Gå til innhold

Med rullestol til syden for første gang, trenger råd og tips!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å dra til syden neste år. Mannen min har havnet i rullestol, og blir nok sittende der for det meste (kan gå litt, men ikke lange avstander). Det blir bare oss to som drar. 

Vi trenger å komme oss bort litt, men er litt nervøse for gjennomføringen. 

Her er ganske mange ting vi lurer på, som kanskje noen der ute vet svar på:

På flyplassen:

Vi må ha rullestol på flyplassen, fram til flyet, men vi trenger ikke noe mer assistanse enn det så lenge det ikke er trapp. Kan vi ha med rullestolen hans inn på flyet? (Manuell, kan slås sammen) Hvis nei, hvor får vi låne?

Må vi bestille hjelp og evt assistanse når vi bestiller reisen, eller nærmere avreise? Hvis vi må sende rullestolen som spesialbagasje, er det noe vi må tenke på? Kostnad, innpakking etc?

Hvordan fungerer slike ting på hjemreisen? Vi ser for oss at på Gardermoen går det greit, men på nesten alle steder vi har vært i utlandet før er det busser ut til flyene og trapp. Det er i såfall litt krise. 

Er noen reiseselskap bedre enn andre?

Reisemål: Er noen reisemål bedre egnet enn andre når det kommer til fremkommelighet? Er det noen steder vi bør skygge unna, fordi det er for dårlig tilrettelagt, for kupert terreng etc? Ser for oss at et relativt flatt område er en fordel. Vi har kikket mest på Mallorca, Kypros eller Kreta, men dette kan revurderes. 

Hotell: Tilrettelagte rom ser ut til å være vanskelige å få tak i. Noen triks eller konkrete tips? Bør vi gå for litt store resort-aktige hoteller? Rom på bakkeplan har vi tenkt litt på, redde for at heisen plutselig ikke virker, evakuering ved brannalarm etc, men så fant jeg et hotell som hadde hc- tilrettelagte rom i 5.etc. (Kanskje vi overtenker.)

Flere tips rundt dette tas gjerne i mot 😊 

På en måte føler vi at det blir så mye styr at vi vet ikke om vi orker. På den annen side kan vi ikke slutte å leve heller. 

Takker på forhånd for eventuelle svar ❤

Anonymkode: e5a40...757

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her kan du lese mer om assistanse på OSL: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/assistanse/om-assistanse

Det finnes "heisbiler" som kan hjelpe passasjerer som ikke kan gå/ikke kan gå trapper av og på flyet dersom det ikke blir parkert på en gate ved terminalen,  men dere må bestille det på forhånd. Sjekk på flyselskapets hjemmeside for mer informasjon om bestilling osv.

Anonymkode: d4c26...ccb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke egen rullestol frem til flydøra, de henter så stolen og legger den i bagasjen. Anbefaler en AirTag på stolen så dere har kontroll på den. IKKE forlat flyet før stolen står klar på utsida. 

Kontakt flyselskapet for hjelp med å sikre assistanse på flyplassen dere lander på. Det finnes egne heiser til utsida av fly for å komme seg inn på flyet. 

Jeg ville gått for rom i første etasje ja, for selv om rommene lenger opp er tilrettelagt så som du sier, skjer det noe med heisen så… 

Jeg har ikke rullestol selv, men følger flere på IG som bruker rullestol og reiser endel. Så derfra jeg har plukket opp noen tips. 

Anonymkode: 81b91...979

• Liker 1
Skrevet

Meld dere inn i gruppen «positivt rullende» på Facebook, der finner du gode svar på alt du lurer på fra erfarne rullestolbrukere😊

anbefaler forøvrig at dere har (gratis) assistanse på flyplassene, da får dere komme raskere gjennom sikkerhetskontrollen og først ombord i flyet, noe som er veldig praktisk. Men dere må som regel gå sist av da. Rullestol er gratis å ha med, den kan som regel brukes helt til flydøren, der blir den hentet av bakkepersonalet. Dersom den ikke kan brukes helt til flydøren får dere låne en stol, husk å ta puten og andre løse gjenstander med ombord i flyet. Utstyr til rullestolen kommer i tillegg til håndbagasjens åtte/ti/whatever kilo som er i billetten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør absolutt bestille assistanse. Det gjør alltid en venn av meg som sitter i rullestol (i likhet med mannen din kan han gå litt). 

Spania har en god nettside med tips,så jeg er sikker på at dere vil finne mange egnede feriemål der https://www.spain.info/en/discover-spain/accessible-tourism-spain/#:~:text=A wheelchair%2C a pair of,related services meet accessibility requirements.

Anonymkode: 7aa87...483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fløy til Alicante i fjor, og der fikk i alle fall 5-6 rullestolbrukere assistanse, begge veier. Særlig i Spania så dette ganske rutinepreget ut. Det er en populær destinasjon for eldre. 

Om det kan være en aktuell destinasjon ville jeg søkt opp en facebookgruppe som også kan gi tips om alt annet, som transport og hotell. 

Anonymkode: 28dae...058

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 vil anbefale anbefale å følge morka84 på Instagram om dere har det. han sitter også i rullestol, han har ALS og assistenter da. Men han reiser på ferie og er på ferie å er veldig flink til å gi tips på ferier som er rullestolvennlig osv. Tror han svarer på en del spørsmål også. 

Anonymkode: c1670...43f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Solgården eller tidligere Reuma Sol i Spania er spesielt tilrettelagt for rullestolbrukere. Det finnes sikkert flere slike steder også. Bestill assistanse på flyplassene når du bestiller flybilletter

Anonymkode: 48a92...2a0

AnonymBruker
Skrevet

Å fly med rullestol går veldig fint :) ting er tilrettelagt og rutiner.

Bestill assistanse, især om dere skal ha flybytte. Da trenger du ikke tenke på noen ting, flyselskapet har ansvaret og sørger for at dere kommer til neste fly. Jeg har f.eks blitt hentet med sånn liten flyplassbil, og kjørt direkte fra det ene flyet til det neste. Eller kjørt i heis som ikke var tilgjengelig for andre. 

Har dere veldig god tid på f.eks Gardemoen, er det null problem å si fra at dere ikke trenger hjelp før ved gaten f.eks.

Sjekk at rullestolen oppfyller flyselskapets krav til mål og vekt, og evt batteri om den elektrisk. Manuelle stoler er helt uproblematisk.

Du kan bestille assistanse inntil dagen før reisen - det har jeg selv gjort :)

Om mannen din bruker rullestol på grunn av sykdom, så vurder å søke NAV enten hjelpemotor til å sette på manuell, eller en liten, sammenleggbar elektrisk stol. Finnes noen veldige smarte nå som blir som en litt stor koffert, og går i et vanlig bagasjerom (Eloflex).

Det vil gi mye større frihet, for dere begge, og være mye lettere. Om han blir sliten og trenger hjelp med å trille. Da er det null stress med litt avstander, litt lengre dager på farten, litt helling etc.

Anonymkode: a888b...899

AnonymBruker
Skrevet

Playa de las americas Tenerife er flat og har store fortau i sentrum.  Tror jeg ville valgt det med rullestol.

Anonymkode: 7e9af...675

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Solgården i Spania.

Fra du møter opp på Gardermoen og til du er tilbake i Norge igjen får du hjelp og assistanse. Det er folk fra Røde kors på Gardermoen som har som ansvar å følge opp passasjerene som skal til Solgården.

Det er svært godt tilrettelagt. HC-rom med god plass. Tre basseng som er tilrettelagt for rullestolbrukere. De arrangerer utflukter nesten daglig, men du kan også ta drosje til nærmeste by, strand osv. 

Mulighet for fysioterapi om det er behov for det. 

Jeg har vært ledsager for en rullestolbruker flere ganger på Solgården. Det er en god blanding av gjester som reiser dit, både unge og veldig gamle. Om du går på nettsiden til Solgården så finner du reiseprogram. Vi har pleid å reise på det som kalles seniortur, men det er som sagt en god blanding av folk med.

Det er fullpensjon og maten serveres i spisesalen. 

Dette er en god måte å reise på for første gang med rullestol.

Anonymkode: 3d3e3...a73

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke dra til det norske behandlingssenteret Solgården for å reise rullestolvennlig. Om man liker å oppleve mer på tur, er det fullt mulig med litt planlegging. Søk litt på destinasjoner som frister og "wheelchair friendly", så ser dere at det er mange muligheter. Her ett søkeresultat fra Spania https://m.disabledholidays.com/#!/search/europe-l27/spain-l38/hotel-at92/

Anonymkode: 7aa87...483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere bruker penger på å booke spesifikke seter i flyet, så er det ingen vits å booke setene nær nødutgangen da bevegelseshemmede ikke kan sitte der. Ofte blir man som bevegelseshemmet flyttet lenger bak i flyet selv om man har booket sete. Ved en evt. nødevakuering taes de bevegelseshemmede til sist, og da blir det propp i køen dersom de sitter for nær utgangene, det er grunnen til disse reglene. 

Anonymkode: 5059a...a80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Las palmas på gran canaria har 4km strandpromenade, med ferfekt liggende brostein. Dvs ikke bumpete. Det er endel trapper opp til promenaden, men også gater opp man kan kjøre rullestol. Ikke bratte.

Gatene er stort sett ganske trange. Ikke bredeste fortau. Men opplevde de heller ikke fulle med plakatstativer ol. 

Vi bodde på Christiania by tigotan. Der var det 3 heiser. Vi hadde vanlig dobbelt rom, så mulig litt trangt på badet og do pga badekar bla. Og hvis dørene hadde slått andre veien , så hadde det vært lettere å komme inn. Men de har større rom, med større bad ol . Men har ikke sjekket de ut. Men ingen andre muligheter enn trapp for å komme ut. 

Et gigantisk kjøpesenter der i andre enden av stranden. Der er det enkelt å komme seg rundt. Fortau ol sør på stranden er litt bredere. 

Angrullestol, vet jeg om flere med me, som bruker rullestol på flyplass, for å spare energi på turen. Så det får de låne på flyplassen 

Anonymkode: b7fe2...5a5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 16.16):

Vi planlegger å dra til syden neste år. Mannen min har havnet i rullestol, og blir nok sittende der for det meste (kan gå litt, men ikke lange avstander). Det blir bare oss to som drar. 

Vi trenger å komme oss bort litt, men er litt nervøse for gjennomføringen. 

Her er ganske mange ting vi lurer på, som kanskje noen der ute vet svar på:

På flyplassen:

Vi må ha rullestol på flyplassen, fram til flyet, men vi trenger ikke noe mer assistanse enn det så lenge det ikke er trapp. Kan vi ha med rullestolen hans inn på flyet? (Manuell, kan slås sammen) Hvis nei, hvor får vi låne?

Må vi bestille hjelp og evt assistanse når vi bestiller reisen, eller nærmere avreise? Hvis vi må sende rullestolen som spesialbagasje, er det noe vi må tenke på? Kostnad, innpakking etc?

Hvordan fungerer slike ting på hjemreisen? Vi ser for oss at på Gardermoen går det greit, men på nesten alle steder vi har vært i utlandet før er det busser ut til flyene og trapp. Det er i såfall litt krise. 

Er noen reiseselskap bedre enn andre?

Reisemål: Er noen reisemål bedre egnet enn andre når det kommer til fremkommelighet? Er det noen steder vi bør skygge unna, fordi det er for dårlig tilrettelagt, for kupert terreng etc? Ser for oss at et relativt flatt område er en fordel. Vi har kikket mest på Mallorca, Kypros eller Kreta, men dette kan revurderes. 

Hotell: Tilrettelagte rom ser ut til å være vanskelige å få tak i. Noen triks eller konkrete tips? Bør vi gå for litt store resort-aktige hoteller? Rom på bakkeplan har vi tenkt litt på, redde for at heisen plutselig ikke virker, evakuering ved brannalarm etc, men så fant jeg et hotell som hadde hc- tilrettelagte rom i 5.etc. (Kanskje vi overtenker.)

Flere tips rundt dette tas gjerne i mot 😊 

På en måte føler vi at det blir så mye styr at vi vet ikke om vi orker. På den annen side kan vi ikke slutte å leve heller. 

Takker på forhånd for eventuelle svar ❤

Har reist med min mor som sitter i rullestol til Gran Canaria med Ving. Hvis du søker spesefikk ving og handicappet/bevegelsehemmed så får du opp en side hvor Ving har listet opp de hoteller på forskjellige steder som har rom/leiligheter som er tilpasset rullestolbrukere. Du gir beskjed til Ving ved bestilling om at dere trenger assistanse på flyplassene, det du trenger å gjøre i tillegg er at når dere er på vei til Gardermoen så skal dere ringe opp de som driver med assistanse der og avtale tid/sted hvor de plukker dere opp.

Hvis dere havner på en flyplass hvor det brukes trapp istedenfor gangbru. Så vil de i rullestol bli fraktet til og fra flyet i en selvgående heis som tar dere mellom fly og terminal. Det er ikke sikkert du får bli med, er det mange rullestolbrukere må ledsager gå den vanlige trappen.

Hvis dere skulle velge Gran Canaria vil jeg på det sterkeste annbefale Puerto Rico fremfor Arguineguin. Da Arguineguin har veldig smale fortau og ekkelt å ta seg frem med rullestol. Så er det stikk motsatt i Puerto Rico.

Endret av Kjetil E
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere bruker penger på å booke spesifikke seter i flyet, så er det ingen vits å booke setene nær nødutgangen da bevegelseshemmede ikke kan sitte der. Ofte blir man som bevegelseshemmet flyttet lenger bak i flyet selv om man har booket sete. Ved en evt. nødevakuering taes de bevegelseshemmede til sist, og da blir det propp i køen dersom de sitter for nær utgangene, det er grunnen til disse reglene. 

Anonymkode: 5059a...a80

En som sitter i rullestol for rett nok ikke sitte ved utgang/nødutgang. Men blir ikke nødvendigvis plassert bakerst. Har reist to ganger til GC med min mor som sitter i rullestol. Og vi satt begge ganger helt i forrerste del. Hadde bestilt i pluss kabinen. Det eneste som kreves er at den som sitter i rullestol må sitte innerst/ved vinduet slik at det ikke er noen på innsiden som blir sperret inne hvis noe skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! TS her. Tusen takk for alle råd. 

Vi har bestilt tur med Ving neste år nå da, på hc-tilpasset rom og med assistanse i Spania, så får vi ta detaljene litt nærmere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! TS her. Tusen takk for alle råd. 

Vi har bestilt tur med Ving neste år nå da, på hc-tilpasset rom og med assistanse i Spania, så får vi ta detaljene litt nærmere. 

Lykke til og god tur. Jeg og min mor er ihvertfall veldig godt fornøyd med Ving.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...