liljene Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Hei, Jeg har begynt å investere i aksjer. Hvordan bør jeg sikre den i tilfelle jeg faller fra? Testamente? Har barn.
Gjest Lykkedykker Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Dine barn arver dem vel. testament eller ei
liljene Skrevet 22. juli 2023 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2023 Bolig og bil er to konkrete og håndfaste objekter, mens aksjer er spredt på ulike tilbydere.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 Aksjene går inn i boet, og fordeles som vanlig arv om du ikke har skrevet testamente. Da mannen min døde så hadde han både akjser og fond. Noe kunne overføres direkte til meg (enearving da vi begge var barnløse) og noe måtte selges før pengene ble overført til boet. Det var type konto han hadde valgt som var avgjørende - uten at jeg husker hva som var hva. Du kan jo høre der du har aksjene? Mannen min hadde alt i Sbanken. Anonymkode: 2b24c...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Aksjer arves automatisk av etterkommerne, tilsvarende øvrig arv. Anonymkode: ee120...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 Jeg har litt aksjefond i kron. Har tenkt samme tanke. Det er bare jeg som kommer inn i den appen. Med fingergjennkjennelse. Hvordan får mine etterkommere tak i det, hvis jeg brått dør i morgen? Anonymkode: 9a3f3...933
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har litt aksjefond i kron. Har tenkt samme tanke. Det er bare jeg som kommer inn i den appen. Med fingergjennkjennelse. Hvordan får mine etterkommere tak i det, hvis jeg brått dør i morgen? Anonymkode: 9a3f3...933 Det fikses på samme måte som alt annet. Man har jo bank-id etc. som også som ingen har tilgang på. Når noen er erklært død så vil banken gi tilgang til de som skal disponere kontoen. Men det tar normalt litt tid. Anonymkode: ee120...2c3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #8 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har litt aksjefond i kron. Har tenkt samme tanke. Det er bare jeg som kommer inn i den appen. Med fingergjennkjennelse. Hvordan får mine etterkommere tak i det, hvis jeg brått dør i morgen? Anonymkode: 9a3f3...933 Finansinstitusjoner får melding om dødsfall, og når arvingene får skifteattest får de også tilgang til skattemelding. Der står det hvor du har aksjer og så vil boet få tilgang til disse. Det samme med forsikringer. Da mannen min døde ringte jeg selv fordi jeg visste hvor han hadde forsikring. Jeg oppga også adresse til hans første kone, og de sa at hele prossessen da gikk raskere selv om resultatet ville blitt det samme. Anonymkode: 2b24c...7a0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #9 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det fikses på samme måte som alt annet. Man har jo bank-id etc. som også som ingen har tilgang på. Når noen er erklært død så vil banken gi tilgang til de som skal disponere kontoen. Men det tar normalt litt tid. Anonymkode: ee120...2c3 Ok. Takk for svar. Anonymkode: 9a3f3...933
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #10 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Finansinstitusjoner får melding om dødsfall, og når arvingene får skifteattest får de også tilgang til skattemelding. Der står det hvor du har aksjer og så vil boet få tilgang til disse. Det samme med forsikringer. Da mannen min døde ringte jeg selv fordi jeg visste hvor han hadde forsikring. Jeg oppga også adresse til hans første kone, og de sa at hele prossessen da gikk raskere selv om resultatet ville blitt det samme. Anonymkode: 2b24c...7a0 Takk for svar Anonymkode: 9a3f3...933
Schmuhu Skrevet 23. juli 2023 #11 Skrevet 23. juli 2023 (endret) litt off-topic men like spennende: Det er fordelen med et sentralisert banksystem at systemet kan rette opp tilganger. Men hva skjer med dine krypto i din personlig wallet når du forlater oss? Er ikke de da tapt for alltid? Schmuhu Endret 23. juli 2023 av Schmuhu 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå