Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det grunn til å tro at de fleste kvinner er langt  mer nærtagende, og blir lettere fornermet  en menn. ? Har kvinner  ofte lett for å tolke  ord  som bllir sagt verste mening.?  

Menn er  jevnt over  mye enklere i klesstil, og  mer fritttalende i sin kommunikasjon med andre  en  kvinner. Måten ein  kommuniserer på , og hvem ein kommuniserer med   sosiale samanhenger  er veldi aldersbestemt, og det handler  her mye om erfaringer, og humorsgtrad. 

Hvor er humoren blandt kvinner, og hva er det egentlig  som  får en kvinne til å le. ?    

Anonymkode: 71450...909

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er nærtagende, men det er menn også etter min erfaring. Menn er ofte litt harde i hva de syns de kan si, Grunnen til at menn sammen med kvinner sjeldent oppleves som nærtagende er jo fordi kvinner oftest er mildere:)

Jeg har mye humor da. Og har noen mannevenner, så man får jo kjørt seg litt, men vil jo tro de ikke hadde orket å være sammen med meg om jeg var altfor fin på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer fra person til person, men selvsagt kan menn bli lei seg for ting som blir sagt. Vet ikke hvem som blir mest lei seg, men menn seg i mellom har steotypisk blitt bedt om å bare tåle ting, så om de faktisk tåler det eller jevnt over bare later som er jo vanskelig å vite. 

Hva som får kvinner til å le varierer fra kvinne til kvinne. Men kan bekrefte vi har humor, både oss imellom og sammen med menn. Det er en ting jeg har merket da, men dette trenger ikke være kjønnsbestemt, for kan være andre kvinner som liker det, og menn som ikke gjør det. Kjenner noen menn som har veldig alvorlig humor, syke litt voldelige videoer, ikke ondskapsfulle videoer, men du vet, litt voldsomme folk som gjør voldsomme ting av fri vilje. Jeg tåler ikke å se noen kanskje ha vondt, syns ikke det er gøy. 

Anonymkode: 9997d...382

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle våre svake punkter. Ikke så lett å vite på forhånd hvem som blir lei seg av hva.

Anonymkode: 5587b...87e

Skrevet

Jeg tror alle mennesker er ganske like på bunnen, men det er en tøffere tone blant menn. Vi kan mobbe hverandre for å ha mage etc uten at det er en stor sak.

Jeg har jobbet på anlegg, og der var kjefting en normal måte å kommunisere på. Saken er at når det er normalen så blir det mer ufarlig. (Det er lenge siden. Det er nok ikke sånn i dag).

Jeg tror allikevel kan være like nærtagende. Jeg kan bli såret av små ting hvis jeg blir tatt off guard og personen virkelig mener det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kvinner er ikke mer nærtagende enn menn, men det er mindre sosialt akseptert at en kvinne sier fra enn at en mann gjør det. 

Hvis en mann sier at du har tråkket over grensen vil du tenke at dette var en skvær fyr, sier fra og er ryddig. Om en dame gjør det samme vil du tenke at hun er en sutrehøne, en selvrettferdig karen. 

Humor blant kvinner: Ingen generell regel der, akkurat som det ikke er noe generelt for menn. Men sånn vanligvis er det lurt å kjenne folk litt før du kommer med nedsettende og krenkende kommentarer og mener at det er humor. 

Anonymkode: 28054...a37

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når ein jobber i eit mannsdominert miljø blir ofte kommunikasjonen der etter.  Tilsvarende er det vel  der det jobbes i eit kvinnedominert miljø.

Menn er mer direkte  i sin måte å kommunisere med hverandre på, og de bruker gjerne ord, og utrykk som er uegnet i kommunikasjon med kvinner.. Humor på både på arbeidsplassen er viktig for trivselen sin del   både  i arbeidsmiljøsamaheng, og kvardagen ellers. Hvordan ein blir møtt med "motsvar" er ofte avgjørende for hvordan ting blir oppfattet. 

Kanskje  har mange  idag  lett for å ta ting altfor allvorleg, og en  holdningen til det  å vera seg selv "dumme seg ut" blir oppfattet negativt, og nedsettende. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, på ingen måte. Oppfatter det generelt motsatt. At menn fortere blir krenket, furt, sur eller sinna over ting som sies, eller "tonen du sa det i". Kvinner spør istedenfor "Hva mente du med dette?" før de vurderer om det virkelig var fornærmede/krenkende/ufint, og dermed oppklares ting ofte uten at det blir ugreit, eller diskuteres saklig uten opptøyer, mens menn hopper rett på å reagere negativt, og så må må man bruke tid på å oppklare at det faktisk ikke var ment ufint, og hva man faktisk mente. Det er derfor menn man i størst grad må veie sine ord ovenfor, eller "tonen" man bruker. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (9 timer siden):

Nei, på ingen måte. Oppfatter det generelt motsatt. At menn fortere blir krenket, furt, sur eller sinna over ting som sies, eller "tonen du sa det i". Kvinner spør istedenfor "Hva mente du med dette?" før de vurderer om det virkelig var fornærmede/krenkende/ufint, og dermed oppklares ting ofte uten at det blir ugreit, eller diskuteres saklig uten opptøyer, mens menn hopper rett på å reagere negativt, og så må må man bruke tid på å oppklare at det faktisk ikke var ment ufint, og hva man faktisk mente. Det er derfor menn man i størst grad må veie sine ord ovenfor, eller "tonen" man bruker. 

Har du hørt ordet "AKTIV LYTTING"  ? ?  

En lege gjorde en undersøkelse i etterkant av konsultasjoner som viste følgende:  Mange av passienten hadde ikkje fått med det som var sagt under legebesøket.  Det å ikkje skjønne / forstå eller oppfatte hva som blir sagt er ikkje bra, og mange virker ofte fjærne under ein samtale.  

https://ndla.no/nb/subject:1:777ae87e-ca79-4866-920a-115cfeb7bbe1/topic:2:183732/topic:2:184713/resource:1:18730

Hva vil det si å være en aktiv lytter?
Ved aktiv lytting gir du signaler om at du ønsker å forstå den andres tanker, erfaringer og følelser. For å lytte aktivt trenger du både verbale og nonverbale ferdigheter. Gjennom kroppsspråk, spørsmål, kommentarer og svar viser du at du er interessert i hva den andre vil fortelle deg.   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når ein jobber i eit mannsdominert miljø blir ofte kommunikasjonen der etter.  Tilsvarende er det vel  der det jobbes i eit kvinnedominert miljø.

Menn er mer direkte  i sin måte å kommunisere med hverandre på, og de bruker gjerne ord, og utrykk som er uegnet i kommunikasjon med kvinner.. Humor på både på arbeidsplassen er viktig for trivselen sin del   både  i arbeidsmiljøsamaheng, og kvardagen ellers. Hvordan ein blir møtt med "motsvar" er ofte avgjørende for hvordan ting blir oppfattet. 

Kanskje  har mange  idag  lett for å ta ting altfor allvorleg, og en  holdningen til det  å vera seg selv "dumme seg ut" blir oppfattet negativt, og nedsettende. 

Min erfaring fra å jobbe i manndominsert yrke, tilsier at det ikke er tilfellet. Menn sier mye, men sjeldent hva de faktisk mener. Det handler mye om å være den 'tøffeste', og humoren går ofte på bekostning av andre. Det er mye dissing av de som faller utenfor mannemann-rollen. Og gråting og følelser, det er for kjerringer og homofile. Samboer/kone/kjæreste snakkes aldri om i positiv ordlag. Menn spør sjeldent andre menn om råd i feks økonomi og samliv. Det er kun kona som maser og mannen gidder ikke å høre eller å ta det til seg. Men når jeg har hatt de på tomannshånd, da kommer ofte andre sider fram hos de.

Til orientering har jeg 25 år erfaring fra industrien.

Anonymkode: 2ceb6...e2f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En lege gjorde en undersøkelse i etterkant av konsultasjoner som viste følgende:  Mange av passienten hadde ikkje fått med det som var sagt under legebesøket.  Det å ikkje skjønne / forstå eller oppfatte hva som blir sagt er ikkje bra, og mange virker ofte fjærne under ein samtale.  

https://ndla.no/nb/subject:1:777ae87e-ca79-4866-920a-115cfeb7bbe1/topic:2:183732/topic:2:184713/resource:1:18730

Ved aktiv lytting gir du signaler om at du ønsker å forstå den andres tanker, erfaringer og følelser. For å lytte aktivt trenger du både verbale og nonverbale ferdigheter. Gjennom kroppsspråk, spørsmål, kommentarer og svar viser du at du er interessert i hva den andre vil fortelle deg.   

Har  svekket hørsel  50 %, og nytter derfor  høreapperat, og må ofte stille motsvar " skjønte ikkje  eller oppfatttet ikkje " og  det skaper ofte utfordringer i kommunikasjon med andre. Det er den "tredje støyen " som skaper utfordringer.  Derfor er det viktig når ein kommuniserer med folk m/ nedsatt hørsel å "snakke til dem" og ikkje fra dem. Omfanget av folk med svekket hørsel  har økt i rakettfart de senere årene, og dette har m.a. samanheng  med ekstremt . høgt lydnivå på ulike arangemanger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring fra å jobbe i manndominsert yrke, tilsier at det ikke er tilfellet. Menn sier mye, men sjeldent hva de faktisk mener. Det handler mye om å være den 'tøffeste', og humoren går ofte på bekostning av andre. Det er mye dissing av de som faller utenfor mannemann-rollen. Og gråting og følelser, det er for kjerringer og homofile. Samboer/kone/kjæreste snakkes aldri om i positiv ordlag. Menn spør sjeldent andre menn om råd i feks økonomi og samliv. Det er kun kona som maser og mannen gidder ikke å høre eller å ta det til seg. Men når jeg har hatt de på tomannshånd, da kommer ofte andre sider fram hos de.

Til orientering har jeg 25 år erfaring fra industrien.

Anonymkode: 2ceb6...e2f

Til orientering : Har 45 års erfaring innen industriell virksomhet.  

Menn har tradisjonelt sett  sett mer praktisk / teknisk anlagde en kvinner. Flest menn  finner du   på Biltema, Chlas Olsen medan  flest kvinner finner du på Spar Kjøp, Cubus o.l.  Flest menn finner du fortsatt på bilverkstader, mekanisk industri, offshore, leger, piloter, skipsførere. maskinister etc.  Flest kvinner du på sykehjem, butikker, omsorgsyrker, sykepleieryrket.

Menn deler ofte innbyrdes økonomiske erfaringer,men i mindre grad samliv. Menn og kvinner har ofte høyst  ulikt syn på prioritering / økonomisk planlegging.    

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja menn er normalt sett ikke gode til å lytte, og spesielt ikke til å være aktive lyttere. (Utover når de er interessert i en kvinne, men ikke har fått/sikret seg henne ennå. Mange er ikke det da engang, mest opptatt av å snakke/selge seg inn, og forstår ikke at de mister "kjøperen" på å ikke lytte.)

Min mann vedkjenner at han ofte ikke hører etter når jeg snakker. Så blir han likevel ofte fornærmet over å ikke ha fått nødvendig informasjon. (Det fikk han, han lyttet bare ikke.) Han blir også fornærmet om jeg ikke aktivt lytter når han prater. (Det er mye verre enn omvendt.)

Når man ikke lytter aktivt er det fort og lett å misforstå ting, og reagere negativt på noe, på helt feil grunnlag. 

Min mann er ikke særlig unik angående dette. På dette feltet er han temmelig standard. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, prøv å si, "du er så søt når du er sint", til en sint kvinne. Si det samme til en sint mann så ler han.

Der er svaret. Tråd over.

Anonymkode: f851c...ed9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de tolker alt i verste mening og lager storm i vannglass. Alt er galt. De griner lettere også. Kvinner er mye mer nærtagende enn menn. Alt annet som blir sagt her er feil. Jeg vet jeg har rett. 

Anonymkode: e85ae...022

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har vel vett til å være litt mer forsiktig når de snakker med kvinner og barn enn når man snakker til menn? Jeg gjør i allefall det, og tror de fleste andre gjør det samme. Både kvinner og menn.

Anonymkode: 64b7b...5b8

Gjest Inverto
Skrevet

Ja, og dette er et resultat av nevrologisk forskjell

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det grunn til å tro at de fleste kvinner er langt  mer nærtagende, og blir lettere fornermet  en menn. ? Har kvinner  ofte lett for å tolke  ord  som bllir sagt verste mening.?  

Menn er  jevnt over  mye enklere i klesstil, og  mer fritttalende i sin kommunikasjon med andre  en  kvinner. Måten ein  kommuniserer på , og hvem ein kommuniserer med   sosiale samanhenger  er veldi aldersbestemt, og det handler  her mye om erfaringer, og humorsgtrad. 

Hvor er humoren blandt kvinner, og hva er det egentlig  som  får en kvinne til å le. ?    

100% rett! 

Anonymkode: 1128a...35c

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (6 timer siden):

Ja menn er normalt sett ikke gode til å lytte, og spesielt ikke til å være aktive lyttere. (Utover når de er interessert i en kvinne, men ikke har fått/sikret seg henne ennå. Mange er ikke det da engang, mest opptatt av å snakke/selge seg inn, og forstår ikke at de mister "kjøperen" på å ikke lytte.)

Min mann vedkjenner at han ofte ikke hører etter når jeg snakker. Så blir han likevel ofte fornærmet over å ikke ha fått nødvendig informasjon. (Det fikk han, han lyttet bare ikke.) Han blir også fornærmet om jeg ikke aktivt lytter når han prater. (Det er mye verre enn omvendt.)

Når man ikke lytter aktivt er det fort og lett å misforstå ting, og reagere negativt på noe, på helt feil grunnlag. 

Min mann er ikke særlig unik angående dette. På dette feltet er han temmelig standard. 

https://bookboon.com/blog/2013/10/norwegian-5-viktige-tips-bli-en-aktiv-lytter/?lang=nb

Nå er det slett ikkje uvanleg  i ulike sosiale samanhenger med  "klikksamlinger" av menn, og tilsvarende hos kvinner, og det handler om kjerringprat, og  gubbeprat som skiller seg fra hverandre.  Personer som er flagrende i blikket avslører med sitt  kroppspråk  om  personen er  konsentrert  / ukonsentrert  eller intressert  /uintressert  under en samtale. 

Kvinner flest er jevnt over langt  flinkere en menn til aktiv lyttiin når det handler om  følelser  en menn. Hva som ligg til grunn for dette er det delte meninger om blandt de lærde, og  kanskje har det noe med oppdargelse å gjøre.    

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel, prøv å si, "du er så søt når du er sint", til en sint kvinne. Si det samme til en sint mann så ler han.

Der er svaret. Tråd over.

Anonymkode: f851c...ed9

Det blir for enkelt. Det vil ikke være en trygg kommentar for en del kvinner til sin mannlige partner bak lukkede dører.

Det er absolutt kke alle menn ville ledd. Jeg vet menn som ville båret det med seg som en fornærmelse og ventet på en mulighet til å hevne seg. 

Om noen aldri blir tatt alvorlig, så er det respektløst å komme med en slik kommentar. Uavhengig av kjønn.

Anonymkode: a62fb...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...