AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Hos oss får barnet sunn mat, men barnet er her bare annenhver helg. Hos mor er det fri flyt av alt virker det som, for barnet blir stadig større, uten at jeg vet nøyaktig vekt. Mine og mannens felles barn er slanke, sunne og fine, men stebarnet tar dessverre mest etter mor. Barnet er åtte år nå, og begynner å forstå og se forskjellen selv. Vet ikke hva jeg skal gjøre, mannen blir bare mutt og sur av hele tematikken. Det er jo ikke helt mitt bord, men det er synd å se at barnet får fremtiden sin ødelagt. Anonymkode: 4b600...a81 2 2
fru Alving Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Mannen din må jo snakke med mor om dette, det er jo deres barn. Kanskje mor er fortvilet og ikke vet hva hun skal gjøre? Noen foreldre ser ikke at barnet er overvektig, vi synes jo gjerne at barnet vært er verdens 8 underverk sånn er vi foreldre. Dette må dere ta opp med mor siden barnet er mest der, og sammen komme frem til et kosthold og kanskje ta kontakt med lege/helsesøster. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Foreldrene må bli enige og snakke med fastlegen. Kostholdverktøyet.no kan kanskje hjelpe litt på vei. Ps tøm skapene for godteri. Det hjelper. Anonymkode: a6661...ea1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Ødelagt fremtid pga fedme? Det er vel å overdrive. Overvekt er da ikke ille i seg selv. Ville sagt det er ille dersom det er i kombinasjon med inaktivitet. Men ikke i seg selv. Anonymkode: 23593...899 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 Det er ikke ditt bord nei. Noen barn er større, andre mindre. Du er heller ikke der å ser hva de spiser hos mor til alle måltider. Anonymkode: a0afe...c8f 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Foreldrene må bli enige og snakke med fastlegen. Kostholdverktøyet.no kan kanskje hjelpe litt på vei. Ps tøm skapene for godteri. Det hjelper. Anonymkode: a6661...ea1 Så ts som er stemor skal dra hjem til mor til barnet og tømme skapene for godteri? 😅 Anonymkode: 71356...f6b 5 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 Barnemishandling Anonymkode: d877d...3ff 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #8 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ødelagt fremtid pga fedme? Det er vel å overdrive. Overvekt er da ikke ille i seg selv. Ville sagt det er ille dersom det er i kombinasjon med inaktivitet. Men ikke i seg selv. Anonymkode: 23593...899 Kødder du? Det er enormt belastende å vokse opp som overvektig. Ikke bare fysisk, men spesielt psykisk. Det er rett og slett en grusom følelse, vondt og nedverdigende. Anonymkode: 9bd07...780 24 5 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #9 Skrevet 23. juli 2023 Mitt på 11 la seg veldig ut. Hs sendte fastlege melding. så var vi på time der. hadde en veldig fin samtale og nå er vekten stabil. Anonymkode: cbf9e...0de 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #10 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kødder du? Det er enormt belastende å vokse opp som overvektig. Ikke bare fysisk, men spesielt psykisk. Det er rett og slett en grusom følelse, vondt og nedverdigende. Anonymkode: 9bd07...780 Derfor er det viktig og støtte barnet, bygge god selvtillit og gjøre han stolt av seg selv! Det gjør man ikke ved å fokusere på hva som er feil med han, at han er for stor, at han spiser for mye osv. Barn er forskjellige, og vi må hylle dem som de er! Anonymkode: f1a70...ca8 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #11 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hos oss får barnet sunn mat, men barnet er her bare annenhver helg. Hos mor er det fri flyt av alt virker det som, for barnet blir stadig større, uten at jeg vet nøyaktig vekt. Mine og mannens felles barn er slanke, sunne og fine, men stebarnet tar dessverre mest etter mor. Anonymkode: 4b600...a81 Underforstått: stebarnet er ikke "fin", ergo ikke bra nok. Stakkars, for noen holdninger barnet møtes med! Anonymkode: 458d3...07e 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Derfor er det viktig og støtte barnet, bygge god selvtillit og gjøre han stolt av seg selv! Det gjør man ikke ved å fokusere på hva som er feil med han, at han er for stor, at han spiser for mye osv. Barn er forskjellige, og vi må hylle dem som de er! Anonymkode: f1a70...ca8 Hahaha... Sorry for at jeg ler, men dette er det mest naive jeg har lest på enormt lenge 😅 Anonymkode: 9bd07...780 21 1
GMT800 Skrevet 23. juli 2023 #13 Skrevet 23. juli 2023 Det som virkelig kan ødelegge fremtiden er å gi barnet skyldfølelse og dårlig forhold til egen kropp ved å gjøre dette med mat, vekt og spising til en stor sak. En 8-åring skjønner tegningen. Litt grep så dere sammen kan drive med lystbetont, fysisk aktivitet er bra, men det er ikke noe som gjør noen "tynn", og ikke ha fokus på kilo. Noen barn er store, noen er små. Noen er småspiste, noen putter i seg alt de kommer over. 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #14 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hos oss får barnet sunn mat, men barnet er her bare annenhver helg. Hos mor er det fri flyt av alt virker det som, for barnet blir stadig større, uten at jeg vet nøyaktig vekt. Mine og mannens felles barn er slanke, sunne og fine, men stebarnet tar dessverre mest etter mor. Barnet er åtte år nå, og begynner å forstå og se forskjellen selv. Vet ikke hva jeg skal gjøre, mannen blir bare mutt og sur av hele tematikken. Det er jo ikke helt mitt bord, men det er synd å se at barnet får fremtiden sin ødelagt. Anonymkode: 4b600...a81 Synes du er nedlatende i tonen din om stebarnet. Dine barn er «fine» fordi de er tynne, mens dette barnet sin fremtid ødelegges fordi du mener det veier for mye i en alder av 8 år? Hvorfor har du slike fiendtlige holdning til dette barnet og moren? Kanskje du skal spørre deg selv det? Det er virkelig ikke din sak når dere har så lite samvær. Helsesystemet er rett instans til å bistå denne moren. Anonymkode: bfcbb...203 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #15 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hahaha... Sorry for at jeg ler, men dette er det mest naive jeg har lest på enormt lenge 😅 Anonymkode: 9bd07...780 Jeg er selv oppvokse som «den stygge», «den tjukke», «den som spiste for mye»… Det har satt vonde sår i selvfølelsen og psyken, sår som nok aldri heles. Jeg har alltid følt meg stygg, tjukk, dum og mislykket på grunn av ste-foreldre/foreldres forskjellsbehandling av søsken/halvsøsken. Når jeg ser tilbake var det nok snakk om noen kilo ekstra, men for meg føltes det som jeg var en elefant… I dag er jeg (takket være et svært anstrengt/sykelig forhold til mat og trening) den slankeste av oss. Jeg har lyktes godt med jobb, har fin samboer og et godt liv. Jeg ser det selv, men føler meg allikevel tjukk, stygg, dum og mislykket i forhold til de andre. Det er min bakgrunn for å si at det er viktig å støtte barnet, bygge god selvtillit og gjøre barnet stolt av seg selv. Barn er forskjellige, og fortjener å hylles for den de er! Anonymkode: f1a70...ca8 4 2 1
MyMichelle Skrevet 23. juli 2023 #16 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes du er nedlatende i tonen din om stebarnet. Dine barn er «fine» fordi de er tynne, mens dette barnet sin fremtid ødelegges fordi du mener det veier for mye i en alder av 8 år? Hvorfor har du slike fiendtlige holdning til dette barnet og moren? Kanskje du skal spørre deg selv det? Det er virkelig ikke din sak når dere har så lite samvær. Helsesystemet er rett instans til å bistå denne moren. Anonymkode: bfcbb...203 Slik jeg oppfatter det, så bryr Ts seg om barnets fysiske og psykiske helse. Barnefedme er et problem, og det ser ikke ut som mor greier å ta tak i det. Hun har sikkert fått beskjed av lege eller helsesøster. Ts skriver også at stebarnet tar etter mor. Noe som trolig betyr at mor selv er overvektig, og spiser usunt. Det er far som må inn i bildet her. Enten han vil eller ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #17 Skrevet 23. juli 2023 Dette grunner mest sannsynlig i at stemor har problemer med å akseptere at far har hatt et liv tidligere. Det skinner igjennom i TS’s holdning ovenfor stesønn og moren. Anonymkode: f1a70...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #18 Skrevet 23. juli 2023 Mange barn i 10års alderen legger på seg mye før de skyter i været. Har vel bedt mange helsesøstre stappe normskjemaet opp et visst sted Anonymkode: b2e64...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #19 Skrevet 23. juli 2023 Du kan ikke diktere hvordan andre skal oppdra sine barn, selv om det noen ganger gjør vondt å se på.. Men hun lærer seg likevel andre alternativer når hun er hos dere. Bare vær glad i henne og ta henne og dine egne barn med på kjøkkenet og lag mat sammen med dem. Å lære alle ungene å lage fornuftig mat er mye viktigere for deres liv, en vekten dres her og nå. Anonymkode: eee85...eac 1
fru Alving Skrevet 23. juli 2023 #20 Skrevet 23. juli 2023 Tror at pappaen må på banen her. Det er nå dere kan gripe inn med et sunnere kosthold, lar dere det skure til barnet er blitt tenåring så er det faktisk mye vanskeligere. Nå vokser jenta og en justering av kosthold vil la henne vokse seg inn i vekten uten at hun opplever det som slanking. Men far og mor må samarbeide. Så er jeg enig i at ordvalget om fellesbarna som tynne og fine er uheldige. Vi er nå en gang forskjellige, noen er mer runde i kroppen. Og denne jenta har jo en annen mor og slekter kanskje mer på henne. Det må være aksept for at barn er ulike og hun er like fin akkurat slik hun er. Likevel er det vondt å sitte og se på at friske barn blir overvektige. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå