få klint uover det ganske land som det er. Når noen sammenligner han/dette ogmed massemord, pyromani osv så føler jeg vel helst at de kanskje bør tenke litt etter om de selv har så stor kontroll når de ikke klarer å styre tunga litt bedre enn DET. Det får vel være måte på hvor mye skade en er villig å ta sjansen å påføre andre mennesker. Påstå at det sender signal om at det er ok å stjele hvis noen ikke føler de kan skrive hva de vil om det er et dårlig argument. Han har blitt oppdaget, politi er involvert, det er klint utover alle landets forsider og det går utover jobb, familie og vennskap, rykte og ry. Er man ikke fornøyd med den skaden som er skjedd og kan han ikke få sjanse til å gjenvinne kontroll over livet sitt og rydde opp - føler man virkelig at det hjelper noen om han ikke reiser seg. Føles noen de er bedre mennesker når de tramper på noen som er nede? Endret 14. november 2023 av Lawyam
Sugar&Spice Skrevet 14. november 2023 #262 Skrevet 14. november 2023 Det er tydelig at ganske mange ikke forstår hva kleptomani er, og hvor ødeleggende det er for de som lider av det. Om BM har det eller ikke får være en diskusjon(og den kan man gjerne ta!), men eksistensen av sykdommen er altså helt bak mål å diskutere. Selvfølgelig finnes diagnosen, og det er en SYKDOM og de som har den LIDER. Tenk å ikke tro på det, liksom, sitte på forum og tro du vet bedre enn helsepersonell. Gratulerer med livet! 5 1 2
Gjest Refreng Skrevet 14. november 2023 #263 Skrevet 14. november 2023 Å stjele småting fremstår jo som psykelig. Men når man er politiker har man desto større ansvar for å ta tak i egne problemer. Man har et enormt ansvarsverv, man kan ikke la psyken kjøre og gå i åresvis. Det unnskylder ingenting og er nok ikke formildende. Sorry, men vi lever i en tøff verden der man må klare ta ansvar for sine handlinger for å være politiker. Dessverre funker det ikke i sånn idag i Norge og det er nok at alle og enhver; moxnes, erna , tajik- legger seg flat og alt er ok. Ingen tar faktisk ansvar for sine handlinger. Å ta ansvar betyr at man må lide litt for å gjøre opp en urett man har begått. Ingen har gjort det hittil, ingen har egentlig tatt på seg lidelse for å vise at man tar sine feil alvorlig. De har bare gjort det de må gjøre for å slippe unna på best mulig måte.
Gjest Lawyam Skrevet 14. november 2023 #264 Skrevet 14. november 2023 Refreng skrev (5 minutter siden): Å stjele småting fremstår jo som psykelig. Men når man er politiker har man desto større ansvar for å ta tak i egne problemer. Man har et enormt ansvarsverv, man kan ikke la psyken kjøre og gå i åresvis. Det unnskylder ingenting og er nok ikke formildende. Sorry, men vi lever i en tøff verden der man må klare ta ansvar for sine handlinger for å være politiker. Dessverre funker det ikke i sånn idag i Norge og det er nok at alle og enhver; moxnes, erna , tajik- legger seg flat og alt er ok. Ingen tar faktisk ansvar for sine handlinger. Å ta ansvar betyr at man må lide litt for å gjøre opp en urett man har begått. Ingen har gjort det hittil, ingen har egentlig tatt på seg lidelse for å vise at man tar sine feil alvorlig. De har bare gjort det de må gjøre for å slippe unna på best mulig måte. Som alle ville gjort, prøve å slippe unna på best mulig måte, men nå har han gått ut med det da og alle vet. Det må være straff nok i tillegg til den lovmessige delen av det.
Gjest Refreng Skrevet 14. november 2023 #265 Skrevet 14. november 2023 3 minutter siden, Lawyam said: Som alle ville gjort, prøve å slippe unna på best mulig måte, men nå har han gått ut med det da og alle vet. Det må være straff nok i tillegg til den lovmessige delen av det. Alle ville ikke gjort det, nei. Det finnes en og annen person i Norge som har ryggrad og integritet. Synd at vi ikke får de inn som politikere.
Hulderen Skrevet 14. november 2023 #266 Skrevet 14. november 2023 Sugar&Spice skrev (46 minutter siden): Det er tydelig at ganske mange ikke forstår hva kleptomani er, og hvor ødeleggende det er for de som lider av det. Om BM har det eller ikke får være en diskusjon(og den kan man gjerne ta!), men eksistensen av sykdommen er altså helt bak mål å diskutere. Selvfølgelig finnes diagnosen, og det er en SYKDOM og de som har den LIDER. Tenk å ikke tro på det, liksom, sitte på forum og tro du vet bedre enn helsepersonell. Gratulerer med livet! Både i denne tråden og i den Moxnestråden som er stengt for moderering, så hevdes det at han er kleptoman. Men det vet vi ikke. Han påstår at han har psykiske problemer. Han har ikke sagt at han er klemptoman. Så det er ikke noe poeng i å diskutere kleptomani før det eventuelt kommer frem at det faktisk er det han har. 2 3
LadeJarl Skrevet 14. november 2023 #267 Skrevet 14. november 2023 Hulderen skrev (13 minutter siden): Både i denne tråden og i den Moxnestråden som er stengt for moderering, så hevdes det at han er kleptoman. Men det vet vi ikke. Han påstår at han har psykiske problemer. Han har ikke sagt at han er klemptoman. Så det er ikke noe poeng i å diskutere kleptomani før det eventuelt kommer frem at det faktisk er det han har. Det han iallefall ikke har er ryggrad og integritet...men i partiet rødt er vel alt pr. definisjon felleseie så regner med de ikke mister velgere fordi expartieier er småkriminell...? 5 2
Gjest Lawyam Skrevet 14. november 2023 #268 Skrevet 14. november 2023 Refreng skrev (33 minutter siden): Alle ville ikke gjort det, nei. Det finnes en og annen person i Norge som har ryggrad og integritet. Synd at vi ikke får de inn som politikere. Det er vel bare å ikke stemme på dem
Anonym1002 Skrevet 14. november 2023 #269 Skrevet 14. november 2023 Og hva gjør en kriminell politiker - sykmelder seg. 9 4
fjellglad Skrevet 14. november 2023 #270 Skrevet 14. november 2023 Å unnskylde kriminalitet med at man har "et psyisk helseproblem" er lavmåls. Som noen sa over her - andre som stjeler eller begår andre kriminelle handlinger har ikke nødvendigvis hatt det perfekt heller. Nå MÅ han gå av som stortingsrepresentant, vi kan ikke ha psykisk ustabile kriminelle som styrer landet. 3 10
Anonym1002 Skrevet 14. november 2023 #271 Skrevet 14. november 2023 Legg ned alle fengsler. Alle kriminelle er syke og fortjener ikke straff. 5 2
Momma Skrevet 14. november 2023 #272 Skrevet 14. november 2023 Hulderen skrev (3 timer siden): Både i denne tråden og i den Moxnestråden som er stengt for moderering, så hevdes det at han er kleptoman. Men det vet vi ikke. Han påstår at han har psykiske problemer. Han har ikke sagt at han er klemptoman. Så det er ikke noe poeng i å diskutere kleptomani før det eventuelt kommer frem at det faktisk er det han har. Sant. Særlig når man i tillegg vet at kleptomani oftest kjennetegnes av å være "en psykisk lidelse karakterisert av en uimotståelig trang til å stjele ting man ikke trenger eller som vanligvis er av liten materiell verdi", jeg ser ikke helt at luksussolbriller, røkelaks og gourmetoster passer inne her... Men jeg håper mannen får hjelp dersom han har en psykisk lidelse, jeg regner med at han får profesjonell hjelp til å avdekke eventuell diagnose. 3
I Grosny Skrevet 14. november 2023 #273 Skrevet 14. november 2023 Momma skrev (38 minutter siden): Sant. Særlig når man i tillegg vet at kleptomani oftest kjennetegnes av å være "en psykisk lidelse karakterisert av en uimotståelig trang til å stjele ting man ikke trenger eller som vanligvis er av liten materiell verdi", jeg ser ikke helt at luksussolbriller, røkelaks og gourmetoster passer inne her... Men jeg håper mannen får hjelp dersom han har en psykisk lidelse, jeg regner med at han får profesjonell hjelp til å avdekke eventuell diagnose. At ting må være lite verdt er ingen selvfølge. Jeg tror «skriket» av Munch ble stjålet av en kleptoman. 2
Gjest MissHannigan Skrevet 14. november 2023 #274 Skrevet 14. november 2023 Hulderen skrev (4 timer siden): Både i denne tråden og i den Moxnestråden som er stengt for moderering, så hevdes det at han er kleptoman. Men det vet vi ikke. Han påstår at han har psykiske problemer. Han har ikke sagt at han er klemptoman. Så det er ikke noe poeng i å diskutere kleptomani før det eventuelt kommer frem at det faktisk er det han har. Han sliter uansett psykisk. Ingen som ødelegger hele karrieren sin over noen solbriller og litt ost, om man ikke lider av noe.
Paneera Skrevet 14. november 2023 #275 Skrevet 14. november 2023 Sugar&Spice skrev (6 timer siden): Det er tydelig at ganske mange ikke forstår hva kleptomani er, og hvor ødeleggende det er for de som lider av det. Om BM har det eller ikke får være en diskusjon(og den kan man gjerne ta!), men eksistensen av sykdommen er altså helt bak mål å diskutere. Selvfølgelig finnes diagnosen, og det er en SYKDOM og de som har den LIDER. Tenk å ikke tro på det, liksom, sitte på forum og tro du vet bedre enn helsepersonell. Gratulerer med livet! Det er fremdeles ingen sykdom som rettferdiggjør eller unnskylder kriminelle handlinger. 6 2
Momma Skrevet 14. november 2023 #276 Skrevet 14. november 2023 I Grosny skrev (4 timer siden): At ting må være lite verdt er ingen selvfølge. Ingen selvfølge, nei, men absolutt mest vanlig. Og det at Munchs verk ble stjålet av en potensiell kleptoman, tror jeg neppe skaper særlig presedens for hvordan man definerer kleptomani... 2
Krokenguri Skrevet 14. november 2023 #277 Skrevet 14. november 2023 Anonym1002 skrev (10 timer siden): Legg ned alle fengsler. Alle kriminelle er syke og fortjener ikke straff. Moxnes har fått straff. Han har fått 15000kr i bot. Man havnee heldigvis ikke i fengsel for en ost. En ost går ikke under grovt tyveri, ikke grovbrød heller. Og han kommer til å fortsette å få straff om han ikke får bukt med problemet sitt. Som nevnt tidligere i tråden her, så var mitt første møte med en kleptoman en veldig flink ordfører og rektor. Jeg var uplassert i 9 klasse på en butikk, og fikk beskjed fra butikksjefen at jeg måtte følge med han, fordi han altid tok noe. Jeg sunte det selvsagt var ubehagelig, siden han var vår rektor og jeg visste han hadde veldig høy status. Men det var alltid småting, som feks pastiller. Etterhvert så spurte de han om hadde noe mer, og da tok gan det frem. De valgte å aldri anmelde han. Men en dag gjorde de det. Og da gikk det skikkelig galt. Fordi det er så stor skam rundt det. Å sammenligne smånasking, med pedofili , drapsmenn osv det er vel ganske dramatisk overdrevet. Han er vel langt unna det iallefall. Dette er en mann som fikk store konsekvenser iht de brillene i sommer. Og en person som ikke luder av kleptomani i hans situasjon, som har så mye å tape. Hadde stoppet der. Men moxnes har blitt tatt 5 ganger til. Så det vitner vel nok om at han har de problemene han sier han har. Litt synd å miste en såpass tydelig politiker, selv om jeg ikke stemmer rødt. Så har han med mange kloke ord, røsket litt tak i Stortinget på en bra måte. Håper han får den hjelpen han trenger, og at det fungerer for han. Det er selvsagt ikke ok å stjele oster og solbriller. Men tross alt en ganske liten foreelse iht å svindle med bosteder, reiseregninger ol for ikke å snakke om insidehandel. Det er i helt annen liga. 3 2 2
Paneera Skrevet 14. november 2023 #278 Skrevet 14. november 2023 Jeg skjønner ikke alle dere som bagatelliserer det han har gjort. Hvis alle hadde stjålet på butikken som han, så hadde det betydd enorme samfunnsmessige økonomiske tap. 9 5
Krokenguri Skrevet 14. november 2023 #279 Skrevet 14. november 2023 Samfunnsengasjert skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner ikke alle dere som bagatelliserer det han har gjort. Hvis alle hadde stjålet på butikken som han, så hadde det betydd enorme samfunnsmessige økonomiske tap. Det er ikke bagateller. Men bagateller iht drap og pedofili som enkelte her prøver å sammenligne det med. Han gør noe ulovlig og det er jo ikke ok på moe vis. Kriminell er øitt langt å dra begrepet om han 1
Momma Skrevet 14. november 2023 #280 Skrevet 14. november 2023 (endret) Samfunnsengasjert skrev (23 minutter siden): Jeg skjønner ikke alle dere som bagatelliserer det han har gjort. Jeg synes også det er rart å se hvor mange som automatisk og i voldsomme ordelag stakkarsliggjør det han har gjort og sender varme tanker og tenner lys. Særlig siden det ikke ennå foreligger noen skjellig grunn/sykdom for å handle som han gjør. For all del, mannen kan være psykisk syk, og all ære for at han søker hjelp, men de er ennå ikke ikke sikkert at han er "helligere" enn tyver flest. Endret 14. november 2023 av Momma 3 1 1
Anbefalte innlegg