AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Jeg har alltid hatt dårlig syn og skjeve hornhinner. Har i mange år ønsket å ta laseroperasjon for å slippe linser og briller. Hadde vært en drøm å kunne våkne om morgenen og bare se klart og ikke måtte finne frem briller først. Jeg har hørt at det ikke varer for alltid, stemmer dette? Noen som har erfaring? Det er jo relativt kostbart så vil være helt sikker før jeg tar et endelig valg. Til info så er styrken min -2,25 og -3,50 så ikke noe voldsomt dårlig syn, men dårlig nok til å ikke se noe særlig Anonymkode: baae5...a52
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Du starter på 0 igjen. Ingen garanti for at det varer evig. Men synet mitt har holdt deg nesten uforandret i 19 år, så det er verdt det. Bare bittelitt nærsynt igjen på ene øyet, og det har ingenting å si. Anonymkode: 7c049...469 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 De aller fleste vil jo få naturlige synsforandringer. Men de som tar laser har jo gjerne kraftig redusert syn. Tar man laser er man tilbake "på null", og evt. synsendringer etter dette vil trolig være av den moderate sorten, slik at man vil klare seg fint uten briller i dagliglivet, men trolig behov for lesebriller etterhvert. Anonymkode: bbcf4...833 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Vær obs på at det er store variasjoner på hvor mye og hvor raskt synet endrer seg naturlig. Noen klarer seg helt uten briller i kanskje 10 år, mens noen få er tilbake til daglig fulltids brille-/linsebruk etter et par år. Jeg har begge tilfeller i omgangskretsen, og sistnevnte føler selvsagt at det var rimelig bortkastede penger. Anonymkode: 338ad...441
Mezzosoprena Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 Som regel sies det at synet bør ha vært stabilt i minst to år - fordi det KAN tyde på at synes faktisk har stabilisert seg og ikke vil endre seg så voldsomt. En laseroperasjon vil ikke stanse den naturlige utviklingen, men som en over her skriver, sette synet på 0 og du vil se veldig bra over en periode. Selv hadde jeg 6-7 år som jeg ikke trengte å bruke briller eller linser, men så begynte synet å bli så dårlig at jeg måtte begynne igjen. Men likevel trenger jeg bare briller når jeg kjører bil eller skal se noe på lang avstand - det er vel 14-15 år siden nå? Skal sies at jeg var litt utålmodig, og visste at synet mitt ikke hadde stabilisert seg.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 Jeg hadde samme utgangspunkt som TS. Det varte i 8 år før jeg trengte briller igjen. Anonymkode: 0ddeb...776
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 Jeg opererte med laser for snart 15 år siden, en av de beste avgjørelsene jeg har tatt noengang. Magisk å slippe å styre med de linsene hver bidige dag og alltid se perfekt. Anonymkode: 16d31...95d 2
ops2 Skrevet 23. juli 2023 #8 Skrevet 23. juli 2023 Får dere tørre øyne og blir avhengige av øyedråper etterpå? Jeg har tenkt på laserbehandling selv, men er så redd for at noe skal gå galt og det blir bivirkninger. Siden jeg har lesebriller, så er jeg ikke så veldig plaget. Jeg har bare så mye forskjell på øynene at det ene brilleglasset er mye tykkere enn det andre. Men jeg tenker at det er ikke så ille at jeg skal bruke så mye penger...
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #9 Skrevet 23. juli 2023 Takk for alle svar Synet mitt er stabilt, har hatt samme styrke de siste 10 årene så kanskje jeg bare skal gjøre det Anonymkode: baae5...a52
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #10 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg opererte med laser for snart 15 år siden, en av de beste avgjørelsene jeg har tatt noengang. Magisk å slippe å styre med de linsene hver bidige dag og alltid se perfekt. Anonymkode: 16d31...95d Samme her! Hadde et betydelig "dårligere" utgangspunkt enn deg, ts, og opererte for 17 år siden. Legen var på forhånd litt skeptisk til om han kunne korrigere nok, men jommen fikk han det til. Så enormt deilig å se igjen, uten å være 100% avhengig av briller/linser. Er fortsatt brillefri i dag, men tipper jeg må i gang med briller om ikke mange åra nå. Og nattesynet ble dårligere, som legen advarte om at er en veldig vanlig bivirkning. Men 100% verdt det for min del. Anonymkode: 0f60d...1b4
Mezzosoprena Skrevet 23. juli 2023 #11 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for alle svar Synet mitt er stabilt, har hatt samme styrke de siste 10 årene så kanskje jeg bare skal gjøre det Anonymkode: baae5...a52 10 år ja! Da hadde jeg virkelig kjørt på - du har et nydelig utgangspunkt for å få et veldig langvarig godt resultat.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Skrevet 23. juli 2023 3 hours ago, ops2 said: Får dere tørre øyne og blir avhengige av øyedråper etterpå? Jeg har tenkt på laserbehandling selv, men er så redd for at noe skal gå galt og det blir bivirkninger. Siden jeg har lesebriller, så er jeg ikke så veldig plaget. Jeg har bare så mye forskjell på øynene at det ene brilleglasset er mye tykkere enn det andre. Men jeg tenker at det er ikke så ille at jeg skal bruke så mye penger... Jeg har fått veldig tørre øyne, og som et resultat av det kan jeg ikke bruke linser nå som synet har forverret seg igjen (etter åtte år). Anonymkode: eec02...135
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #13 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg opererte med laser for snart 15 år siden, en av de beste avgjørelsene jeg har tatt noengang. Magisk å slippe å styre med de linsene hver bidige dag og alltid se perfekt. Anonymkode: 16d31...95d Samme her! Jeg var ganske mye mer nærsynt enn deg, TS - jeg var vel rundt minus 5-6. Anonymkode: d7b70...988
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå