AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Og hvordan spiser du det? Jeg har jo vært borti det noen ganger, og aldri skjønt hvorfor det er noe å elske, jeg sliter heller litt med det. Jeg har "shottet" dem, som man ser på filmene liksom, men man skal kanskje tygge? Hva gjør du? Og hva liker du best å ha på? Har SÅ lyst å like det, og nå er jeg invitert på en date hvor jeg tror østers blir involvert, og jeg kjenner jeg er redd for at jeg skal brekke meg eller noe. Anonymkode: ed198...a48
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Jeg liker østers i den rette settingen. Det må være en merkedag, typisk nyttårsaften eller en annen god middag for å feire noe, det må gjerne være ulike gode toppinger til (altså ikke bare sitronbåter), og det MÅ være skikkelig blanc de blancs champagne. Dessuten er det forskjell på typen østers. Jeg har så ofte prøvd å foretrekke lokale norske flatøsters, men de er temmelig ramme på smak. Det beste er franske Gillardeau, de smaker mildt og friskt. Vi sammenliknet ulike typer en gang, og da var det ingen tvil om at vi foretrakk disse. Jeg testet en topping til østers forleden dag som passer bra nå om sommeren, og som jeg tror kan gjøre det lettere å like for en som sitter litt på gjerdet: En håndfull hakkede småtomater i ulike farger (gjerne norske i sesong nå), 1 finhakket grønn chili, 2 ts sherryeddik, en knivsodd hhv sukker, salt og chiliflak, en skvis friskpresset sitron, og nok extra virgin olivenolje til å få en slags salsakonsistens. Ha et par teskjeer over østersen før du slurper i deg. For noen år siden spiste jeg skalldyrplatå på den kjente restauranten Le Dôme på Montparnasse i Paris. Ved siden av oss (det er sånne lange benker der) satt to unge jenter vi kom i snakk med. De var ute sammen på lørdagskvelden, og de spiste østers og alle slags andre rå skjell med en voldsom appetitt, helt uten annet tilbehør, og drakk Cola til. Vi hadde problemer å få ned rå og seige sandskjell - de lot ikke ett skjell være igjen (det er dyrt på Le Dôme!). Så kultur spiller nok en stor rolle her - i Frankrike er jo 12 rå østers pr pers vanlig forrett på julaften (stakkars den som må åpne alle rett før familiemiddagen begynner). Anonymkode: 9f8e4...3d2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Ja, jeg elsker østers. Men har også smakt noen dårlige av god kvalitet, så det er ikke mange steder i Norge jeg kjøper det. Jeg liker de både naturell, med migonette, litt sitron, eller tabasco. Ja, jeg tygger. Anonymkode: 5699b...aa7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Jeg elsker sjømat og alle mulige slags skjell, men østers liker jeg ikke særlig godt. Synes det smaker slimete sjøvann. Jeg får det ofte servert på penere resturante ifbm forretningsmiddager, da holder jeg pusten og svelger ned uten å smake. Smiler fint og skryter av smaken 🤭 Anonymkode: 47bc0...7b2 3
Amossa Skrevet 23. juli 2023 #5 Skrevet 23. juli 2023 Nei. Det er visse retter jeg aldri har smakt og aldri kommer til å smake på heller. Østers er en av dem. Jeg klarer ikke konsistensen.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 NEI og ikke noen dyr i sjøen, bare fisk. Anonymkode: beda0...e20
Hatsumomo Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Og hvordan spiser du det? Jeg har jo vært borti det noen ganger, og aldri skjønt hvorfor det er noe å elske, jeg sliter heller litt med det. Jeg har "shottet" dem, som man ser på filmene liksom, men man skal kanskje tygge? Hva gjør du? Og hva liker du best å ha på? Har SÅ lyst å like det, og nå er jeg invitert på en date hvor jeg tror østers blir involvert, og jeg kjenner jeg er redd for at jeg skal brekke meg eller noe. Anonymkode: ed198...a48 Har smakt det en gang, med sitron og annet til. Prøvde først å tygge, ombestemte meg kjapt! Syntes jeg bare svelgte unna en slimete klump med saltvann. Prøvde flere av dem. Har ikke skjønt hva som er så fantastisk med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå