Gå til innhold

Kan Nav trekke i uføretrygden hvis man selger ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har solgt noe for over 20000 nå. Regnes dette som inntekt? Har solgt ting før i år også. Er litt usikker.

Anonymkode: c599b...7a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

selvsagt ikke. Sosialstønad derimot…

Anonymkode: 68114...789

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Neei. Det er ikke sosialhjelp men uføretrygd. Bare selg.

Anonymkode: c5315...205

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, om det du selger regnes som næring og du passerer 0.4g

Ellers ikke.

Anonymkode: bf743...c6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, om det du selger regnes som næring og du passerer 0.4g

Ellers ikke.

Er det ikke næring å selge ting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke næring å selge ting?

Ikke om det er dine private ting som har vært i din eie over tid og ikke er anskaffet med mål om å tjene på dem 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 691e3...cd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har solgt noe for over 20000 nå. Regnes dette som inntekt? Har solgt ting før i år også. Er litt usikker.

Kommer an på hva disse 'tingene' er. Om det er ting du bare kvitter deg med, typisk gjenbruk, betyr det ikke noe. Om det derimot noe du produserer eller handler inn for salg, kan det gå fra å være en hobbyvirksomhet til næring.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/

Anonymkode: 228e7...768

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da ble jeg usikker gitt, men tror vel egentlig det regnes som hobby, har fått igjen mindre for det jeg har solgt en jeg har kjøpt det for og blir sånn nå også. Har ikke tenkt å selge noe mer etter dette. Men om det blir trekk så skjer det vel ikke før neste år uansett? Og neste års skatteoppgjør?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selger bøker eller møbler du skal kvitte det med, nei. Hvis du baker kaker eller strikker sokker, ja. Men så har du lov til å tjene et visst beløp skattefritt på hobby i året om det ikke er profesjonen din. Du har også lov til å tjene opp til frigrensen uten å bli trukket, men da må du skatte. 

Anonymkode: 4f0c6...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ble jeg usikker gitt, men tror vel egentlig det regnes som hobby, har fått igjen mindre for det jeg har solgt en jeg har kjøpt det for og blir sånn nå også. Har ikke tenkt å selge noe mer etter dette. Men om det blir trekk så skjer det vel ikke før neste år uansett? Og neste års skatteoppgjør?

Eneste som trekker ufør er annen pensjonsgivende inntekt over 0,4g. Det betyr at man må ha et visst overskudd over en viss tid før det blir regnet som næring. Du må også da ha et registrert enkeltpersonsforetak i tillegg. Men du kan også velge å drive næring med et AS og ta ut kapitalinntekt uten at den påvirker ufør fordi den ikke er pensjonsgivende. Å selge personlige ting er lysår unna disse faktorene og det er ikke engang uklart å forstå regelverket. Det eneste som er ullen fra skatteetatens side er overgangen mellom hobby og næring. Hverken i form av ren omsetning eller fortjeneste bare at hobbyen blir næring når den har gitt et visst overskudd over en hvis tid.
MVA reglene har en klar grense, men å selge personlige ting, som regel med tap når de er brukte, er ikke engang en hobby. 

Anonymkode: 55859...73b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

har fått igjen mindre for det jeg har solgt en jeg har kjøpt det for

Men da blir det ingen fortjeneste/inntekt. 

La oss si at du kjøper inn garn og strikker raggsokker og selger. Hvis du tar mindre for de  enn utgiften på materialet, så er det ingen inntekt. Ingen forretningssans heller, men det er en annen sak....

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men om det blir trekk så skjer det vel ikke før neste år uansett? Og neste års skatteoppgjør?

Du kan tjene inntil 40% av grunnbeløpet. I år er det 47 448. Så om du hadde hatt fortjeneste (inntekt) er du langt unna. Angående skatt - du skatter ikke på tap (for det er jo det det er, slik du beskriver det). Men du ikke fratrekk heller....

Fortsett med hobbyen din du. Og ikke tenk mer på det.

Anonymkode: 51c8b...19b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har du ikke stor inntekt. Om du selger for 30 000, men har brukt 30 000 på material, så er det 0 i inntekt.

Anonymkode: fda75...235

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen "angir" deg til NAV, så får du ikke problemer. Du har vel kvitteringen på det du har kjøpt, og kan vise til hva du har solgt.

Og husk at det du kan tjene er høyere enn 40 000. Så selv om du hadde tjent 20 000, er du innafor.

Men spar på kvitteringer for alt. Når jeg sier at noen kan melde fra til NAV, så mener jeg at de kan være sjalu eller bare vite at du selger ting, uten å vite om du faktisk tjener på det. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 🙂 Da går det nok bra 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar 🙂 Da går det nok bra 🙂

Det ville gått bra uansett, da disse salgene ikke blir innrapportert noen steder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan rent teknisk og hvis de vil. Men de har ikke lov til det. Men loven har aldri stoppet nav fra gjøre ting de har lyst til

Anonymkode: cb85b...d6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De kan rent teknisk og hvis de vil. Men de har ikke lov til det. Men loven har aldri stoppet nav fra gjøre ting de har lyst til

Hva er det for noe sprøyt du kommer med nå? "Hvis de vil"? Tror du NAV driver og trekker folk i uføretrygden "fordi de vil"?

Nei. Man trekkes ikke noe som helst, og NAV bryr seg ikke, om noen sitter og selger brukte, egne ting hjemmefra.

Anonymkode: 43430...fef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, de må da forholde seg til lovverket. De vil da vel ikke miste jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...