Gå til innhold

Alder Agilitykurs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved hvilken alder er det best å starte nybegynner Agility kurs? 

Er det for sent å starte ved 10 års alder?

Anonymkode: 5d548...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Det pleier å stå fra 12 måneders alder. Men det står ikke hva den øvre grensen er. Sikkert inviduelt da. Men hva anbefaler man?

AnonymBruker
Skrevet

Tja, ved 10 års alder er en del hunder allerede pensjonert fra agility. Du kan sikkert delta, men det er en god del øvelser jeg ikke ville introdusert for en så gammel hund. Og så er det jo veldig individuelt hvor spreke de er i den alderen. Min som er 9,5 holder fremdeles på, men ikke like mye som tidligere, nå er det 50/50 ag og rl. Hvis hun holder seg frisk og rask blir det kun rally fra neste år. Du kan eventuelt vurdere det? Ellers er det vel opp til arrangør av kurset å avgjøre.

Anonymkode: 8bc9c...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke introdusert en 10 år gammel hund til Agility. Tenk på all satsingen og landingen og alle de brå skiftene i fart og vendinger. Det tror jeg hadde blitt alt for hardt for en 10 år gammmel hund.

Prøv heller noe roligere, som rally, lydighet eller nosework.

Anonymkode: bc81b...d1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ved hvilken alder er det best å starte nybegynner Agility kurs? 

Er det for sent å starte ved 10 års alder?

En 10 år gammel hund er regnet som senior, med de "plager" det kan medføre. 

Jeg hadde ALDRI startet på agility med en så gammel hund.... 😳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er en 8 år gammel hund også for gammel?

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er litt individuelt og avhenger litt av rase og helse generelt. De store hundene er jo gamliser når de er 8-10år,  mens mange av de små hunderasene har mye lengre forventet levetid. 

Og man MÅ jo ikke kjøre full fres og alle hindre heller,  men også seniorhunder kan ha nytte og glede av ny læring. 

Anonymkode: 85d92...00b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Agility er en vanvittig belastning, selv for unge hunder. Det er absolutt ikke noe jeg ville utsatt en senior for. Ledd blir jo vonde uansett etter hvert som hunden blir eldre, og da i tillegg påføre en slik belastning... bare nei.

Anonymkode: 4b2b4...c2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker det er litt individuelt og avhenger litt av rase og helse generelt. De store hundene er jo gamliser når de er 8-10år,  mens mange av de små hunderasene har mye lengre forventet levetid. 

Og man MÅ jo ikke kjøre full fres og alle hindre heller,  men også seniorhunder kan ha nytte og glede av ny læring. 

Anonymkode: 85d92...00b

Dette! 

Så lenge hunden er i god form og vant til å være aktiv, er det ingenting i veien for å prøve ut agility. Slalom, tunnel, vippe og veldig lave hindre. Senk møne +++ Tenk senior i alle øvelsene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...