Gå til innhold

Jeg er for snill. Hvilket råd har du til meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto
Skrevet (endret)

Jeg har før vært i et usunt forhold med en eksepsjonell manipulator. Dette trengte jeg hjelp til å innse.
Siden den gang har jeg ikke vært i et forhold. Men jeg merker at jeg har en tendens til å
lett synes synd på folk og ønske å hjelpe dem. Og jeg frykter at jeg er for snill,
og at dette er noe en dame vil utnytte. Samtidig har jeg høytfungerende autisme.
Dette er også noe jeg mistenker en partner vil ta fordel av.
Spesielt hvis en toxic dame gjør noe galt, og utnytter min utilstrekkelige evne i ordforråd, argumentering og selvforsvar.
Med andre ord: utnytte et handicap. Som er rett og slett umoralsk

Så jeg spør dere: hva er dine råd til meg når jeg skal begi meg ut på dating igjen?
Dine råd når jeg er for snill og har en tendens til å forvente det beste fra mine medmennesker?

Endret av Inverto
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Inverto said:

Samtidig har jeg høytfungerende autisme.

Mitt råd er 

1 date andre autister

2 sette deg inn i hvordan autismen kan gå ut over forholdet og partner. Det kan være en ulempe og stor belastning for partneren din. 

3. ikke date ukjente. Bli kjent først så du vet om de er en god person. Spør noen du stoler på, som foreldre, om de synes personen er grei.

4. Gå til en terapeut regelmessig der du kan snakke om situasjoner som oppstår. Du har lite øvelse i å være i forhold, så du må øve deg.

Anonymkode: 0a6e6...666

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gå til en terapeut regelmessig der du kan snakke om situasjoner som oppstår.
Du har lite øvelse i å være i forhold, så du må øve deg.

En terapeut/psykolog kan ikke være en dating-coach.
Man kan ikke be om en psykolog bare for å spør spørsmål om mulige fremtidige kjæresteforhold.
Man må ha et problem før man skaffer seg en psykolog, og så langt nede på spekteret er jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mitt råd er 

1 date andre autister

2 sette deg inn i hvordan autismen kan gå ut over forholdet og partner. Det kan være en ulempe og stor belastning for partneren din. 

3. ikke date ukjente. Bli kjent først så du vet om de er en god person. Spør noen du stoler på, som foreldre, om de synes personen er grei.

4. Gå til en terapeut regelmessig der du kan snakke om situasjoner som oppstår. Du har lite øvelse i å være i forhold, så du må øve deg.

Her er jeg enig. 

Skaff en terapeut. Det er sikkert ikke snakk om at du trenger ukentlige råd men månedlig og det kan du nok betale. Terapeuter er mye mer nøytrale og blir ikke blindet av egen relasjon til personen. 

Du må ikke blir hard og avvisende fordi du er reddfor å være for snill. Da får du bare et annet problem; en som er vant til å møte hardt mot hardt. 

Anonymkode: af7eb...459

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær deg å kjenne hvor dine egne grenser går, og si nei.

Anonymkode: a9689...49b

Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et vanlig problem med autisme er vansker med dyp selvinnsikt 😮 
Og så har du selvsagt Alexithymia

AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (52 minutter siden):

Jeg har før vært i et usunt forhold med en eksepsjonell manipulator. Dette trengte jeg hjelp til å innse.
Siden den gang har jeg ikke vært i et forhold. Men jeg merker at jeg har en tendens til å
lett synes synd på folk og ønske å hjelpe dem. Og jeg frykter at jeg er for snill,
og at dette er noe en dame vil utnytte. Samtidig har jeg høytfungerende autisme.
Spesielt hvis en toxic dame gjør noe galt, og utnytter min utilstrekkelige evne i ordforråd, argumentering og selvforsvar.
Med andre ord: utnytte et handicap. Som er rett og slett umoralsk

Så jeg spør dere: hva er dine råd til meg når jeg skal begi meg ut på dating igjen?
Dine råd når jeg er for snill og har en tendens til å forvente det beste fra mine medmennesker?

Ha noen klare regler. Feks aldri låne bort eller gi penger. Tidsbegrenset når du tar imot sånne.  Se litt rundt deg å se hva andre sier nei til. 

Er noen ufine så lukker du hjelpe døra

Men sett deg ned,skriv på et ark hva som er et problem for deg. Et ark med hva du har kapasitet til,  ett ark med hva du skulle ønske du gjorde. Og hva du ønsker å bruke tiden din på.

Du er ikke egoistisk om du setter deg selv og egne behov først

Anonymkode: 1edd3...4d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Inverto said:

En terapeut/psykolog kan ikke være en dating-coach.
Man kan ikke be om en psykolog bare for å spør spørsmål om mulige fremtidige kjæresteforhold.
Man må ha et problem før man skaffer seg en psykolog, og så langt nede på spekteret er jeg ikke

Nei man kan gå til en terapeut for å lære og utvikle seg, og forstå seg selv og andre bedre.

Du har tydeligvis en del utfordringer ut i fra det du skriver her.

1 minutt siden, Inverto said:

Et vanlig problem med autisme er vansker med dyp selvinnsikt 😮 
Og så har du selvsagt Alexithymia

Og du tror likevel at du ikke har et problem?

Har du tenkt over hvordan partneren kan oppleve å være i forhold med noen med dårlig selvinnsikt og aleksitymi? 

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ha noen klare regler. Feks aldri låne bort eller gi penger.
Tidsbegrenset når du tar imot sånne.  Se litt rundt deg å se hva andre sier nei til. 

Er noen ufine så lukker du hjelpe døra

Men sett deg ned, skriv på et ark hva som er et problem for deg. Et ark med hva du har kapasitet til,  ett ark med hva du skulle ønske du gjorde. Og hva du ønsker å bruke tiden din på.

Du er ikke egoistisk om du setter deg selv og egne behov først

Anonymkode: 1edd3...4d9

Yes den var fin. Og jeg er helt enig med å sette noen grenser slik som med penger.
Slike grenser har jeg altids hatt haha. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og du tror likevel at du ikke har et problem?
Har du tenkt over hvordan partneren kan oppleve å være i forhold med noen med dårlig selvinnsikt og aleksitymi? 

Så klart har jeg utfordringer lol. Men ikke på det funksjonshemmede nivå. Det er en klar forskjell på de to.
Prøver du å guilt-trippe meg? xD

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Inverto said:

Yes den var fin. Og jeg er helt enig med å sette noen grenser slik som med penger.

Så klart har jeg utfordringer lol. Men ikke på det funksjonshemmede nivå. Det er en klar forskjell på de to.

Man trenger ikke å ha en funksjonshemming for å gå i terapi. 

Det er vanlig at "høytfungerende" autister (høytfungerende mht språk, skolegang, nogenlunde personlig hygiene) som fint klarer jobb, skolegang og særinteresser har utfordringer i forhold (pga autisme symptomer som  rigid tankegang, følelsesregulering, sansesprosessering, saktere prosessering, og vansker med å relatere til andre.)  

Nei jeg forsøker å gi deg råd, fordi du ba om råd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette. Jeg tenker at grensesetting må gjerne være både vondt og vanskelig, men det er dessverre helt nødvendig. Dersom folk, være seg menn, kolleger eller andre, ikke tåler det må de rett og slett bare finne seg noen andre. 

Anonymkode: 118a3...c9d

AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (5 timer siden):

Ofte er det nesten lettere på det du kaller funksjonshemmet nivå. Da er det åpenbart for alle involverte at det trengs hjelp. Du er innenfor normalen men har samtidig utfordringer. Og det at du vegrer deg for å be om hjelp, gjør ikke ting lettere. 

Har du som voksen tatt mestringskurs for autisme på nærmeste lærings- og mestringssenter? 

Anonymkode: 0ac67...f3c

Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du som voksen tatt mestringskurs for autisme på nærmeste lærings- og mestringssenter? 

Nei, jeg trenger ikke det. Der er ingenting å mestre.
Jeg lever et selvstendig, stabilt og funksjonelt liv. Der er andre autister, selv høytfungerende,
som trenger mye mer hjelp i hverdagen enn det jeg gjør.
Det å ha litt ignoranse om parforhold, er ikke nokk for meg å gå gjennom 
sirkuset som kreves for å skaffe psykolog

Skrevet
Inverto skrev (4 minutter siden):

Jeg lever et selvstendig, stabilt og funksjonelt liv. Der er andre autister, selv høytfungerende,
Det å ha litt ignoranse om parforhold, er ikke nokk for meg å gå gjennom 
sirkuset som kreves for å skaffe psykolog

Det er ikke nødvendigvis noe sirkus. Det fins psykologer man kan betale privat. Da består det bare av å bestille time, møte opp og deretter betale.

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet
Hippogriff skrev (1 minutt siden):

Det er ikke nødvendigvis noe sirkus. Det fins psykologer man kan betale privat. Da består det bare av å bestille time, møte opp og deretter betale.

Hm. Kanskje en dag. Ikke umulig : D 

AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (21 minutter siden):

Det er ikke et kurs som gir hjelp på det nivået du snakker om nå. Men rett og slett tips for å gjøre det beste ut av sitt liv og skjønne mer av sine faktiske utfordringer. Slik som all helsemestring handler om om dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...