AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Min samboer er veldig konfliktsky og har vanskelig for å si ifra om han mistrives. Det ender opp med at han i lange perioder har det bra, men så går det over i en form av subtil silent treatment. Han blir mutt, og får stirreblikk og sier generelt ganske lite. Hvis jeg spør om det går bra nøler han med å svare, men sier til slutt at han har det bra. Så fortsetter det sånn et par dager før jeg må ta tak i det og tvinge han til å snakke. Det er ofte små saker som vi lett kan fikse, og han blir alltid veldig lettet etterpå. Han sier også at han vil at jeg skal dra det ut av han. Men nå begynner jeg å bli lei, fordi det alltid ligger på meg. Og fordi jeg begynner å føle meg dårlig når han blir mutt. Før følte jeg en typ av omsorg og ville hjelpe han, men nå blir jeg litt uvel. Sist dette skjedde (for kanskje 6 uker siden) sa jeg til han at jeg blir nervøs når han går inn i den måten å være på. Men nå er vi tilbake her, han er mutt, han protesterer subtilt f.eks med å "glemme" å gi meg et god natt-kyss (som han syns er så viktig alle andre dager). Og jeg syns det blir verre og verre, at denne metoden hans utvikler litt og litt. Hva tenker dere om dette? Luksusproblem, jeg vet… men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta det videre Anonymkode: 8323e...407
Juniper Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Hva med å ignorere oppførselen hans? Bare late som om du ikke forstår at noe er feil? Og hvis det eskalerer på enkelte områder, som negativt svar på noe, så kontre med å legge ansvaret tilbake på han. «Synes du det er en grei måte å snakkke til meg på?» Forlang ved passende anledning at han kommer seg i terapi og lærer seg å regulere seg selv, for det er faktisk ikke din jobb å bære følelseslivet hans. Han oppfører seg sånn fordi det åpenbart virker for han. Det virker derimot ikke for deg. 1
Reveenka Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Jeg synes ikke det høres ut som et luksusproblem, det å bruke silent treatment som hersketeknikk er et aktivt valg mannen din tar. Jeg synes ikke han høres noe konflliktsky ut i det hele tatt. Hadde han virkelig vært konfliktsky hadde du ikke merket at han var sur i det hele tatt. Ekte konfliktskyhet er å aldri vise tegn til dårlig humør. Silent treatment er en kjent hersketeknikk og kategoriseres faktisk som en form for psykisk vold. Mannen din velger aktivt å behandle deg dårlig, han velger å ikke gi deg svar på hvorfor han er sur før du har gjort massevis av emosjonelt arbeid og han mener tydeligvis at hvis han har et problem så er det din jobb å finne ut av det. Han kunne valgt å snakke om problemer som en normal voksen person, men nei - det velger han ikke. Har han sagt noe om hvorfor det er din jobb å alltid løse hans problemer? Og hvorfor du skal lide fordi han er sur? Innlegget ditt beskriver godt hvordan du blir negativt påvirket av hans oppførsel og at du opplever at det blir gradvis verre. Du skriver som nevnt at det er et luksusproblem, det er det ikke. Det er et helt reelt problem dere burde oppsøke hjelp for. Jeg anbefaler deg å lese mer om silent treatment og vise artiklene til mannen din. Forsøk å snakk med han om reaksjonsmønsteret hans. Hans reaksjon på en slik samtale kan gi deg en pekepinn på veien videre. Ønsker han at dere begge har det bra eller er dette "ditt problem"? I så fall burde turen til familievernkontoret være neste stopp.
tutu11 Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Høres for meg ut som at han trekker seg inn i sitt eget skall. Du har sagt noe som såret han og han trekker seg tilbake og blir innesluttet fordi, som du sier, så ønsker han ikke krangle. Glemmer han å kysse deg så er det jo helt tydelig at han vil at du skal vite at noe virkelig er gale.. Dette må vel kunne løses med kommunikasjon, om ikke så får han skrive det ned om han er så redd for at det skal komme ut feil. Evt får du spørre om du skal dra vekk til han er klar til å snakke om hva som er gale.. Ufattelog slitsomt å ha en mann som ikke kan kommunisere. Håper det løser seg!
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 Hvor lenge har dere vært sammen da Mart**e? Anonymkode: ef17f...8e4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 Juniper skrev (1 time siden): Hva med å ignorere oppførselen hans? Bare late som om du ikke forstår at noe er feil? Og hvis det eskalerer på enkelte områder, som negativt svar på noe, så kontre med å legge ansvaret tilbake på han. «Synes du det er en grei måte å snakkke til meg på?» Forlang ved passende anledning at han kommer seg i terapi og lærer seg å regulere seg selv, for det er faktisk ikke din jobb å bære følelseslivet hans. Han oppfører seg sånn fordi det åpenbart virker for han. Det virker derimot ikke for deg. Ja det med å ignorere har jeg gjort tidligere, men det eskalerer, men jeg har aldri kontret med å si ifra på den måten. Jeg har sagt st jeg blir urolig og ikke føler meg bra, men kanskje jeg må endre taktikk. Takk😊 Reveenka skrev (1 time siden): Jeg synes ikke det høres ut som et luksusproblem, det å bruke silent treatment som hersketeknikk er et aktivt valg mannen din tar. Jeg synes ikke han høres noe konflliktsky ut i det hele tatt. Hadde han virkelig vært konfliktsky hadde du ikke merket at han var sur i det hele tatt. Ekte konfliktskyhet er å aldri vise tegn til dårlig humør. Silent treatment er en kjent hersketeknikk og kategoriseres faktisk som en form for psykisk vold. Mannen din velger aktivt å behandle deg dårlig, han velger å ikke gi deg svar på hvorfor han er sur før du har gjort massevis av emosjonelt arbeid og han mener tydeligvis at hvis han har et problem så er det din jobb å finne ut av det. Han kunne valgt å snakke om problemer som en normal voksen person, men nei - det velger han ikke. Har han sagt noe om hvorfor det er din jobb å alltid løse hans problemer? Og hvorfor du skal lide fordi han er sur? Innlegget ditt beskriver godt hvordan du blir negativt påvirket av hans oppførsel og at du opplever at det blir gradvis verre. Du skriver som nevnt at det er et luksusproblem, det er det ikke. Det er et helt reelt problem dere burde oppsøke hjelp for. Jeg anbefaler deg å lese mer om silent treatment og vise artiklene til mannen din. Forsøk å snakk med han om reaksjonsmønsteret hans. Hans reaksjon på en slik samtale kan gi deg en pekepinn på veien videre. Ønsker han at dere begge har det bra eller er dette "ditt problem"? I så fall burde turen til familievernkontoret være neste stopp. Det er jo dette jeg er redd for at skal skje, jeg har ikke opplevd det så ille enda men jeg er redd for at vi havner der. Du har rett, jeg skal prate om reaksjonsmønstret og eventuelt se om vi kontakter noen å prate med. tutu11 skrev (1 time siden): Høres for meg ut som at han trekker seg inn i sitt eget skall. Du har sagt noe som såret han og han trekker seg tilbake og blir innesluttet fordi, som du sier, så ønsker han ikke krangle. Glemmer han å kysse deg så er det jo helt tydelig at han vil at du skal vite at noe virkelig er gale.. Dette må vel kunne løses med kommunikasjon, om ikke så får han skrive det ned om han er så redd for at det skal komme ut feil. Evt får du spørre om du skal dra vekk til han er klar til å snakke om hva som er gale.. Ufattelog slitsomt å ha en mann som ikke kan kommunisere. Håper det løser seg! Det er sjeldent at jeg har sagt noe som sårer han, oftere att jeg ikke har sagt takk og at han føler seg tatt for gitt. Jeg har jobbet med det, og syns jeg oftere takker og forteller at jeg setter pris på saker enn f.eks før sommeren. Men vi har forskjellig kjærlighetsspråk… og det tar vel litt tid å justere seg🤷🏼♀️ Ja, han viser det jo tydelig. Nå har vi hatt besøk i en ukes tid, og til dem er han supertrivelig og snill, men med en gang vi er i samme rom så ignorerer han meg… Anonymkode: 8323e...407
Juniper Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja det med å ignorere har jeg gjort tidligere, men det eskalerer, men jeg har aldri kontret med å si ifra på den måten. Jeg har sagt st jeg blir urolig og ikke føler meg bra, men kanskje jeg må endre taktikk. Takk😊 Det er jo dette jeg er redd for at skal skje, jeg har ikke opplevd det så ille enda men jeg er redd for at vi havner der. Du har rett, jeg skal prate om reaksjonsmønstret og eventuelt se om vi kontakter noen å prate med. Det er sjeldent at jeg har sagt noe som sårer han, oftere att jeg ikke har sagt takk og at han føler seg tatt for gitt. Jeg har jobbet med det, og syns jeg oftere takker og forteller at jeg setter pris på saker enn f.eks før sommeren. Men vi har forskjellig kjærlighetsspråk… og det tar vel litt tid å justere seg🤷🏼♀️ Ja, han viser det jo tydelig. Nå har vi hatt besøk i en ukes tid, og til dem er han supertrivelig og snill, men med en gang vi er i samme rom så ignorerer han meg… Anonymkode: 8323e...407 I stede for å fortelle han om hva oppførselen hans gjør med deg, så bør du kanskje utfordre han på hva den sier om han? Han har jo to standarder her. Han føler seg oversett, så han gjør livet surt for deg fordi du ikke er takknemmelig nok for at du har han. Hans oppførsel er jo så mye værre enn det han mener er din oppførsel. Tviler på at han hadde godtatt tilsvarende fra deg! Jeg tror ikke du oppnår endringer av å jatte med, trygge han og ofte deg. Du oppnår endringer ved at han forstår at han ikke kan ta deg for gitt. Hva med å stille spørsmål som rister litt opp i han? «Morten, ønsker du deg ut av forholdet vårt?» Hvis svaret er nei, så er jo neste spørsmål om hvorfor han oppfører seg på en måte som leder den veien. For du kommer til å få nok. Den dagen kommer! Og den er ikke langt vekk! Skal dere ha en fremtid sammen bør dere gå til noen som kan lære dere å snakke skikkelig sammen. Lytte og ta til seg ting. Ikke utvise dobbeltmoral.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå