Gå til innhold

Hvilket band er pr i dag verdens største band?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruce Springsteen & the E-street band 😎

Anonymkode: 25a39...1b6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg så Tool live på Lollapalooza-turneen i 1993. Fantastisk bra!

Anonymkode: 75b6b...de9

Det er det nok ikke altfor mange som kan skryte av :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 24.7.2023 den 19.51):

Jeg tror ekstremt mange flere ville ha dratt på Coldplay enn Rammstein om hele verdens befolkning måtte gått på konsert og det var valgene de hadde. Grunnen til at en del hardrock band har mange store konserter er at de har et mer lidenskapelig publikum. Mange flere som liker slik musikk går på konserter enn andre deler av befolkningen.

Coldplay er tortur.

Anonymkode: 224fa...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

BTS er musikalsk en stor vits, som de alle andre K-pop bandene. Hverken dyktige musikere eller vokalister. Har svært lite med musikkmå gjøre.

Anonymkode: 46276...7ea

Synes DU, ja...

Anonymkode: 4a26f...313

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (8 minutter siden):

Det er det nok ikke altfor mange som kan skryte av :) 

Jeg så de først på Quart i 2006 og kjente ikke til de, men skjønte med en gang at jeg likte de. I fjor sommer så jeg de igjen i Spektrum med full verdsettelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ekstremt mange flere ville ha dratt på Coldplay enn Rammstein om hele verdens befolkning måtte gått på konsert og det var valgene de hadde. Grunnen til at en del hardrock band har mange store konserter er at de har et mer lidenskapelig publikum. Mange flere som liker slik musikk går på konserter enn andre deler av befolkningen.

Jeg tror uansett at man kan enes om at det nesten må et metall- eller rock-orientert band til for å dra den skalaen av publikummere over flere tiår. Jeg skulle likt å se BTS fylle stadion på stadion over flere tiår. Men hvem vet...tiden vil vise.

Men pr. i dag så er det metall- og rockeband som har dominert store stadion-konserter hvis man ser det over et tidsperspektiv på minst 20-30 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (1 minutt siden):

Jeg tror uansett at man kan enes om at det nesten må et metall- eller rock-orientert band til for å dra den skalaen av publikummere over flere tiår. Jeg skulle likt å se BTS fylle stadion på stadion over flere tiår. Men hvem vet...tiden vil vise.

Men pr. i dag så er det metall- og rockeband som har dominert store stadion-konserter hvis man ser det over et tidsperspektiv på minst 20-30 år. 

BTS er fullstendig glemt om 20 år, garantert. Du kan gå på hvilken som helst musikerlinje på en folkehøgskole i Norge, og finne tilsvarende talent som de gutta har.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 22.26):

Hva mener du. Selv mener jeg: 

🥇AC/DC

🥈Metallica 

🥉KISS

Er veldig usikker på Kiss, men de to andre banda er vel ganske selvskrevne. 

Anonymkode: 1b74c...f87

Hva legger du i "stort band", da?
Mest populært? Som selger flest album? Som streames mest fra forskjellige streamingtjenester?
Som selger flest billetter? Antall medlemmer?

Anonymkode: 6b43a...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg så de først på Quart i 2006 og kjente ikke til de, men skjønte med en gang at jeg likte de. I fjor sommer så jeg de igjen i Spektrum med full verdsettelse :) 

Jeg er fortsatt eitrende forbanna for den gangen jeg gikk glipp av RATM og TOOL  på Sentrum Scene i 1992. Jeg skulle bestille billetter over telefon, og fikk beskjed om at det var ikke i nærheten av å være utsolgt så det var bare å møte opp å kjøpe billett ved inngangen. Men neida, det ble utsolgt, gitt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (23 minutter siden):

Det sier absolutt ikke noe om hva som er mest populært hvem som har flest på konsert eller blir mest streamet. I sin tid var Sputnik en av Norges mest likte artister, men salgstallene var ikke tatt med i de offisielle (VG lista) fordi salget var på bensinstasjoner og i matbutikker.

I USA er det jo kjempemange Countryartister som er ekstremt store vi nesten ikke har hørt om. De fyller stadioner til stadighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (1 time siden):

Og det er pokker meg nesten klin umulig å få billett også. Man måtte sitte med finger'n på refresh-knappen over hele Europa sist gang de turnerte for å få fatt på billett. 

Det var forresten ganske artig å følge med på SoMe da de endelig kom med den lenge, etterlengtede skiva Fear Inoculum etter mange år uten utgivelser. Det var millioner av Taylor Swift-fans som var komplett i villrede fordi dette "ukjente, gamle gubbe-bandet" suste opp og dytta henne ned fra topplista over mest spilte artister. 

image.thumb.png.a478b51260dd45dff2477de0285bd8d2.png

Men jeg fikk tak i og ikke bare én, men to billetter! Jeg var nervevrak etter kjøpet da:laugh:

Fantastisk opplevelse:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

BTS er musikalsk en stor vits, som de alle andre K-pop bandene. Hverken dyktige musikere eller vokalister. Har svært lite med musikkmå gjøre.

At musikken deres er "enkel" og ikke akkurat krever virtuoser for å fremføre, kan vi være enige i, men at de er uhyre store, nærmest et fenomen, det er hevet over enhver tvil. Det er jo det som er tema for tråden. 

Verdens største pizza er nå engang verdens største pizza, uansett hvor dritt den måtte smake. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De største er Bruce Springsteen and the E Street band. Har holdt på i 50 år og spiller fortsatt for fulle stadioner. 

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Det sier absolutt ikke noe om hva som er mest populært hvem som har flest på konsert eller blir mest streamet. I sin tid var Sputnik en av Norges mest likte artister, men salgstallene var ikke tatt med i de offisielle (VG lista) fordi salget var på bensinstasjoner og i matbutikker.

I USA er det jo kjempemange Countryartister som er ekstremt store vi nesten ikke har hørt om. De fyller stadioner til stadighet.

Nei altså, først må man jo bli enige om hvilke parametere man måler etter. Regnestykket i dag er ikke like åpenbart som det var for bare 20 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 22.26):

Hva mener du. Selv mener jeg: 

🥇AC/DC

🥈Metallica 

🥉KISS

Er veldig usikker på Kiss, men de to andre banda er vel ganske selvskrevne. 

Anonymkode: 1b74c...f87

1. Kiss

2.Metallica 

3.Guns n’ Roses 

Anonymkode: f99fe...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verdens største band. Det blir en litt vanskelig kåring dersom man skal ta med alle tenkelige faktorer. Feks; hvis musikk var like tilgjengelig da Beach Boys eller CCR dukket opp, hvordan ville det sett ut? Eller da Jackson ungene hadde band i barndommen (klarer ikke å komme på hva de het). Eller Spice Girls? Jeg kjøpte en cd pr halvår da jeg var ungdom. Nå finner jeg all verdens musikk på spotify til en liten sum pr måned. Band som BTS ville kanskje ikke blitt oppdaget i Europa hvis musikksalgets "infrastruktur" var som i 1950. 

Men for å besvare spørsmålet og ta utgangspunkt i et slags øyeblikkbilde må jeg si BTS. Har aldri hørt på dem, men det er inntrykket jeg sitter med.

Anonymkode: cdd49...7fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coldplay konsert hadde jeg ikke dratt på om jeg fikk betalt for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (25 minutter siden):

Nei altså, først må man jo bli enige om hvilke parametere man måler etter. Regnestykket i dag er ikke like åpenbart som det var for bare 20 år siden. 

Jeg tror det enkleste er å holde seg til hva som er best likt i Norge. Og da tipper jeg Coldplay, Queen og Adele gjør det sterkt om du spør et representativt utvalg og nevner alle de som er nevnt i denne tråden og legger på en del annet som har vært populært.  De heavyrockbandene og boybandene som er nevnt vil gjøre det passe greit, men ikke i nærheten av det de jeg nevner vil om du spør en representativ gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...