Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Førstegangsgravid og har 1000 spørsmål. Er i nå i 7. uke og ringte legekontoret med en gang jeg fikk positiv test etter uteblitt mens. På Helse-Norge sine sider står det man skal avtale konsultasjon tidlig og gå på første mellom 6-12 uker. Jeg fikk høre fra legekontoret at man ikke gjør noe før 12 uke uansett så jeg fikk komme inn da. 
Er dette normalt? Jeg har 1000 spørsmål og ikke lyst å dele dette med venner eller familie før jeg har fått konstatert at jeg faktisk er gravid og alt er normalt og sånn. 

Anonymkode: 6bd5e...4c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du har en positiv test, så har du konstantert at du er gravid. Om "alt er normalt og sånt" klarer ikke legen å se, det må ultralyd til. Ingenting i vegen for deg å betale for privat ultralyd allerede til uken om du ønsker det.

Eneste som blir gjort før uke12 er å eventuelt informere om hva du kan og ikke kan spise/drikke.

Gratulerer med svangerskapet!

Anonymkode: 4d5d3...3fd

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! Det høres helt normalt ut :) Du kan kontakte jordmor på helsestasjonen og få konsultasjon før. 

Anonymkode: 33ead...94a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare useriøst fra legekontoret. Du skal få tilbud om time innen en uke, og til og med prioriteres over andre pasienter.

Der er mye viktig informasjon som skal ut før uke 12, og helt naturlig å ha mange spørsmål. Og legen er stedet å rette de, ikke Google. 

Du bør lese det som står på Helsenorge.no om svangeskapskonsultasjoner:

Innhold på siden

Avtal første svangerskapskonsultasjon tidlig

Ta kontakt med din lokale helsestasjon eller fastlege for å avtale første svangerskapskonsultasjon når du vet at du er gravid. Har du testet positivt på en graviditetstest hjemme, er hjemmetesten like sikker som den lege eller jordmor tilbyr.

Du bør få timeavtale innen en uke. I de fleste tilfeller kan du velge selv om du ønsker oppfølging i svangerskapet hos fastlege eller jordmor. Eller om du ønsker å fordele oppfølgingen hos begge.

I alle konsultasjonene er det fint om du har med morgenurin til en test av urin.

Konsultasjon i svangerskapsuke 6–12

Hva er viktig for deg? På første konsultasjon vil jordmor eller lege snakke med deg slik at dere sammen er enige om dine behov i svangerskapet og hva som er viktig for deg. Denne tidlige konsultasjonen handler om levevaner og forberedelse til svangerskapet og hvordan du kan få den helsehjelpen du har behov for i svangerskapet.

Du vil få informasjon om oppfølging under graviditeten (svangerskapsomsorgen) og fødetilbud der du bor.

Du vil få et helsekort der alle resultater noteres ned. Kortet bringes med til hver konsultasjon. Les mer om helsekortet og hvilke tester som anbefales.

I samtalen vil følgende kartlegges:

I alle konsultasjonene kan du spørre om vanlige plager og endringer i kroppen din under graviditeten.

Du vil få tilbud om å ta blodtrykk og en enkel test av proteiner i urin, samt blodprøve til testing av: hepatitt B, hiv, syfilis, hemoglobin (blodprosent) og serumferritin (jernlager). Førgravid vekt registreres i helsekortet.

Blodtype og antistoff: Du må gi et samtykke før det kan bli tatt en RhD-blodprøve av deg. Les mer om samtykket i bioteknologiloven (§ 4-3).

Andre tester vurderes ved behov.

Anonymkode: 6996f...7e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da bestiller du time hos fastlege. De i skranken har ingenting med hva timen er for. Så tar du opp med fastlege de spørsmål dere har. Hun vil nok også gi deg noen tips om folsyre, ta en blodprøve for å sjekke at du er gravid, regne ut hvor langt du er på vei, sette opp ny time for neste oppfølging. Senere i prosessen skal dere søke fødeplass, henvise til jordmor/offentlig ultralyd ect.

Så kan du bestille time til privat ultralyd for å få bekreftet hjerte som slår fra uke 7 om du ikke klarer vente til offentlig som er i uke 20.

lykke til☺️

Anonymkode: 84f8e...671

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen allerede i uke 6, og jordmor i uke 14 tror jeg. Bestilte privat ultralyd uke 8. Men det er feil det noen kommenterer over her at legen ikke får sjekke noe før uke 12, for det du skal (og som anbefales sterkt) er å ta blodprøvene tidlig. Ikke for å sjekke om du er gravid, for det er du jo, men for å sjekke alle andre verdier. Du skal også gjerne ga med urinprøve også går dere gjennom vanene dine ift medisinbruk, rusmidler, røyking, psykisk helse osv. Det er altså MYE man kan gå gjennom før uke 12. Bestill time hos fastlegen du.

I mellomtiden kan jeg anbefale deg å kontakte jordmor i kommunen og si at du ønsker time fortest mulig. Så kan jeg også anbefale appene preglife og preglife connect. Der kan du kommunisere med andre gravide, og det kan være godt å ha et sted å spørre alle spørsmål som dukker opp.

Anonymkode: bc05a...103

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig å ikke ha time før rundt uke 12. Har 3 svangerskap bak meg, og alle 3 har jeg fått time hos jordmor i uke 12, så lenge ikke noe særlige grunner som medisiner du bruker, eller risikosvangerskap osv, så kan en fint vente til uke 12. Men er du usikker. Så be om time før. Du bør også skaffe deg eks en ringetime noen uker før uke 12, da nytt av året -23 er at alle har rett på tidlig ultralyd i uke 11-14 offentlig. Du skal også ts noen blodprøver i uke 12 for å sjekke diverse verdier osv i blodet ditt.

Anonymkode: fec47...467

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er bare useriøst fra legekontoret. Du skal få tilbud om time innen en uke, og til og med prioriteres over andre pasienter.

Der er mye viktig informasjon som skal ut før uke 12, og helt naturlig å ha mange spørsmål. Og legen er stedet å rette de, ikke Google. 

Du bør lese det som står på Helsenorge.no om svangeskapskonsultasjoner:

Innhold på siden

Avtal første svangerskapskonsultasjon tidlig

Ta kontakt med din lokale helsestasjon eller fastlege for å avtale første svangerskapskonsultasjon når du vet at du er gravid. Har du testet positivt på en graviditetstest hjemme, er hjemmetesten like sikker som den lege eller jordmor tilbyr.

Du bør få timeavtale innen en uke. I de fleste tilfeller kan du velge selv om du ønsker oppfølging i svangerskapet hos fastlege eller jordmor. Eller om du ønsker å fordele oppfølgingen hos begge.

I alle konsultasjonene er det fint om du har med morgenurin til en test av urin.

Konsultasjon i svangerskapsuke 6–12

Hva er viktig for deg? På første konsultasjon vil jordmor eller lege snakke med deg slik at dere sammen er enige om dine behov i svangerskapet og hva som er viktig for deg. Denne tidlige konsultasjonen handler om levevaner og forberedelse til svangerskapet og hvordan du kan få den helsehjelpen du har behov for i svangerskapet.

Du vil få informasjon om oppfølging under graviditeten (svangerskapsomsorgen) og fødetilbud der du bor.

Du vil få et helsekort der alle resultater noteres ned. Kortet bringes med til hver konsultasjon. Les mer om helsekortet og hvilke tester som anbefales.

I samtalen vil følgende kartlegges:

I alle konsultasjonene kan du spørre om vanlige plager og endringer i kroppen din under graviditeten.

Du vil få tilbud om å ta blodtrykk og en enkel test av proteiner i urin, samt blodprøve til testing av: hepatitt B, hiv, syfilis, hemoglobin (blodprosent) og serumferritin (jernlager). Førgravid vekt registreres i helsekortet.

Blodtype og antistoff: Du må gi et samtykke før det kan bli tatt en RhD-blodprøve av deg. Les mer om samtykket i bioteknologiloven (§ 4-3).

Andre tester vurderes ved behov.

Anonymkode: 6996f...7e4

Det er ferieavvikling nå, og de tenker nok de ikke kan prioritere dette på legekontoret. Jeg ville uansett ikke gått på kontroll hos fastlegen hvis jeg var gravid første gang og det var muligheter for å gå til jordmor. Derfor jeg anbefalte helsestasjon; jeg fikk time på dagen og fikk tatt alt av blodprøver.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det var hos fastlegen jeg fikk time i uke 12, samtale med jordmor var aldri nevnt. 
Jeg har lest litt på dette med privat tidlig ultralyd og tror det er riktig for meg. Jeg har lyst å være helt sikker på at det faktisk er hjerteslag og at den utvikler seg på rett plass før jeg deler dette med foreldre og svigerforeldre. 
TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde første legetime i uke 12 og første ultralyd i uke 18. Fortalte venner og familie etter uke 12.

Anonymkode: a6d00...c05

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Det var hos fastlegen jeg fikk time i uke 12, samtale med jordmor var aldri nevnt. 
Jeg har lest litt på dette med privat tidlig ultralyd og tror det er riktig for meg. Jeg har lyst å være helt sikker på at det faktisk er hjerteslag og at den utvikler seg på rett plass før jeg deler dette med foreldre og svigerforeldre. 
TS

Ring fastlegen, be om henvisning til tul. Det har du rett på

Anonymkode: 43fb7...65f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

De nevnte ikke jordmor i mitt tilfelle heller. Mitt inntrykk er at leger er opptatt på å tjene penger på å få pasienter til seg (gravide får gratis timer, men de får penger for hver pasient). Vet ikke om det stemmer, men det var mitt personlige inntrykk. Selv etter jeg gikk til jordmor fikk jeg «Du kan gå her også hos oss». Men hos fastlegen har du typisk 10-15 minutter på samtalene du har, mens jordmor får du så lang tid du vil, 1 time og mer om trenger få råd, diskutere og lufte tankene dine. Jeg ville anbefalt det på det varmeste. De har mye mer erfaring og tid. Du tar bare kontakt med nærmeste helsestasjon :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring fastlegen, be om henvisning til tul. Det har du rett på

Anonymkode: 43fb7...65f

Alle skal få tilbud om det i uke 12 og 18 nå! Men det er verdt å merke seg at det er et tilbud, det er ikke sikkert alle har det enda eller at det er kapasitet. Og du kan få det i uke 13+ også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De nevnte ikke jordmor i mitt tilfelle heller. Mitt inntrykk er at leger er opptatt på å tjene penger på å få pasienter til seg (gravide får gratis timer, men de får penger for hver pasient). Vet ikke om det stemmer, men det var mitt personlige inntrykk. Selv etter jeg gikk til jordmor fikk jeg «Du kan gå her også hos oss». Men hos fastlegen har du typisk 10-15 minutter på samtalene du har, mens jordmor får du så lang tid du vil, 1 time og mer om trenger få råd, diskutere og lufte tankene dine. Jeg ville anbefalt det på det varmeste. De har mye mer erfaring og tid. Du tar bare kontakt med nærmeste helsestasjon :) 

Det er ikke så vanlig å gå til fastlege. Jeg ringte til helsestasjon og ordnet time til jordmor selv med en gang jeg fikk positiv test. Jeg var en tur hos legen og som sa at de fleste gikk kun til legen for sykemeldinger. 

Anonymkode: b0b83...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så vanlig å gå til fastlege. Jeg ringte til helsestasjon og ordnet time til jordmor selv med en gang jeg fikk positiv test. Jeg var en tur hos legen og som sa at de fleste gikk kun til legen for sykemeldinger. 

Anonymkode: b0b83...6aa

Nei, alle jeg kjenner - inkludert meg selv - har droppet fastlegen :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, alle jeg kjenner - inkludert meg selv - har droppet fastlegen :) 

Så rart ingen nevnte jordmor da… nå er det liten kommune og jeg er faktisk usikker på jordmortilbudet her. 
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så rart ingen nevnte jordmor da… nå er det liten kommune og jeg er faktisk usikker på jordmortilbudet her. 
TS

Du kan søke opp stedet du er fra og «helsestasjon» så kan du finne hva som finnes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS

Det er jo du selv som må ta kontakt med jordmor. Er ikke noe fastlegen gjør. Men første kontroll hos fastlegen er uansett før uke 12 for blodprøver. 

Anonymkode: 3151e...5ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ul i uke 7 fikk da vite at jeg ventet tvillinger noe de også mistenkte ut ifra blodprøve.

Anonymkode: 17888...b9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ul i uke 7 fikk da vite at jeg ventet tvillinger noe de også mistenkte ut ifra blodprøve.

Blodprøve i uke 4. Dette er 13 år siden nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...