Gå til innhold

Gratis juridisk hjelp ved skilsmisse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er kommet fram til at ekteskapet er over for min del. Min mann er utrolig vanskelig å leve med og nå er det blitt helt umulig. Jeg mistenker han har ADD, men han nekter å utrede seg. Jeg har holdt ut i over 10 år nå for barnas skyld, men orker ikke mer.

Greia er at jeg har falt i husmorfellen av forskjellige grunner jeg ikke vil utdype her. Det var ikke mitt valg, det er slik det ble. Så jeg har ikke råd til advokat som kan hjelpe meg med det juridiske ved en skilsmisse. Finnes det noe gratis juridisk hjelp i slike situasjoner? 

Vi eier 50-50 felles bolig som trolig må selges siden ingen av oss har råd til å kjøpe ut den andre. Han har stått for mesteparten av utgiftene siden han tjener mye mer enn meg. Jeg har ganske lav inntekt (igjen - ufrivillig, men slik ble livet). Så alt i alt komplisert situasjon som krever kompetent juridisk hjelp så jeg ikke taper det jeg har krav på.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg må gjøre (bortsett fra å gå til NAV og be om hjelp) og hvor jeg kan finne gratis juridisk bistand for å skille meg?

Anonymkode: 43761...9af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om du har noe advokatbistand inkludert i forsikringene dine. 

Anonymkode: 2fd4b...ed3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er gift med felleseie, dvs ingen ektepakt med særeie, er fordelingen enkel. Alt som er opptjent i ekteskapet deles likt . Eierbrøk er sånn sett ikke relevant. Det dere hadde med inn i ekteskapet holdes utenfor.

Mulig JURK juridisk rådgivning for kvinner Jan gi deg innledende hjelp.

Anonymkode: ca7ad...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Inntekt under 350k gir automatisk rett på fri rettshjelp. Med barn kan grensen heves noe etter en søknad. Finn en advokat som jobber med familierett så kan de søke for deg. 

Man får også dekket foreldretvister. 

Anonymkode: 618f1...f94

Skrevet (endret)

Du kan søke statsforvalteren om å få dekket advokatutgifter. Men de færreste trenger dette. (Advokaten søker for deg)

Endret av Rotemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...