Gå til innhold

samfunnsklasser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt fasinert av dette med klasser. Hvor hadde du plasser deg selv, og hvor tror du andre hadde plassert deg?

Jeg har beskjente som tjener mye penger, bruker mye penger og ser på seg selv som litt bedre en andre. Jeg villw ha plasert de i lav middelklasse pga av intellektet. De hadde nok ikke gjort det selv.

Selv hører jeg til i øvre del av middelklassen om jeg skulle klasert meg selv et sted.

Håper og tror at andre hadde klasert meg der og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

beklager alle skrivefeilene. Gikk litt fort dette.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

På en skala fra høyre til venstre befinner jeg meg et stykke over. Jeg er en arbeidende eiendomsbesitter av fattig slekt som tjener bra med penger, er rikt gift med en sosialistisk anlagt rikmannsdatter med høy utdanning og god lønn og jeg synes at klassebegrepet i gammeldags forstand har spilt fullstendig fallitt fordi det ikke reflekterer de endringene som har skjedd i samfunnet siden begrepene ble innført..

Skrevet

Som barne- og Familiemedister så befinner du deg da blant overklassen.

Skrevet

Tja...hvor skal en plassere en fattig student som lever av studielån?

Ikke så høyt opp iallfall :)

Skrevet

Med forfedre som bodde på fattighus og fødte unger utenfor ekteskap vil jeg si at jeg tilhører arbeiderklassen.

Skrevet

Blandt de resurssterke taperne tenker jeg... Høy utdanning og snart "ung" ufør :forvirret:

Gjest Embla s
Skrevet
Med forfedre som bodde på fattighus og fødte unger utenfor ekteskap vil jeg si at jeg tilhører arbeiderklassen.

Tror ikke du kan definere deg i arbeiderklassen kun på bakgrunn av at dine forfedre tilhørte den ;)

Skrevet
På en skala fra høyre til venstre befinner jeg meg et stykke over. Jeg er en arbeidende eiendomsbesitter av fattig slekt som tjener bra med penger, er rikt gift med en sosialistisk anlagt rikmannsdatter med høy utdanning og god lønn og jeg synes at klassebegrepet i gammeldags forstand har spilt fullstendig fallitt fordi det ikke reflekterer de endringene som har skjedd i samfunnet siden begrepene ble innført..

Har de ikke punktum i din klasse?

Jeg gikk i klasse 2B. Og etter det i 3B. Etter noen år havnet jeg i 3B igjen, men etter det var det jamt slutt for min del med klasser.

Skrevet

Karin Sveen - hun med klassereise-begrepet - forteller at i USA er det tabu å snakke om klasse fordi alle (mener amerikanerne) har en sjanse til å arbeide seg ut av den og være sin egen lykke smed. Når alt individualiseres så kan man heller ikke lenger snakke om klasser, selvfølgelig.

Sjøl tilhører jeg nedre middelklasse, fordi jeg kom fra en enslig mor, sjøl har vært enslig mor, har høy utdannelse (middelklasse-momentet) og ikke kunne tenke meg å sammenligne meg med noen andre. Om det da ikke var arbeiderklassen. Men den klassen har jo invandrerer tatt, og sjøl ikke jeg kan pårope meg dét :ler:

Skrevet

Jeg vet ikke forskjellen på klassene jeg, så jeg må vel si jeg er i en klasse for meg selv ;)

Skrevet
Jeg vet ikke forskjellen på klassene jeg, så jeg må vel si jeg er i en klasse for meg selv ;)

Da kan vi være i klasse 2B sammen da, for jeg vet heller ikke. :)

Skrevet
Da kan vi være i klasse 2B sammen da, for jeg vet heller ikke. :)

Så fint! :)

På skolen min har jeg ingen klasse engang... Jeg går i mange forskjellige klasser... Litt trist egentlig... :tristbla:

Skrevet
Så fint! :)

På skolen min har jeg ingen klasse engang... Jeg går i mange forskjellige klasser... Litt trist egentlig... :tristbla:

Hva heter det når vi er helt klasseløse? Eller var det kasteløse eller noe sånt? Ikke at jeg er overtrøtt, men nettopp pga det blir jo dette bare tull.

God natt.

Skrevet
Hva heter det når vi er helt klasseløse? Eller var det kasteløse eller noe sånt? Ikke at jeg er overtrøtt, men nettopp pga det blir jo dette bare tull.

God natt.

Ja, vi er nok det... Det er visst ikke lov lenger, sånne kastegreier, men på landsbygda praktiseres det vel fortsatt... Og jeg har bodd på landet...

Skrevet
Ja, vi er nok det... Det er visst ikke lov lenger, sånne kastegreier, men på landsbygda praktiseres det vel fortsatt... Og jeg har bodd på landet...

Ja, og jeg bor vel pr. def. på landet. Så da sier vi det. 2B altså. *noterer i søvne*

Skrevet

Dessuten så er jeg jo kommunal- og regionalmedister, så da er det enstemmig vedtatt med min ene stemme.

Puh. Jammen var det langt inn til sengen i dag ja. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...