Gå til innhold

Erfaringer med NIPT-test hos NIPT Skandinavia?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales å ta ultralyd før NIPT test. For å sørge alt ser bra ut. Ivaretar du det?

Det står ikke hvilket land analysen skjer i, kun «på lab i EU». Jeg har ikke brukt dem, men jeg ville vært skeptisk selv av å se på nettsiden. At de ikke kan stave anonymitet, er ikke kvalitetstegn for meg. 

Anonymkode: d5f16...1f3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

Anonymkode: 6c86c...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte NIPT-test fra de da jeg var gravid for et par år siden. Prøven ble analysert i Estland, tror jeg. Jeg fikk svar en uke etter at jeg sendte inn blodprøve. Vil anbefale de! 

Anonymkode: f91b1...891

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bestilte NIPT-test fra de da jeg var gravid for et par år siden. Prøven ble analysert i Estland, tror jeg. Jeg fikk svar en uke etter at jeg sendte inn blodprøve. Vil anbefale de! 

Takk, for svar :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt de ved to graviditeter nå. Gode erfaringer og grundig lege som tar seg god tid til å svare via telefon hvis du har spørsmål :)

Anonymkode: 826cb...e67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Takk, for svar :)

Bare hyggelig og lykke til 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte dem og har gode erfaringer med servicen deres i alle fall. De hadde en egen norsk person som fulgte oss opp, passet på at vi hadde info og at vi visste hva/hvordan vi skulle gjøre det. Han var tilgjengelig hele tiden. Gikk raskt selv til/fra Nord Norge, og mener prøven ble analysert i Tyskland.

Nå viste det seg at det enten var gjort noe feil under blodprøvetakingen (vi gjorde hos lege, men hun hadde aldri vært borti det før), eller så var det for lite dna til å analysere prøven vår. Vi fikk tilbud om nytt kit eller pengene tilbake. Valgte sistnevnte da vi på det tidspunktet var så nært tidlig ultralyd og nipt Norge uansett, og det var null problem.

Husk at du bør ta en ultralyd først for å utelukke tvillinger og evt andre ting, så ta med det i prisberegningen:)

Anonymkode: 5b16c...2de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var enkelt å forstå opplegget med forsendelse av testkit, pakke og sende tilbake osv. Kom noen fra DHL og hentet på døren. Det ble en forsinkelse med postgangen så tok litt ekstra tid for oss men det var en feil hos DHL. Testen ble sendt til og analysert i Slovenia eller Slovakia tror jeg.

De sendte bare 1 sånn nål så hun som tok prøven på meg (tok den på fastlegekontoret) kommenterte at man bare fikk ett forsøk på å ta blodprøven. Vet ikke om andre klinikker sender med ekstra. 

Vi valgte den utvidede testen men det var noe galt med den delen av testen som testet for Kjønnskromosom-anomalier, så de fikk vi ikke svar på. Vi kunne få ta test på nytt gratis eller få igjen penger for den delen og valgte det siste men må innrømme at jeg aldri sjekket om vi fikk pengene. 

Vi snakket med en norsk lege på telefon både før de sendte testen og når resultatet kom. 

Jeg tok det rett før det ble lovlig privat i Norge så vet ikke om det er annerledes nå.

Anonymkode: 92fa3...741

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, for svar alle sammen! 😁❤️

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ble du fornyød med nipt Skandinavia? Vurderer selv.

Anonymkode: e90cf...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble du fornyød med nipt Skandinavia? Vurderer selv.

Jeg venter fortsatt på TUL, deretter bestiller jeg :) det virker lovende med tanke på tilbakemeldingene i tråden her da 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Hold oss gjerne oppdatert😊😊 vurderer herifra selv, men er fortsatt ganske kort på vei

Anonymkode: dc0e9...83d

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen, har skrevet her tidligere. Har vært på UL i uke 7 hvor alt var bra, tenker bestille nipt test i uke 10/11, men er det noen som vet om man må ta ny UL den uka man skal ta prøven? I Norge er det strengt mtp dette, men kanskje ikke når man sender til utlandet? Etterspør nipt Skandinavia dato for UL og evt resultater?

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke å skremme deg. I mitt første svangerskap så alt fint ut i uke 7, men da vi tok ul i uke 10 fant vi dessverre ikke liv. Dette er nok grunnen til at de ønsker å ta ultralyd før NIPT. Jeg tror ikke firmaet krever at du tar ultralyd, kostnaden dekkes av deg uansett. Men det er jo en liten sjanse for at prøven er bortkastet. 

Jeg ble gravid igjen og fikk en frisk gutt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei igjen, har skrevet her tidligere. Har vært på UL i uke 7 hvor alt var bra, tenker bestille nipt test i uke 10/11, men er det noen som vet om man må ta ny UL den uka man skal ta prøven? I Norge er det strengt mtp dette, men kanskje ikke når man sender til utlandet? Etterspør nipt Skandinavia dato for UL og evt resultater?

Jeg tok sjansen. Jeg tok UL uke 7+0 og så NIPT uke 11 og ny UL uke 13+1 eller noe sånt.

Grunnen til at du må ta UL før NIPT i Norge er for å ikke sløse penger på unødvendige tester, men tar du privat så sløser du jo bare egne penger så det er jo bare en vurdering du må ta :) Har man sett hjerteslag uke 7 så er risiko for SA etter det veldig liten sa de til meg da. 

Kan ikke huske om de spurte meg om UL men det kan hende de gjorde det, det var iallfall ikke noe problem at jeg hadde tatt den uke 7 istedet for rett før.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tok sjansen. Jeg tok UL uke 7+0 og så NIPT uke 11 og ny UL uke 13+1 eller noe sånt.

Grunnen til at du må ta UL før NIPT i Norge er for å ikke sløse penger på unødvendige tester, men tar du privat så sløser du jo bare egne penger så det er jo bare en vurdering du må ta :) Har man sett hjerteslag uke 7 så er risiko for SA etter det veldig liten sa de til meg da. 

Kan ikke huske om de spurte meg om UL men det kan hende de gjorde det, det var iallfall ikke noe problem at jeg hadde tatt den uke 7 istedet for rett før.

Takk for oppklaring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...