AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Skrevet 23. juli 2023 Jeg har en venn i det fjerne østen. Og nylig snakket vi sammen over nett og kom innom økonomi. Jeg sa at prisene her har økt mye på grunn av krigen i Ukraina. Hun hadde ikke hørt om krigen og spurte meg hva den handlet om. Jeg ble først litt sjokkert og tenkte hun var litt dum. Men så skjønner jeg jo at det er langt unna for henne og hun stort sett er opptatt av det som er nært der hun bor. Men til spørsmålet hennes om hva krigen handlet om. Jeg ante ikke hva skulle svaret. For faktum er at selv om jeg vet at det er en krig der, så aner ikke jeg heller hva den handler om. Så da følte jeg meg like dum. Lærdommen er at man skal være forsiktig med å dømme andre. Anonymkode: 8b8a3...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Et regimes kåthet for makt er grunnen til dagens krig. Anonymkode: b782c...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har en venn i det fjerne østen. Og nylig snakket vi sammen over nett og kom innom økonomi. Jeg sa at prisene her har økt mye på grunn av krigen i Ukraina. Hun hadde ikke hørt om krigen og spurte meg hva den handlet om. Jeg ble først litt sjokkert og tenkte hun var litt dum. Men så skjønner jeg jo at det er langt unna for henne og hun stort sett er opptatt av det som er nært der hun bor. Men til spørsmålet hennes om hva krigen handlet om. Jeg ante ikke hva skulle svaret. For faktum er at selv om jeg vet at det er en krig der, så aner ikke jeg heller hva den handler om. Så da følte jeg meg like dum. Lærdommen er at man skal være forsiktig med å dømme andre. Anonymkode: 8b8a3...4b9 Vi vet heller ikke om alle kriger på andre kontinenter,,,,,,,,,,, Anonymkode: 47a1d...80f 6 1
Intervence Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 (endret) Hovedgrunnen er jo at Russland vil ikke ha enda et land i NATO som Ukraina vurderer på å få bli med. Nå er jo både Sverige og Finland blitt med i NATO noe som begrenser grensen til Russland betydelig dersom de tenker på å utvide grensene sine gjennom Krig. Norge, Finland, Estland, Latvia, Belarus, Ukraina, Georgia, Aserbajdsjan, Kasakhstan, Kina, Mongolia, Nord-Korea samt Litauen og Polen grenser alle landegrensen til Russland nå. Ellers så gjenstår det Georgia og Mongolia egentlig som er mulige land man kan angripe for å ekspandere landegrensen sin. Det var egentlig veldig naturlig valg av Russland å ta Ukraina som vurderte på å bli med i NATO. Er de med i NATO så blir det fryktelig mye vanskeligere for Russland å bli et større land. Sannsynligheten for de at de blir mindre land (med tiden) derimot vil bare bli større om de ikke hadde tatt det valget. Ifølge Russland er Ukraina deres, og når Ukraina da går mot vesten sin retning så vil de naturligvis føle det som et svik. Det har også pågått mange skuddvekslinger siden Krim-halvøya i 2014 ble annektert av Russland. Noen hevder at det var flere tusen drepte som utløste denne store krigen. Men, Ukraina føler et svik på grunn av at de ga fra seg atomvåpen til nettopp Russland som skulle beskytte de i bytte mot våpnene. Det at Russland nå går mot dette landet hensynsløst mot de sivile er skammelig. Boligblokker som er totalt ødelagt. Viser ingen hensyn til at det kan være noen sivile tilstede er helt ufattelig for meg. Ser jo på video på nettet om at det er fortsatt svært mange sivile rundt omkring i krigsherjede områdene. Det har også vært flere hendelser som naval, (krigsskip), blant annet denne hendelsen her som utløste virkelige krigen: https://edition.cnn.com/videos/world/2022/02/25/ukraine-russia-soldier-exchange-audio-liebermann-dlt-intl-hnk-vpx.cnn Bomber ned liten øy med så få mennesker... bare for å drepe de? De kunne heller ha erobret med soldater på land, og sikret de som overga seg. Det ville ha vært en fight som hadde maks en time. Sørget for at Ukrainske soldatene kunne leve, men i stedet valgte Russland å demonstrere sin stormakt å sprenge øya. Cyberwarfare Og ikke minst heightened political tension. Russland gjorde en alvorlig feil i begynnelsen av krigen. Han undervurderte totalt Ukraina. Han trodde at krigen ville være over iløpet av tre dager på samme måte som han annekterte Krim-halvøya. Ukraina hadde forberedt seg godt siden 2014 på at det kunne skje noe lignende igjen, og denne gangen skulle de være forberedt. Det var de også så godt det lot seg gjøre. Husk at Russland har hatt flere år med planlegging, mens Ukraina hadde kun noen få dager og timer på seg å gjøre på å forberede seg og gjøre motstand. De gjorde mange raske tiltak for å forvirre Russiske soldatene slik at det ble den milevis lange flaskehalsen av soldater. På den måten fikk de bedre tid på seg til å bli forberedt når de ankom. Endret 23. juli 2023 av Intervence 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 Det pågår 26 kriger ish i dette øyeblikk. Når det er sagt så driter 4/5 mennesker i verden i Ukraina. Dvs det er bare vesten som bryr seg med sin 1.1 mrd. fremtiden foregår i Asia. Selv Gunnar Greve sa det da han gjorde noe så sjeldent som å vise seg på podcast. Ukraina er falsk flagg operasjon som nå har tatt livet av 500.000 pga maktkåte folk i usa som skulle tukle der. Hva drev Biden jr og kidsa til flere andre senatorer med der sånn? Hadde ikke dette hvert spill og tall så hadde det hvert verdenskrig nå. Russland har blitt knust tre ganger før igjennom Ukraina. Den gangen hadde de ikke atomvåpen. Verdens største Arsenal. Jeg har heller ikke lyst til å se de i hendene på småkonger om «keiseren» styrtes. Folk flest er meget kunnskapsløse på dette. Pga de har fått servert like mye fake News som russerne. Anonymkode: f3f1e...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det pågår 26 kriger ish i dette øyeblikk. Når det er sagt så driter 4/5 mennesker i verden i Ukraina. Dvs det er bare vesten som bryr seg med sin 1.1 mrd. fremtiden foregår i Asia. Selv Gunnar Greve sa det da han gjorde noe så sjeldent som å vise seg på podcast. Ukraina er falsk flagg operasjon som nå har tatt livet av 500.000 pga maktkåte folk i usa som skulle tukle der. Hva drev Biden jr og kidsa til flere andre senatorer med der sånn? Hadde ikke dette hvert spill og tall så hadde det hvert verdenskrig nå. Russland har blitt knust tre ganger før igjennom Ukraina. Den gangen hadde de ikke atomvåpen. Verdens største Arsenal. Jeg har heller ikke lyst til å se de i hendene på småkonger om «keiseren» styrtes. Folk flest er meget kunnskapsløse på dette. Pga de har fått servert like mye fake News som russerne. Anonymkode: f3f1e...bdf Selv Gunnar Greve, altså. Ja, da er det jo virkelig alvor...🙄 Anonymkode: 86fe4...da1 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 https://steigan.no/2023/07/de-vil-redusere-matproduksjonen-for-a-redde-planeten/ Anonymkode: 864bf...42c
Gjest Lurven Skrevet 23. juli 2023 #8 Skrevet 23. juli 2023 Intervence skrev (13 timer siden): Hovedgrunnen er jo at Russland vil ikke ha enda et land i NATO som Ukraina vurderer på å få bli med. Nå er jo både Sverige og Finland blitt med i NATO noe som begrenser grensen til Russland betydelig dersom de tenker på å utvide grensene sine gjennom Krig. Norge, Finland, Estland, Latvia, Belarus, Ukraina, Georgia, Aserbajdsjan, Kasakhstan, Kina, Mongolia, Nord-Korea samt Litauen og Polen grenser alle landegrensen til Russland nå. Ellers så gjenstår det Georgia og Mongolia egentlig som er mulige land man kan angripe for å ekspandere landegrensen sin. Det var egentlig veldig naturlig valg av Russland å ta Ukraina som vurderte på å bli med i NATO. Er de med i NATO så blir det fryktelig mye vanskeligere for Russland å bli et større land. Sannsynligheten for de at de blir mindre land (med tiden) derimot vil bare bli større om de ikke hadde tatt det valget. Ifølge Russland er Ukraina deres, og når Ukraina da går mot vesten sin retning så vil de naturligvis føle det som et svik. Det har også pågått mange skuddvekslinger siden Krim-halvøya i 2014 ble annektert av Russland. Noen hevder at det var flere tusen drepte som utløste denne store krigen. Men, Ukraina føler et svik på grunn av at de ga fra seg atomvåpen til nettopp Russland som skulle beskytte de i bytte mot våpnene. Det at Russland nå går mot dette landet hensynsløst mot de sivile er skammelig. Boligblokker som er totalt ødelagt. Viser ingen hensyn til at det kan være noen sivile tilstede er helt ufattelig for meg. Ser jo på video på nettet om at det er fortsatt svært mange sivile rundt omkring i krigsherjede områdene. Det har også vært flere hendelser som naval, (krigsskip), blant annet denne hendelsen her som utløste virkelige krigen: https://edition.cnn.com/videos/world/2022/02/25/ukraine-russia-soldier-exchange-audio-liebermann-dlt-intl-hnk-vpx.cnn Bomber ned liten øy med så få mennesker... bare for å drepe de? De kunne heller ha erobret med soldater på land, og sikret de som overga seg. Det ville ha vært en fight som hadde maks en time. Sørget for at Ukrainske soldatene kunne leve, men i stedet valgte Russland å demonstrere sin stormakt å sprenge øya. Cyberwarfare Og ikke minst heightened political tension. Russland gjorde en alvorlig feil i begynnelsen av krigen. Han undervurderte totalt Ukraina. Han trodde at krigen ville være over iløpet av tre dager på samme måte som han annekterte Krim-halvøya. Ukraina hadde forberedt seg godt siden 2014 på at det kunne skje noe lignende igjen, og denne gangen skulle de være forberedt. Det var de også så godt det lot seg gjøre. Husk at Russland har hatt flere år med planlegging, mens Ukraina hadde kun noen få dager og timer på seg å gjøre på å forberede seg og gjøre motstand. De gjorde mange raske tiltak for å forvirre Russiske soldatene slik at det ble den milevis lange flaskehalsen av soldater. På den måten fikk de bedre tid på seg til å bli forberedt når de ankom. Tror ikke Russland er ute etter å utvide størrelsen på landet, det er stort nok. Men de vil såklart ønske å kunne påvirke andre land
Intervence Skrevet 23. juli 2023 #9 Skrevet 23. juli 2023 (endret) 11 minutter siden, Lurven said: Tror ikke Russland er ute etter å utvide størrelsen på landet, det er stort nok. Men de vil såklart ønske å kunne påvirke andre land Hvorfor tror du de angriper Ukraina da? De vil jo ha det tilbake. Ukraina har jo enorme naturresurser og er enorme på mateksport. Russland vil som du sier ønske å påvirke andre land. Hvordan gjør de det? Med å vise sin makt. Får de enda større andel av mateksporten globalt så vil de kunne enklere få presset frem sine hjertesaker rundt omkring andre land. Mener Ukraina sto for 10% globalt av hveten før krigen og Russland er allerede store på eksport av hvete. Blant annet er hvete eksporten til Russland på vanvittige 14% av globale eksport øker de det med 10% så tilsvarer det 1/4 av hele globale markedet til hvete og andre matvarer vil øke betydelig. Øker de prosentandelen kan de enklere si nei til å eksportere matvarer noe som vil medføre dyrere priser på oss nordmenn og andre eu-land som nekter å følge Russland. De kommer garantert bruke maten som utpressing-middel til å bli mektigere. De angriper ikke det kun for å gi det tilbake til de. Ikke når de har mistet så mange soldater. I "beste" fall så setter de inn Russisk-vennlige som vil styre landet, og i verste fall kommer de til å annektere Ukraina slik de gjorde med Krim-halvøya. Det vil resultere i det samme. Bare at det å sette inn Russiske-vennlige vil ta litt lengre tid for å bli et diktatur slik som Russland er. Endret 23. juli 2023 av Intervence 1
Mezzosoprena Skrevet 23. juli 2023 #10 Skrevet 23. juli 2023 Jeg vedder på at du ikke kan ramse opp alle krigene som akkurat nå pågår på det afrikanske kontinentet heller 🤣
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #11 Skrevet 23. juli 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: https://steigan.no/2023/07/de-vil-redusere-matproduksjonen-for-a-redde-planeten/ Anonymkode: 864bf...42c Burde være forbudt å henvise til steigan.no Anonymkode: e7032...987 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Skrevet 23. juli 2023 Det var mange nordmenn som hadde veldig begrenset kunnskap om krigen i Øst Timor, og også mange som knapt kjenner den blodige og langvarige konflikten i Jemen (som tross alt ikke ligge så veldig langt unna oss). Anonymkode: d9bac...f36
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #13 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Burde være forbudt å henvise til steigan.no Anonymkode: e7032...987 Ta deg sammen. Anonymkode: 86fe4...da1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #14 Skrevet 24. juli 2023 Jeg kjenner faktisk nordmenn som for eksempel ikke har peiling på hvem som er statsminister i Storbritannia, eller i andre land i Norden. Eller som ikke veit at Norge faktisk er medlem av EØS heller. Bare for å nevne noe... Anonymkode: 75cc7...f1f
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #15 Skrevet 25. juli 2023 On 7/23/2023 at 11:38 AM, AnonymBruker said: https://steigan.no/2023/07/de-vil-redusere-matproduksjonen-for-a-redde-planeten/ Anonymkode: 864bf...42c Skrevet av en anonym skribent. Du verden så tillitsvekkende. Anonymkode: f5a51...9d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå