AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Skal på hyttetur med familien neste uke det er spådd regn og 13/ 14 grader. Jeg er veldig sjelden på fjelltur, så usikker hva jeg skal ha med meg. Vi skal vel gå en liten tur regner jeg med, så trenger vel regnklær. Men skal jeg ha med ull? Fleece? Hva er viktig å huske på? Anonymkode: df98d...3c4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Fleece mer som koseplagg inne i varmen, ute bruker jeg kun ull under alt. Ta på ull under regnklær. Gode sko og gjerne gode gensere. Anonymkode: b8fc8...c88 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Fjellsko, gjerne med ullsokker i for å forhindre gnagsår Turbukse Skalljakke Ullgenser eller fleece til å ha i sekken når dere skal sette dere ned på toppen. I 13-14 grader bruker jeg vanligvis en treningsgenser (men ha gjerne t-skjorte med hvis det blir sol) og så skalljakke utenpå som jeg knyter rundt livet hvis det er varmt. Det kan være lurt å ha en tynn lue eller pannebånd i sekken i tilfelle det er kald vind på toppen. Anonymkode: cb17b...eba
Hmmm1 Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Alltid ull innser. Evt noe tykkere hvis du blir kald mellom også skalljakke ytterst. 1
skreppamedleppa Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 Husk på at på fjellet er det en annen vind enn nede i lavlandet. Og det er ikke uten grunn at værmeldingen melder om "føles som"..., Vind kan gjøre ting surt om en ikke er forbredt på det. Som andre sier: ull, definitivt. Gode sko er et must. God turbukse og Skalljakke Jeg har alltid en tynn ullhue og hansker i sekken. Lå ute for 2 uker siden på fjellet og selv om det var strålende sol og 28 grader på dagen og en tenker "phø får jeg ikle bruk for" var det godt å ha den tynne ullhuen på natten når det ble ned mot 14 grader.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 Ull, fleece og ei god skalljakke, så ei dunjakke på kvelden. Anonymkode: cbb46...a19
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 Jeg har alltid to til tre lag med treningsdresser på, så kan jeg regulere varmen, de tørker raskt, og tar liten plass i en liten sekk om man skal av med ett lag eller to. Men nå går ikke jeg i høyfjellet, hytta ligger for lavt, så har ikke samme ekstremvær og vind, som selvsagt er noe helt annet. Alltid to par sokker, og da ikke tynne ankelsokker. Enten gode sportssokker som Nike, og joggesko, der det er tørt, eller knelange sportssokker, under lange ullstrømper om jeg må bruke fjellstøvler. På hytta går delmesterskap i treningsbukse og hettegenser hos oss. Anonymkode: af822...85b
Friluftsmann70 Skrevet 24. juli 2023 #8 Skrevet 24. juli 2023 Det du trenger er ull, undertøy og sokker. Dersom du har skalljakke og bukse er det fint. Dersom. Regntøy, prøv å ha åpne glidelås og god luftig, ellers blir det vått av svette. Ta også med lue og votter. God tur.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 DNTs tips til bekledning på sommerturen Regntøy (jakke og bukse) Tynn vindjakke og turbukse (med god fukttransport) Undertøy i ull/ullblanding + ekstra skift Sokker med mye ull og god passform + ekstra skift Ullgenser/jakke eller tynn dunjakke Lue Ullvotter eller andre vanter/votter som er varme selv når de er våte Fjellsko Anonymkode: 927ee...c5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå