Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

idag opplevde jeg søvnparalyse for første gang. 

jeg våkner først en gang med at jeg merker at det står noe ved siden av sengen, men jeg får ikke til å snu hodet for å se fordi jeg får ikke bevegd meg. jeg lukker øyne igjen men så føler jeg at noen drar i meg også hører jeg «er du sikker på at du ikke ser meg». etter det lukker jeg øyne igjen for å sove også er plutselig denne personen rett foran meg, jeg kan se et grått ansikt og en hånd som strekker seg mot meg å kveler meg, jeg får ikke puste, også våkner jeg og da ser jeg at personen bare forsvinner sakte vekk. 

jeg var livredd når jeg våknet jeg skjønte ikke hva som hadde skjedd. jeg tenkte at det var en ånd eller spøkelse, men etter å ha googlet litt så fant jeg ut at det var søvnparalyse.

Anonymkode: b5f8b...b3f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg våkner først en gang med at jeg merker at det står noe ved siden av sengen, men jeg får ikke til å snu hodet for å se fordi jeg får ikke bevegd meg. jeg lukker øyne igjen men så føler jeg at noen drar i meg også hører jeg «er du sikker på at du ikke ser meg». etter det lukker jeg øyne igjen for å sove også er plutselig denne personen rett foran meg, jeg kan se et grått ansikt og en hånd som strekker seg mot meg å kveler meg, jeg får ikke puste, også våkner jeg og da ser jeg at personen bare forsvinner sakte vekk. 

jeg var livredd når jeg våknet jeg skjønte ikke hva som hadde skjedd. jeg tenkte at det var en ånd eller spøkelse, men etter å ha googlet litt så fant jeg ut at det var søvnparalyse.

Javel

Anonymkode: 45ae4...8bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja hadde det selv en periode, var så man nesten ikke turde sovne. Skremmende.

.

Anonymkode: fe979...0b3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var nok søvnparalyse. Var plaget med det før, og det er virkelig forferdelig skremmende. 

Stress kan fremkalle søvnparalyse, så forsøk å roe ned dersom du har spesielt mye stress om dagen. 

Jeg har noen få ganger klart å kjenne igjen starten på det når det kommer, og om jeg da har lyktes med å riste på hendene eller føttene, så har det «sluppet» før det ble søvnparalyse. Mannen min har kjent igjen ristingen, og har vekket meg sporenstreks. 

Anonymkode: 1cfd6...592

• 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 21.24):

Det er rundt 10% av befolkningen som opplever søvnparalyse, noen opplever det flere ganger og andre aldri eller sjelden. Sliter selv med det, det knyttes ofte til angstproblematikk, dårlig søvnvaner, at du er utslitt eller har PTSD osv… Å sove på ryggen er den sovestillingen som er vanskeligst å «sprekke» ut av paralysen på, det er drit skummelt når det skjer og man hallusinerer også ofte skumle ting fordi man er i en halvveis våken og halvveis sovende tilstand. Kroppen sover liksom , du føler deg helt lammet men hodet er våken. Det er ikke farlig, men det er utrolig skremmende og i mitt tilfelle fysisk vondt (jeg får fler paralyser på rad hvis jeg først får en paralyse i løpet av natta og våkner også sovner) ! Håper du slipper å oppleve det igjen :) 

Skrevet

Jeg har hatt det en gang, var sikker på at det var en ekte mann som presset meg ned i senga. Prøvde å rope etter hjelp, men fikk selvsagt ikke frem en lyd. Helt forferdelig følelse! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt mye av det, men det kom.  (kommer) alltid om jeg sovner igjen på morgenen eller på tidspunkt som ikke er nattesøvn. 

Anonymkode: 8dfb9...1f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...