Gå til innhold

Dere som leier ut i egen bolig, er det verdt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et romslig hus med egen sokkeleilighet. Vi har til nå brukt den selv, både fordi det ikke har fristet med utleie og fordi vi egentlig trenger kjellerstue og hobbyrom, som vi bruker delen til. Har et soverom der nede som kun står tomt, vi har brukt det når vi har gjester langveisfra.

Klarer oss uten inntektene, men det er klart at det hadde vært gode penger og hadde kanskje gjort at vi fikk betalt ned lånet, noe jeg tror vi vil slite med nå.

Dere som leier ut i egen bolig, er det verdt maset synes dere?

Vi har tidligere svært varierte erfaringer fra utleie av leilighet og slet egentlig med å finne gode stabile leietagere. var borte i masse leietagere som både drev med rus, ble fengslet og var ustabile betalere, slet med ditt og datt.Jeg  kjenner jeg er skeptisk til å ha dette i eget hus, nær barna mine. Men jeg har og selv leid i mange år, og har alltid betalt leien så det er selvsagt mange stabile og gode leietagere der ute.

Anonymkode: a7be4...da8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme erfaring, men opplever å leie ut til studenter i praksis er en bra ordning, har nettopp bod 2 sykepleierstudenter her og de har praktisert i turnus på et sykehjem i 6 uker. Trivelig og stort sett hyggelig unge mennesker og de må ha vandelsattest for å jobbe/praksisere. 

Anonymkode: 617d6...a31

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som leiligheten tiltrekker seg et lite ønsket klientell? Det har kanskje med standarden å gjøre? Sokkelleilighet er ikke så attraktivt…

Selv leier vi ut en ny og fresh leilighet i 1. etasje og har bare god erfaring. Den første leietakeren merket vi ikke i det hele tatt, mens hun vi har nå prater vi en del med. Som en hyggelig nabo. Vi føler ikke at hun bor i huset vårt. 

jeg tror ikke jeg hadde orket hvis jeg merket leietakerne (lyd/lukt osv) Jeg hadde heller ikke orket hvis leiligheten var i slik stand at ting stadig måtte fikses. Har skjønt at det er mye hjelpeløse leietakere der ute

Anonymkode: ef916...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært litt kresne på leieboere, leid ut til bekjente og venners venner og det har stort sett gått veldig bra.

Anonymkode: 33f42...0dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det høres ut som leiligheten tiltrekker seg et lite ønsket klientell? Det har kanskje med standarden å gjøre? Sokkelleilighet er ikke så attraktivt…

Selv leier vi ut en ny og fresh leilighet i 1. etasje og har bare god erfaring. Den første leietakeren merket vi ikke i det hele tatt, mens hun vi har nå prater vi en del med. Som en hyggelig nabo. Vi føler ikke at hun bor i huset vårt. 

jeg tror ikke jeg hadde orket hvis jeg merket leietakerne (lyd/lukt osv) Jeg hadde heller ikke orket hvis leiligheten var i slik stand at ting stadig måtte fikses. Har skjønt at det er mye hjelpeløse leietakere der ute

Anonymkode: ef916...a10

Har tidligere leid ut andre leiligheter, der jeg bodde før. Jeg kjøpte og en egen leilighet til å leie ut og eide den i 5 år men så solgte jeg den. Det var bare surr med leietagerne, du vil ikke tro hva jeg kan fortelle. 

Vi har aldri leid ut i huset vårt, selv om det var planen da vi kjøpte det.

Så har litt ymse erfaring ja det lan du si. 

En sokkelleilighet er ikke så attraktivt ser den, men samtidig så er leiemarkedet visstnok ganske godt nå.

Anonymkode: a7be4...da8

AnonymBruker
Skrevet

Høres it som du har leid ut billig og med dårlig standard. Vi leier ut to nybygg og har aldri hatt noen problemer.

Anonymkode: 2bc47...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leier ut 7 leilighet, og har egentlig ikke noe styr med noen av leietakerne. Hadde det med de forrige i en av leilighetene, men problemene forsvant sammen med de 😅

Anonymkode: 06af3...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten gjør at jeg kan jobbe deltid, så der er jo verdt det for å ha mer tid til familien, husarbeid, egne interesser osv. Men hvis jeg vant i Lotto eller fikk en annen jobb jeg trivdes veldig godt i/tjente bedre, så hadde jeg uten tvil latt den stå tom. De som bor der er veldig hyggelige, men jeg kjenner det er deilig å ha eiendommen helt for oss selv nå som de er på ferie. 

Anonymkode: 09b29...e47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Er det verdt maset?" 

Synes ikke det er noe mas. Leia kommer som avtalt og jeg aner stort sett ikke om leietakeren er hjemme (hører lite lyder). Husk at det å leie ut en mindre del av egen bolig er skattefritt, så om man får inn husleie på eks 9500 kr/mnd vil man måtte øke årslønnen med over 200 000 kr/år for å sitte igjen med samme beløp gjennom jobb/lønn! 

Usikker på om jeg ville brukt ekstra penger på å bygge/kjøpe hus med utleiedel bevisst (å bygge 50 kvadrat ekstra, inkludert bad/våtrom og kjøkken, koster vel minst 1,5-2 millioner?), men når utleiedelen "tilfeldigvis" er der i huset man uansett ville kjøpe/ha, så er det gode penger inn 😊

Anonymkode: 48543...f4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...