Gå til innhold

Eldre vs yngre leger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke leger liker dere å gå til? 
unge turnusleger? Eller litt eldre leger? 

Jeg for min del føler meg mye tryggere på en litt eldre lege med lang praksis, og som har en ro over seg.

Unge leger er mer… eeeh, ta blodtrykket to ganger Ila en legetime, stresset, glemt at de har tatt blodtrykket, livredd for å gjøre feil, usikker og skaper ingen ro i rommet.

Eldre leger er mer bestemt og skaper mer ro. De har lang erfaring.

Anonymkode: 939d8...c9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at unge leger er mer nøye, og kanskje mer opptatt av å ikke gjøre feil. Eldre leger surfer litt mer på erfaringen, noe som kan være både en fordel og en ulempe.

Anonymkode: d43ac...410

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har inntrykk av at unge leger er mer nøye, og kanskje mer opptatt av å ikke gjøre feil. Eldre leger surfer litt mer på erfaringen, noe som kan være både en fordel og en ulempe.

Anonymkode: d43ac...410

Ja, det er sant. Så kommer det litt an på hvor en bor. I min lille kommune er det et lite legekontor, og her har de ikke peiling.. lite utstyr og det eneste de gjør er å skrive sykmeldinger og ta blodprøver og crp. Og henvise videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Har som over hørt at siden de yngre er mer var for å gjøre feil, at de er mer nøye i jobben de gjør.  

Men syns det er litt kleint å gå til leger på min alder, kanskje yngre å, vet ikke hvorfor, må bare venne meg til det. Er en del av livets gang det. 

Anonymkode: 61fa1...691

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilke leger liker dere å gå til? 
unge turnusleger? Eller litt eldre leger? 

Jeg for min del føler meg mye tryggere på en litt eldre lege med lang praksis, og som har en ro over seg.

Unge leger er mer… eeeh, ta blodtrykket to ganger Ila en legetime, stresset, glemt at de har tatt blodtrykket, livredd for å gjøre feil, usikker og skaper ingen ro i rommet.

Eldre leger er mer bestemt og skaper mer ro. De har lang erfaring.

Bare som en kommentar så er anbefalingen/gullstandard for å ta et godt blodtrykk 3 separate målinger med ganske lang tid i mellom ;) så hvis de tar det to ganger er det bra! Forutsatt at de husker tallene da.

Anonymkode: 0db27...fcf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvorfor jeg er der/trenger hjelp til. 

Anonymkode: d8b9e...328

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer helt an på hvorfor jeg er der/trenger hjelp til. 

Anonymkode: d8b9e...328

Jeg liker generelt leger som skaper en ro og trygghet. Unge leger er flinkere til å forklare anatomien og hva/ hvorfor.. det gjør sjelden eldre leger. Så det skal de ha. 
Jeg har også hatt en eldre fastlege som er helt idiot. Greier ikke den minste ting. 
henviste barnet mitt til hudlege for å skjære bort molusker.. hudlegen reagerte veldig. 
Det er akkurat det samme som å operere bort kviser på noen som sliter med kviser i puberteten.

Denne legen kunne kun å skrive henvisninger og sykmeldinger. 
Greide ingenting selv. 
Det kommer jo selvf an på hvem man møter. Men eldre spesialister på sykehus føler jeg meg tryggere på.

fastlegene tar mer småplager og sykmeldinger til folk som er sliten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker yngre leger og min fastlege er vel i 30-årene tror jeg. Hun er hensynsfull, men direkte og sier ifra hvis hun ikke mener hun har nok ekspertise og kontakter sykehus eller lignende for svar. Det synes jeg er betryggende i forhold til mange eldre leger som tror de kan alt. 

Anonymkode: 645f5...c9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gammel vs ung. Alltid gøy. Unge vinner, gamle til søpla

Anonymkode: 50aad...40c

AnonymBruker
Skrevet

Har kun gode erfaringer med mine yngre fastleger. Tar seg tid, sjekker nøye, flinke å henvise, kunnskapsrike. Eneste ulempen jeg kom på er at de har lært at b-preparater er gift, så det kan du visst bare glemme å spørre etter😅 Enig i at det er viktig å ikke skrive ut a og b preparater ukritisk, men det har tatt litt av med begrensingene. 

Anonymkode: 25b95...c10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å være fastlege i dag, så må du ha ganske mye overskudd, og være koblet på hele tiden. Har best erfaring med at yngre leger greier å følge opp sine 1500+++ pasienter. De yngre er også lært opp i det siste nye innen medisin og behandlingsmetoder. 

Anonymkode: f8eb0...f96

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med min nesten nyutdannede fastlege er at hun er 120% perfekt som har sust gjennom livet til nå og har penger i huet og rævva. Og nei, ingenting av dette er en en fordel. Er dessverre umulig å bytte. 

Anonymkode: 31617...137

• Liker 1
Skrevet

Litt både og for min del. Har opplevd både god og dårlig behandling fra både eldre og yngre leger. Min fastlege i midten av 40 åra vil jeg ikke bytte ut dog.  Han er litt rar men følger opp godt. Men så er jo mange leger litt rare og, men så lenge de er dyktige i faget og følger godt opp så gjør ikke det noe.

Skrevet

Jeg har lest at leger som har jobbet 7 år er dem som gjør mest feil. Da begynner de å bli litt varme i trøya, og tror de har hodet godt over vannet og lettere gjør feil. Så gjør de noen feil, og blir litt mer ydmyke igjen. Har ikke kilder på det nå da, men forundrer meg ikke. 

Noen eldre har utdaterte holdninger, og kanskje ikke så oppdaterte, mens en del yngre har for lite personlig livserfaring til å sette seg inn i en del ting. Det er veldig generalisert da. 

Jeg føler også som andre her at en del yngre leger er mer nøye, men det gjelder virkelig ikke alle. 

Jeg har truffet gode og mindre gode leger i alle aldre, men jeg er veldig takknemlig for å ha fått min fastlege når han var relativt ung (i midten av 30-årene) sånn at han kan følge meg opp lenge. Er ikke så viktig med de spesialister jeg treffer at jeg har de samme over lang tid, men fastlegen er det greit å ha samme i mange år. Min fastlege kjenner meg såpass godt nå at han vet jeg ikke ber om ting i løse luften og er mindre streng nå enn når jeg fikk ham. Tror det er grunnen, men kan være alderen også. Han henviser ikke uten god grunn, noe jeg er veldig glad for, for jeg har veldig sammensatt helsesituasjon og orker ikke å bli henvist for «det ene og andre» «just in case». Jeg vet at om fastlegen mener jeg må henvises så er det for en god grunn, og da er det greit for meg. Noen henviser mye, andre lite, og min er nok mer konservativ der, og det setter jeg personlig veldig pris på. Han følger veldig godt opp da, og er rundt 50 nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig godt fornøyd med min lege, som er midt i (yrkes)livet, midten av 40-årene.  Hun har forhåpentligvis funnet sin jobb hun skal ha i mange år, ingen flere fødselspermisjoner og en listelengde som er overkommelig.  Erfaren, samtidig fremdeles nysgjerrig og absolutt ingen verdensmester i absolutt alt.

Den aller beste legen jeg har møtt var veldig ung, den dårligste gammel.  Han var så over det hele at jeg tenkte "du ser nok fram til pensjonsalderen", før jeg oppdaget at han hadde passert aldersgrensen med flere år allerede.  Jeg kan ikke skjønne at han gadd, for det var mye fram og tilbake mellom apotek og lege bare for å få skrevet ut en enkel antibiotikakur.

Anonymkode: e322e...cbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...