Gå til innhold

Folk med dårlig råd, som røyker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal legge frem dette , uten å høres fordømmende ut. Men dette er noe jeg VIRKELIG lurer på. 

Jeg er opptatt av å hjelpe de som har lite å rutte med, særlig blir jeg berørt når det er barn som mangler noe.  Så gjennom en orginasosjon (Hjelp meg og hjelpe), har jeg vært hos folk og levert klær, mat, ting til huset o.l.

Jeg har også bidratt på spleis til folk som ikke har råd til ferie med ungene sine (naboer av oss). 

Nå skal ikke dette handle om hvor flink jeg er, for det er jeg ikke, jeg bare liker å bidra når jeg kan. 

Men det som har slått meg er at ofte ser jeg at de som ber om hjelp røyker. Og det syns jeg er så rart. Jeg tenker at det er dyrt å røyke, så hvis barnet mitt mangler f.eks. uteklær til barnehagen, så hadde jeg prioritert det fremfor røyk.

Eller er det sånn at hvis man har er litt trasig liv, så er det god trøst i røyken, og et lyspunkt i hverdagen? 

Anonymkode: 08571...0b9

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir j****g forbanna om noen påstår at de har dårlig råd samtidig som de røyker 😡 Kjenner ei slik, blir mektig provosert

Anonymkode: 0ee96...21c

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at har de råd til å røyke så har de ikke dårlig råd. Jeg har selv røkt i årevis, og sluttet fordi jeg ønsket å prioritere pengene på andre ting som kom ungene også tilgode. Mer trøst i det enn å være så egoistisk å tviholde på røyken mens ungene lider.

Anonymkode: 18fc0...625

• Liker 12
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

De lurer deg, jo. Er mange som vet å utnytte dumsnille menesker som deg. Slutt å hjelp folk. Har de råd til å røyke, har de råd til alt annet også. 

Anonymkode: 0dc44...2f4

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

sigaretten er det eneste lyset i den evigvarende tunnelen som utgjør livet mitt 

• Liker 14
  • Hjerte 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også tenkt at det er dumt å røyke om man egentlig ikke har råd til røyk. 

Jeg ble kjent med en mann som kjøpte seg øl fremfor mat og ting hans barn trengte. Han spurte også om penger for å dra ut å drikke, og ville heller ha for lite penger enn å ta en vanlig jobb. Husket jeg tenkte det var helt sjokkerende for meg. Jeg hadde aldri prioritert sånn. 

Tror folk tar valg for å tilfredsstille behov. Kansje man røyker for å roe nervene, og drikker for å dempe angst fordi man føler at man ikke mestrer livet. 

Man blir også avhengig desverre.. 

Anonymkode: 0fa3e...844

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Avhengighet heter det. Røyk/spill/heroin /smertestillende /sukker /en dårlig kjæreste /...kryss av det som ikke passer.

Anonymkode: 22f44...4c2

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet ikke helt hvordan jeg skal legge frem dette , uten å høres fordømmende ut. Men dette er noe jeg VIRKELIG lurer på. 

Jeg er opptatt av å hjelpe de som har lite å rutte med, særlig blir jeg berørt når det er barn som mangler noe.  Så gjennom en orginasosjon (Hjelp meg og hjelpe), har jeg vært hos folk og levert klær, mat, ting til huset o.l.

Jeg har også bidratt på spleis til folk som ikke har råd til ferie med ungene sine (naboer av oss). 

Nå skal ikke dette handle om hvor flink jeg er, for det er jeg ikke, jeg bare liker å bidra når jeg kan. 

Men det som har slått meg er at ofte ser jeg at de som ber om hjelp røyker. Og det syns jeg er så rart. Jeg tenker at det er dyrt å røyke, så hvis barnet mitt mangler f.eks. uteklær til barnehagen, så hadde jeg prioritert det fremfor røyk.

Eller er det sånn at hvis man har er litt trasig liv, så er det god trøst i røyken, og et lyspunkt i hverdagen? 

Som en X røyker så skjønner jeg de. Selv om jeg prioriterte anderledes så vet jeg og hvor mye ro det var i den siggen

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at kun hvis du har stått i en vanskelig livssituasjon med økonomisk stress og helseutfordringer og samtidig stått i og kommet deg igjennom røykeslutt så kan du uttale deg om dette. De fleste begynte å røyke som unge før de havnet i sin nåværende livssituasjon. Jeg har klart å slutte med røyk og snus, men ikke mens jeg har stått i en stressende livssituasjon. Sjekker du hvor mye de bruker på ulike matvarer før du bestemmer deg for om de er verdt din hjelp også? Jeg hadde skjønt det om du hadde reagert på at de hadde brukt penger på noe helt unødvendig, men avhengighet er ikke kødd. 

Anonymkode: 5e970...be8

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet syns jeg ikke at folk med dårlig råd skal ha lov til å klage på dårlig råd når de røyker/snuser. Men jeg vet også at alle jeg kjenner som har dårlig råd som røyker, også lider av angst. Noen så sterk angst at de er uføre pga det. Røyken er sånn sett til hjelp (føler de selv ihvertall), og jeg føler ikke at jeg har grunnlag for å skulle dømme. 

Anonymkode: 2b371...c9c

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål egentlig. Jeg kjenner en sånn familie. Han røyket ekstremt mye, var typ tjue pakking om dagen. Eller ihvertfall en halv pakke. Jeg tilbragte masse tid med dem, så jeg vet. 

De klaget på dårlig råd. Ikke at de ba om hjelp fra folk, men de hadde ikke råd til bedre ting til barna. 

Det er jo noen hundrelapper i mnd som kunne vært brukt mer nyttig. 

Men det er veldig lett å mene det er utgifter til røyk som velter lasset. Det kan likegjerne være andre ting man tross alt ikke trenger. 

Pepsi max, sjokolade, strømmetjenester, klær til mor,... Unødvendige turer til lekeland fordi mor ikke gidder å gå ut i skogen, det er jo gratis må vite, så kunne man spart de pengene og tatt med barna på en "ordentlig ferie" istedet. Kjøpe nytt istede for brukte møbler på finn.. Kjøpe nye klær fremfor brukte klær.. 

Jeg har feks redbull som min greie. Har jeg redbull kan jeg spise epler istedet for måltider. Men ja, de pengene kunne vært brukt på noe annet. Man kan alltid gjøre bedre valg. Alltid.

Jeg tror folk gjør så godt de kan, personlig mener jeg at rusmidler som røyk er en uting, men denne moren prioriterer kanskje røyk fremfor klær og digg mat til seg selv, kanskje hun bruker ekstra tid på å lage hjemmelaget mat fremfor halvfabrikata fordi det egentlig er billigere og da får hun råd til røyk. De spiser kanskje kjempesunt og hun er flink til å lære barna å ta vare på det man har av leker og kjøper ikke nytt hver mnd..

Altsp man vet aldri 😊 men skjønner veldig godt at du lurer. Men jeg Tror vi har den holdningen fordi rett og slett ikke kjenner igjen behovet. 

Anonymkode: c36ac...9c1

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med folk som sier de er fattige men overvektige? Er klar over at det er dyrt med sunn mat men det jo samtidig et kalori regnestykke.

Anonymkode: 1aa81...598

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva med folk som sier de er fattige men overvektige? Er klar over at det er dyrt med sunn mat men det jo samtidig et kalori regnestykke.

Anonymkode: 1aa81...598

Det er ikke bare snakk om kalorier, men snakk om næring. I teorien så kan vi jo alle bare leve på havregryn og linser, dette er veldig billig mat. Men gir ikke næringsmessig balanse.
Mange som er fattige har flere enn seg selv å fø på, og mange som er fattige er kronisk syke og sliter med depresjon i tillegg. Mat i Norge er veldig dyrt, særlig hvis man skal spise sunt. For noen i slike pressede situasjoner fører det til lette løsninger både fordi man er for sliten til å lage mat, og det fører også til lette løsninger (les: 3 pk grandiosa til 100 kr) fordi det er det man har råd til. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk får røyke til krampa tar de, ikke mitt problem om de røyker opp lønna og ikke har råd til mat.. 

Anonymkode: 52e02...152

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på alle de overvektige som er fattige, er det bedre? Verre?

Avhengighet er det mye av i verden og det er ikke bare til røyk men til veldig mye.

Anonymkode: edc00...3a5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Pluss de som alltid er borte fra jobb pga sykdom, men røyker.

Skrevet

Dette er noe jeg har tenkt en del på også. Blir så provosert over foreldre som røyker, men samtidig ikke har ordentlig klær og utstyr til barna sine. Da mener jeg ikke dyre merkeklær, men vinterstøvler istedenfor gummistøvler midt på vinteren, votter uten hull i, klær som passer osv.

Og det gjelder forsåvidt om man bruker masse penger på Pepsi max, eller andre tullete ting også. Dette er et valg man selv tar, og bare noen selv kan ordne opp i.

Vi er så bortskjemte her i dette landet, og er veldig fort ute med å si at man er fattig, men de aller fleste aner ikke hva det å være fattig faktisk er.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (10 minutter siden):

Pluss de som alltid er borte fra jobb pga sykdom, men røyker.

Nå er det er ikke slik at det er automatikk i at det er røykens skyld i at man 
er syk. 

• Liker 2
Skrevet

Du treffer spikeren på hode, mange ville blitt overasket hvor mye penger de sparte om de kuttet ut unødvendige ting. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

De røyker fordi de er avhengig.  Det er vanskelig å slutte å røyke fordi røyk ofte er en trøst og ro når livet ellers er travelt eller vanskelig.  Å se for seg en kaffepause uten røyk er for mange en umulig tanke.  

Mange røykere begynte å røyke mens det var forholdsmessig billig.  Så øket prisene, som en bevisst strategi for å få folk til å slutte.  Strategien virket på mange, men noen klarte ikke å slutte eller tror at de ikke klarer.  Det koster dem dyrt, både økonomisk og helsemessig.  

Vi andre har ikke rett til å dømme, synes jeg.  Vi vet ingenting om hvorfor en røyker er avhengig.  

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...