Gå til innhold

Hvordan løse svangerskapspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med mange ubesvarte spørsmål når det gjelder svangerskapspermisjon. Saken er den at mannen er selvstendig næringsdrivende. Ut fra trygdeetaten.no har jeg forstått at han har rett på stønad, men jeg er usikker på om det gjelder for alle de ukene han evt. har permisjon eller om det kun gjelder de 5 ukene som er forbeholdt fedrene?

Jeg lurer også på om det er noen som helst mulighet for at begge kan være hjemme med barnet og likevel motta full stønad? Vet at pappaperm betyr at pappan skal ha ansvar for barnet, men gjøres det unntak?

Vi ønsker å være hjemme sammen med barnet begge to for en periode, og en måte å løse dette på er at en av oss tar ferie denne perioden. Men som selvstendig næringsdrivende vil jo ikke mannen min ha inntekt under ferien, og derfor er det ikke så aktuelt at han tar ferie.

Og hvordan er det med ferie? Har man rett på å ta ut ferie i det året man har svangerskapspermisjon? Jeg går nemlig ut i ferie før de 3 felles ferieukene på arbeidsplassen min, og går da glipp av disse. Jeg vil også gå glipp av den felles ferieuka i desember.

Det samme vil skje neste år, da 4 av de felles ferieukene på arbeidsplassen min vil være tatt ut før jeg kommer tilbake fra permisjon. Har jeg da noen som helst rett på å ta ut ferie - enten i løpet av svangerskapspermisjonen eller etterpå?

Dette ble mange spørsmål og et rotete innlegg, men jeg håper at noen som har litt peil på området kan veilede meg litt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med pappa vet jeg dessverre ikke noe om...

Du kan putte inn ferie i i svangerskapspermisjonen. Da blir permisjonen tilsvarende forlenget. Jeg brukte opp noen feriedager i romjulen. I utgangspunktet skulle jeg tilbake på jobb i august, men firmaet ønsket at jeg tok ut ferie om sommeren, så jeg tok ut 4 uker ferie før jeg var tilbake etter permisjonen.

Hos oss er det ikke så nøye når vi tar ferien, men jeg forstår det slik at det hos deg er fastlagt ferie?!? Da bare skriver du i permisjonssøknaden at du tar ut ferie de og de ukene og at permisjonen forlenges tilsvarende.

Om du klager på at innlegget ditt var rotete så var kanskje ikke svaret mitt noe bedre. ;)

Hilsen Lille meg

Skrevet

Takk for svaret - det var forståelig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...