Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av å svømme en gang i uken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å begynne med svømming en dag i uken. For det første fordi jeg er ganske tung og derfor sliter med noen leddskader og vet at svømming er skånsomt på den måten. Målet er å komme i bedre form og å minske disse leddskadene pga overvekt. Men hva kan jeg egentlig forvente rent kroppslig av å svømme en gang i uken? Tenker da ifht kondisjon og muskler. 

Anonymkode: 4806c...529

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vurderer å begynne med svømming en dag i uken. For det første fordi jeg er ganske tung og derfor sliter med noen leddskader og vet at svømming er skånsomt på den måten. Målet er å komme i bedre form og å minske disse leddskadene pga overvekt. Men hva kan jeg egentlig forvente rent kroppslig av å svømme en gang i uken? Tenker da ifht kondisjon og muskler. 

Du kan forvente en god følelse etter at du har svømt. Bedre søvn. Lyst til å svømme oftere, eller trene, eller gå tur. Motivasjon til å spise sunnere. Etterhvert, så vil du gå ned i vekt. Men det viktigste:Økt velvære, bedre søvn den dagen du svømmer. Hva ønsker du å oppnå?

Anonymkode: 35c7a...5ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan forvente en god følelse etter at du har svømt. Bedre søvn. Lyst til å svømme oftere, eller trene, eller gå tur. Motivasjon til å spise sunnere. Etterhvert, så vil du gå ned i vekt. Men det viktigste:Økt velvære, bedre søvn den dagen du svømmer. Hva ønsker du å oppnå?

Jeg ønsker å komme i bedre form og å gå ned i vekt. Jeg har nå plager i ledd pga overvekt, spesielt i knær. Har syklet en del, men det blir kjedelig i lengden.

Takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva kan jeg egentlig forvente rent kroppslig av å svømme en gang i uken? Tenker da ifht kondisjon og muskler. 

Du får ikke mer ut av det enn du legger i det. 

Hvis du vil forbedre din kondisjon, må du svømme med en hastighet som gjør deg skikkelig andpusten.  

Hvis du vil trene muskler, må du svømme så «hardt» at du blir støl. 

En «søndagstur» i svømmehallen, hvor du ikke anstrenger deg, gir ikke noen treningseffekt. (Men kan sagtsens gi deg velvære - det er en annen sak). 

Anonymkode: 261ce...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker å komme i bedre form og å gå ned i vekt. Jeg har nå plager i ledd pga overvekt, spesielt i knær. Har syklet en del, men det blir kjedelig i lengden.

Takk for svar!

Du kommer til å bli i bedre form helt sikkert.

Jeg svømte en del før og kan si at det blir kjedelig og.

Anbefaler å kombinere svømming med sykling og eller annen aktivitet som du klarer. 

Anonymkode: 18440...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at å gå fra inaktiv til litt aktiv gir en stor helsegevinst! Å gå ned i vekt av å svømme en gang per uke tror jeg ikke du skal ha så store forhåpninger om, men om du kombinerer det med et mindre energitett kosthold og etter hvert kommer opp i aktivitet i en eller annen form 2 - 3 ganger per uke så blir det veldig bra! 😊

Jeg er uenig med personen over. Som nybegynner og utrent kan du faktisk forvente en treningseffekt selv med bare én rolig økt per uke. Effekten vil være liten og begrenset, og du må nok trene litt oftere etter en liten stund for å fortsette å ha fremgang på prestasjon.

Men at du skal måtte trene med blodsmak i munnen og leve med stølhet for å få effekt er ikke sant. Du blir ikke en supermosjonist, men du kommer til å merke stor forskjell i "hverdagsformen" bare med 2 - 3 moderate økter per uke.

For bygging av muskler er det styrketrening som skal til, selv om også svømming vil gi en liten effekt helt i startfasen.

Og husk at det å gå ned i vekt og bli lettere indirekte vil gjøre deg "bedre trent" fordi du plutselig har mindre masse å flytte rundt. Så ikke glem kostholdet oppi dette! 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (3 timer siden):

Forskning viser at å gå fra inaktiv til litt aktiv gir en stor helsegevinst! Å gå ned i vekt av å svømme en gang per uke tror jeg ikke du skal ha så store forhåpninger om, men om du kombinerer det med et mindre energitett kosthold og etter hvert kommer opp i aktivitet i en eller annen form 2 - 3 ganger per uke så blir det veldig bra! 😊

Jeg er uenig med personen over. Som nybegynner og utrent kan du faktisk forvente en treningseffekt selv med bare én rolig økt per uke. Effekten vil være liten og begrenset, og du må nok trene litt oftere etter en liten stund for å fortsette å ha fremgang på prestasjon.

Men at du skal måtte trene med blodsmak i munnen og leve med stølhet for å få effekt er ikke sant. Du blir ikke en supermosjonist, men du kommer til å merke stor forskjell i "hverdagsformen" bare med 2 - 3 moderate økter per uke.

For bygging av muskler er det styrketrening som skal til, selv om også svømming vil gi en liten effekt helt i startfasen.

Og husk at det å gå ned i vekt og bli lettere indirekte vil gjøre deg "bedre trent" fordi du plutselig har mindre masse å flytte rundt. Så ikke glem kostholdet oppi dette! 😊

Takk for godt svar!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Sandum.PT said:
  • kombinerer det med et mindre energitett kosthold
  • etter hvert kommer opp i aktivitet i en eller annen form 2 - 3 ganger per uke så blir det veldig bra! 😊
  • du må nok trene litt oftere etter en liten stund for å fortsette å ha fremgang på prestasjon.
  • bare med 2 - 3 moderate økter per uke.
  • For bygging av muskler er det styrketrening som skal til
  • å gå ned i vekt og bli lettere indirekte vil gjøre deg "bedre trent"
  • ikke glem kostholdet oppi dette! 😊

Jeg synes det er litt unfair å si seg uenig og samtidig snike inn en 800% forbedring av premisset, Pt. Sandum. 😜 (Men fine forslag, bare så det er sagt). 

Jeg vil våge den påstand at man får betydelig mer utbytte av, la os si, rask gang opp trapper 3 min/dag, enn 1 time/uke i svømmehallen, hvis man bare «flyter» frem og tilbake uten å anstrenge seg. Og nei, jeg sier ikke at svømning er dumt og meningsløst, bare at man ikke skal forvente et mirakuløst stort utbytte av en liten innsats. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er litt unfair å si seg uenig og samtidig snike inn en 800% forbedring av premisset, Pt. Sandum. 😜 (Men fine forslag, bare så det er sagt). 

Jeg vil våge den påstand at man får betydelig mer utbytte av, la os si, rask gang opp trapper 3 min/dag, enn 1 time/uke i svømmehallen, hvis man bare «flyter» frem og tilbake uten å anstrenge seg. Og nei, jeg sier ikke at svømning er dumt og meningsløst, bare at man ikke skal forvente et mirakuløst stort utbytte av en liten innsats. 

Absolutt ingen forventninger om noe mirakel 😅 Men det er derfor jeg spør her om hva jeg egentlig kan forvente fordi jeg ikke vet.

Trapper er godt forslag, men desverre litt uheldig for knærne mine. Tar gjerne imot flere tips altså, som ikke er så hardt på knærne. 

Jeg har ikke mye kunnskap om dette, det er derfor jeg har har havnet i denne situasjonen. Men bedre sent enn aldri.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det var egentlig ikke ment som en endring av premisset. Jeg leste innlegget ditt som mulig demotiverende for TS og ville balansere litt. Men jeg ser poenget med "å bare flyte rundt", og der er jeg jo enig. Man må jo svømme.

Men om helt utrente må opp i "skikkelig andpusten" for å få noe effekt er jeg ikke så sikker på.

Men ja, på et eller annet tidspunkt blir jo treningsvolumet på svømming én gang per uke for lavt og man må gjøre noe mer 😊

Ser også nå at TS skriver at det er blitt bedrevet noe sykling, så da har man kanskje tatt ut den basen allerede 👍

Uansett er det mye bedre å komme seg i svømmehallen 1 gang per uke enn å bruke den tiden på sofaen med ostepop og sjokolade i kjeften 😃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du anbefaler rask gange opp trapper til en med leddskader? 

Anonymkode: d5e85...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Absolutt ingen forventninger om noe mirakel 😅 Men det er derfor jeg spør her om hva jeg egentlig kan forvente fordi jeg ikke vet.

Trapper er godt forslag, men desverre litt uheldig for knærne mine. Tar gjerne imot flere tips altså, som ikke er så hardt på knærne. 

Jeg har ikke mye kunnskap om dette, det er derfor jeg har har havnet i denne situasjonen. Men bedre sent enn aldri.

Ts

Hva med og gå ? Jeg hadde leddproblemer og umulige knær før , klarte knapt og gå opp en trapp. Synes det forslaget var latterlig. Bor i 13 etg og nå som jeg ikke har problemer lenger tar jeg bevisst ikke heis, men ser heller ikke på de 3-4 gangene om dagen jeg går raskt opp trapp i 3 min som trening, bare aktiv hverdag. 

uansett jeg begynte med nettopp svømming, det var det Fysioterapaut og lege anbefalte, og det fungerte utmerket. Jeg svømte 2 ganger i uken da, også gikk jeg mye. Man starter jo et sted, også har man kanskje lyst til og svømme oftere og raskere og etterhvert legge til flere treningsmetoder når formen blir bedre? Ja, jeg løper opp trapper i dag, men det startet jo med den første svømmeturen. 
start med og svømme en gang i uken da, gå noen turer også om du liker det. Som pt en svarte vil du merke forbedring i begynnelsen , og etterhvert blir kanskje en svømmetur i uken litt lite, men det betyr jo bare at du er klar for neste steg og høyst sannsynlig vil ha lyst til og svømme mer? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar!

Jeg lurer på hvorfor sykling er kjedelig, og foreslår at du kombinerer svømming med morsom sykling. Kan det være at du har feil sykkel? Eller at du ikke sykler de morsomme stiene? For at sykling skal være moro må sykkelen være gledelig og den må være akkurat passe stor og riktig innstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med og gå ? Jeg hadde leddproblemer og umulige knær før , klarte knapt og gå opp en trapp. Synes det forslaget var latterlig. Bor i 13 etg og nå som jeg ikke har problemer lenger tar jeg bevisst ikke heis, men ser heller ikke på de 3-4 gangene om dagen jeg går raskt opp trapp i 3 min som trening, bare aktiv hverdag. 

uansett jeg begynte med nettopp svømming, det var det Fysioterapaut og lege anbefalte, og det fungerte utmerket. Jeg svømte 2 ganger i uken da, også gikk jeg mye. Man starter jo et sted, også har man kanskje lyst til og svømme oftere og raskere og etterhvert legge til flere treningsmetoder når formen blir bedre? Ja, jeg løper opp trapper i dag, men det startet jo med den første svømmeturen. 
start med og svømme en gang i uken da, gå noen turer også om du liker det. Som pt en svarte vil du merke forbedring i begynnelsen , og etterhvert blir kanskje en svømmetur i uken litt lite, men det betyr jo bare at du er klar for neste steg og høyst sannsynlig vil ha lyst til og svømme mer? 

En morsom måte å gå på er turorientering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 23.34):

Svømming i seg selv gjør ikke at man går ned i vekt. Hvis man inntar flere kalorier enn man forbrenner, så går man opp i vekt.

Hvordan man liker svømming er nok individuelt. Og så kan det være bra trening, men da må man ta i litt også. Nytter ikke å bare ligge rundt og duppe og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du snakket med fysioterapeut om knærne dine? Det kan være at det du trenger er styrketrening for beina, som så igjen forbedrer stabiliteten og forholdene for knærne. Men det beste du kan gjøre er nok å gå ned i vekt og trene opp styrken i beina, særlig det som er rundt kneet og påvirker kneet.

Mulig svømming også kan bidra til å styrke musklene i beina, hvis man bruker riktig teknikk.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...