AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal gå frem? Hvilket vaskemiddel bruker jeg? Tar man hele huset i en omgang? Klor på toalettet? Veldig takknemlig for hjelp ❤️🥰 Anonymkode: 8305e...238 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Vaskemiddel etter hvilket underlag man som skal vaskes. Jeg vasker noen ganger hele boligen, men deler det vanligvis opp. Jeg har sjelden tid og energi til å vaske alt i en omgang. Badet vaskes ukentlig, kjøkkenet ved behov, stua støvsuges ukentlig, støv tørkes 2-3 ganger i måneden. Har ikke klor i huset engang, bruker vaskemiddel beregnet på bad til bad/toalett. Anonymkode: 8ed5d...031 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 Jeg er kronisk syk, så har ikke ork til å ta hele huset på en gang. Jeg tar litt her og litt der etter behov. Jeg bruker stort sett bare mikrofiber og vann. Hvis jeg trenger såpe, tyr jeg til Zalo. Også Jif skurekrem til vanskelige flekker. Anonymkode: eca8b...502 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 Jeg lærte faktisk nylig å ikke bruke grønnsåpe på behandlet tregulv uten å gå over med vann etterpå da såpa tiltrekker seg skit. Det blir dobbelt opp så da gjør jeg ikke det. Jeg liker å gjøre det enkelt for meg selv så jeg bruker jifmop og robotstøvsuger ved behov. Du kan gjerne lage rutiner på det i starten. Bruker vaskeservietter enten universal eller for kjøkken til å gå over bad og kjøkken. Av erfaring bruker jeg ikke vaskeservietter for bad da jeg finner de veldig dårlige. Bruker toalettblokker i dassen og domestos ved rengjøring. Anonymkode: c1932...197 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 Som en skriver over, så må det ikke nødvendigvis vaskes med grønnsåpe over alt. Det etterlater seg litt produktrester, så overflatene kan føles seige. Selv drar jeg gjerne over alle overflater og nips med en litt fuktig klut. Har man tiden, så er det fint å ettertørke med tørr klut, men det gidder jeg sjeldent. Gulvet støvsuges ved behov, ca en gang i uken er greit hos oss. Innimellom støvsuger jeg listene. Husk også å vaske utenpå skap og skuffer på kjøkkenet, og gjerne på innsiden av skapdørene hvis du har søppelet inni et skap. Det blir fort ekkelt der. Det er også lurt å vaske filteret i viften (ta den i oppvaskmaskinen) av og til, og å vaske filter i oppvaskmaskinen og kjøre maskinrens i den en omgang. På badet bruker jeg stort sett skurekrem. Bruker ikke sprayer, for det er så ekkelt å puste inn, og kan gi skader. Bruker heller ikke klor. Det er dårlig for miljøet, og kan bli til farlig gass hvis det blandes med noe det ikke skal. Rens ut sluker, og fyll vasken med vann. Hell i skurekrem i vask og i doen. Bruk dokost i doen, skrubb godt over alt. Bruk klut til å vaske i og rundt vasken, og klut eller svamp til å skrubbe dusj/badekar. Her må det gjerne gnukkes litt for å få det rent. Når du er ferdig å vaske alle andre overflater, så bruker du kluten på doen. Dolokk+doring, deretter utsiden av skålen og til slutt oppå rundt hullet. Vask så gulvet ned gulvklut, gjerne også med skurekrem. Da pleier jeg å starte der det er renest, og avslutte under/rundt doen. Anonymkode: a144a...67c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 Fly lady kan kanskje funke Anonymkode: 7bc22...ada 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #8 Skrevet 24. juli 2023 Grønnsåpe er et gammeldags vaskemidler til hjem med ubehandlet tre. Passer kanskje på hytter, men i få moderne hjem. Jeg bruker nesten bare mikrofiber. Bruker såpe for do (f.eks. Domestos) og litt Jif til speil når jeg vasker badet en gang i uken. Ellers bruker jeg noen ganger Salmiakk til fettete ting som kjøkkenvifta, men det skjer maks to ganger i året. Kan også bruke baderomsspray i dusjen, men er egentlig litt usikker på om det er noe bedre enn bare mikrofiber. Anonymkode: 2d465...165 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #9 Skrevet 24. juli 2023 Innkjøpsliste: 3 mikrofiberkluter (1 til bad, 1 til kjøkken, og 1 til øvrig) 1 mikrofiberklut til vindu og speil (litt finere klut som ikke riper) 1 mikrofiber-gulvmopp med moppestativ dokost WC-rens Det er i grunn alt du trenger. Vasker du jevnlig bygges det ikke opp tykke lag med skitt, så da er det enkelt å vaske og du behøver ikke skrubbe. Mikrofiber skrubber uansett bedre enn andre kluter ettersom de har så mange tråder som fanger skitten. Anonymkode: fe6c6...f61 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Tusen takk for hjelpen!😊 Jeg fikk vasket ned et helt rom i går, og skal ta et annet i dag ❤️ Anonymkode: 8305e...238
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 Grønnsåpe til ubehandlet tregulv og andre ubehandlede treflater. Jeg bruker kun zalo og eddik i dynkeflaske til alt annet. Hvis man bruker microfiber trenger man kun vann med unntak av på bader, der er det zalo og eddikk med vann i på alle flater. Klor bruker jeg ikke, salmiakk kun på flater jeg skal male. Støvsuger mer enn jeg vasker, tørker støv regelmessig så slipper jeg skippertak. Og har faste dager til hvert rom; kjøkken mandag, stue tirsdag, bad torsdag og soverom og ganger en annen dag jeg har lyst . Anonymkode: b8f91...cb9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 En dråpe zalo holder også til å vaske gulv, tørke støv, vaske vegger og tak. Kun for lukt man trenger annet enn zalo. Foruten klorin i do og sluk. Anonymkode: a7b27...983
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #13 Skrevet 25. juli 2023 Jeg bruker mikrofiber til det meste. Støvtørker alle flater med tørr klut først, og støvsuger sofa, stoler med trekk etc. Kjøkkenbenken og bord vaskes med en fuktig mikrofiberklut, eventuelt andre steder der det trengs. Do og vask har egne kluter, også mikrofiber. Bruker såpe i do, og vasker med dokosten - pass på å komme under kanten. Gulvet tørrmopper jeg først, med tørr mikrofibermopp. Synes det tar støvet bedre enn støvsuger. Støvsuger eller rister gulvtepper. Hver andre eller tredje uke går jeg i tillegg over med våtmopp. Den også bruker jeg med bare vann. Vasker stort sett ukentlig. Har liten bolig, så tar vanligvis alt på en dag, men innimellom støvtørker jeg en dag og mopper neste. Støvsuger gjerne mellom vask ved behov. Andre ting tar jeg ved behov, eksempelvis søppelskap og dusjkabinett. Dusjkabinettet bruker jeg enten eddik eller sitronsyre og oppvaskmiddel med, og vasker med klut eller svamp, eventuelt oppvaskkost. Kjøkkenbenken vaskes selvsagt noen ganger i uka, da gjerne med kjøkkenkluten og litt oppvaskmiddel. Anonymkode: fd33e...efd 1
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 25. juli 2023 #14 Skrevet 25. juli 2023 Et rom om gangen. alle ting har plass og alle ting på sin plass Det hjelper ikke å vaske/rydde noen ganger i året. Hold det ryddig hele tiden. Dagligdagse gjøremål som støvsuging, oppvask, vaske bord må du gjøre hver dag. Jif på vinduer og overflater. Kjøkkenspray på vanskelige flekker. Jif bad på badet. Jif engangs mopper på gulvet. Våtservieter kan brukes til mange ting. Skaff deg microfiber klut for støv. Supert bra for dagligdags støv tørk. Skaff deg denne. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/stovsugere-og-rengjoring/tradlos-stovsuger/electrolux-well-q6-stovsuger-wq6140og-havgronn/299015?gclid=Cj0KCQjw5f2lBhCkARIsAHeTvlgcTCNdU_VMdtzQRifr5lBIYh6nBYsgcy_D5Nx3tWe0wH-FdYc6zCAaAoBwEALw_wcB Vi har 2 av dem. Beste støvsugeren. Skaff deg rumba hvis du har katt/hund. Ingen tar alt på en gang. Og de som gjør det har 11 måneder i året der huset ser rævva ut. Et rom om gangen, hold det kontinuelig ryddig hver dag. Jeg har 3 små unger så ikke kom hit og si at dette ikke går pga ditten og datten. Husk, rent hus hjelper deg mentalt å slappe av. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 Jeg tar hele huset på en gang, og badene tar jeg 2 ganger i uka. Bruker klor på doene, og vasker over dørhåndtak og lignende med klor også, det skal være rent. Ellers bruker jeg mye Jif på kjøkken, vask, gulv, bord… Anonymkode: 1cfee...b49
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 Jeg skiller mellom tre typer vask, som gjør at huset jevnt er ryddig og rent; - Overflater. Dette tar vi hver dag, ofte en runde morgen og en kveld. Plukker med rot. Vasker servant, samt kjøkkenbenker. Og synlige flekker på speil og slikt. - "Ukes" vask. Jeg og mannen har delt huset mellom oss. Og vet hva som skal vaskes i løpet av en uke. For eksempel vasker han toalett to ganger i uka, og tar badene en gang i uka. - Nedvask. 1-2 ganger i året. Ikke noe fast mønster. Vi ser at badet trenger en rens. Tømmer så alt av skuffer, kaster og sorterer, tørker bort såperester og støv fra produkter, drar frem badekar, kjører fugerens, vasker gulv og tak. Åpner jeg brødskuffen en dag og ser den er rotete og smulete så tømmer jeg hele, og tørker over. Gjør man det til en vane å ta slikt jevnt slipper man skuffer og steder som plutselig er et katastrofeområde. Jeg bruker mest natron, zalo og eddik i ulike varianter. Samt dampvasker. Anonymkode: cecb1...5cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå