Gjest Refreng Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 (endret) NRk har en artikkel om hvordan ukrainere jobber på sykehus der de kan lære språket bedre og fylle opp på kapasitetmangel. Men det er ikke lenge siden NRK også hadde en artikkel om en pasient som døde som følge av språkproblemer der utenlandske sykepleiere ikke forstod legen (på sykehjem) Er det virkelig så fint og bra at Norge løser sykepleiermangel ved å ansette mennesker som ikke kan særlig norsk? Hva vil det si for pasientsikkerheten? Og hva vil det si for jobben til sykepleiere dersom man ansetter arbeidskraft utenfra og ikke tar fatt i de problemene som fører til at folk ikke lenger vil bli sykepleiere? Vil lønn og arbeidsvilkår til sykepleiere bli betydelig svekket når vi ansetter sykepleiere utenfra, istedenfor å ta tak i grunnen til at folk ikke lenger vil bli sykepleiere? https://www.nrk.no/nyheter/pasient-dode-etter-sprakvansker-pa-sykehjem-1.16490205 https://www.nrk.no/innlandet/ukrainske-flyktninger-far-sprakopplaering-pa-sjukehus-i-kongsvinger-1.16485381 Endret 24. juli 2023 av Gjest
Gjest Lilliii Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 Greit å merke seg at de to som jobber via språkopplæring jobber som assistenter og da altså i realiteten ikke har noen anledning til å drepe noen. Hele poenget er jo at de skal lære språk, ikke jobbe som sykepleier så det er jo ikke egentlig sammenlignbart med sak to du nevner. Og ja det er bra at vi gir kvalifiserte mennesker språkopplæring slik at de kan bidra i den økende mangelen på kvalifiserte søkere. Vi vil aldri klare å ansette nok innenfor egen befolkning for å dekke det økende behovet for folk i helsesektoren. Realistisk sett må bortimot hele den noske befolkningen jobb innen helse med årene for å dekke behovet - noe som selvsagt ikke lar seg gjøre. Sykepleier har i dag god lønn. Man må løse andre utfordringer.
zemer Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 Lilliii skrev (2 timer siden): Greit å merke seg at de to som jobber via språkopplæring jobber som assistenter og da altså i realiteten ikke har noen anledning til å drepe noen. Hele poenget er jo at de skal lære språk, ikke jobbe som sykepleier så det er jo ikke egentlig sammenlignbart med sak to du nevner. Og ja det er bra at vi gir kvalifiserte mennesker språkopplæring slik at de kan bidra i den økende mangelen på kvalifiserte søkere. Vi vil aldri klare å ansette nok innenfor egen befolkning for å dekke det økende behovet for folk i helsesektoren. Realistisk sett må bortimot hele den noske befolkningen jobb innen helse med årene for å dekke behovet - noe som selvsagt ikke lar seg gjøre. Sykepleier har i dag god lønn. Man må løse andre utfordringer. Står at de ansetter leger, sykepleiere osv..
Okaki Skrevet 24. juli 2023 #4 Skrevet 24. juli 2023 zemer skrev (11 minutter siden): Står at de ansetter leger, sykepleiere osv.. Ja, de er utdannet leger og sykepleiere, men skal ikke jobbe som det her. De er på språktrening, og bidrar til mer selskap rundt pasientene. supert tiltak👏🏻 1 2
Gjest Lilliii Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 zemer skrev (4 timer siden): Står at de ansetter leger, sykepleiere osv.. Nei ikke akkurat det som står nei, de har et introduksjons program hvor de er på språk trening på nevnt plass. Av utdanninger var det diverse helse yrker, deriblant leger, sykepleiere, lab osv. Men de jobber altså ikke med dette under oppholdet de har for å lære språk. De har dermed utdanningene godkjent ( helt eller delvis) for bruk i Norge men mangler språket, dette er en langsiktig investering i mennesker med den korrekte kompetansen. Derfor er de nå på språkopplæring.
fru Alving Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 Lilliii skrev (12 timer siden): Greit å merke seg at de to som jobber via språkopplæring jobber som assistenter og da altså i realiteten ikke har noen anledning til å drepe noen. Hele poenget er jo at de skal lære språk, ikke jobbe som sykepleier så det er jo ikke egentlig sammenlignbart med sak to du nevner. Og ja det er bra at vi gir kvalifiserte mennesker språkopplæring slik at de kan bidra i den økende mangelen på kvalifiserte søkere. Vi vil aldri klare å ansette nok innenfor egen befolkning for å dekke det økende behovet for folk i helsesektoren. Realistisk sett må bortimot hele den noske befolkningen jobb innen helse med årene for å dekke behovet - noe som selvsagt ikke lar seg gjøre. Sykepleier har i dag god lønn. Man må løse andre utfordringer. Hele befolkningen jobbe innen helse? Hvorfor det? Jeg vet står ovenfor en eldrebølge men hver eldre person trenger kanskje ikke en heltidsansatt i helsevesenet. 1
LeveMannen Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 (endret) Det er plenty av leger i roller med mye pasientkontakt som har store språkproblemer også. Har vært utfor en slik lege selv på legevakten. Det var en kvinnelig lege av Indisk eller Pakistansk opprinnelse (ut fra hva jeg kan vurdere av utseendet) som måtte ringe til en annen legevakt for hjelp til problemet jeg hadde, og jeg måtte beskrive den enkle problemstillingen for henne 7 ganger før hun så ut til å ha forstått det og ringte til den andre legevakten. Så hører jeg hva hun sier på telefonen og skjønner at hun har jo ikke forstått det jeg har gjentatt for henne 7 ganger nå og beskriver noe annet i telefonen... Prøvde så å beskrive plagene mine til henne på engelsk, men det var hun ikke noe bedre på enn Norsk viste det seg... Hvordan i alle dager folk med slike alvorlige språkproblemer blir ansatt til å jobbe som ansvarlig lege på en legevakt er for meg helt uforståelig. Denne legevakten har 1,6 stjerner av 5 på google anmeldelser, og de få som trekker det opp fra 1 stjerne blank er noen få 5 stjerners anmeldelser som ganske tydelig er falske skrevet av ansatte der. Ellers går det bare i 1 stjernere fra oppgitte brukere. Ut fra anmeldelser ser det ut til at det er vanlig med 5-6 timers ventetid før folk enten kommer inn, eller gir opp og drar hjem ved denne legevakten og det stemmer godt med de få gangene jeg har vært der. Også er parkeringen utenfor svindyr på toppen av det hele. Og skadelegevakten i nærheten er ikke noe bedre. Når jeg ble sendt til skadelegevakten en gang siden jeg møtte opp på den vanlige legevakten med ansiktet fullt av blod fra et hodesår når jeg hadde dunket hodet opp i taket. Så på venterommet på skadelegevakten var det en liten jente med et brudd i beinet som satt med foreldrene sine og skrek av smerte og ventet i 5 timer før hun ble undersøkt (selv satt jeg der i over 6 timer med hodesår og muligens hjernerystelse). Endret 25. juli 2023 av LeveMannen
Gjest Lilliii Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 fru Alving skrev (12 timer siden): Hele befolkningen jobbe innen helse? Hvorfor det? Jeg vet står ovenfor en eldrebølge men hver eldre person trenger kanskje ikke en heltidsansatt i helsevesenet. Bortimot var altså stikkordet der. Bortimot hele befolkningen. Hvorfor? Fordi det har i mange tiår vært en økning i antall syke, ikke bare eldre( som såklart er på opptur den delen også). Men sannsynligvis vil jo ikke løsingen ligge i at en stor andel av befolkningen må jobbe med helse, man vil helelr se på fohold som er mere realistisk og gjøre noe med. Teknologi, samspill mellom privat/offentlig, mindre dekning, importert arbeidskraft for eksempel. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/56jb6X/perspektivmeldingen-opp-mot-en-av-tre-maa-jobbe-i-helse-og-omsorg-i-2060 https://www.nrk.no/vestland/realistisk-at-4-av-10-ma-jobbe-innan-helse-og-omsorg-1.15546826
NakenPanda Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 (endret) Ukrainere kommer og erstatter norske sykepleiere som hater jobben sin og dermed gjør den dårlig, akkurat som polakker kom og erstattet norsk håndverkere som hatet jobben sin på 2000 tallet. Flott at man endelig har noen flyktninger som vil jobbe. Alle disse sperrene for at de skal jobbe er satt opp av LO via arbeiderparti regjeringene gjennom tid "THEY TOOK OUR JOBS" Endret 25. juli 2023 av NakenPanda
Gjest Albbas Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 13 hours ago, fru Alving said: Hele befolkningen jobbe innen helse? Hvorfor det? Jeg vet står ovenfor en eldrebølge men hver eldre person trenger kanskje ikke en heltidsansatt i helsevesenet. Fordi i takt med flere eldre blir det færre unge. Det er derfor færre mennesker som i det hele tatt kan utdanne seg til å bli sykepleiere enn før. Det er jo den direkte konsekvensen av at vi får få barn og blir gamle. Skal vi ha samme kvalitet som før må en større andel av befolkningen jobbe innen helse, eller vi må hente store mengder helsepersonell fra utlandet (fra land som trenger helsepersonell selv...) eller vi må senke kvaliteten på tjenestene vi gir. Mange av problemene helsepersonell opplever i helsevesenet er jo en konsekvens av at det er for få sykepleiere å få tak i. Vi trenger fortsatt folk i butikk, renhold, økonomer, sjåfører, jurister osv, så vi får ikke nok sykepleiere utfra den norske befolkningen uansett hvor attraktivt yrket blir. Så benytte kompetanse fra flyktninger er jo supert, så lengre språket sikres. Dette er jo en kjempegod måte å få til språkopplæring. Vinn-vinn for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå