Gå til innhold

Laks vs ørret vs fjellørret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen? Laksestykker har jeg spist mye av. Laks er fetere, tror jeg? Har spist lite ørret, men fått servert fjellørret på hyttetur der verten fisket selv. Den var god.

Ser i butikken at de både selger laks og ørret i vanlige pakker. Smaker de nesten likt, hvilken anbefaler du og tilberedes de likt? Antar alle er oppdrettsfisk?

Fjellørret, får man kjøpt det i fiskedisken på feks Meny? Den er vel gjerne hel i så fall (hel småfisk)? Er de like gode som det du fisker evt selv på fjellet og hvordan tilbereder du den på best mulig måte? Har aldri stekt hel småfisk. Er de helt renset og hodet tatt av?

Anonymkode: 1adf5...81b

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til vanlig laks og ørret som man får kjøpt så er de såpass nært beslektet at de fint brukes om hverandre og de smaker mer eller mindre helt likt. Liker man laks, så liker man ørret og omvendt.

Ørret er noe rødere i kjøttet og litt magrere enn laks. Laksen er litt grovere i stykkene/skivene, men det kan ha å gjøre med størrelsen på fisken. Ørreten har også noe lettere for å bli tørr enn laks om man ikke er forsiktig. 

Jeg synes ørret er best når det er helstekt i alufolie i ovn, fylt med smør og f.eks. persille. (rund ørret man får i 1-3kg i fryseren). Mens laks er best/enklest med filetstykker som stekes i panne i noen få minutter.
De har slike halve sider med ferdigkrydret laks som kan stekes i ovn, men jeg har hatt varierende suksess og jeg synes ikke at de blir like gode som helstekt ørret, eller verdt det fremfor filetstykkene.

De ørretene man fisker i vann og elver pleier vel å være ganske små i størrelsen, og er vel antagelig også litt magrere igjen. Vi har aldri pleid å få nok til at det dekker et helt måltid, så det blir ofte bare en liten smakebit ved siden av annen mat. Da har vi pleid å sløye de, dele i 2 halvsider, dyppe de i mel med skinnet på, for så  steke de i panne med rikelig med smør. Skinnet blir da sprøtt og godt, og kan spises. (men kommer jo an på størrelsen, godt mulig det er større fisk du snakker om, og at skinnet ikke er spiselig da). Uansett, det smaker jo ganske likt som annen laks og ørret.

Jeg tror ikke man får kjøpt fjellørret. Jeg vet at det finnes (eller har fantes) noen ørreter som er fanget i peru som er mindre og magrere i størrelsen. Om den er fanget i ferskvann eller saltvann, eller om det er oppdrett vet jeg ikke. Men jeg vil tro det er det nærmeste man kommer.

Anonymkode: 41d57...eee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når det kommer til vanlig laks og ørret som man får kjøpt så er de såpass nært beslektet at de fint brukes om hverandre og de smaker mer eller mindre helt likt. Liker man laks, så liker man ørret og omvendt.

Ørret er noe rødere i kjøttet og litt magrere enn laks. Laksen er litt grovere i stykkene/skivene, men det kan ha å gjøre med størrelsen på fisken. Ørreten har også noe lettere for å bli tørr enn laks om man ikke er forsiktig. 

Jeg synes ørret er best når det er helstekt i alufolie i ovn, fylt med smør og f.eks. persille. (rund ørret man får i 1-3kg i fryseren). Mens laks er best/enklest med filetstykker som stekes i panne i noen få minutter.
De har slike halve sider med ferdigkrydret laks som kan stekes i ovn, men jeg har hatt varierende suksess og jeg synes ikke at de blir like gode som helstekt ørret, eller verdt det fremfor filetstykkene.

De ørretene man fisker i vann og elver pleier vel å være ganske små i størrelsen, og er vel antagelig også litt magrere igjen. Vi har aldri pleid å få nok til at det dekker et helt måltid, så det blir ofte bare en liten smakebit ved siden av annen mat. Da har vi pleid å sløye de, dele i 2 halvsider, dyppe de i mel med skinnet på, for så  steke de i panne med rikelig med smør. Skinnet blir da sprøtt og godt, og kan spises. (men kommer jo an på størrelsen, godt mulig det er større fisk du snakker om, og at skinnet ikke er spiselig da). Uansett, det smaker jo ganske likt som annen laks og ørret.

Jeg tror ikke man får kjøpt fjellørret. Jeg vet at det finnes (eller har fantes) noen ørreter som er fanget i peru som er mindre og magrere i størrelsen. Om den er fanget i ferskvann eller saltvann, eller om det er oppdrett vet jeg ikke. Men jeg vil tro det er det nærmeste man kommer.

Min erfaring er tvert imot. Bruker mye heller ørret fordi den blir saftig og god omtrent uansett hva man gjør med den, mens laks ofte blir tørr og smakløs.

Anonymkode: b1bf0...cfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min erfaring er tvert imot. Bruker mye heller ørret fordi den blir saftig og god omtrent uansett hva man gjør med den, mens laks ofte blir tørr og smakløs.

Anonymkode: b1bf0...cfd

Det er godt mulig. Men begge deler gir godt resultat hvis det gjøres riktig. Hemmeligheten for begge er vel å ikke steke for lenge, og ikke med for mye varme. Jeg starter med litt høy varme for å få en fin skorpe, men skrur så ned etter kanskje maks et halvt minutt. Så lar jeg det bare surre litt før jeg skrur varmen helt av men lar filetene ligge i panne under lokk og trekke sakte inn til midten. Kjernetemperaturen skal jo bare være et par og femti grader.

Angående fjellørret: Jeg ser at Meny.no har det inne

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan tilbereder du denne? Tiner i kaldt vann, salt, pepper, smør og persille i buken, alufolie rundt og inn i ovnen på hvor mange grader og hvor mange minutter? Ts

Anonymkode: 1adf5...81b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, man får kjøpt norsk fjellørret i fiskebutikker og fiskedisker med bra utvalg. Men også den er oppdrettsfisk (med mindre man feks kjøper Jølsteraure i august). Det finnes flere produsenter rundt i landet, feks i Eidfjord i Hardanger (http://www.hardanger-fjellfisk.no/produksjon), og i Sirdal i Agder (https://sirdalsorret.no/).

Ørreten fra disse produsentene selges hel med hode, men sløyd. Har man en god fiskehandler kan man selvsagt be om å få den filetert også, men ofte er slaktevekt/størrelse på fisken beregnet på at én fisk skal være passe porsjon til 1 person.

Anonymkode: 518fa...d61

AnonymBruker
Skrevet

Noe slikt ja. Det er litt viktig at den er ordentlig tint i midten før du begynner, ellers blir den rå inne.

Jeg har ikke noe eksakt oppskrift eller korrekt måte å gjøre det på. Jeg pleier å fjerne hodet før steking. Så blander jeg urtene, saltet (evt litt pepper men ikke for mye) i smøret, og putter det i buken og pakker inn i folien. Noen ganger har jeg hatt tynne  sitronskiver utenpå skinnet på fisken også, men det er vel litt smak og behag. I det siste har jeg ikke hatt det, men for å få syre i retten bruker jeg enten noe rømme, eller agurkskiver i sukker og eddikvann. Tilbehøret varieres jo litt fra gang til gang. Men ofte blir det poteter, og så brukes smørkraften fra fisken over potetene.

Jeg steker på kanskje 150-160C i 45+ minutter. Men hvor lenge kommer an på størrelsen på fisken. Jeg tar det litt på magefølelsen, og når jeg tror den begynner å blir omtrent ferdig, åpner jeg opp folien og stikker stekespaden inn midt bakpå ryggen og løfter opp for å se om den er gjennomstekt. Hvis den kommer lett fra hverandre i flak så er den ferdig. Hvis den er rødlig og bløt må den ha litt mer tid. Hvor mye ekstra tid ser jeg litt an på hvor rød den fortsatt er. Det er sikkert en ide å ikke gjøre det med stekespaden alt for tidlig for å unngå at kraften renner ut. Noen skriker sikkert av hele fremgangsmåten for den saks skyld, men det er ihvertfall min måte 😆. Man kan sikkert kjøre det litt mer safe ved å bruke termometer og google opp anbefalt kjernetemperatur også.

AnonymBruker
Skrevet

Og bare så det ikke misforstås: Rømme og/eller agurkskiver tar man på tallerken når det skal serveres. Ikke inn i folien på fisken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...