AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Denne tråden er opplagt bare for oss som har erfaring med emnet. Gode råd fra dere som ikke har erfaring ønskes ikke her.. Vi sliter skikkelig. Gjør alle de riktige tingene, har forsåvidt kontroll, men alt øker jo så ingenting føles trygt.. Sliter med angst for framtiden. For at vi ikke skal klare å ta vare på barna.. sitter mye i hodet så tenkte jeg skulle høre om andre i lignende situasjon kjenner seg igjen og har noen råd for å takle det psykiske aspektet av tøff økonomi ❤ Anonymkode: c6ab6...599 1 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Det er sykt tøft. Og spesielt nå, når det føler usikkert med alle økninger som potensielt kan skje fremover… Når vi får litt panikk pleier vi å ta en runde i huset og se om det er noe vi kan selge. Hver krone hjelper. Om noen av dere har mulighet for å ta ekstravakter/ overtidsarbeid kan det være en lur måte å få hentet seg inn igjen på. I tillegg er maten noe man kan prøve å gjøre billigere om mulig. Jeg håper virkelig at vi etterhvert beveger oss nedover med rentene, vi kommer i hvert fall til å utnytte det til å spare en buffer for dårlige tider igjen slik at vi aldri kommer i denne situasjonen igjen. Anonymkode: fd3d7...de2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Et tips er å kjøpe inn stort de gangene du har penger til det(mel,gjær,gjærne i sverige).Bak brød,lag mat fra bunnen,dyrk grønnsaker/sank i naturen(blåbær,bringebær og frys ned) og fisk selv.Hvor mange strømmetjenester har dere?Si opp spotify,netflix,hbo,disney etc.Selge spillkonsoller og den ene bilen og kjøp busskort evt. Anonymkode: 8c36c...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Jobb ekstra. Den ene, eller begge av dere kan melde seg som ringevikar i helsevesenet. Det mangler alltid folk. Det er bedre å løse problemene enn å takle det psykiske presset med å ha problemer. Anonymkode: 5b02a...e30 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 Føler med deg ♥️ Tiltak vi gjør og har gjort: - Selge ting i huset. Det ligger mye rundt omkring som vi ikke bruker eller kommer til å bruke. Fått inn 10.000kr på dette. - Søk betalingsutsettelse hvis du har studielån, det kan utsettes i mange måneder uten grunn. Det er det minst viktigste lånet. 1500-3000kr ekstra i måneden. Men alt dette stopper jo ikke tankene i hodet. For meg hjelper det å tenke at dette er kun en periode man må gjennom. Anonymkode: c27c1...569 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 Vi jobber ekstra så mye vi kan, har solgt alt vi kan klare oss uten. T.o.m hagemøbler røyk i sommer 🙈 Det verste er egentlig uforutsigbarhet. Å vente på neste renteøkning, økte priser osv. Blir så sliten 😔 Ts Anonymkode: c6ab6...599 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 Har ikke noen gode råd utover de du har fått, men håper det ordner seg, TS. Kan dere eventuelt bo billigere? Anonymkode: fd75d...baa 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #8 Skrevet 23. juli 2023 Åpnet ikke brev og regninger Før de skulle betales. Det er psykisk påkjenning å lure på om man få betalt alt. En ca års oversikt i bakhodet. Handler masse på tilbud og legger i fryser. I vinter måtte jeg slutte med det da fryseren kostet mye penger i bruk. Men har kjøl og frys på kjøleskapet, så hadde kun den. Ferske grønnsaker ble det lite av. Sykt dyrt. Så passer alltid på å ha basisvarer. Som egg, mel, pasta gjær, havregryn ol. Der holder seg veldig lenge. Mais og tomat saus på boks er billig. Så har alltid et lite lager på det. Blir jeg tom for mat har jeg alltid et eller annet å spise. Bor litt langt unna svenske grensen. Men tar noen få turer dit i året. Da kjøper jeg kjøtt. Da har vi også kjøtt veldig lenge. Når jeg har handlet inn litt ekstra. Er det jo lite igjen den mnd. Men har da noen mnd der hvir jeg bare trenger å kjøpe melk og brød. Fyller gså lagrene lenge før de er tomme. Et system jeg har bygget opp over tid. Og da får jeg rom for litt mer sunt og godt etterhvert og kjøpe klær til barna når de skal ha. Drikke flasker ol kjøpte jeg på europris og nilke før, men er nå blitt litt dyrt, så velger heller rusta og ikea evnt. Å bygge opp et lager kan du begynne med feks noen pakker spaghetti og pastaskruer. Og bokser med tomatsaus. Også øker du lagret litt og litt. Feks knekkebrød, er kjekt å ha når det er tomt for mat. Eller sånne baguetter du steker selv. En pakke til 15kr. Prioriterer alltid å ha ost. Det kan brukes til alt. Kjøper da enten Norwegians eller Jarlsberg. Fordi det setter god smak på det meste. Litt syltetøy om man går tom for pålegg. Er ikke så glad i det. Men det holder seg lenge. Så mye varer med laaang holdbarhet på. For da kan jeg kjøpe litt annet innimellom. Pakke med nudler er også billig Anonymkode: 8ebdd...aff 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #9 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi jobber ekstra så mye vi kan, har solgt alt vi kan klare oss uten. T.o.m hagemøbler røyk i sommer 🙈 Det verste er egentlig uforutsigbarhet. Å vente på neste renteøkning, økte priser osv. Blir så sliten 😔 Ts Anonymkode: c6ab6...599 Vi sliter med mye av det samme som dere, og bekymrer oss mye. Jeg tror at det å sette av tid hver dag til å gjøre noe man liker, noe som gjør at man slapper av og ikke tenker på bekymringene, kan hjelpe. Nå skal det sies at jeg er kjempedårlig til å gjennomføre det selv, jeg skal bare gjøre unna alle «må» og «burde» først, og så blir det aldri tid. Men det er mitt mål fremover; å sette av noe tid til noe som gir meg glede og en nødvendig pause fra bekymringene. Mange mener det hjelper å sette av fast tid til bekymringer, for så å klare å skyve bekymringene unna resten av tiden. Ellers er det jo alt det praktiske; kan vi øke lønna og redusere utgiftene? Jeg søker på nye jobber hvor jeg vil tjene bedre, selv om det også betyr mer ansvar. Men for en periode vil lønnsøkningen gi meg mer ro, så får jeg heller bytte jobb igjen når vi har kommet litt mer ovenpå om jeg ikke skulle trives. Samboer søker på nye jobber for å kunne forhandle om ny lønn i hans nåværende jobb. Vi selger også unna, og har litt å gå på når det kommer til matbudsjett, og klær og utstyr til barna. Vi gjør mye gratis og billige aktiviteter med barna. Krysser fingrene for at denne perioden ikke varer så lenge. Lykke til! Anonymkode: 3b84e...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #10 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Denne tråden er opplagt bare for oss som har erfaring med emnet. Gode råd fra dere som ikke har erfaring ønskes ikke her.. Vi sliter skikkelig. Gjør alle de riktige tingene, har forsåvidt kontroll, men alt øker jo så ingenting føles trygt.. Sliter med angst for framtiden. For at vi ikke skal klare å ta vare på barna.. sitter mye i hodet så tenkte jeg skulle høre om andre i lignende situasjon kjenner seg igjen og har noen råd for å takle det psykiske aspektet av tøff økonomi ❤ Anonymkode: c6ab6...599 Jeg ser på økonomien hver dag. Setter tæring etter næring, og har innført en absolutt lov om at hver måned skal gå med overskudd. Da roer tankene seg. I denne tiden har jeg blitt mer fornufig med matbudsjettet. Kjøper inn mel i store kvanta, og baker selv. Gjør alle mulige triks for å drøye maten. Man kan f.eks blande bygg i kjøttdeigen. osv. Jeg har kastet ut menn som ikke får til å tenke økonomi. De som forsøkte å snylte på meg og mine barn: Rett ut! Det at jeg skal få til den økonomiske omsorgen for egne barn, har alltid vært førstepri for meg. Har flyttet på grunn av jobb. Savner hjembyen som faen men økonomi går først. Ungene trives. Jeg trives med budsjettene mine Om man opplever usikkerhet kan man ta et møte i banken. Jeg har 1) boliglån 2) kunn ett kredittkort 3) alltid 20 000 på konto, i tilfelle månedlige utgifter øker. Dette er buffer nummer en som gir ro i sjelen. Har laget et mentalt system som gjør at jeg får panikk og sparer hver gang jeg har under 20 000 på regningkonto. Dette er en sum som passer noenlunde med månedsbudsjettet. Det betyr at jeg alltid har 2-3 måneders spillerom i forhold til regninger som ikke er faste poster i budsjettet. 4) har i tillegg et rammelån som en buffer nummer to som kan brukes om ting er riktig ille. 5) Den tredje bufferen som jeg ikke bruker i dag er muligheten for avdragsfrihet på boliglånet. Dette ordner man med banken om nødvendig. Her er det lenge igjen til krise, men dette er fordi jeg har tenkt i krisecenarier i mange år allerede På rammelånet legger jeg inn alt som kan spares. I år går lønnstillegg og feriepenger rett i rammelånet. Vi lever nøkternt. Har nettopp refinansiert boliglånet for å få enda større spillerom. Også viktig for meg å splitte forbrukskonto og regningkonto. Pengene som skal gå til mat står på egen konto. Regning utgiftene flyttes over på egen konto på lønningsdagen. Da ser jeg at de faste budsjettene går av seg selv. Uforutsette regninger og inndekking av luksusutgifter går fra 20 000 bufferen, og dekkes inn måneden etter. Man må gripe fatt i de virkelige problemene. Det er bare penger. Lykke til. Anonymkode: 77af2...ab6 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #11 Skrevet 23. juli 2023 Prøver å kutte ned på Pepsi max og tobakk. Anonymkode: 4b337...d08 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi jobber ekstra så mye vi kan, har solgt alt vi kan klare oss uten. T.o.m hagemøbler røyk i sommer 🙈 Det verste er egentlig uforutsigbarhet. Å vente på neste renteøkning, økte priser osv. Blir så sliten 😔 Ts Anonymkode: c6ab6...599 Hvis dere har hage, så bør dere hvertfall bruke den til noe fornuftig, som f.eks. å dyrke mat. Anonymkode: fed4b...69d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #13 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Prøver å kutte ned på Pepsi max og tobakk. Anonymkode: 4b337...d08 Hvor mye er det for en pakke+papir nå? Anonymkode: 8c36c...ad7
Schmuhu Skrevet 23. juli 2023 #14 Skrevet 23. juli 2023 Jeg mener at dette handler om å forstå sin egen økonomi. Ofte er det mer skummelt om en ikke forstår hva som skjer. Jeg skjønner at det ikke alltid er like lett for alle. 1) Det hjelper veldig mye å sette opp et ærlig og realistisk budsjett. Mange glemmer å budsjettere sparing korrekt. Du burde ha både kortsiktig og langsiktig sparing. Går ting bananas en måned, så er pengene budsjettert til sparing en umiddelbar likviditet påfølgende måned. Ikke minst bygger du en pute med sparingen. 2) Når det er gjort så må en sjekke opp i kontobevegelser hvor pengene faktisk går og om budsjettet holder. Har du avvik så må du drøfte disse. Mulig at budsjettet eller forbruksvaner må tilpasses. Det er først her der du virkelig får kontroll. Fordi du ser at du kan påvirke hvordan det går med økonomien din. 3) Vurder de største postene i budsjettet. Ofte er dette bolig og bil. Av og til må man kanskje være ærlige og selge seg ned. Det er tung men sparer deg for trange tider. 4) Vær ærlig og realistisk i forhold til jobbsituasjonen og ditt humankapital. Livet skjer og jobber mistes. Ønsker du mer sikkerhet så må du budsjettere for en slik situasjon. Har du nok i buffer? Er det lett å få en ny jobb i din bransje? 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi jobber ekstra så mye vi kan, har solgt alt vi kan klare oss uten. T.o.m hagemøbler røyk i sommer 🙈 Å jobbe ekstra kan være greit. Men å selge hagemøbler er jo kun en midlertidig finanssprøyte. Det utsetter bare problemet. Og her er mitt råd. Ikke utsett eller dra det i lengen som uansett ikke kan unngås. Går budsjettet ditt ikke opp, så må du også gå for upopulære valg. Schmuhu 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #15 Skrevet 23. juli 2023 Ja til Schumu. F.eks investere i videreutdanning eller karrierevalg. Anonymkode: 77af2...ab6
tussi680 Skrevet 23. juli 2023 #16 Skrevet 23. juli 2023 Har lært at en ikke behøver å bo så dyrt, bruke så mye unødvendige kr på kredittkort. Ringe og si fra om når du kan betale for deg og sørge for at du holder det løftet. Det var hardt, det er ikke til å stikke under en stol men en lærer....
Rosa Dartle Skrevet 23. juli 2023 #17 Skrevet 23. juli 2023 (endret) Jeg tror det er viktig å tenke på hvordan vi gjorde det før i tida og hente tilbake de gode vanene. Sliter med tilsvarende bekymringer. Vi har god inntekt, men bygde rett før det smalt. Så barnefamilie med ferskt boliglån- det er vel vi som er blant de som er mest rammet. Da jeg vokste opp var det i en middelklassefamilie med god råd og stort hus, men likevel var det aldri sløsing. Tror vi generelt kan gjøre ganske mange grep her i Norge med forbruket vårt. Samtidig har det jo skjedd noen endringer. Og sikkert enklere å klare seg på bygda enn i byen. Faren min hadde for eksempel en god venn som var grunneier og jaktet gratis, vi hentet alltid juletrær der, og hadde alltid elg og rådyr i fryseren. -Vi hadde urtehage og en enkel grønnsakshage. Samt en liten lapp med poteter. Lagret i kjeller. -Lite prydtrær, først og fremst epletrær osv. Bærbusker. -Overskuddsepler leverte vi til saftpresseri så vi fikk eplejuice -Plukket bær, syltet og saftet. Plukket sopp. -Julegavene og bursdagsgavene var ting vi trengte. Vinterjakker, ski, sykkel osv. Store og dyre innkjøp. Sånt kjøper jeg jo bare til barna nå, så får de leker, spillkonsoller osv. Det er jo egentlig sløseri og spesielle goder, som vi har begynt å ta for gitt at «alle» har. Jeg har en på 7 som har iPad, Nintendo, egen TV og en Xplora klokke som kan ringes med. Husker ikke hva jeg hadde da jeg var 7, men det var vel basic leker og bøker. Da vi fikk en Nintendo på deling til jul (vi søsken), var det skikkelig storveis. -Skrudde av lys i alle rom man ikke er, kjøpte inn tømmer som ble hugget opp selv, og alle ungene hjalp med å stable ved. Vi dusjet et par ganger i uka, ellers var det klutvask. Nå dusjer jeg morgen og kveld 🙈 -Kosemat og godteri kun på lørdager. Brus var på bursdager. -Pusse opp huset gjorde vi i liten grad. Vedlikehold ja, ny bil jevnlig, men ikke nytt interiør, møbler osv. Tror vi hadde de samme møblene stort sett hele oppveksten min. Oppussing var når noe var slitt. -Klær i arv. Reparere klær. Klær kjøptes på salg utenom sesong. Julegaver kjøptes gjennom året, generelle ting man kunne trenge. Jeg følte at jeg hadde en «rik» oppvekst. Vi manglet aldri noe og hadde alt utstyr som sykler, slalåmski, langrennsutstyr, skøyter osv. Jeg kan aldri huske at vi snakket noe om penger, annet enn en gang vi hadde fått strømregning på 10.000, det var nok en veldig stor regning på 90-tallet. Så jeg tror vi må endre måten vi gjør innkjøp på og hvordan vi lever, også fordi vi forbruker så mye som om vi hadde tre jordkloder. Det går ikke opp på sikt. Jeg jobber med å endre livsstil selv og gjøre mer som foreldrene mine, men det er ikke så lett når man har lagt seg til mange dårlige uvaner 🙈 Men generelt opplever jeg at endringene vi gjør, f.eks at vi har blitt mer prisbevisste og ikke bruker penger på unødvendige ting, aldri kaster mat osv. gjør at jeg også får det bedre. Å ta tilbake kontrollen gir en følelse av mestring. Endret 23. juli 2023 av Rosa Dartle 8 1 1
Eneri Skrevet 23. juli 2023 #18 Skrevet 23. juli 2023 Det er skrevet ma.ge kloke ting her, og Rosa Dartle over her har mange poenger. Jeg tenker også vi kan se tilbake i tid år det gjelder mat. Mange gode "gammeldagse" oppskrifter som er matøkonomiske. Feks mindre attraktive kjøttbiter som ble gode i langtidskokte gryter/former, god utnyttelse av rester, supper med kraft og bruk av rester, brød ved siden av for å trenge mindre middag for å bli mett. Bake ei kake eller boller selv istedetfor kafebesøk osv. Rent praktisk her og nå: sjekk om skattekortet bør justeres ned når lånerentene dine går opp. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #19 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne tråden er opplagt bare for oss som har erfaring med emnet. Gode råd fra dere som ikke har erfaring ønskes ikke her.. Vi sliter skikkelig. Gjør alle de riktige tingene, har forsåvidt kontroll, men alt øker jo så ingenting føles trygt.. Sliter med angst for framtiden. For at vi ikke skal klare å ta vare på barna.. sitter mye i hodet så tenkte jeg skulle høre om andre i lignende situasjon kjenner seg igjen og har noen råd for å takle det psykiske aspektet av tøff økonomi ❤ Anonymkode: c6ab6...599 De fleste som har vokst opp i hjem under fattige kår både før eller siden vet hva det handler om. Vet utmerket godt hva det vil inneberer å "ha det trangt økonomisk" og det kan føles som ein kamp for tilverelsen. Når prisene øker må de aller fleste foreta noen omprioritering / omstillnger i forhold til sin økonomiske planlegginger. Fallgruven kan ofte oppleves høg når "pengeskrinet er iferd med å tømmes" Igjennbruk er en grei måte å spare penger på. Handle i størst muleg grad tilbudsvarer på butikkene. Ta mer vare på ting ein har. Ikkje la seg bli hekta av kjøpepresset. Anonymkode: a23d9...166 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #20 Skrevet 23. juli 2023 Har ikke noen gode tips, men å sitte med minstesats uføretrygd er ikke noe særlig. Ting blir dyrere, og man har til slutt ikke noen områder å spare inn på... Anonymkode: 2f02b...956 1 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå