AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 jeg har lenge tenkt til å å starte å meditere men har aldri klart å få det som en rutine og jeg føler meg så usikker på hva jeg egt skal gjøre. jeg har forståelse for at det er ulikt for hva folk har behov for, men skriv gjerne hvordan du selv starta. så jeg lurer på: hvor lenge og ofte burde man starte å gjøre det? hva er best å høre på? tips til noen gode youtubere eller lyder å høre på? hva skal man føle på når man holder på, eller etter? eller får man ingen effekt før man har holdt på en stund, hvor lang tid tar det i så fall? vil starte med det for å prøve å få mer kontroll over angsten<3 Anonymkode: c1a9b...9ef 1
Olive_North Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 I perioder hvor jeg er ufokusert liker jeg å søke opp guided meditations, og chakra meditations på spotify, ellers kan jeg høre på mantramusikk og synge/puste til mantraene samtidig som jeg mediterer. Oftest bruker jeg en kombinasjon av teknikker som jeg har lært via yoga, meditasjonsklasser og kundalini. Litt vanskelig å forklare, men anbefaler virkelig å se om du finner klasser med meditasjon enten på nettet eller IRL. Så utvikler du din egen måte
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Eneste formen for meditasjon jeg har klart å innføre, er Transcendental meditasjon. Jeg takler ikke guidede meditasjoner (irriterer meg lett over stemmen osv). Tok kurs hos ei i Oslo (ca 6000 kr), og er veldig fornøyd. Mtp angst, så innså jeg at det ikke ble bedre av meditasjon alene, jeg tok en del tilskudd av d vitamin og magnesium i tillegg. Anonymkode: 0f65c...998
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Anbefaler yin yoga, restorativ yoga, yoga nidra, medisinsk yoga eller kurs i meditasjon. Går selv på yin. Timene starter ofte med pusteøvelser. Dette er øvelser som ofte er enkle og fine å gjøre hjemme. Jeg tror også yoga er bra for å forstå hva det vil si å få kroppen til å slappe av og la hjernen hvile. Har hvert fall hjulpet meg. Hvis du ikke er stødig på engelsk så anbefaler jeg å søke opp norske øvelser. Mye ødelegges hvis man ikke forstår riktig eller bruker fot lang tid på å forstå instruksjonene. Søk også opp bodyscan. Fin måte å starte på. F.eks hver kveld før du skal sove. Anonymkode: b93b7...5be
skreppamedleppa Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 (endret) Jeg begynte aktivt med meditasjon for ca 3 år siden. Første gang jeg vsr med på mediyoga tenkte jeg "nei fy søren, jeg vil bare vekk, nu, pronto, dette orker jeg ikke"... Men så utfordret jeg meg selv mer og mer.. På ssmme tid så jeg "headspace" episodene på Netflix, og skjønte mer og mer verdien i å "sjekke inn".. Skjønte mer og mer av at når jeg var mye i hode er det helt umulig å kjenne kroppen... Begynte å skjønne koblingen, samtidig som jeg ønsket meg mer av den roen i meg selv. Jeg har en betalings app. Jeg var veeeeldig usikker på om jeg bare ble et støttemedlem eller om jeg faktisk kom til å benytte den aktivt. Men nå har jeg hatt appen i over et år og den er amazing (for min del, men med betalings app så bør en tenke på om utbytte og gevinst er verdt det..) uansett, den heter "headspace" (det ligger også 8 episoder på Netflix med samme tittel, verdt å sjekke ut.) Det ligger også noen videoer på YouTube. Jeg bruker appen aktivt hver dag, f.eks i dag ser forsiden min slik ut (men det hender jo seff at jeg ikke gjør hver eneste øvelse, livet skjer jo..) Så jeg er en god fan av den. Ellers så har jeg også fått et mediyoga program og det er ikke et sånn "upp band dog yoga" program, tvert derimot. Det handler mer om pust og øvelser som går direkte på å roe ned nervesystemet. På slutten er det f.eks en hjertemeditasjon som varer i 11 minutter. Som tilfeldigvis er like lenge som sangen jeg bruker (hun har også en som er bedre til akkurat hjertemeditasjon, men den fant jeg ikke akkurat i øyenblikket). Og 11 minutter kan høres som ekstrem lang tid, det er ikke det... Så det er noe av det jeg gjør.. I tillegg er det mye bra "tapping" øvelser som jeg finner på pinterest, som jeg føler funker for meg, men det er jo som du sier: alt er individuelt 😊 Endret 23. juli 2023 av skreppamedleppa
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 Youtube har mange fine meditasjonsvideoer 😊 Anonymkode: ca1e0...82b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå