Gå til innhold

Er det egentlig bra for barn å vokse opp sammen med mødre som har fått barn gjennom donor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig bra for barna å vokse opp sammen med mødre som fått barn gjennom donor?

Ville det være mer kvinnefrigjørende hvis kvinner som var alene ble nektet å kunne bruke donor, slik at de fant en mann å få barn med i stedet? Da ville flere kvinner ha vært nødt til å senke sine krav og kanskje funnet ut av at de elsket mannen likevel.

Og barna ville ha vokst opp med en far og en mor.

Anonymkode: eaf1a...fb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo ikke ut i fra et barns beste, men menn sitt beste. 

Omsorgsevnen er noe man har og man blir ikke en bedre eller dårligere mor ved bruk av donor. 

Du kan være en dårlig far, eller en god far. Det er et lotteri barnet er i. 

Anonymkode: f774d...b75

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om å senke kravene for de fleste av de kvinnene. Det er bedre å være alene enn å være med noen som utnytter deg 

Anonymkode: 0af63...da9

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, det er kjempebra for barna. Dette er foreldre som ønsker barn, og har planlagt det godt

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Mor må senke sine krav og ende opp med grums av menn som verken er gode ektemenn eller fedre? For DET er det beste for barn? 

Anonymkode: 7c167...f5f

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Det er ikke bra for barn å vokse opp med to heterofile foreldre som krangler.

Det er ikke bra for barn å vokse opp med en far som ikke vil se barna sine.

Det er ikke bra for barn å vokse opp med rus/alkoholmisbruk.

Det er ikke bra for barn å vokse opp der begge foreldrene jobber så mye at de aldri er hjemme.

Det er ikke bra for barn å vokse opp i fattigdom.

Det er ikke bra for barn å vokse opp i voldelige hjem.

Skal jeg liste opp flere punkter?

At man har to foreldre av samme kjønn eller en alenemor er langt ned på lista over ting du burde være bekymret over.

Og du? Hvorfor kan ikke menn bare fikse seg slik at de blir attraktive partnere? Det er så mange rævva menn der ute at det å bare ta litt tak i seg selv gir deg kjæreste på flekken. Men veldig mange menn gidder ikke dette, de vil heller sitte hjemme og klage over at ingen vil ha dem. De skjønner ikke at de må være et positivt tilskudd i livet til en kvinne hvis hun skal orke å ha noe med han å gjøre. Mange menn er så dårlige partnere at de fleste kvinner er direkte lettet over at de ikke har dette energisluket av en mann i hjemmet sitt. Når kvinner skiller seg er det som oftest fordi hun er sliten av å gjøre alt og samtidig bli tatt for gitt.

Endret av Blåttvann
  • Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du ikke blir valgt med sånne holdninger. Step up your game, så skal du se damene vil ha deg og :)

Anonymkode: 3ebb9...236

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mor må senke sine krav og ende opp med grums av menn som verken er gode ektemenn eller fedre? For DET er det beste for barn? 

Tydeligvis. Det er kjempebra for et barn å se at mor blir direkte mishandlet emosjonelt og psykisk av far og utnyttet som slave, organisator, vaskehjelp og sexarbeider.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra menns perspektiv ja.

Ut fra barns perspektiv ville jeg heller vokst opp med kunMamma (slik jeg gjorde) uten traumene far ga henne

Anonymkode: bb757...d05

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det beste for ett barn er å være i en familie der man er elsket. Den familien ser ulikt ut. Og den kommer ikke med EN fasit 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det fins mange gode menn som ville blitt kjærlige ektemenn og fedre, som er under 1.80, skallet, overvektig, lavere utdannelse osv.

Anonymkode: 41fdd...154

AnonymBruker
Skrevet

De aller aller aller fleste ønsker jo selvfølgelig å få barn med en partner, og de fleste håper jo i det lengste at det skal bli virkeligheten… De damene som velger å gå for donasjon er som oftest høyt motiverte, ønsker barn helhjertet og har økonomi og ting på stell til å ta seg av de. Jeg tror de barna får det veldig godt 🥰 Personlig kjenner jeg kun en dame som har gjort dette. Hun er både smart og morsom, og datet både «høyt og lavt» - men det klaffet bare liksom aldri… Dette er en del år siden nå, og vi snakket ikke om krav og markedsverdi og ligaer slik som nå, man var bare rundt og traff folk og prøvde finne noen man likte.. Hun har oppdradd en trivelig, smart og flink gutt - som har vokst opp med en mor som forguder han, og hatt stabile mannlige rollemodeller i onkler og bestefar. 

Anonymkode: d4170...1c3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har barn av begge kjønn. Jeg vil mye heller at datteren min får barn med donor enn en mann hun har sett seg nødt til å ta for å i det hele tatt få barn. I det siste tilfelle er det mye mer sannsynlig at de blir skilt og hun må sende et barn på samvær med hjertet i halsen enn at hun kanskje finner ut at hun elsker denne mannen som hun har senket kravene for å orke å være i et forhold med.

Nå er sønnen min heldigvis en kjekk ung mann som ikke kommer til å slite med damer. Men om det er tilfelle så vil jeg heller at han blir en super onkel for søsters donorbarn enn en far til et barn hvis mor føler seg tvunget til å akseptere han fordi det er eneste metode for at hun kan få barn. Det gjør han strengt tatt til en sæddonor det også, det er bare en mer uærlig framgangsmåte. Jeg unner han så mye mer enn det.

Hva HI har med kvinnefrigjøring å gjøre må du forklare.

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nja, ser i endel internasjonale FB grupper at donorbarn i større grad kritiserer denne måten å få barn på. 

Mange av de opplever at de mangler noe, eller har et savn som ikke blir borte. Uten at de føler at de har hatt dårlig foreldre.

Noen nevner dette med genetisk speil, da de opplever at de ikke ligner noen andre i familien og ikke liker de samme tingene. 

Flere er opptatt av medisinsk historie, evt. søsken og øvrig familie. For noen er det en drøm å oppnå kontakt med biologisk familie, andre har blitt avvist å sliter med det. 

Noen er opptatt av det etiske i det. Og særlig dette med hvor mange halvsøsken man kan ha. Men også dette med at man velger seg noen egenskaper og et utseende på donor og derfor "designer" barnet mer. 

Det hadde vært veldig interessant hvis man fikk mer fokus på hva donorbarn selv mener. Og hvordan de selv opplever det å være donorbarn. Sånn at deres stemme i større grad kunne vektlegges. Både når man utformer lovverk, men også når vi som samfunn skal bli enige om hva som er innafor i måten man får barn på. 

For det er fortsatt ikke en menneskerett å få barn...

Anonymkode: ae4d2...552

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det fins mange gode menn som ville blitt kjærlige ektemenn og fedre, som er under 1.80, skallet, overvektig, lavere utdannelse osv.

Og særdeles mange av dem ER det også 😊 De som ender opp alene har som regel ikke bare utseendet mot seg; de sliter som regel også både psykisk og sosialt. Og har ofte dårlig selvinnsikt, og/eller svømmer i selvmedlidenhet. Dette gjelder både for enslige menn og enslige kvinner.

Anonymkode: 326d5...adf

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dersom du deltar på en foreldresamling på en vanlig norsk skole, og tar et sveipblikk over foreldregruppa, så lover jeg deg at flertallet er ikke supermodeller… mødre og fedre i varierende høyder, vektklasser, med hår / uten hår, noen stillfarende, noen brautende, noen høyt utdanna, mange arbeidsfolk og noen uføre… Det er selvfølgelig vondt å ønske seg kjæreste/familie og ikke få det til, det er ikke vanskelig å sympatisere med det ❤️ man må rett og slett fortsette å lete, prøve å spille de kortene man har - og kanskje man treffer noen det klaffer med. 

Anonymkode: d4170...1c3

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jada. Vil disse mennene gladelig ha en kvinne som har dårlig hårvekst, overvektig og lav/ingen utdannelse, da?

Eller har også disse mennene preferanser angående en potensiell mor til deres barn?

Anonymkode: 46d1a...2d1

• Liker 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke bra. Mange barn som kommer til å stå frem med dette om noen år.

Anonymkode: 85f55...f43

AnonymBruker
Skrevet

Du vet det ikke bare er sæddonor?

Anonymkode: 8a5bc...7fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kanskje disse mennene burde senke sin standard da? Og gå etter kvinner som vil ha de?

Om man klarer å se litt forbi Tinder og KG og se litt på par ute i samfunnet, så ser man at selv lave, tjukke menn som er skalla finner partner. Jobber selv i et lavstatus yrke med lav utdanning, og jaggu meg finner folk seg partner. Selv de ekleste mannfolka har kone og barn…

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...