AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Fikk noen bilder av en venninne i leiligheten hennes, slike typiske øyeblikksbilder av hva hun holdt på med, hvor min mann anmerket at "Der er ingenting forandret på de to årene siden vi var på besøk. Samme farger, samme møbler, samme pynt, samme planter." Før han så ramset opp alle endringer vi har gjort i hus, hytte og ferieleilighet samme tidsrommet. For to år siden hadde vi ganske nyoppusset hus, men likevel har vi endret og utbedret i omtrent samtlige rom. Hytta hadde vi ikke for to år siden, og den har vi pusset fullstendig opp ute og inne. I ferieleiligheten har vi også endret og utbedret i omtrent samtlige rom, bortsett fra på et lite toalettet. Nei der er det forresten nytt speil. Jeg har tenkt litt på dette etter han anmerket at min venninne har gjort ingen endringer på to år. Jeg har visst at jeg og min mann kanskje er for opptatt av å fikse og ordne, men dette ble en tankevekker for meg, angående at vi trolig burde roe ned noe. Ingen endringer på to år er kanskje ikke der vi passer til å legge lista, men hva er egentlig normalt å gjøre i hus/hytter på ett til to år? Hvor mye endrer andre i et slikt tidsrom? Anonymkode: 422aa...1b5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Vi pusser opp inne nå. 10 år siden vi gjorde noe sist. Har endret litt på uteplassen i mellomtiden. Anonymkode: c5f52...bcf 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Skrevet 22. juli 2023 Nordmenn er jo på toppen når det kommer til oppussing og utbytting av møbler og interiør. Det er ikke positivt for verken miljø eller økonomi syns jeg. Jeg er mer tilhenger av å tenke seg godt om før man velger farger, møbler etc og kjøpe kvalitet slik at man kan ha det i mange år. Anonymkode: 6c397...1c4 12 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 Når det ikke er behov for oppussing, så er det nok ikke vanlig med så store endringer på bare et par år. Kanskje man bytter ut noen bilder eller pyntegjenstander liksom. Anonymkode: 1b67b...adc 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Før han så ramset opp alle endringer vi har gjort i hus, hytte og ferieleilighet samme tidsrommet. Høres ut som dere har mer penger enn gjennomsnittet. Tenker en del av svaret ligger der. Anonymkode: 7528f...a25 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Om min mann hadde kommentert noe annet enn at de hadde plassert en rosa elefant på 200 kg i stua, så hadde jeg begynt å lure. Han er fantastisk flink, og god til å pusse opp, og alt det der. Men å huske hva slags farge venninner av meg har på veggen forrige uke. Nei, det skjer bare ikke. Og det samme gjelder helt ærlig meg. Anonymkode: b308b...e10 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 Vi gjør litt sånn jevnt og trutt, men hver ting gjøres bare en gang. Vi skifter ikke farger og møbler bare for å få forandring, men i forbindelse med at et rom oppgraderes. Vi startet med et oppussingsobjekt som var fullt beboelig, men preget av sin tid, og har tatt rom for rom, samt utearealer. Anonymkode: d21b3...7ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Dere høres ut som overfladiske miljøsvin. Tenk på hvilke verdier dere gir til barna deres. Kanskje dere skal finne noe mer nyttig å sløse bort penger på? Anonymkode: f6c2d...14b 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nordmenn er jo på toppen når det kommer til oppussing og utbytting av møbler og interiør. Det er ikke positivt for verken miljø eller økonomi syns jeg. Jeg er mer tilhenger av å tenke seg godt om før man velger farger, møbler etc og kjøpe kvalitet slik at man kan ha det i mange år. Anonymkode: 6c397...1c4 Ironisk nok så gjør vi akkurat det, men virker nærmest som lista over ting som kan/må utbedres og endres er utømmelig. Vi har for eksempel ikke byttet sofa eller salongbord på 7 år, men i stua er skapene malt, fått lys i og flyttet for å gjøre dem finere, og plassering bedre. Teppet måtte byttes på grunn av at katt tisset på det. I ganger er oppbevaring utbedret. En del lamper som var gamle er byttet rundt i huset. Kjøkkenet er malt, og det er nytt teppe under spisebordet (hadde ikke teppe tidligere). Ute er hagestue bygget, det er plantet mer, malt. I ferieleiligheten er tepper og lamper også byttet mange steder, vi har fått noen nye skap og hyller der vi ikke hadde noe, og slik fortsetter lista. Vi har ikke kvittet oss med så mye, kun noen lamper, speil og tepper, men likevel er det utbedringer og endringer nesten overalt. Anonymkode: 422aa...1b5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Høres ut som dere har mer penger enn gjennomsnittet. Tenker en del av svaret ligger der. Anonymkode: 7528f...a25 Det har vi faktisk ikke, men jeg eier bolig, han eier ferieleilighet, og sammen har vi en liten hytte. Vi er begge økonomiske, men utbedringer har vi tendens til å anse som investeringer. Anonymkode: 422aa...1b5
Ebbeliten Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Vi flyttet inn i oppusset hus i 2016. Har kun malt to rom i løpet av de årene. 🤣 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om min mann hadde kommentert noe annet enn at de hadde plassert en rosa elefant på 200 kg i stua, så hadde jeg begynt å lure. Han er fantastisk flink, og god til å pusse opp, og alt det der. Men å huske hva slags farge venninner av meg har på veggen forrige uke. Nei, det skjer bare ikke. Og det samme gjelder helt ærlig meg. Anonymkode: b308b...e10 Jeg tenkte heller ikke over det før han bemerket det. Jeg har heller ikke tenkt over hvor mye vi har endret og utbedret de siste to årene før han ramset opp. Nå tenker jeg at det er litt galskap, og noe vi trolig burde roe ned angående. Anonymkode: 422aa...1b5 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ironisk nok så gjør vi akkurat det, men virker nærmest som lista over ting som kan/må utbedres og endres er utømmelig. Vi har for eksempel ikke byttet sofa eller salongbord på 7 år, men i stua er skapene malt, fått lys i og flyttet for å gjøre dem finere, og plassering bedre. Teppet måtte byttes på grunn av at katt tisset på det. I ganger er oppbevaring utbedret. En del lamper som var gamle er byttet rundt i huset. Kjøkkenet er malt, og det er nytt teppe under spisebordet (hadde ikke teppe tidligere). Ute er hagestue bygget, det er plantet mer, malt. I ferieleiligheten er tepper og lamper også byttet mange steder, vi har fått noen nye skap og hyller der vi ikke hadde noe, og slik fortsetter lista. Vi har ikke kvittet oss med så mye, kun noen lamper, speil og tepper, men likevel er det utbedringer og endringer nesten overalt. Anonymkode: 422aa...1b5 En sofa og et salongbord varer da vitterlig i mer enn 7 år, ingen grunn til at dere skal bytte ut det. Dere virker i overkant opptatt av overfladisk tullball. Altså - hvem husker hvordan det så ut hjemme hos venninnen til samboeren etter to år? Anonymkode: 2f483...d39 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 Vi gjør ikke det så ofte. Vi bruker lang tid på planlegging. Så følger vi ikke hva som er trender, men det som står i stil med boligen. Anonymkode: 02efe...1c6 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En sofa og et salongbord varer da vitterlig i mer enn 7 år, ingen grunn til at dere skal bytte ut det. Dere virker i overkant opptatt av overfladisk tullball. Altså - hvem husker hvordan det så ut hjemme hos venninnen til samboeren etter to år? Anonymkode: 2f483...d39 Vi har ikke byttet eller tenkt på å bytte sofa eller salongbord, men ja, jeg tenker nå at vi styrer litt ufornuftig mye på. Overfladisk tullball vil jeg likevel kalle få av endringene. Mye er for å gjøre boareal mer praktisk, med mer og smartere oppbevaring. Nye lamper og speil er vel eneste "jåleriet"/tullball, men vi kjøpte veldig rimelige lamper da huset og ferieleilighet ble innredet først, fordi vi brukte pengene på mer viktige ting der og da. Ok, noen bord i ferieleiligheten er også byttet av samme årsaken. Billig midlertidig løsning er blitt finere løsning. Som nevnt tenkte ikke jeg over det da jeg så bildene fra min venninne, men min mann gjorde det, og jeg ser det jo når han påpekte det. Husker jo hvordan det var, og ser at ingenting er endret. Anonymkode: 422aa...1b5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det har vi faktisk ikke, men jeg eier bolig, han eier ferieleilighet, og sammen har vi en liten hytte. Vi er begge økonomiske, men utbedringer har vi tendens til å anse som investeringer. Anonymkode: 422aa...1b5 Selvfølgelig er det en investering å pusse opp,men det hjelper jo ikke hvis man ikke har de pengene det koster... Anonymkode: 8d16a...ef7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 Den eneste forandringen vi har gjort de siste 5 årene, er å bytte ut et par av bildene på veggene. Hvorfor forandre på noe vi trives med? Anonymkode: 215ab...b1b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ironisk nok så gjør vi akkurat det, men virker nærmest som lista over ting som kan/må utbedres og endres er utømmelig. Vi har for eksempel ikke byttet sofa eller salongbord på 7 år, men i stua er skapene malt, fått lys i og flyttet for å gjøre dem finere, og plassering bedre. Teppet måtte byttes på grunn av at katt tisset på det. I ganger er oppbevaring utbedret. En del lamper som var gamle er byttet rundt i huset. Kjøkkenet er malt, og det er nytt teppe under spisebordet (hadde ikke teppe tidligere). Ute er hagestue bygget, det er plantet mer, malt. I ferieleiligheten er tepper og lamper også byttet mange steder, vi har fått noen nye skap og hyller der vi ikke hadde noe, og slik fortsetter lista. Vi har ikke kvittet oss med så mye, kun noen lamper, speil og tepper, men likevel er det utbedringer og endringer nesten overalt. Anonymkode: 422aa...1b5 Du skriver i første innlegg at dere har «endret og utbedret i omtrent samtlige rom» og at «hytta er fullstendig pusset opp ute og inne». Det står ikke helt i stil med det du skriver nå om bytting av lamper, mer oppbevaring og nytt teppe fordi katta tissa. Det høres egentlig ut som om dere ser litt ned på venninna di som ikke pusser opp og utbedrer som du sier, men at du vrir ordene dine når du ikke fikk responsen du kanskje så for deg. Hvorfor viser du uansett bilder venninnen din sender deg til mannen din? Anonymkode: 6c397...1c4 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 Jeg synes dere høres veldig materialistiske ut. Og at dere endrer ting fordi det er «gøy med noe nytt» mer enn nødvendig vedlikehold. De siste to årene har vi beiset huset utvendig, men det synes jo ikke på interiørbilder. Vi har satt opp to skap på et lite bad som nesten ikke er i bruk, for det var ikke noe oppbevaring der i det hele tatt. Anonymkode: 5d157...18d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du skriver i første innlegg at dere har «endret og utbedret i omtrent samtlige rom» og at «hytta er fullstendig pusset opp ute og inne». Det står ikke helt i stil med det du skriver nå om bytting av lamper, mer oppbevaring og nytt teppe fordi katta tissa. Det høres egentlig ut som om dere ser litt ned på venninna di som ikke pusser opp og utbedrer som du sier, men at du vrir ordene dine når du ikke fikk responsen du kanskje så for deg. Hvorfor viser du uansett bilder venninnen din sender deg til mannen din? Anonymkode: 6c397...1c4 Hun er venninne av oss begge, og sender bildene til oss begge. Altså hytta er jo fullstendig pusset opp. Den var både tom og slitt da vi kjøpte. Utover det er det utbedringer og endringer som beskrevet. Litt her og litt der, nesten overalt. Jeg visste ikke hvilken respons jeg ville få, så har ingen nytte av å vri og vende etter respons. Jeg synes dette var tankevekkende, og ikke egentlig positivt i vår favør. Jeg kjenner ofte på at jeg er ganske sliten, men har egentlig ikke følt på eller tenkt over hvor mye vi holder på før min mann gjorde meg oppmerksom på differansen mellom alt vi har endret og at alt er det samme hos min venninne. Hver ting vi har gjort har jeg mer sett på som enkeltstående ting, men ved å se bakover to år ble dette en tankevekker, og jeg er mer nysgjerrig på hva andre mener at er normalt enn at jeg ønsker en spesiell type svar. Jeg ønsker ærlige svar. Om det så er at det er tullete å styre på så mye som oss. Anonymkode: 422aa...1b5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå