Gå til innhold

Barn mye blåmerker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn på 4 år som har mye blåmerker. Har som regler 3-4 blåmerker på kroppen til enhver tid på ulike plasser. Som regel har vi lite eller ingen ide om hvor disse blåmerkene kommer fra. Prøver å spørre, men hun vet ikke selv. Nå som det er ferie er jeg eller faren rundt henne stort sett hele dagen. I går så vi hun hadde fått ett forholdsvis stort veldig mørkt blåmerker på ryggen, hun har ikke hatt noe fall, slag o.l. som kan forklare dette som vi har fått med oss og hun vet ikke selv.  Når jeg googler barn med mye blåmerker kommer det bare opp leukemi, men har ingen andre symptomer så tror ikke det kan være det. 

Er det noe annet det kan være som burde få oppfølging på noen måte? Eller er dette ikke noe å tenke mer på? 

Anonymkode: 48cd8...373

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ganske lett å bare ta en blodprøve for å berolige dere. 

Anonymkode: c421f...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en lege du. 

Anonymkode: c206c...648

• Liker 1
Skrevet

Helt sikker på at barnet ikke har falt eller dunket seg? Rullet ut av sengen i søvne og lagt seg igjen alene? Barn faller, snubler, dunker seg o.l støtt og stadig. Ikke alltid de gråter/klager. Kommer jo ofte an på smerten og humøret til barnet når det skjer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barnehage gutter. Her har du hele fargekartet til en hver tid, aldri på samme plass😅 

Jeg har vært vitne til noen av de, men ikke de 10 andre som har kommet i løpet av dagen🥴😅

Anonymkode: 4255c...bb8

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Noen er bare slik. Jeg er av av dem.. Hadde nettopp et digert blåmerke på håndleddet, og aner ikke når det skjedde! Eldste barnet mitt er lik.. Heldigvis vet barnehagen om det, og har sett selv hvor lett de kommer. Ser fælt ut hele sommeren, med shorts og tshorte på, fordi knærne og albuene er jo alltid fulle av blåmerker i forskjellige farger..

Men ta gjerne en blodprøve for å utelukke!!

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn får blåmerker helt naturlig. Jeg elsket å klatre å styre når jeg var liten, å hadde noen blåmerker hele tiden. Ellers går det jo an å ta noen blodprøver å sjekke om det er noe

Anonymkode: 9b9c1...1e3

AnonymBruker
Skrevet

Verdt å sjekke ut. Sikkert ikkeno, men better safe than sorry.

Anonymkode: 617bf...c48

Skrevet

Sånn var datteren vår også. Blåmerker bestandig, særlig foran på leggene, men også alle andre steder, helt ulogiske steder for oss, og vi ante ikke hvordan de oppsto.

Det ga seg etter hvert, hun er 17 nå og helt frisk, men får fortsatt forholdsvis lett blåmerker.

Men er du bekymret, så sjekk det. Bare for å slippe å tenke på det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som voksen har 3-4 blåmerker til enhver tid og aner ikke hvor de kom fra.

Jeg er litt klossmajor og går i stuebordet og sånn, men jeg kan også få blåmerke omtrent bare av å lene meg mot noe.

Nå som jeg driver og pusser opp ser beina mine ut som et verdenskart.

Anonymkode: c5fe3...4f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik det skal være!

Anonymkode: fd839...16d

AnonymBruker
Skrevet

Noen får blåmerker veldig lett, og som barn er det ikke rart at de dukke ropp om man er aktiv og utforskende.

De aller aller fleste er helt friske, noen få har kanskje mindre av de røde blodplatene eller annet. Her i familien får jeg mett blåmerker, men det feiler meg ikke noe. Søsken har lite av blodplatene som slo ut som ekstra mye blåmerker og en del nedeblødninger som kunne vare for lenge. Gikk seg heldigvis til ved veksten. 

Anonymkode: 7e827...012

AnonymBruker
Skrevet

Blødersykdom?

Anonymkode: 48075...c72

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar 😊 

Har egentlig tenkt det ikke er noe å tenke på, men greit p dobbeltsjekke at det ikke er noe vi burde reagere på. 

Anonymkode: 48cd8...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...