Gå til innhold

Noen som har angret på navnet de ga barnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn heter Einar. 

Da jeg traff mannen min og spurte om han hadde tenkt på navn på fremtidige barn nevnte han Einar. Jeg fikk faktisk helt sjokk i starten, er det seriøst mulig å være i 30 årene og ha et ønske om at et barn skal hete det? (oppkalling fra bestefar/oldefar) 

Så ble jeg gravid og vi ventet en gutt, jeg vente meg mer og mer til navnet. Husker svigers syns det var veldig fint, mens min mor sa noe ala, du kan da ikke kalle han det, tenk hva de andre barna sier? 

I starten omtalte jeg han bare som baby. Men nå er han 3, og jeg elsker det navnet nå.

Jeg skjønner at "folk flest" ikke ville valgt det da det er som du skriver i HI et "oldefarsnavn". Men det er veldig hyggelig at folk blir overrasket og at spesielt eldre syns det er fint. 

I bhg er det faktisk en gutt til som er et år yngre som heter Einar. Hvem hadde trodd det? To stk Einar i 2023? Vi har Oddvar, Ragnhild, Gunhild, Olav, samt de originale populære navna. 

Anonymkode: db13f...267

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min sønn heter Einar. 

Da jeg traff mannen min og spurte om han hadde tenkt på navn på fremtidige barn nevnte han Einar. Jeg fikk faktisk helt sjokk i starten, er det seriøst mulig å være i 30 årene og ha et ønske om at et barn skal hete det? (oppkalling fra bestefar/oldefar) 

Så ble jeg gravid og vi ventet en gutt, jeg vente meg mer og mer til navnet. Husker svigers syns det var veldig fint, mens min mor sa noe ala, du kan da ikke kalle han det, tenk hva de andre barna sier? 

I starten omtalte jeg han bare som baby. Men nå er han 3, og jeg elsker det navnet nå.

Jeg skjønner at "folk flest" ikke ville valgt det da det er som du skriver i HI et "oldefarsnavn". Men det er veldig hyggelig at folk blir overrasket og at spesielt eldre syns det er fint. 

I bhg er det faktisk en gutt til som er et år yngre som heter Einar. Hvem hadde trodd det? To stk Einar i 2023? Vi har Oddvar, Ragnhild, Gunhild, Olav, samt de originale populære navna. 

Einar er et fantastisk flott navn og mye finere enn mange navn som florerer i dag.

Hadde jeg møtt på en liten Einar hadde jeg blitt positivt innstilt fra første stund😆

Anonymkode: 782b8...2bf

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min sønn heter Einar. 

Min fetter fikk nylig en gutt som heter Einar. :)

selv angrer jeg litt på navnet til jenta vår, elsker navnet men hadde et sterkt ønske om å kalle opp min oldemor. Min mann synes det navnet var for likt hans søsters, med en bokstav forskjell.

Anonymkode: d5dbe...9d4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til han er født. Hadde samme problemstilling som deg, endte opp med 4-5 navn på lista, og da han kom var vi begge helt enige om navnet. Passer perfekt og jeg er så fornøyd med det. Lykke til :)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ikke angret. Mine har fått navn før dem har blitt født. Men min 2 han så ut som ut som alternative nr 2 vi hadde som forslag til navn. Det sto mellom to da. Jeg sa vel aldri det til barnefaren, men det hadde nok også med at jeg gjerne ville ha det navnet vi var enig om. Det tok meg 6 mnd før jeg liksom endelig var greit. Værste er at farmoren hans sa det andre navnet flere ganger ved en feil, kjente jeg nærmest ble irritert, men det var ikke hennes feil var nok mere at jeg selv synes han var det andre navnet. Men er faktisk overraskende mange som sier det andre navnet på han i dag, var det Kristoffer han het. Det var det andre navnet. Så mulig han faktisk ligner litt på en Kristoffer. Men nå synes jeg han passer navnet sitt veldig godt. Men jenta mi byttet plutselig hovednavnet sitt selv, sommeren før ungdomskolen. Hun har det som mellom navn. Var litt rart i første, ikke så rart når du har brukt det andre navnet i 13 år. Men nå sier jeg det navnet og hun har brukt det i 2 år. Hun har spurt om vi ikke kan ta bort det andre navnet, men det har jeg sagt at det vil jeg hun skal vente til den dagen hun selv kan bestemme det. 

Anonymkode: 769aa...c69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ett sjeldent navn og er veldig glad for det! Når folk har sagt navnet mitt eller snakker om meg er det liksom aldri noe tvil om at det er meg. Har valgt det samme for barna mine, men også «sikret» oss ved å velge ett mer vanlig mellomnavn dersom de selv ønsker det etterhvert. Men alle mine liker navnene sine godt, og ingen har vurdert å bytte. 

Anonymkode: 125bc...0e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

På førstemann angrer jeg av og til. Selv om hun passer navnet sitt. Desverre går det an å stave navnet på forskjellig måte, og det er ofte feilstavet til frustrasjon for barnet. 

Anonymkode: 65c1c...1d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har kalt opp etter slekt og det er noen ganger litt sårt å bli påminnet personen barnet er oppkalt etter. Hun gikk bort alt for tidlig og vi savner henne. Det var på mange måter godt å "gi navnet videre", men det er som sagt litt sårt noen ganger. Navnet i seg selv er et veldig fint navn vi liker og mannen min er 100% fornøyd😊 

Anonymkode: c4b12...c8a

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke angret, mrn vi var ekstremt usikre på navn på forhånd, men navn og barn har vokst sammen, på en måte. Vi var opptatt av at at det ikke skulle være topp-navn, nettopp for at de ikke skulle være 3 med samme navn. Eldste ble oppkalt uten at vi undersøkte popularitet, viste seg i ettertid at det var et topp 20-navn. Yngste lå vel inne på Topp 10. det var eneste grunnen til at vi ikke ønsket det, men fant til slutt ut at det ikke skulle styre når det var det vi likte best. Vi har foreløpig ikke vært borti andre barn som heter det samme. 

Anonymkode: 0bac2...ed0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kjenner to som har byttet navn på barnet, det ene etter noen uker, de andre etter nesten ett år. Jobbet en stund med barn, og da var det flere som byttet fra sånn fiction navn (type Legolas, Arya, Hermine) til vanlige navn. Min erfaring er for øvrig at de som tror de velger sjeldne nav ikke velger så sjeldne som de selv tror. Ofte er det bare starten på en trend de ikke har fått med seg, så kommer det flere etterhvert. Plutselig begynner de i bhg med to med samme navn, selv om dere ikke visste om noen som het det da ungen fikk navnet. Wilhelm, som du anser som sjeldent, er det ikke mindre enn to stykker i bhg til niesen min som heter. Å gi barn dobbelt fornavn når de har dobbelt etternavn kan forøvrig anses som barnemishandling. Jeg har også en venninne som byttet navn da hun ble 18, hun hadde kalt seg noe annet siden midten av barneskolen og syns ikke navnet foreldrene hadde tildelt henne passet i det hele tatt. Jeg har aldri likt mitt navn heller, det var på topp ti listen i mange år den perioden jeg ble født, og jeg har aldri likt det. Sjelløst, alltid mange som heter det samme og dermed kallenavn (xx med H, med S, lille xx og store xx, ect), og jeg syns ikke det passer meg. jeg drømte lenge om å bytte, men gjorde det ikke som ung for å skåne mine foreldre, og som voksen er det bare stress når alle utdanningspapirer, sertifikater og kjennskap er tilknyttet navnet mitt. Eneneste fordelen er at det kan uttales på engelsk, tysk, fransk og spansk uten dikkedarer, så det er lett med reising og internasjonalt jobbsamarbeid.  

Anonymkode: c79ca...558

Unnskyld meg, men Arya og Hermine er da ikke fiction-navn på linje med Legolas (eller Arwen, eller Cercei, eller Tamlin eller Tinuviel…)

Arya er er gammelt og vanlig indisk navn, og Hermine er også fra 1800-tallet.

Anonymkode: 9b6f3...3c0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har valgt et navn som ikke er urolig sjeldent, men heller ikke veldig vanlig. 336 som heter det i Norge. 1110 stk som har den "norske" versjonen av samme navn, som blir annerledes staving og uttalelse. Vi valgte den engelske versjonen fordi mannen er britisk. 

Hun har et mer spesielt mellomnavn (andre fornavn) , som er litt vel unikt for min smak (6 stk har dette som fornavn i Norge), men mannen falt pladask for det. Det er et ekte navn, men også kjent fra fiksjon, og litt pretensiøst. Tenk noe lignende Penelope. Jeg ville ikke valgt det igjen, men det brukes aldri i dagliglivet, så det går greit. 

Fornavnet er jeg veldig fornøyd med da. Det var viktig for meg at det ikke var et topp 50-navn, at det klinger godt på norsk og engelsk, og at det ikke var et hjemmesnekra navn som ingen klarer stave eller uttale. Jeg tenker du kan følge magefølelsen, TS, og gå for navnet du føler "er" babyen :)

Anonymkode: 4315b...1fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hermine er jo virkelig ikke er fiksjonsnavn! Tenker du det på grunn av Harry Potter?  Det er et navn som var svært vanlig i Norge på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. For mange er det oppkalling fordi man har en slektning som heter det. Ikke sammenlignbart med Legolas i det hele tatt.

Anonymkode: 19284...f7a

Frem til Harry Potter tok av var Hermine et navn med lik status som Fredrikke, noe en og annen sær sjel kalte ungene sine men eller lite i bruk. Så kom HP og vips var det poppis, se bare den historiske grafen på navnet fra ssb, navnet fikk en kraftig oppsving fra årtusenskiftet.

Må faktisk kommentere en gang til, leste ikke hele innlegget ditt først. Det er jo ikke i nærheten av barnemishandling å gi barnet dobbeltnavn når de har to etternavn! Forstår at du sannsynligvis ikke mener det bokstavlig, men allikevel. På Oslo vest, der noen av landets rikeste familier bor (med gamle penger) er det svært vanlig med både 4 og 5 navn. Det dreier seg absolutt ikke om barnemishandling, mer om klasse. Dette er mennesker som vil få fordeler og muligheter i livet på grunn av sin bakgrunn og sitt navn (synd, men vi har nepotisme i Norge også). 

Anonymkode: 19284...f7a

Du må lære deg konseptet allegori, språklige bilder. Å kalle et barn for Leander-Petter Bakkehusvig-Hansen vitner kun om foreldre med liten forståelse for hvor tungt det er for barnet å skulle presentere seg som dette et helt liv, samt at begge insisterte på sitt navnevalg uten tanke for barnet. Og det er ikke vanlig med fem navn blandt øvre klasse, det er dog vanlig med tre navn i Sverige, men det er ikke der vi holder til.. Jeg er oppvokst i et av Norges rikeste områder, med gamle penger for det meste, og ingen av rikmannsbarna hadde doble og triple fornavn i kombinasjon med tilsvarende lange etternavn. Tok en raskt sjekk nå på Norges rikeste, og der ser man at det er enten to fornavn (Gustav Magnar Witzøe, Peder Oskar Johannson f.eks) eller doble etternavn (Alexandra Gamlemshaug Andresen, Michael Stang Treschow f.eks). Ett av mine søsken bor for øvrig nå i et strøk med mye både gamle og nye penger, der har en del barn doble etternavn, men ingen har doble fornavn utover de som er så vanlig at det regnes som ett navn (type Anne-Marie), og ingen er oppe i 4-5 navn. Det er ingen sammenheng mellom antall navn og klasse, annet enn at det å vise at man ikke blir enig om navn til barna lyser lavere klasse.  

Jeg føler jeg driver langt fra barnemishandling ved å ha et barn med dobbelt fornavn, et mellomnavn, og et langt etternavn med bindestrek, som egentlig er to etternavn. Da tror jeg du skal Google barnemishandling. 

Anonymkode: 8fb17...07a

Du skjønte heller ikke det med språklige virkemidler. Men jeg kjenner et barn som fikk et slikt navn du har gitt ditt barn (kanskje er det din unge for alt jeg vet), og han var jo på ungdomsskolen før han kunne skrive hele navnet sitt. Å kalle barnet sitt Leander-Petter Bakkehusvig-Hansen Nedhusstrand er bare slemt gjort. Og dere som tror navnet er tull, det er like mange stavelser og like liten flyt i dette navnet som i navnet til han jeg altså kjenner. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Unnskyld meg, men Arya og Hermine er da ikke fiction-navn på linje med Legolas (eller Arwen, eller Cercei, eller Tamlin eller Tinuviel…)

Arya er er gammelt og vanlig indisk navn, og Hermine er også fra 1800-tallet.

Anonymkode: 9b6f3...3c0

Og gamle indiske navn har jo vært i vanlig bruk i Norge i laaaaange tider før GOT kom! Eller nei, så var det ikke. Kanskje du skal sjekke navnestatestikken for ssb på Arya? Det kom med ett smell samtidig som GOT og nå er det på vei ned igjen ettersom serien er avsluttet og det ikke var like kult. 

Anonymkode: c79ca...558

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde fått for alternativ 1, men jeg elsker sjeldne navn også da. Hadde gått for et litt mer vanlig navn som mellomnavn for da får barnet valget. 
Jeg hatet mitt navn. Det var et traust norskt navn. Tenk typ Åshild eller Grete. Jeg byttet til et sjeldent utenlandsk navn, og har aldri angret.

Anonymkode: cfc97...70b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi angrer på navnet vi satte sammen med første navn. Vi klarte ikke bestemme oss, så vi tok begge to. De passer jo bare ikke Sammen! 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 75307...730

Det er ett barn i bhg her, som har to navn som bare er totalt kræsj. Det ene er typisk tungt norsk navn, og det andre er navn fra Balkan kanten. Det klinger absolutt ikke. Jeg syntes nesten synd på barnet som må vokse opp med det. For det vil på sikt lage problemer for barnet. Begge navnene er fine navn, bare ikke sammen.

Anonymkode: eda84...478

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke angret. Men siden fornavnet er litt uvanlig har hun et mer vanlig mellomnavn/andre fornavn som hun kan velge å bruke. Om hun vil

Anonymkode: 3efb8...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte navn ut fra hva som var enkelt å bruke på norsk og engelsk. Ett navn som ikke trengte å forklare stavemåten på. Tilfeldig så var det også ett navn som var i familien. Vi har unormalt etternavn, det må alltid staves, så vi trenger ikke å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har alltid likt sjeldne navn, og gikk for det på førstemann. Var lenge forelsket i navnet,og jeg synes absolutt han kler det, men jeg angrer også. Litt fordi det i 4 av 5 tilfeller blir uttalt feil, uavhengig av dialekt, og litt fordi jeg syns sjeldne navn er småharry selv uten å være et dobbeltnavn.

Nå venter vi jente, og samboer har dratt fram favorittnavnet jeg har hatt i åresvis, enda han ikke likte det når vis diskuterte navn uten å vite kjønn på førstemann. Han er plutselig blitt veldig giret på det, mens jeg kjenner egentlig at det vrenger seg innvendig av tanken på å ha enda et barn med sjeldent navn til å forsterke oss som foreldrene som «tror de er så spesielle».

Anonymkode: 8d4f7...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ett barn i bhg her, som har to navn som bare er totalt kræsj. Det ene er typisk tungt norsk navn, og det andre er navn fra Balkan kanten. Det klinger absolutt ikke. Jeg syntes nesten synd på barnet som må vokse opp med det. For det vil på sikt lage problemer for barnet. Begge navnene er fine navn, bare ikke sammen.

Anonymkode: eda84...478

Jeg kjenner et barn som heter Olav William. I nesten to år trodde jeg at han het Ola William. Men Neida, Olav William 

Anonymkode: 237ca...d07

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angrer ikke direkte men er heller ikke 100% trygg og fornøyd med navnet vi ga, det hender fremdeles jeg tenker at navn x, y, z osv er finere eller at vi burde tatt et av de andre alternativene vi hadde på listen vår. Men noen av navnene jeg er litt lei meg for at barnet ikke fikk likte ikke mannen i det hele tatt så da var de jo ikke aktuelle.

Det jeg tenker litt på iblant er at navnet er litt for søtt for barnets personlighet så langt. Hun er bare 1 år da :)  Trodde og det var lett å stave men likevel spør mange siden det er noen alternative stavinger (som jeg trodde var uvanlige men tydligvis ikke?). Det er også ganske vanlig navn men enn så lenge er det ingen på småbarnsavdelingene i bhg hennes som heter det iallfall. 

Synes generelt det er et fint navn. Og jeg har mye beslutningsvegring og problemer med å være trygg når jeg har tatt en beslutning så tenker dette ligger litt på meg og min personlighet også.

Anonymkode: a9042...1bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

När vi väntade vår son och funderade på namn ville vi undvika något väldigt vanligt. Vi sökte ett namn som var 2-3 staveler och som han kunde heta utan att det blir smeknamn/kallenavn. Vi fastnade för ett norskt namn vi fann i en namnbok. Ett gammalt norskt namn men inget norrörnt. "Det är bara gamla gubbar som heter så" 

Eftersom vi bor i Sverige blev det väldigt unikt. När han fick namnet var det mindre än 20 personer som hade namnet i Sverige och ca 12 som hade det som tilltalsnamn. Unikt. Idag är de dubbelt så många och medelåldern är 17.4 år. Sonen är 19 idag.
Ibland säger han att han heter något liknande när han beställer kaffe så det ska bli lätt. Men alla vet vem han är givet förnamnet.

För dottern var vi ute efter ett svenskt namn som slutade på 'a' (makens önskan). Fann ett inte allt för ovanligt namn, men inte heller top 10. Säg att det var "Maria"
När hon började skolan fanns det en till "Maria" där, med nästan identiskt efternamn.... Ungefär som Maria Svensson, och Maria Svendsen. *face plant*

Vi bad dottern välja vad hon skulle kallas för att undvika att de andra barnen hittade på något DE tyckte passade. Hon valde ett smeknamn hon haft sen dess, faktiskt ett som hon kanske hade fått av oss föräldrar eftersom vi tänkte att det var fint. Idag funderar hon om att försöka använda sitt givna namn, gjorde det på sommarjobbet till exempel. 

Man vet aldrig vad som blir vanligt,  Vilket ovanligt namn som blir perfekt, vilket namn som blir likt någon annan, vilket namn de trivs i.

Se till att namnet känns användbart som det är, och i kombination med efternamnet eller efternamnen. Det löser sig sen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...