AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Mange av oss har noen faste middager vi lager når vi skal lage noe litt enkelt, eller det kniper på pengene og vi trenger noe billig. Eller begge deler😅 Så da tenkte jeg vi kunne dele våre favoritter til noe som er enkelt og/eller billig for litt felles inspirasjon og variasjon☺️ En av mine enkle, og ikke alt for dyr heller: Pasta, grønnsaker og rød fisk. Jeg legger frosne fileter av rød fisk i en ildfast form og baker i ovnen, med godt med kvernet sort pepper på. Når det er kommet i ovnen koker jeg opp vann og hiver pasta og frosne grønnsaker i samme gryte. Når alt er ferdig legger jeg fisken over pastagrønnsakene og deler den i grove biter, men man kan selvsagt også servere den hel ved siden av. Anonymkode: 7aa3a...79b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 Ovnsbakt laks (jeg bruker som regel Salma eller de firepakningene på Rema, med salt, pepper og sitronskiver over), hjemmelaget potetmos (blir ferdig på den tiden det tar å varme ovnen samt bake laksen, skjærer potetene i småbiter og bruker lite vann), smørdampet brokkoli. Leveres med en ekstra sitronbåt og kanskje litt rømme, men potetmosen erstatter egentlig saus. Dette er like raskt som å steke en ferdigpizza, men går nok ikke under kategorien billig. Pannestekt laks (i smør), jeg bruker også her fersk) stekes til den fortsatt har litt rosa kjerne (bruk Salma), det går veldig rask, serveres med ferdigblandet salat tilsatt cherrytomater og krutonger med balsamico- eller sennepsvinaigrette. Kjapp kikertcurry: Kok ris, jeg bruker jasminris til denne. Kakk opp 1 rødløk, 1-2 fedd hvitløk, en liten (1/2 tommelfinger) ingefær og 1/2 - 1 rød chili (ta ut frøene og det hvite hvis du vil) og surr dette i litt olje. Ha over 1 ss currypulver (jeg kjøper sterk og svak curry i poser i etnisk butikk, vanlig butikkarri egner seg ikke så godt i denne), 1 ts malt koriander, 1 ts spisskummen, 1 ts paprikapulver (jeg er litt raus med målene), og surr videre i ca 1/2 minutt. Ha oppi en boks (400 g) hakkede tomater, 1 boks (400 g) kokosmelk (Rema sin i hermetikkboks er super) og 1 boks hermetiske, skylte kikerter (igjen, Rema sine i hermetikkboks er supre). Krydre med salt og pepper. Tilsett en liten bunt/potte koriander. Tilsett finrevet skall og saft av 1/2 lime. Ferdig. I oppskriften foreslås det å servere denne med skivet avokado, men det fordyrer denne ellers billige og raske retten og er ikke nødvendig. Man kan også droppe frisk koriander da dette også fordyrer, men ikke dropp lime! Nok til 3 personer med ris til. Oppskriften har jeg hentet herfra og jeg har laget den mange ganger, billig, enkel og kjapp. https://www.nourishedelephant.com/home/chickpea-curry (som igjen er hentet fra The Happy Pear). Tips: Jeg liker å jobbe etter mise-en-place-prinsippet, dvs at jeg hakker opp alt på forhånd, selv ved enkle retter som denne. Så jeg hakker opp alle grønnsakene først, river limeskallet og blander krydderne i en liten skål. Spagetti carbonara - trenger bare spagetti, eggeplommer, bacon, parmesan og sort pepper. Blomkålsuppe når blomkålen er på sitt rimeligste (mange oppskrifter på nett), toppet med litt ekstra blomkål eller litt sprøstekt bacon eller serranoskinke, brød og smør til. Eller potet- og purreløksuppe, gulrotsuppe eller andre grønnsakspuresupper. Det tar litt tid å skrelle og hakke grønnsaker, men det er jo bare koselig. Spagetti aglio, olio e peperoncino (hvitløk, olje, chili) eller fattigmannspasta som jeg kaller den. Det er mange oppskrifter på nett, se f.eks denne: https://www.danielasitalia.no/spaghetti-med-hvitlok-olje-og-rod-chili-spaghetti-aglio-olio-e-peperoncino/ Og når man er så sliten at man nesten stuper: Ostesmørbrød og te. Anonymkode: b571c...ab2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 Jeg fortsetter. Jeg er glad i supper, og minestronesuppe er en god variant. Rett og slett en suppe der man bruker rester av grønnsaker, bønner/linser og eventuelt kjøtt og koker i en blanding av kraft/fond/buljong og hakkede tomater. Eksempel som jeg tror er basert på Trines matblogg: Ta fram en annen gryte og hakk opp 2-3 gulrøtter i biter, surres/freses i litt olje sammen med f.eks 1 løk/rødløk, 2 fedd hakket hvitløk, 1/2-1 finhakket chili uten frø og hinner, eventuelt et par stangselleristilker (hakket) hvis du har. Dette kan eventuelt freses sammen med litt bacon (150 g f.eks) hvis man har. Tilsett 1 boks (400 g ) hakkede tomater og ca 7 dl grønnsakskraft. Kok opp og kok til gulrøttene er møre, ca 15 minutter. Tilsett gjerne ferdigkokte bønner mot slutten av koketiden, jeg liker store, hvite bønner best, men alt av bønner, linser og kikerter går bare de er ferdigkokte. Hvis du har pølserester (alle typer går) kan du ha oppi dette på slutten, gjerne i stedet for bacon. Eller kjøttboller eller andre rester av kjøtt. Parallelt med dette koker du opp en kjele med vann og koker litt pasta (ca 150 gram?); makaroni, suppepasta, pastaskruer eller spagetti brukket i mindre biter. Hell av vannet og ha dette oppi gryten og smak til med salt, nykvernet pepper og eventuelt tørket basilikum og gjerne hakket bladpersille eller frisk basilikum (eller rett og slett hakk opp den grønne delen av vårløken hvis du har brukt det). Veldig godt med litt parmesan på og brød/smør. Det finnes mange varianter av denne, poenget er bare å bruke løk/hvitløk/gulretter evt stangselleri og gjerne chili eller chiliflak, tilsette hakkede tomater og kraft og så det man har av andre grønnsaker, belgfrukter og eventuelt kjøtt. Anonymkode: b571c...ab2
flusa Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Kyllingsuppe med nudler og grønnsaker🥰 Masse hvitløk,paprika,champinjong,løk,div.krydder..mmm😍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå