Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker først og fremst av klær. Tenker å kjøpe mye ull, men det er ikke så lett å vite hva av ulltøy som er bra og holder godt etter utallige vasker. Hvor mye trenger man i str 50, 52 og 56? Bør man handle inn mest i 50 eller 56?

Jeg tenker også på om det er andre ting man trenger til vinterbabyen, f.eks. ullpledd, vinterpose til vogn, typ sånne ting? 

- Hilsen førstegangsmamma.

Anonymkode: 0454b...8b8

Videoannonse
Annonse
Gjest kruspersilletaco
Skrevet (endret)

Kan jo være babyen ikke tåler ull, så ville ikke kjøpt inn så mye.

En god vinterpose til vognen, og en god bilstolpose (om dere ikke kan forvarme bilen)

Ellers brukte jeg veldig mye slike hele dresser, slik at jeg kunne legge babyen med vanlige inneklær rett nedi dressen og dra. Syns de som er hjemmestrikket er best, med knapper foran, men mange gode som kan kjøpes (NB pass på at de er uten hette)

Endret av kruspersilletaco
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Babyer sliter minimalt på klær, så ville ikke vært så nøye med kvaliteten egentlig. Kan bli mange vask hvis du har gulpebaby, men utover det så skal jo ikke barnet krabbe rundt eller leke ute i klærne, liksom. :) Jeg kjøpte en del ullpakker brukt i de minste størrelsene og var veldig fornøyd med det. Klærne var som nye. Jeg elsker ull/silke-klærne til Nøstebarn. De er kjempegode og myke, men dyre og slett ikke nødvendig om man ikke tar seg råd. 

Hvilken størrelse du trenger mest av er veldig individuelt og godt diskutert her inne. Noen får mye bruk av størrelse 50, andre rekker knapt å bruke de. Begge mine barn har kunnet bruke størrelse 56 og 62 relativt raskt etter fødsel, særlig i ullklær, de er lettere mykere enn bomull. 

Heldress ull og god vinterpose er gode kjøp til vinterbaby. Samme med lammeskinn. Kan brukes både i vogn og til soving inne i vugge eller seng. 

Tynt babypledd i ull er også veldig kjekt. Vi hadde både hjemmestrikket og et kjøpepledd fra Easygrow. Elsker begge, og brukte å ligge mye hud mot hud med bare pleddet over oss når vi var hjemme. 🥰

Anonymkode: d2d01...bbe

AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg satt skikkelig pris på var en mammajakke med plass til bæresele :) Det var magisk på dager det snødde og jeg ikke orket dytte noen vogn rundt ute. 

Anonymkode: 93738...97f

AnonymBruker
Skrevet

Vinterpose til vogn er et must. 

Ullpledd eller bilstolpose er også et must. 

Et par gode luer også. 

Men jeg ville ikke kjøpt masse klær. 

For det første fordi babyer vokser i rykk og napp. Noen bruker aldri str 50, men går rett på 56. Noen bruker str 50 i bare noen få uker - så har du min, som til tross for fødsel til termin måtte bruke prematurklær, og som vokste ekstremt sakte, som først begynte med str 56 da han var nesten 3 mnd... 

Så raste han gjennom str 62 på tre uker.. 

For det andre er det ikke alle babyer som tåler ull. Min minste har atopisk eksem, og tåler ikke ull. 

Så har man det at du ikke helt vet hvilken type klær du og babyen liker. Noen babyer hater dypt og inderlig å få ting tredd over hodet, og omslagsbodyer er det eneste som duger. Så er det noen foreldre som hater omslagsbodyer dypt og intenst, og kun vil bruke tre-over-hodet-varianten om babyen tillater. 

Vi hadde null klær som passet da vår første kom. Men butikkene var jo åpne, så babyen måtte "svømme" i str 50-bodyene jeg hadde med på sykehuset til mannen fikk kjøpt noen prematurklær dagen etter. 

Anonymkode: 09461...d42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp hvertfall da plagg med bambus på innsiden da mange babyer ikke tåler i ren ull, og ikke kan si fra. :)  ville hatt mest i 56 og 62, men ull/bambus trenger du nok bare 3-4 bodyer i hver str. 

Anonymkode: 7aa4c...303

AnonymBruker
Skrevet

Bilstolpose og vinterpose til vogna. Ullpledd. Gjerne lammeskinn i vogna, kanskje mer aktuelt i sittedelen til vogna etterhvert siden den er mer åpen. Du trenger ikke mye klær i hver størrelse, hvertfall ikke om du bor i nærheten av OK butikker så du kan handle underveis. Jeg hadde enorme mengder klær i enkelte størrelser som babyen selvfølgelig hoppet rett over…

Jeg brukte elektrisk varmepute til å varme opp vogna før vi skulle gå ut. La den oppi 10 min før vi skulle gå (tar jo tid med mating, bleieskift og påkledning før man drar) så var det klart til vi var klare!

Anonymkode: b124c...f5d

AnonymBruker
Skrevet

Med bodyer i ren ull kan du gå rett på størrelse 56, med mindre babyen er prematur/veldig liten. Det gjør ikke så mye om ullklær er litt store. Mine vinterbabyer har «levd» i ullbodyer fra Nøstebarn, ditto ull-strømpebukse, og ullfrottépysj. Pluss en ulldress når man skal ut, og selvsagt votter og lue. De trenger ikke så mye. Men jeg ville ikke kjøpt store mengder, i tilfelle babyen ikke tåler ull. 

Anonymkode: f8aef...f4d

AnonymBruker
Skrevet

Når på vinteren kommer babyen? Og hvor i landet bor dere?

Bor en i et nyere hjem, hvor det ikke er trekk og gulvkaldt, så trenger en stort sett ikke ha ull på babyer inne. Du sitter vel ikke å fryser hjemme du heller?

Og den første tiden har en ofte lite behov for å være ute.

Du skal heller ikke kle på tykke lag for å sitte i bilstol, pga sikkerhet og selen må sitte nært kroppen.

En pose til bilstolen er derimot lurt, om dere bruker bil.

Kombinert med en heldress i ullfrotte fra Nøstebarn f.eks, og en god lue. Tull evt inn i teppe i tillegg om det er ekstra kalde dager, eller pakk babyen under egen jakke på den korte turen til bilen.

Skal du ha vogn, så er et godt underlag i vogna viktig, og en god vognpose. Et tovet pledd, eller de små barneteppene fra Røros tweed er veldig gode over.

Anonymkode: 9619a...c89

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skulle fått et barn til, ville jeg (basert på erfaringer med barn nummer 1.) gått for dette:

• Størrelse 40: 2-3 pysjer, men beholdt lappen på så man kan bytte dem om baby ikke var like liten som storebror.
  • Størrelse 50: 3 pysjer i bomull, 5 fulle skift i bomull og 2 fulle skift i ull. Fylt på senere ved behov (vi brukte størrelse 50 i et par måneder, så påfyll var nødvendig for oss).
  • Størrelse 56: 5 pysjer i bomull, 10 fulle skift i bomull, 2 fulle skift i ull. Fylt på senere ved behov.
  • Lue og dress i ull til utebruk (er kjempefornøyd med både luer og dresser fra Lillelam og Joha).
  • "Votter" til føttene til utebruk, vi har brukt Joha sine i ullfleece. Synes de satt mye bedre på føttene enn ullsokker, haha.

Oppi vogna hadde vi vinterpose (superfornøyd med vår fra Troller) på det kaldeste, og når det begynte å bli varmere brukte jeg ullpledd under baby og et annet ullpledd og dyne over baby. Han var riktig nok veldig varm av seg og vi var definitivt de første i barselgruppa til å fjerne vinterposen, men om man får en varm eller kald baby, aner man jo ikke på forhånd. 😅

Anonymkode: 009fe...fc1

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke mye av 50! 
Tynn ulldress og tykk ulldress fra lille lam i str 56.

god vognpose

bilstol tar dere med inn i huset, så sete er varmt, så sitte i lille lam ulldress. Brukte aldri bilstolpose. Et teppe holder. Bilen blir fort varm

Anonymkode: 8a7ec...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...