AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Er i gang med bleieslutt på tre år gammel jente. Startet for to dager siden. Hun har de siste månedene holdt seg lenge mellom hver gang hun har tisset i bleien, så vi har vel skiftet bleie 4-5 ganger for dagen. Er det samme nå som hun ikke bruker bleie, tisser 3-4 ganger for dagen og bæsjer 1-2 ganger for dagen. Hun sier ifra i det hun holder på å tisse/bæsje, men klarer ikke stoppe. Så da løfter vi hun bort til toalettet (da blir det selvfølgelig tiss over alt, for hun tisser mens vi løfter henne🙈). Blir selvfølgelig ikke sint, sier at det er bra hun tisser og at neste gang må hun si ifra når hun kjenner hun må tisse og så prøver vi å rekke toalettet. Hun bruker truse og vil ikke gå uten. Går i kjole slik at det er lett å bare dra den opp. Hun har ikke spurt etter bleie og vi har forberedt henne lenge på bleieslutt. Spør henne ofte om hun må tisse/bæsje (kanskje litt for ofte). Prøver å få henne til å sitte på toalettet innimellom (når det er noen timer siden sist) men hun hater det og begynner å gråte mens hun sitter der. Sitter med doring og krakk under beina, får ha kosen sin om hun vil (tryggheten) og mamma/pappa tilstede selvfølgelig. Vi har også potte stående framme men den vil hun ikke bruke. Noen gode råd? Hvordan kan vi hjelpe henne med å kjenne igjen følelsen av at hun må tisse/bæsje og knipe igjen frem til hun når toalettet? Noe vi gjør feil? Anonymkode: 9ecf4...c7e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Jeg brukte 3-dagers metoden. Husker ikke nøyaktig (10år siden) men sønnen min var 2.5 år, utviklingsmessig bak de fleste, men han sluttet med bleie etter dette. Jeg ga han masse drikke og satt han på potta i stua hvert 20 min tror jeg det var den første dagen. Når han tisset fikk han sang, dans og nonstop😆 Etter hvert kom mer og mer i potta. Finn den belønningen som motiverer mest og bruk det for det det er verd. I forkant leste vi ‘slutte med bleie’ bok og fant fine truser. Anonymkode: 118fa...6f3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Holder på med det samme. Mitt beste tips er å dekke møbler med kladder eller tisselaken 😂 Vi har prøvd tredagers metode osv. Men ingenting har løst det helt til nå. Har dere lest Eine slutter med bleie? Anonymkode: 0e991...d81 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Tredagers metoden sier forresten at man skal begrense rutine dogåing til når man skal ut feks. Og ellers følge med på tegn som barnet gir rett før det tisser eller bæsjer (feks tripper, tar seg til tissen eller rumpa osv) og så si ifra "nå ser jeg at du tar deg på tissen, jeg tror du må tisse, nå går vi til doen". Det finnes en bok man kan lese. Typ Bleieslutt på tre dager. Eller Oh crap potty training . På den andre siden har jeg hørt andre som har lykkes med rutinebesøk på do annenhver time og fått det anbefalt av lege. Så vanskelig å vite hva som er rett. Barnet mitt er tørt hvis det blir tatt jevnlig på do, men sliter med å si ifra selv. Sier ifra i tide kanskje 50% av gangene? Angående angst for do: har dere prøvd å lese bok på do? Ha en spesiell do-leke? Klistremerkeskjema? Synge? Late som om doen er en bil? Kan et annet barn som går på do være motiverende? Prøv å huske at hun kanskje lærer noe for hvert uhell og for hver gang det treffer i do! På et tidspunkt må det jo løse seg. Håper jeg 🙈 Anonymkode: 0e991...d81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå