Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker smågodt og spiser det feks i helgene. I dag var jeg gpdtesyk og kjøpte ti biter godteri. Det går da tre timer og jeg blir dårlig og må på do. Det er som om jeg er matforgiftet og får diaré.. Hver gang! Magen ser ut som en kjempetromme.. Hva kan dette være da? 😵‍💫

Min bror og far (og jeg) tåler ikke fet mat men dette er jo sukker. Er det sukker jeg ikke tåler da Kansje? 

Anonymkode: d9f3b...99d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende. Jeg har fruktosemalabsorpsjon (nedsatt inntak av fruktose), som fører til at jeg heller ikke tåler sukker godt. Blir oppblåst av alt med sukker i. Sukker (sukrose) er bygd av fruktose og glukose, og siden tarmen min ikke tar opp fruktose-delen av sukkeret, blir jeg oppblåst.

Anonymkode: 03e09...854

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg elsker smågodt og spiser det feks i helgene. I dag var jeg gpdtesyk og kjøpte ti biter godteri. Det går da tre timer og jeg blir dårlig og må på do. Det er som om jeg er matforgiftet og får diaré.. Hver gang! Magen ser ut som en kjempetromme.. Hva kan dette være da? 😵‍💫

Min bror og far (og jeg) tåler ikke fet mat men dette er jo sukker. Er det sukker jeg ikke tåler da Kansje? 

Går du på noen form for slankemedisin?

Anonymkode: 614df...fde

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg spiser ikke smågodt så ofte lengre. Virker som jeg reagerer mer når jeg spiser det sjeldent.. Blir utrolig dårlig av sjokolade om det er mye. Men jeg takler en sånn liten eventyr sjokoladeplate. 

Gjest Fairy95
Skrevet

Jeg blir også fryktelig dårlig av smågodt og sjokolade, spesielt når mengdene er store (alt over 150g). Da kaldsvetter jeg, får intense magesmerter, oppblåst i 1-2 dager og sover alltid dårlig. Mitt tips er å kutte det ut helt. Evt spise veldig små mengder som du vet du tåler. Men siden du ikke tåler ti biter, så hadde jeg kuttet det ut og funnet noe annet. For eks popcorn 🤍

AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke en diskusjon der noen kutta ut dukker om at "alle må jo kose seg" med smågodt? De folka har ikke dukka opp her i tråden ihvertfall. 🥴 

Synes dette er trist jeg. Virker som jeg må kutte ut smågodt helt eller bare nøye meg med bittesmå sjokoladeplater som er ment til barnehagebarn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det samme etter at jeg ble streng med sukker. Før kunne jeg spise en halv kilo smågodt uten å tenke på det. Nå blir jeg skikkelig dårlig dagen etter om jeg spiser bare en neve. Er faktisk tidlig oppe nå nettopp av den grunn :ler:

Anonymkode: 4dabc...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en type sukker du ikke tåler, ja. Kjøper du de samme slagene smågodt hver gang? Kanskje du kan sjekke ingredienslisten på disse, finne ut hvilket stoff det kan være og prøve deg litt frem. Kjøpe smågodt som ikke har dette stoffet i seg.

Anonymkode: 4076d...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Prøv smågodt det står er for glutenfri. 

Anonymkode: 5700b...55a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir kjempedårlig av smågodt når jeg ikke har spist det på en stund. 

Anonymkode: 477cc...eb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Prøv smågodt det står er for glutenfri. 

Anonymkode: 5700b...55a

Godt tips, jeg må plukke smågodt som ikke holder hvetemel, gluten. Da er det ikke noe problem. Men det kan også være sukker.

Men sukker kombinert med hvetemel er ofte verre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om du blir så dårlig av smågodt bør du faktisk la vær å spise det.

Anonymkode: 34a7c...178

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke vingummi, blir dårlig i magen av det. Så jeg spiser bare sjokolade-bitene fra smågodthylla. Eller annen sjokolade.

Anonymkode: 7c14d...a0a

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mye bakterier i det også, med tanke på folk som graver i smågodtet med bare hendene. Og dette er det ikke bare barn som driver med, har selv sett en voksen mann bli irettesatt for å ta seg en neve. Han ble kjempesur (må jo få smake!!). 

Anonymkode: e2e66...700

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være mye bakterier i det også, med tanke på folk som graver i smågodtet med bare hendene. Og dette er det ikke bare barn som driver med, har selv sett en voksen mann bli irettesatt for å ta seg en neve. Han ble kjempesur (må jo få smake!!). 

Anonymkode: e2e66...700

Kjenner til fenomenet så jeg pleier å fiske fra bak i boksen og så unngår jeg de nederste hyllene. Men kan jo være de spadene er fulle i bakterier og. De vaskes nok ikke. 🤣

Skrevet

Enig med AB over. Kan godt ha noe med bakterier å gjøre. Jeg blir alltid dårlig av smågodt, uansett mengde. Blir aldri dårlig av annet godteri som er innpakket i moderate mengder. 

AnonymBruker
Skrevet

På "Tv2 hjelper deg" tok Mattilsynet prøver av smågodt i butikkene, og der var det mye avføringsbakterier.

Folk mister skjeen på gulvet og tar den opp i godteriet etterpå, småunger som roter oppi der, narkomane og folk flest.

Hvis jeg kjøper smågodt tar jeg en fruktpose over hånden og bruker den istedenfor skjeen.

Kjøper heller ikke godteri fra bokser som ser skitne ut eller der hvor godteri er blandet og ligger i feil boks.

Anonymkode: a40ce...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Det har ofte vært mange skitne never nedi godteriet. Narkomane med sykdommer og folk som ikke har verdens best hygiene, og du vet ikke hvor hendene har vært før.

Skal du ha godteri så kjøp i forseglet pose. Det er verdt de ekstra kronene.

Anonymkode: d31ff...1f2

Skrevet

Smågodt = diaremedisin

Dette er hva det er laget av

image.png.90a2aac7dcc67ee3112d20010f347180.png

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke bare det at det er sukker i smågodt, men det er mengden av forskjellige typer sukker/søtning. I tillegg mye e-stoffer, dårlige oljer. Kombinasjonen blir en coctail som er helt forferdelig for en kropp. Jeg rører seriøst ikke smågodt, da spiser jeg heller popcorn eller salt potetgull som kun inneholder poteter, salt, og raps/solsikkeolje. 

Anonymkode: cde01...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...