Gå til innhold

Hvor langt leser du i en dårlig bok før du sier "nei, dette var en drittbok" og legger den fra deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan ofte bli lurt trill rundt av anmeldelser og anbefalinger om bøker, og finner ikke ut at den er dritt før man er et stykke inn i den.

Men hvor langt leser du tar avgjørelsen?

Anonymkode: e48d7...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker ikke jeg blir lurt trill rundt, men at vi har ulik smak. 

Om det er forfattere jeg liker, anmeldere jeg vet er ganske lik meg, eller venner med samme smak; så kan jeg nok tvinge meg gjennom 1/3.

Om det ikke er det så kanskje et kapittel eller mindre. Noen ganger holder det med innledningen. 

Anonymkode: 1fd47...413

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir nesten aldri opp en bok, de fleste kommer seg etterhvert. Noen har jeg bare lukket for godt, men da må jeg ihvertfall ha kommet meg til side 100.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Om språket er dårlig, karakterene tåpelige og det som skjer urealistisk så legger jeg fra meg ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 70 sider 🙂. Jeg prøver... Leser to bøker i uka.

Anonymkode: 405c0...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man kan ofte bli lurt trill rundt av anmeldelser og anbefalinger om bøker, og finner ikke ut at den er dritt før man er et stykke inn i den.

Men hvor langt leser du tar avgjørelsen?

Anonymkode: e48d7...e37

Selv har jeg lest bokstavelig talt tusenvis av bøker etter å ha plukket dem ut fra bibliotekets hyller basert på emne eller forfattere jeg kjente til, men aldri lest en bok som følge av anmeldelser eller anbefalinger.

Hvorfor i all verden skal man la andre fortelle en hvilken bok jeg bør lese ...?

Hvilken bok jeg plukker ut, er en privatsak mellom meg og boken.

Ferdig snakka.

Anonymkode: 3529f...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er en kort og lettlest bok så leser jeg hele. Om den er lang og tunglest så spør jeg de som anbefalte boka om hvor mye man bør lese før man bør legge fra seg boka. 

Anonymkode: f0ca9...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine absolutte favorittbøker er Arn-triologien. Den første boka holdt jeg på å gi opp i starten, den er utrolig tunglest i begynnelsen. Men - jeg kom meg over kneika, og selv om det nå er over 20 år siden jeg oppdaget disse bøkene, er det ingen som har overgått de. For meg. Så med det i bakhodet så leser jeg minst 100 sider før jeg eventuelt gir opp en bok. Plutselig har man kommet over en skatt av en bok selv om starten var treig.

Anonymkode: a075e...8b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser alltid hele boka, man vet aldri hvordan slutten er og den kan forandre hele boka

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser gjennom uansett. Kan ikke huske en bok jeg ikke har fullført.

Anonymkode: d01a2...df4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer nesten aldri, men hvis språket er dårlig og handlingen heller ikke fenger så gir jeg opp etter 2-3 kapitler. Jeg var forresten nettopp på nippet til å gi opp for litt mindre enn det. Handlingen var standard kioskroman (kvinne møter mann, forviklinger, alt går bra til slutt) og det var greit nok for det var det jeg ville lese, men språket var så hinsides elendig at enten hadde forfatteren brukt det hun lærte i barnehagen eller så hadde oversetteren røykt sokkene sine mens han oversatte. *grøss *

Jeg holdt ut, men det var utelukkende fordi det var en ganske kort bok. Heldigvis var det bibliotekbok. 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg bare skummer gjennom ett par sider (eller flere kapittel) og forsøker om historien kan ta seg veldig opp etter hvert. 

Men hvis jeg ikke ser noen sånne forandringer, så leser jeg kanskje de femti eller hundre første sidene før jeg legger hele boken til side.       

Anonymkode: 0607a...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp mange bøker etter bare 1-2 kapitler. Skjønner fort om det er noe for meg.

Anonymkode: f5fe3...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig få bøker jeg ikke leser ferdig, men Halvbroren måtte jeg både legge fra meg og faktisk selge😅 Den var så kjedelig og treig, at jeg klarte å presse meg igjennom de første 100 sidene men da sa det fullstendig stopp.

Anonymkode: a5d78...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (På 23.7.2023 den 10.06):

Det skjer nesten aldri, men hvis språket er dårlig og handlingen heller ikke fenger så gir jeg opp etter 2-3 kapitler. Jeg var forresten nettopp på nippet til å gi opp for litt mindre enn det. Handlingen var standard kioskroman (kvinne møter mann, forviklinger, alt går bra til slutt) og det var greit nok for det var det jeg ville lese, men språket var så hinsides elendig at enten hadde forfatteren brukt det hun lærte i barnehagen eller så hadde oversetteren røykt sokkene sine mens han oversatte. *grøss *

Jeg holdt ut, men det var utelukkende fordi det var en ganske kort bok. Heldigvis var det bibliotekbok. 

Hvilken bok var det? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å lese Illiaden av Homer en gang. Det tok ikke mange sidene før jeg ga opp den. Språket var så tungt og seigt å lese at jeg måtte slite meg gjennom hver eneste setning. Kan tenke meg jeg klarte å presse meg til side 30 eller noe.

Ellers prøver jeg å komme opp på side 100 før jeg gir opp en bok. Erfaringsmessig er det jo faktisk noen bøker som kan være ganske trege eller lite underholdende i starten. Men så tar det seg opp og de blir kjempebra når man kommer skikkelig inn i det. Så man bør gi det noen sider før man gir opp, man kan bli positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leser raskt så jeg leser som regel boka ferdig uansett om den er drit for som regel så finne jeg noe jeg liker i boka uansett så helt bortkastet er det som regel ikke. Dessuten så er det jo noen bøker man nesten man må lese ferdig før man finner ut at den faktisk var bra.

Leser som regel bøker jeg tror jeg liker selv uavhengig av anmeldelser og slikt. Er det en forfatter eller sjanger jeg liker så er boka som regel bra nok den, dessuten så kjøper jeg ikke skjønnlitteratur så jeg taper ingenting på det. Slikt låner jeg på biblioteket, kjøper bare spesielle fagbøker som jeg virkelig vil ha nå for jeg trenger ikke å ha bøkene stående her, har for mange allerede. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Ingen fast lengde, har mange bøker jeg har gitt opp halvveis for da gidder jeg bare ikke mer. Den forrige boka jeg leste fikk jeg lyst til å gi opp når det bare var 20 prosent igjen. Holdt ut da, og slutten var fin. Men noen bøker blir rett og slett ræva (etter min smak) først laaangt uti boka. Sånn som Stephen King, har gitt opp flere av de når det har blitt for crazy. 😂

Jeg leser sakte (eller lite per dag) og har derfor lav terskel for å gi opp en bok, fordi jeg bruker mange uker per bok. Kaster ikke bort de ukene på bøker jeg ikke liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent jeg gir opp ei bok, men sliter meg sakte gjennom den. Når det er sagt, er det ingen grunn til å returnere ei lest og dermed brukt bok til bokhandel fordi du mener at «anmelderne lyver»… 

Anonymkode: a8f08...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis språket er dårlig gir jeg meg etter ca. 20–30 sider. Men dersom språket er godt men jeg av andre grunner ikke finner meg til rette med boken, så leser jeg rundt hundre sider før jeg gir meg. 

Anonymkode: 97a16...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...