AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Har et barn på 6 år som er en ekstremt dårlig taper. Blir ordentlig sint/lei seg og roper og kan løpe vekk. Det starter gjerne når det ikke går rett vei i spillet. Barnehagen tok det opp med oss for ett år siden, og sa i fra til oss at vi ikke alltid må la barnet vinne. Det har vi aldri gjort, har også søsken som barnet spiller med så vinner overhodet ikke alltid. Vi har anerkjent følelser, snakket om at man vinner ikke alltid, stort sett taper man. Man spiller fordi det er gøy osv osv. Snakker rett før spillet, mens, etterpå osv. Vi gjør ikke noe big deal ut av det om barnet vinner, eller andre. Barnet sier også at det ikke skal bli sint mens vi spiller og før, men det fungerer ikke. Noen ganger ja, men ofte ikke. Nå er det snart skolestart og er redd de skal spille noe og det blir så voldsomme følelser... Barnet har også begynt og ikke ville være med (tror det er fordi det da er en risiko for tap). Vi har et ganske stort konkurranseinstinkt hele familien. Søsken har aldri reagert på denne måten. Hva bør man gjøre? Anonymkode: f1d6f...a22
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Gutten min, på 6,5år, er også slik. Tror det er ganske så normalt altså 😅 og det vil nok gå over når de blir eldre og har modnet litt og kan regulere følelsene sine bedre. Konkurranseinstinkt kan nok fortsette, og er jo til en viss grad en god egenskap. Men fortsett å snakk om det, og samtidig er det å gå vekk fra situasjonen helt grei måte å takle det på? Få roet seg selv ned. Det vil nok gå over. Gutten her feks, vil aldri være med på noe hinderløype/Stafett når jeg er tilstede. De få gangene han har gjort det, har han blitt kjempe lei seg (lei seg og da sint) midt i løpet, og sprunget vekk 😅 På skolen derimot, i gymtimene feks, er han med og takler det fint. Han forstår de sosiale kodene, og på skolen regulerer han følelsene bedre (eller skjuler de). Anonymkode: 95d09...557
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Ehm jeg er 32 og er fremdeles en skikkelig dårlig taper🙊🙈. Har blitt litt bedre de siste årene når jeg spiller med venner, men med søsken eller egne barn er jeg fremdeles en rævva taper. Barna mine har arvet konkurranseinstinktet, men ser at hu eldste klarer å regulere seg når hun spiller med andre enn familien. Oppfører oss ikke sånn i gruppearbeid, stafett osv. Men kortspill får fram det verste i oss🙊. Har lært barna at de må unnskylde seg og tåle å le av hvor tåpelige vi oppfører oss. Anonymkode: 94664...a47
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Åh tusen hjertelig for de svarene! Kanskje jeg bekymrer meg unødig, håper det går seg til 🙂 Anonymkode: f1d6f...a22
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Åh tusen hjertelig for de svarene! Kanskje jeg bekymrer meg unødig, håper det går seg til 🙂 Anonymkode: f1d6f...a22 Når til og med min nå syv år gamle sønn takler å tape, da vil alle lære seg å takle å tape. Vi så bedring her faktisk sommeren før skolestart. Anonymkode: 4d3ec...809
Intervence Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 Hahaha, jeg og fettern min driver å spiller hyppig med eller mot hverandre på forskjellige spill. Fy fader... vi er dårlige tapere begge to! En kompis av meg mobber meg blant annet for å være dårligste taperen han noen gang har møtt. 🤣 Verre enn datteren hans som er visst nok dårlig taper.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 Jeg tror ikke det er noe vits i å lære sånne å "tåle å tape". Jeg tror vi alle blir litt lei oss når vi taper i spill. Og det er helt ok. Forskjellen er hva man gjør når man får de følelsene. Hvis han får vite at han må forandre følelsene sine når han spiller og taper, så er ikke det så lett. Snakk heller om hva han kan GJØRE når han blir sint. Han kan ta seg en pause, gå vekk, telle til ti, puste dypt, prøve å ikke si noe, bestemme seg for å bare snakke om spillet , ikke om følelsen sin. Og noen ganger må man bare sette en grense. Klarer han det absolutt ikke, så får han ikke lov til å være med og spille. Å rett og slett bare være litt hard og streng mot slik oppførsel kan hjelpe. Det er ikke synd på barnet om han "straffes". Det er bare en lek eller et spill. Er man ikke moden nok til å fks spille Monopol eller fotball med gutta, så må man rett og slett gjøre noe annet. Så får man prøve igjen senere og øve seg på det som er vanskelig. Anonymkode: b49d7...f9a
Helene1982 Skrevet 24. juli 2023 #8 Skrevet 24. juli 2023 Jeg mener at alle burde være litt furt når de taper og glade når de vinner. Det betyr ikke at man ikke unner andre å vinne, eller ikke ser at det er visse ting andre er bedre i enn en selv. Man kan gratulere andre med en seier, selv om det føles litt urettferdig, og man kan kose seg med en seier, fordi man har jobbet hardt for å bli best eller bare hatt flaks. Det er forskjell på ludo og å være best på fotballbanen. Er man på lag, må man være på lag. Og er det en aktivitet andre er bedre i enn deg selv enten det handler om talent eller trening, må man øve seg på å se andres seier som en motivasjon. Konkurranseinstinkt er en bra ting. Det å ønske å vinne er bra, men om man slutter å spille eller ødelegger spillet fordi man ikke takler å tape, må man jobbe med seg selv.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #9 Skrevet 24. juli 2023 På skolen bruker man gjerne spill i gym og annen undervisning. Ofte er det lek i friminuttene også hvor man kan risikere å tape. Hvis barnet ditt takler å tape veldig dårlig bør dette taes tak. Dette kan gå ut over flere enn ditt barn. Det kan påvirke hele klassemiljøet og også føre til ulemper mtp omgang med venner på fritiden. Anonymkode: 22931...ac1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå