Sofakona Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 (endret) Jeg fant mitt gamle sony handycam dcr sr33 .... Inni der ligger video fra bryllupet vårt, bryllupsreise, og masse filmer fra da min pappa levde. Men....jeg finner ikke docken som gjør at vi kan overføre disse til pc. Er det noe sted jeg kan sende inn et slik kamera og få de overført? Eller har noen tips ? Endret 23. juli 2023 av Sofakona
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Sikker på at det ikke er noen utgang til ledning på selve videoapparatet? Kanskje det er selve ledning du mangler? Bare noe jeg tenkte over, men vet ikke.. Anonymkode: 9f7be...7e8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Lagrer den på SSD? I så fall bare kjøp en sånn liten dings som du stikker SSDen i, så overfører den til PC. Er det videokassetter er det litt mer tungvindt, men det er mulig. Anonymkode: 96cee...97d 2
Helene1982 Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Jeg hadde ca 40 kasetter i ulik størrelse og format, som jeg ønsket å digitalisere for noen år tilbake. Jeg googlet meg frem til en dude som hadde utstyr til å digitalisere det for meg, og fikk det på en harddisk. Det var ganske dyrt, men for meg var alternativet at de lå i skapet i 20 år til … Har hatt masse glede av det senere, og fått litt penger av familiemedlemmer som også ønsket, og har hatt glede av filmene.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 Er ganske sikker på at det kameraet må ha docken for å overføre til PC, så må du ha programvaren som fulgte med kameraet men det er ikke sikkert at det fungerer siden programvaren er laget for Windows XP. Kameraet bruker en gammeldags HDD for lagring så en løsning kan være å ta ut harddisken for å overføre men det er ikke sikkert at disken bruker standard tilkobling. Anonymkode: fade7...5d5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 Har en god nyhet til deg: Du trenger ikke dock for å overføre filmene til PC. Når man har eldre elektroniske enheter som man ikke har brukt på en stund, er det første man bør gjøre å finne og laste ned bruksanvisningen ved å google modellnavn + manual. Finner den ikke på norsk, men her er bruksanvisningen til kameraet ditt på dansk: https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/3098/30985496M.pdf Hvis du laster den ned, går til side 15 i PDF-dokumentet, og ser på tegningen øverst til venstre, kan du se hvordan videokameraet ditt er bygget opp; kontakten merket med tallet 3 er en utgang til en A/V-kabel; det er samme kontakt som på docken på tegningen nederst på siden, også merket med 3. Strømkontakten er merket med tallet 20, og finnes både på dock og kamera; kort sagt kan videokameraet klare seg på egen hånd uten dock. Hvordan en A/V-kabel fungerer, kan man se på side 21; dette er en kabel som er ment å kobles til et videospiller, og skal man koble den til en PC, trenger man en overgang der man kan koble inn signalene med A/V, og få dem ut til USB - det er noe slikt du behøver: https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/digitaliser-lyd-og-bilde/vhs-og-videokamera/plexgear-moviesaver-700-p89029 Den eneste programvaren jeg finner til dette videokameraet på Sony-s sider, er PlayMemories Home, som kan overføre bilder og video til PC. Programversjonen som er tilgjengelig er laget for et 64-bits operativsystem, slik at den kan brukes på nyere Windows-versjoner, og kan lastes ned fra denne siden: https://support.d-imaging.sony.co.jp/www/disoft/int/download/playmemories-home/win/en/ Problemet er at videokameraet må være påslått og batteriet oppladet når man kobler dette til en PC for å kunne få strøm til å virke; hvis kameraet ikke er brukt på mange år uten at batteriet er blitt ladet opp, kan det hende at batteriet ikke virker lenger. På den annen side har altså videokameraet også en DC strømkontakt, så kameraet burde kunne fungere også uten batteri; har du fortsatt strømladeren, slik at kameraet kan slås på ...? Hvis det lar seg gjøre, burde det ikke være noe problem å overføre filmene til PC - alt du trenger, er en A/V-kabel og en overgang; i butikken koster dette litt, men det er like før loppemarkedsesongen begynner, og ting som dette finner man i elektronikkavdelingen på mange loppemarkeder for noen få kroner. Lykke til, og fortsatt god sommer. - Brian Anonymkode: 5fe5d...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Håper Ts leser svaret over som sikkert er løsningen på problemet! 🙂 Anonymkode: 9f7be...7e8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå