Grønt blad Skrevet 1. august 2023 #21 Del Skrevet 1. august 2023 . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #22 Del Skrevet 1. august 2023 De siste årene har jeg oppdaget teltlivet, og jeg elsker det! Jeg telter helst i fjellet. Da jeg var gravid og slet med kvalme i første trimester, sov jeg bedre da vi teltet i fjellet enn hjemme i en veldig god seng. Frisk luft og næret tiø naturen gjør godt. For å sove godt må jeg ligge godt og ikke fryse. Vi har investert i veldig gode liggeunderlag, 9 cm oppblåsbart, isolert med litt dun og som er ekstra bredt og langt. Da merker man ikke små steiner, røtter, kongler o.l., og jeg sover skikkelig godt. Husk å ikke fylle opp helt med luft, da blir det for fast/hardt å sove på. Jeg har tresesong-soveposen Alta lady long fra Helsport. Der får jeg plass til brede hofter, og den varmer godt. Eksra krave øverst for å ikke slippe ut varme. Mye av kuldeoverføringen skjer ned mot bakken, og med et godt liggeunderlag kan man også ligge rett å øiggeunderlaget og bruke soveposen som dyne. Det er undervurdert hvor viktig et godt liggeunderlag er når man telter, og jeg ville priorietert et godt liggeunderlag over en dyr sovepose. Jeg sovner stort sett raskere i teltet enn hjemme. For min del hjelper det å høre lyden av en bekk eller liten elv. Da legget man hrllet ikkr merke til alle smålydene som.finmes.maturøig i naturen.. Av og til tar tankjekjøret over, og da er det godt å lese i en bok for at tankrne ikke skal ra helt over. Leselys får du med mobilen eller en hodelykt. Anonymkode: 4e9db...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 1. august 2023 #23 Del Skrevet 1. august 2023 De fire viktigste faktorene for telthygge for min del er: 1 godt underlag 2 være trygg på hvordan man setter opp teltet før man tar det med 3 god sovepose 4 riktige mennesker å reise med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. august 2023 #24 Del Skrevet 2. august 2023 Savner telttur ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #25 Del Skrevet 2. august 2023 Maskinfører skrev (5 minutter siden): Savner telttur ☹️ Det som er så koselig! Anonymkode: e3e5f...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. august 2023 #26 Del Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det som er så koselig! Anonymkode: e3e5f...e56 Ja er det ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #27 Del Skrevet 2. august 2023 Maskinfører skrev (9 minutter siden): Ja er det ☹️ Får ta oss en tur 🤭 Anonymkode: e3e5f...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. august 2023 #28 Del Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får ta oss en tur 🤭 Anonymkode: e3e5f...e56 Ja får det 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #29 Del Skrevet 2. august 2023 Maskinfører skrev (4 minutter siden): Ja får det 😀 Kult 😄 Anonymkode: e3e5f...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. august 2023 #30 Del Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kult 😄 Anonymkode: e3e5f...e56 Ja 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #31 Del Skrevet 2. august 2023 Foretrekker under åpen himmel. På vinteren uten insekt. Anonymkode: 5d554...e07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ainaresell Skrevet 3. august 2023 #32 Del Skrevet 3. august 2023 Elsker å sove i telt, men da med strøm😂 Tar en glamping tur med telt hvert år i 4-5 dager. Da har vi med luftmadrass, teppe under, dyne og pute, kokeplater, varmeovn og klær etter alle værtyper. Da sover jeg som en baby. Ungen er våken like lenge som meg eller så sier hun at hun ønsker å legge seg. Nytt i år var at vi hadde med tv siden det var f1 helg. Telt i marka klarer jeg så vidt 1 natt da jeg ikke får sove da jeg fryser uansett hvor godt kledd jeg er😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #33 Del Skrevet 3. august 2023 Anita666 skrev (På 24.7.2023 den 21.09): Jeg har veldig lyst å realisere denne drømmen jeg har hatt om å dra et sted og ligge i telt.Veldig Lars Monsen inspirert :)Ser også youtube videoer,om hvordan slå opp telt..(opps..no clue!),og ellers ting å tenke på.Som feks hvor det faktisk er lov å sette opp telt.150 meter fra hus etc,ikke dyrket mark osv. Og så er det selvfølgelig å finne et sted,der en kan være uforstyrret,og ikke måtte gå så altfor langt fra bilen. Leser om liggeunderlag og pop up telt,,og tar gjerne imot tips!.Er veldig plaget med flått bitt,så det er noe jeg er skeptisk til.Det er nok den største skrekken,i tillegg til å bli forstyrret midt på natten av at noen sier at her kan jeg ikke sette opp telt Jeg er kun en svært optimistisk amatør Det er fortsatt mer igjen av sommeren,og hvis det skal bli i år,så må det bli nå. Jeg har alltid sovet i telt, men merket da jeg bikket 50 at vondt i ryggen og stølheten kom snikende. Det løste jeg enkelt med å oppgradere utstyret. Nå sover jeg kun på exped vintermadrasser, har med god dunsovepose som jeg bruker som dyne og selvfølgelig puta fra hjemme. Jeg tillater meg ikke å fryse, så en god villmarksgenser er et must. Ellers er det å ha det tørt viktig, og jeg har et telt som tåler litt. Myggnetting er alltid i bruk mtp flått og lignende. Exped madrassen har jeg sammen med et chair kit og sitter behagelig som i en lenestol på dagtid. Jeg har med strikketøy, lydbok og fiskestang. Om jeg skal gå litt fra bilen er Amok hengekøya veldig behagelig der jeg kan ligge helt flatt. I alle år innen har jeg hatt enkelt utstyr, men fant ut at om jeg fremdeles skal nyte dette livet måtte det ofres andre ferier for å investere i utstyr. Det sier at utstyret ikke teller, men det er jeg uenig i. Etter en viss alder eller om man har råd er det det lille ekstra som gjør at man ønsker å dra ut igjen. Jeg har sovet i telt hele året og -20 er også null problem med godt utstyr. Bruk kommunekart for å finne plasser utenfor allfarvei og planlegg. Husk allemannsretten og at kjøring på skogsveier er begrenset. Om du skulle være så heldig å låne en packraft eller lignende, kommer du ut på holmer og steder der det ikke er andre mennesker. BUA i en del kommuner låner ut masse utstyr og er et fint sted å begynne. Lykke til! ps. dette med utstyr er min personlige erfaring og ikke noe å henge seg opp i ellers Anonymkode: b4d96...cbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå