Gå til innhold

Merker de som har en mindre utviklet hjerne at de er dummere enn andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som av forskjellige grunner (medfødte lidelser, skader) har en mindre utviklet hjerne, merker de at de er dummere enn andre eller gjelder Dunning Kruger her også, at de tror de er mye mere intelligente enn folk ellers? Er de lykkelig uvitende om at de er mindre intelligente?

Anonymkode: 15c7f...cd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange mws lett PU forstår de er anderledes.

Anonymkode: 32ec4...630

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har asperger og jeg vet jeg har lavere sosial intelligens enn andre. Jeg har jo diagnose på det. 

Anonymkode: 44fa0...af0

Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har asperger og jeg vet jeg har lavere sosial intelligens enn andre. Jeg har jo diagnose på det. 

Det betyr ikke at du er dum slik som tråden sier. Det finnes forskjellig type intelligens også. Jeg er også autist

AnonymBruker
Skrevet

Vernepleier her, jobber med ulike typer utviklingshemming. De høyerefungerende vet de er annerledes, og noen takker det helt fint og bryr seg ikke, andre takler det ikke så fint, er mye sint eller deprimert:/

De med lavere funksjonsnivå er ofte lykkelig uvitende, evt. Ikke har forutsetninger til å helt forstå hvorfor eller hvordan de er annerledes. Ble kalt "dum voksen" av noen dobbelt så gammel som meg her om dagen da jeg oppfordret til å ha på mer klær for det er kaldt selv om det er juli😄 

Tenker det er litt annerledes enn Dunning Kruger effekten, for det kan gå på muligheten for utdanning og kvaliteten på den, ikke nødvendigvis at de har lav IQ.

Dessuten er nå IQ fryktelig vanskelig å måle, selv moderne IQ tester er mest tull, de tester som oftes for 1-2 typer IQ, enda det er identifisert minst 8. Så skårer du ikke høyt på disse to(som gjerne også er det som primært testes i skolen), så får du jo dårlig resultat. 

Anonymkode: b6681...541

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De som av forskjellige grunner (medfødte lidelser, skader) har en mindre utviklet hjerne, merker de at de er dummere enn andre eller gjelder Dunning Kruger her også, at de tror de er mye mere intelligente enn folk ellers? Er de lykkelig uvitende om at de er mindre intelligente?

Anonymkode: 15c7f...cd1

De som er dumme, de lever lykkeligere enn oss andre, helt uvitende om hva som skjer.  Så de skjønner ikke helt at de er dumme.

Kjenner flere av disse.

Endret av Akryl
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med flere som ikke gikk vanlig vgs fordi de har hatt talent som har gjort at de "hoppet" over videregående/tatt kun fag de må ha. 

Og flere av dem mener at de ikke har gått glipp av noe. Jeg mener dog noe annet. Det er ganske tydelig.

Anonymkode: 0fdca...10f

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Inverto said:

Det betyr ikke at du er dum slik som tråden sier. Det finnes forskjellig type intelligens også. Jeg er også autist

Vet det finnes ulike former for intelligens, det var jo derfor jeg skrev jeg har lav sosial intelligens. Jeg tror ikke jeg er dum, kun dum sosialt. Jeg har normal IQ og det er også et krav for å ha Asperger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet det finnes ulike former for intelligens, det var jo derfor jeg skrev jeg har lav sosial intelligens. Jeg tror ikke jeg er dum, kun dum sosialt. Jeg har normal IQ og det er også et krav for å ha Asperger.

Kjipt at Asperger forsvinner nå.🙈 Da må man kanskje spesifisere at man er en autist med normal IQ da.🤔

Anonymkode: a4b85...f93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange dumme mennesker, og de er definitivt totalt uvitende om hvor dumme de er. Sikkert like greit.

Anonymkode: 1b831...1a3

Skrevet

Om man snur på spørsmålet ditt, så tror jeg at de som er klar over hva de er svake på og hva de er sterke på, er de som har best forutsetning for å lykkes. Det er mange av verdens rikeste som ikke mestret skolen spesielt godt, men som heller forkuserte på det de mestret, og dermed spilte det ingen rolle om de ikke fullførte høyere utdannelse. Når det gjelder de med høyest intelligens (IQ) er dette en veldig sammensatt gruppe. Dette er ingen garanti for å lykkes sosialt eller økonomisk. Det er som alle andre egenskaper – hvordan man forvalter det, og også: Hvilke andre egenskaper man har. de som tenker at man er bedre enn andre som mennesker, og da ikke at man løper fortere eller kan flere grunnstoffer, men man tenker at andre er dumme. de har minimum mye å lære, etter min mening.

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Om man snur på spørsmålet ditt, så tror jeg at de som er klar over hva de er svake på og hva de er sterke på, er de som har best forutsetning for å lykkes. Det er mange av verdens rikeste som ikke mestret skolen spesielt godt, men som heller forkuserte på det de mestret, og dermed spilte det ingen rolle om de ikke fullførte høyere utdannelse. Når det gjelder de med høyest intelligens (IQ) er dette en veldig sammensatt gruppe. Dette er ingen garanti for å lykkes sosialt eller økonomisk. Det er som alle andre egenskaper – hvordan man forvalter det, og også: Hvilke andre egenskaper man har. de som tenker at man er bedre enn andre som mennesker, og da ikke at man løper fortere eller kan flere grunnstoffer, men man tenker at andre er dumme. de har minimum mye å lære, etter min mening.

Du svarer jo ikke på spørsmålet i det hele tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du svarer jo ikke på spørsmålet i det hele tatt.

Definer dummere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke pu, men vokste opp fryktelig understimulert. Og jeg har hele livet plages med at jeg vet jeg er dårligere enn andre. Litt dårligere språk, manerer, allmennkunnskap, litt tregere humor m.m.

Anonymkode: f9989...ec7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjipt at Asperger forsvinner nå.🙈 Da må man kanskje spesifisere at man er en autist med normal IQ da.🤔

Anonymkode: a4b85...f93

Jepp,  tror dagens navnt er "høytfungerende autisme". Jeg liker egentlig ikke det navnet for om mange som ikke kjenner til diagnosen skjønner ikke at "høytfungerende" kun sikter til intelligensen og ikke resten av funksjonsnivået. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...