Gå til innhold

Et sted hvor musikere/låtskrivere henger og lager ting i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Savner et lavterskel-tilbud der en bare kan stikke innom og drive med musikk når en har lyst.

Samtidig som det er et sosialt samlingsted og i utgangspunktet ikke koster noe.

Tenker da et sted hvor også voksne er velkommen, altså ikke ungdoms-klubb e.l.

Før var det diverse musiker-kollektiv jeg kunne stikke innom men de jeg visste om er ikke mer.

Noen som er igjen?

Selv er jeg låtskriver, synger, spiller og produserer

Vær så snill å hold deg til tema når du svarer, vet alt om at det har blitt for dyrt for mange å bli i Oslo - men det er ikke tema for tråden her.

Anonymkode: eab39...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Før var det diverse musiker-kollektiv jeg kunne stikke innom men de jeg visste om er ikke mer.

Fantes det i det hele tatt noe slikt i Oslo - når var i så fall dette ...?

Anonymkode: 19251...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å være sånne som det var mange av for 15-20 år siden, type 24 timers musiker-kollektiv.

Nå er det eneste som kanskje fortsatt er på Hausmania, har ikke sjekka ut det, og så har du jo NOTAM da, som ikke er et kollektiv men lavterskel.

De er på flyttefot nå, og heller ikke helt det jeg ser etter.

Føler jeg er blitt for gammel til hemmelige nattlige sessions med studenter på musikkhøyskolen.

Det var fine ting på gang på Unity ved Youngstorget da det var, spontant og fint så lenge man holdt seg til akustisk - ikke instrumenter med forsterker. Det var fint. I meditativ/alternativ sjanger.

Men det ble dyre leiligheter, så slutt for 5 år siden ca.tror jeg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trenger ikke å være sånne som det var mange av for 15-20 år siden, type 24 timers musiker-kollektiv.

Nå er det eneste som kanskje fortsatt er på Hausmania, har ikke sjekka ut det, og så har du jo NOTAM da, som ikke er et kollektiv men lavterskel.

De er på flyttefot nå, og heller ikke helt det jeg ser etter.

Føler jeg er blitt for gammel til hemmelige nattlige sessions med studenter på musikkhøyskolen.

Det var fine ting på gang på Unity ved Youngstorget da det var, spontant og fint så lenge man holdt seg til akustisk - ikke instrumenter med forsterker. Det var fint. I meditativ/alternativ sjanger.

Men det ble dyre leiligheter, så slutt for 5 år siden ca.tror jeg.

OK - da forstår jeg bedre hva du mener.

Problemet med Oslo er at siden prisene er blitt så høye, ønsker man også å utnytte hver kvadratmeter når man planlegger idag, noe som ikke var tilfelle tidligere, da det alltid var "frie" steder her og der.

Hvordan det er med Hausmania nå, aner jeg ærlig talt ikke selv om jeg ofte går forbi der; kan ikke begripe at de ikke klarer å bruke hjørnegården med igjenmurte dører og vinduer til noe mer fornuftig enn å bare la bygget stå der - greit nok hvis man ikke ønsker husokkupanter, men det må vel være mulig med bedre bruk av bygningen enn akkurat idag.

Selv øvde jeg for en del år siden sammen med rockegruppen jeg spilte i i et øvingslokale i toppetasjen nederst i Brenneriveien - bygningen står jo der fortsatt, men vet ikke om øvingslokalet stadig er der, eller om det har blitt bygget om. Da vi øvde der var dette et forfallent næringsbygg, og man kunne sikkert ha fått til noe der med tanke på musikkbruk, men med dagens regler og reguleringer skulle jeg tro at det ville blitt håpløst. Det var også øvingsrom i KFUM i Møllergata; nå er første etasje bygget om til et treningssenter.

Ja - verden endrer seg, og det er dessverre ikke alltid til det bedre; boligspekulantene har tatt over byen, og pengene styrer. Til de grader.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, men håper du finner ut av det; lykke til, og fortsatt god sommer.

Anonymkode: 19251...70e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...