AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Min jente på snart 2 år slår meg veldig ofte under lek. Altså særlig når hun er veldig gira og vil leke. Så smiler hun og syns det er kjempegøy. Hun følger ofte opp med "mamma lei seg" mens hun smiler og vil gi meg en klem. Virker som hun syns "lei seg" er veldig gøy. Vil gjerne høre dukka si gråte og så trøste den, og snakker mye om "lei seg" Jeg bruker ikke å si at jeg blir lei meg når hun slår. Jeg bruker å stoppe hendene hennes og si "nei, det er ikke lov å slå". Eller "jeg vil ikke at du slår meg" eller "au, mamma får vondt". Jeg sier også ofte at hun kan gi kos istedenfor å slå. Hun smiler og ler og syns alt er gøy. Og sier alltid "mamma lei seg". Hvis hun er veldig gira så har hun også bitt meg eller kløpet meg hardt. Tror bare hun gjør dette på meg,ikke hørt noe fra bhg. Noen som har opplevd lignende, og har noen bra tips? Jeg setter altså en tydelig grense og gir et alternativ til hva hun kan gjøre, men det skjer oftere og oftere... Anonymkode: 8d6a0...2e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Du må jo bli litt streng/morsk når du sier «nei», så hun skjønner at dette mener du. Anonymkode: 9ce28...6ff
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må jo bli litt streng/morsk når du sier «nei», så hun skjønner at dette mener du. Anonymkode: 9ce28...6ff Det har jeg også gjort flere ganger. Ts Anonymkode: 8d6a0...2e3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Hei, hadde samme erfaring.. jeg gjentok meg selv 1000 ganger: «au det fjør vondt, slå får du ikke lov til» gutten sluttet rundt 3 års alder …var verst når han var halvannen. Hold ut! Anonymkode: 52de8...5bb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 En toåring har ikke kapasiteten til å forstå den praktiske betydningen av "det er ikke lov". Når du sier "det er ikke lov å slå" mener du at hun skal forstå dette, avslutte handlingen og finne noe annet akseptabelt. Av seg selv. Når du sier "trøste mamma /gi klem" så er det noe fint. Hun tar det hele som en rutine. Først slå, så gi klem. Du kan selvsagt bli alvorlig i stemmen, men fortell henne hva du vil at hun skal gjøre istedet. Du kan si "au! Nå får mamma vondt. Gi klem til mamma /stryke mamma". - "sånn ja". Eller "nå får mamma vondt, lek med dukken istedet!" hjelp henne med overgang til ny aktivitet. Ikke la henne slå dukken eller kosedyret heller. Sønnen min har en tendens til å hoppe i sofaen hele tiden. Det nytter ikke si at han skal slutte. Eneste som hjelper er å si" gå ned fra sofaen, hvis ikke kan du falle å slå deg og få aua (jaja det er det ordet som funker ". " hoppe på gulvet istedet " " mamma vil at du sitter rolig i sofaen " Anonymkode: 9b2ee...e51 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå