AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Jeg er gravid i uke 40+3 (jupp, termin idag). Fredag for 8 dager siden var vi inne på ultralyd for å finne ut hvilket leie barnet lå i, da verken jordmor i kommunen eller fastlegen min kunne si helt sikkert. Alt sto bra til med babyen og han hadde masse fostervann å boltre seg i. De kommende dagene etter denne ultralyden startet jeg å merke mye mindre aktivitet fra babyen. Han rørte seg ikke til sine faste tider, og jeg merket 1-2 ordentlige bevegelser iløpet av dagen. Jeg ringte derfor fødeavdelingen i går der jeg skal føde og forklarte dette. Vi fikk komme inn for en sjekk av babyen, og det viser seg at babyen har for lite fostervann. Han bevegde seg ikke en gang mens legen så på han på ultralyd. Det ble der og da vurdert igangsettelse. Men vi ble sendt hjem, og skal da ikke på ny kontroll før om 6 dager igjen. Dette bekymrer meg veldig, da fostervannet har blitt for lite på bare noen dager, også skal det enda gå 6 dager til før det skal bli sjekket på nytt?? Legen mente at dette med lite fostervann skyldtes at morkaken er sliten nå på slutten. Jeg kjenner fremdeles like lite aktivitet og vurderer og ringe opp igjen til fødeavdelingen i morgen og stille spørsmål ved valget om å sende oss hjem igjen.. Noen andre som har opplevd noe lignende? Anonymkode: dfd3a...90b 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Ring. Du skal alltid ringe når du er i tvil. Heller en gang for mye enn for lite, sa føden til oss. Si spesifikt du ikke kjenner aktivitet som du burde og at du føler det er en feil avgjørelse. Anonymkode: f45cf...c9e 15 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ring. Du skal alltid ringe når du er i tvil. Heller en gang for mye enn for lite, sa føden til oss. Si spesifikt du ikke kjenner aktivitet som du burde og at du føler det er en feil avgjørelse. Anonymkode: f45cf...c9e Jeg sa fra om dette veldig spesifikt da jeg ringte til Føden. Forklarte det akkurat som det var. Og i tillegg når vi kommer inn, så ser legen selv at han ikke rører på seg mens hun utfører ultralyd, og at han i tillegg har for lite fostervann. Legen sa han kun hadde små lommer.. men ja, jeg ringer igjen! Takk. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Jeg er ikke utdannet inne føde/barsel, men jeg syntes det var rart å ikke igangsette hvis han ser morkaka er sliten. Jeg ble igangsatt, på grunn av rolig baby og overtid, og det var bare for å være på den trygge siden. Hvorfor ikke holde seg på den trygge siden liksom. Anonymkode: ded89...a9c 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke utdannet inne føde/barsel, men jeg syntes det var rart å ikke igangsette hvis han ser morkaka er sliten. Jeg ble igangsatt, på grunn av rolig baby og overtid, og det var bare for å være på den trygge siden. Hvorfor ikke holde seg på den trygge siden liksom. Anonymkode: ded89...a9c Ikkesant.. og spesielt når babyen har lite fostervann fra før. Men legen forklarte det som en «kapasitetssak». Følte det nesten som at hvis de hadde tid i går så kunne det igangsettes, men siden det ikke var det må jeg gå og vite at babyen har for lite fostervann i 6 dager til.. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikkesant.. og spesielt når babyen har lite fostervann fra før. Men legen forklarte det som en «kapasitetssak». Følte det nesten som at hvis de hadde tid i går så kunne det igangsettes, men siden det ikke var det må jeg gå og vite at babyen har for lite fostervann i 6 dager til.. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b Ring, og forlanføg å få komme inn igjen! De kan ikke si de ikke har kapasitet. Anonymkode: 990cb...799 3 1
Topsi Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Jeg ville blitt svært bekymret over å høre morkaken kunne være sliten, som de andre sier, ikke gi deg 4 1
snillochsøt Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 Stå på ditt, ikke vær redd for å plage vettet av fødeavdelinga, alternativet er så mye værre. Oppdater oss! 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Hvor i landet holder du til? Har hørt flere historier om dette i det siste, og syns det høres så skummelt ut at de kan velge å ikke sette i gang i tilfeller som dette. Er det vanlig, eller er det pga. jordmordmangel i ferietiden? Anonymkode: 1b3da...d07
Gåsemor Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg sa fra om dette veldig spesifikt da jeg ringte til Føden. Forklarte det akkurat som det var. Og i tillegg når vi kommer inn, så ser legen selv at han ikke rører på seg mens hun utfører ultralyd, og at han i tillegg har for lite fostervann. Legen sa han kun hadde små lommer.. men ja, jeg ringer igjen! Takk. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b Sa legen spesifikt for lite fostervann eller mindre fostervann? For lite fostervann sammen med lite liv er grunnlag for igangsettelse, og ihvertfall når man er kommet til termin. Uansett, ring føden igjen. Ikke gi deg, stol på magefølelsen og masse lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Hadde ringt inn. Tatt en hvit løgn- sagt at du ikke har kjent bevegelse, selv etter at du har drukket søt saft. Anonymkode: 8a74e...bd0 10 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er gravid i uke 40+3 (jupp, termin idag). Fredag for 8 dager siden var vi inne på ultralyd for å finne ut hvilket leie barnet lå i, da verken jordmor i kommunen eller fastlegen min kunne si helt sikkert. Alt sto bra til med babyen og han hadde masse fostervann å boltre seg i. De kommende dagene etter denne ultralyden startet jeg å merke mye mindre aktivitet fra babyen. Han rørte seg ikke til sine faste tider, og jeg merket 1-2 ordentlige bevegelser iløpet av dagen. Jeg ringte derfor fødeavdelingen i går der jeg skal føde og forklarte dette. Vi fikk komme inn for en sjekk av babyen, og det viser seg at babyen har for lite fostervann. Han bevegde seg ikke en gang mens legen så på han på ultralyd. Det ble der og da vurdert igangsettelse. Men vi ble sendt hjem, og skal da ikke på ny kontroll før om 6 dager igjen. Dette bekymrer meg veldig, da fostervannet har blitt for lite på bare noen dager, også skal det enda gå 6 dager til før det skal bli sjekket på nytt?? Legen mente at dette med lite fostervann skyldtes at morkaken er sliten nå på slutten. Jeg kjenner fremdeles like lite aktivitet og vurderer og ringe opp igjen til fødeavdelingen i morgen og stille spørsmål ved valget om å sende oss hjem igjen.. Noen andre som har opplevd noe lignende? Anonymkode: dfd3a...90b Jeg hadde ikke ventet til imorgen engang… Hvorfor ble dere sendt hjem når det var besluttet igangsettelse ? Jeg hadde bedt om en ny sjekk, asap. Anonymkode: 229a0...d6d 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde ringt inn. Tatt en hvit løgn- sagt at du ikke har kjent bevegelse, selv etter at du har drukket søt saft. Anonymkode: 8a74e...bd0 Jeg forklarte også dette til legen på føden i går, at babyen ikke reagerer når jeg drikker noe søtt. Og det er faktisk realiteten.. Jeg har forsøkt iskald sjokolademelk, juice, saft, brus osv. Men babyen har ingen respons på dette. Han har såvidt respons når jeg dytter på magen. Dette sa jeg også i fra om… uff, jo mer jeg ser svarene deres og jo mer jeg selv skriver innser jeg at det absolutt ikke er noe å lure på. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b 2 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke ventet til imorgen engang… Hvorfor ble dere sendt hjem når det var besluttet igangsettelse ? Jeg hadde bedt om en ny sjekk, asap. Anonymkode: 229a0...d6d Legen sa hun skulle vurdere en igangsettelse, men endte opp med at dette var en «kapasitets-og logistikk-sak». Så da ble det besluttet at vi heller skulle komme tilbake 6 dager senere. Noe jeg innser nå at egentlig var helt hull i hodet og at jeg ikke burde ha funnet meg i det. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forklarte også dette til legen på føden i går, at babyen ikke reagerer når jeg drikker noe søtt. Og det er faktisk realiteten.. Jeg har forsøkt iskald sjokolademelk, juice, saft, brus osv. Men babyen har ingen respons på dette. Han har såvidt respons når jeg dytter på magen. Dette sa jeg også i fra om… uff, jo mer jeg ser svarene deres og jo mer jeg selv skriver innser jeg at det absolutt ikke er noe å lure på. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b Ring NÅ! Anonymkode: 990cb...799 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen sa hun skulle vurdere en igangsettelse, men endte opp med at dette var en «kapasitets-og logistikk-sak». Så da ble det besluttet at vi heller skulle komme tilbake 6 dager senere. Noe jeg innser nå at egentlig var helt hull i hodet og at jeg ikke burde ha funnet meg i det. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b Har du ringt nå ikveld? Jeg hadde ringt nå.. Kanskje overdrevet litt ift lite bevegelse. Heller en sjekk for mye enn en for lite. Hadde bedt om igangsettelse Anonymkode: 229a0...d6d 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forklarte også dette til legen på føden i går, at babyen ikke reagerer når jeg drikker noe søtt. Og det er faktisk realiteten.. Jeg har forsøkt iskald sjokolademelk, juice, saft, brus osv. Men babyen har ingen respons på dette. Han har såvidt respons når jeg dytter på magen. Dette sa jeg også i fra om… uff, jo mer jeg ser svarene deres og jo mer jeg selv skriver innser jeg at det absolutt ikke er noe å lure på. -Trådstarter Anonymkode: dfd3a...90b Ring med en gang. Krev å kom inn ikveld, ta med fødebag. Å si at du vil settes igang, at du ikke kjenner liv, svangerskapet er fullgått, du føler det ikke trygg på at barnet har det bra i magen lenger. Anonymkode: 229a0...d6d 8 1
Tradegy Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 (endret) Ville definitivt ringt! Dette er ikke tiden for å "ikke være til bry". Ville spesifikt bedt om en sparketest, (hvor du skal registrere spark), med fødebag pakket. 🫶🤞 for at alt er i orden ❤️❤️❤️ Endret 22. juli 2023 av Tradegy 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå