Gå til innhold

Folk som mener andre folk er misunnelige når man uttaler seg negativt om noe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser stadig at negativt kritikk/negative meninger blir forklart med misunnelse. Hvorfor i alle verden skulle man være misunnelig hvis det er noe man f eks ikke liker? Det er tåpelig.

Et lite eksempel; jeg synes de svære strikkegenserne fra Hest med stor H'er på er stygge. Det var snakk om disse genserne på jobb og jeg sa da at jeg ikke synes de er noe fine, fordi jeg liker ikke at ting dekoreres med bokstaver (og likte aldri Home-perioden hvor alle dekorerte med bokstaver og ord hjemme). En kollega påsto at jeg da bare var misunnelig fordi jeg ikke har sånn genser selv. 🤷🏼‍♀️ Altså, nei, jeg har ikke sånn genser fordi jeg synes den er stygg. Hadde ikke kjøpt den om den bare kostet 300,-.

Hvorfor driver folk og tillegger andre folk meninger de ikke har?? Forklar dere gjerne dere som holder på slik.

Anonymkode: 18dc5...47c

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Generelt så liker ikke folk å høre på negativitet. Hvis man sier hva man ikke liker, så bør man heller balansere det ved å si hva man liker. For eksempel hvis man ikke liker å gå på Egon, så kan man si at man liker å prøve nye ting istedenfor å si at man hater Egon. Eventuelt hvilke klær og interiør man liker. Sålenge man ikke fremstår som negativ i intensjonen med det man sier.

Anonymkode: 9b9fe...400

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men må du si du ikke liker dem da? Vet ikke hvilken setting det kommer opp, at du ytrer det.

Hadde jeg blitt spurt direkte, så er det innafor å si jeg ikke liker dem. Ellers i visse settinger, ville jeg heller valgt å si jeg skal ikke ha sånn. 

På samme måte som jeg svarer om mat jeg ikke liker. Så sier jeg aldri ved et mat bord st jeg ikke liker noe. Jeg skal ikke ha sånn,evnt tåler ikke om det er sant. Men derimot når folk maser etter jeg har sagt jeg ikke skal ha. Sier jeg først da, jeg skal ikke ha for jeg virkelig liker det ikke.

Anonymkode: 0c4a8...8a9

Skrevet

Fordi folk prøver å finne en mening i det andre sier. Mange er misunnelige når de sier negative ting om noe/noen. Derfor kan folk som ønsker å forstå motivet bak dine uttalselset finne på å anta at du er misunnelig når du sier noe negativt om noe.

Når det skjer har du en gylden mulighet til å øve på å tåle at ikke alle alltid forstår hvilke følelser som ligger bak dine uttalelser. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser stadig at negativt kritikk/negative meninger blir forklart med misunnelse. Hvorfor i alle verden skulle man være misunnelig hvis det er noe man f eks ikke liker? Det er tåpelig.

Et lite eksempel; jeg synes de svære strikkegenserne fra Hest med stor H'er på er stygge. Det var snakk om disse genserne på jobb og jeg sa da at jeg ikke synes de er noe fine, fordi jeg liker ikke at ting dekoreres med bokstaver (og likte aldri Home-perioden hvor alle dekorerte med bokstaver og ord hjemme). En kollega påsto at jeg da bare var misunnelig fordi jeg ikke har sånn genser selv. 🤷🏼‍♀️ Altså, nei, jeg har ikke sånn genser fordi jeg synes den er stygg. Hadde ikke kjøpt den om den bare kostet 300,-.

Hvorfor driver folk og tillegger andre folk meninger de ikke har?? Forklar dere gjerne dere som holder på slik.

Anonymkode: 18dc5...47c

Å!! Jeg er SÅ enig med deg - dette er en gjenganger her inne også, og jeg klikker hver eneste gang. 

Nei, jeg liker ikke *****, det betyr ikke at jeg egentlig er misunnelig eller sjalu 🤣

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Trenger su å si du ikke liker eller hater den genseren da? Kan du ikke bare holde stille om det? 
Hva om noen sitter å sier de hater tights og du sitter i en? 
Folk generelt liker ikke negativitet.. 

Det er mye misunnelse ute å går.. ser jo i kommentarfeltene.. en kjendis tjener 1 mill i mnd. Folk raser og 🤮🤮🤮 og det er ikke måte på hvor kvalmt og dritt det er. Vg får masse klikk og kommentarer akkurat som de ville oppnå.

En ts her inne startet også en tråd der sønnen hadde shoppet for 15.000 på ferie, folk gikk helt amokk og snakket om at gutten hadde dårlige foreldre og dårlige verdier og sikkert både mobber og det som verre var.. misunnelsen - janteloven er sterk

Anonymkode: 0b554...c8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (2 minutter siden):

Å!! Jeg er SÅ enig med deg - dette er en gjenganger her inne også, og jeg klikker hver eneste gang. 

Nei, jeg liker ikke *****, det betyr ikke at jeg egentlig er misunnelig eller sjalu 🤣

Ting jeg ikke liker bryr jeg meg heller ikke om, og har ikke behov for å fortelle og rope høyt om det jeg ikke liker. Folk liker ulike ting, og alle liker heller ikke det jeg liker. 

Om jeg kjøper meg en designlampe til 15.000 og noen har behov for å si at den både er stygg og at de ikke liker den?? Why?? 
Hadde folk sagt at brødfjøla jeg kjøpte på Euro pris var stygg?? Nei… 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke sagt noe på jobb om hestegensere når jeg tenker negative ting. Plutselig liker lederen din dem og blir gretten. Man kan kontrollere seg litt på jobb. Men privat kan elle med familie er det mer naturlig å snakke fra lævra tenker jeg. Vet ikka hva slags jobb du har da, eller hvor gammel du er, er voksen selv og har en jobb der jeg prøver å opptre litt proft. 

Anonymkode: 2a029...703

AnonymBruker
Skrevet

Masse ting jeg synes er stygge eller ikke liker, men det holder jeg for meg selv med mindre noen spør meg direkte om min ærlige mening. Hva er poenget med å spre negativitet? Kanskje noen blir såret? Da er misunnelsekortet lettere å ty til i stedet for å bli lei seg... 

Anonymkode: f484b...818

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ting jeg ikke liker bryr jeg meg heller ikke om, og har ikke behov for å fortelle og rope høyt om det jeg ikke liker. Folk liker ulike ting, og alle liker heller ikke det jeg liker. 

Om jeg kjøper meg en designlampe til 15.000 og noen har behov for å si at den både er stygg og at de ikke liker den?? Why?? 
Hadde folk sagt at brødfjøla jeg kjøpte på Euro pris var stygg?? Nei… 

Det er jo ikke slik at jeg går rundt å proklamerer hva jeg liker og ikke liker da - det er som regel i settinger hvor det blir spurt direkte om hva man synes om noe eller noen - for min del, helst her inne.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke slik at jeg går rundt å proklamerer hva jeg liker og ikke liker da - det er som regel i settinger hvor det blir spurt direkte om hva man synes om noe eller noen - for min del, helst her inne.

Da kan du spør deg selv.. hvorfor vil en ts vite hva folk ikke liker? 
Istedefor å finne ut hva hun selv liker? 
Jeg fokuserer heller på det jeg liker og det som er positivt enn å sitte å tenke ut hva jeg ikke liker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da kan du spør deg selv.. hvorfor vil en ts vite hva folk ikke liker? 
Istedefor å finne ut hva hun selv liker? 
Jeg fokuserer heller på det jeg liker og det som er positivt enn å sitte å tenke ut hva jeg ikke liker 

TS spør "hva synes du om dette" - jeg svarer hva jeg synes. Det er ikke å sitte å tenke ut hva jeg ikke liker.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

TS spør "hva synes du om dette" - jeg svarer hva jeg synes. Det er ikke å sitte å tenke ut hva jeg ikke liker.

Ok sånn ja.. ser enkelte tråder: hva er den styggeste byen i Norge typ. Hva er poenget? 

Skrevet

Eller når man kritiserer influencere. Ja, jeg er skitmisunnelig på en tenåring alenemor som nå har 0 utdannelse og tre-fire barn med like mange fedre og må forsørge familien med å selge de selv og barnas barndom på nettet🤣🤣 vrir meg av misunnelse.

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
BettyJane skrev (13 minutter siden):

Eller når man kritiserer influencere. Ja, jeg er skitmisunnelig på en tenåring alenemor som nå har 0 utdannelse og tre-fire barn med like mange fedre og må forsørge familien med å selge de selv og barnas barndom på nettet🤣🤣 vrir meg av misunnelse.

Men har det noe med deg å gjøre? Kan du ikke bare være fornøyd med deg og ditt? Så kan andre styre med sitt? 
Det påvirker jo ikke deg på noen måte? 
Nå har Anna Rasmussen tjent en formue og sikret seg og barna en god økonomisk framtid. Så noe riktig har hun jo gjort. 
Jeg selv er ikke typen til å være en influenser, men det er meg. Og jeg skjønner at ikke alle er som meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, når du absolutt må påpeke at du ikke liker noe oser det misunnelse. Hvorfor bruke tid og energi på noe du ikke liker og appåtil må poengtere det til andre? Da er det noe med den genseren som plager deg, ellers hadde du ikke hatt behov for å si det. 

Tenk hvor mye vi ser hver dag som vi egentlig ikke liker, men bryr oss ikke en døyt om? Ramser du opp alt dette til andre? 

Anonymkode: a2b1f...f96

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men har det noe med deg å gjøre? Kan du ikke bare være fornøyd med deg og ditt? Så kan andre styre med sitt? 
Det påvirker jo ikke deg på noen måte? 
Nå har Anna Rasmussen tjent en formue og sikret seg og barna en god økonomisk framtid. Så noe riktig har hun jo gjort. 
Jeg selv er ikke typen til å være en influenser, men det er meg. Og jeg skjønner at ikke alle er som meg. 

Når man faktisk tjener penger på å utlevere seg selv og barna sine, og reklamere for ting, er man et AS, og som kunde/leser er man i sin fulle rett til å si sin mening om firmaet. Jeg mente egentlig ikke en spesifikk influenser heller, bare nevnte typisk influencer-ting som ikke er misunnelsesverdig.
Har ingenting med meg å gjøre at f.eks Cubus selger klær laget av barn heller, men jeg er fremdeles i min fulle rett til å si hva jeg mener om det :)  Det er et AS, en jobb de har. Det skal man kunne kritisere.

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (5 timer siden):

Fordi folk prøver å finne en mening i det andre sier. Mange er misunnelige når de sier negative ting om noe/noen. Derfor kan folk som ønsker å forstå motivet bak dine uttalselset finne på å anta at du er misunnelig når du sier noe negativt om noe.

Når det skjer har du en gylden mulighet til å øve på å tåle at ikke alle alltid forstår hvilke følelser som ligger bak dine uttalelser. 

Nei, mange er ikke misunnelige når de sier noe negativt om noen. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trenger su å si du ikke liker eller hater den genseren da? Kan du ikke bare holde stille om det? 
Hva om noen sitter å sier de hater tights og du sitter i en? 
Folk generelt liker ikke negativitet.. 

Det er mye misunnelse ute å går.. ser jo i kommentarfeltene.. en kjendis tjener 1 mill i mnd. Folk raser og 🤮🤮🤮 og det er ikke måte på hvor kvalmt og dritt det er. Vg får masse klikk og kommentarer akkurat som de ville oppnå.

En ts her inne startet også en tråd der sønnen hadde shoppet for 15.000 på ferie, folk gikk helt amokk og snakket om at gutten hadde dårlige foreldre og dårlige verdier og sikkert både mobber og det som verre var.. misunnelsen - janteloven er sterk

Hvorfor trekker du konklusjonen om at det handler om misunnelse? Jeg har fint råd til å shoppe for 15 000, men kan da likevel synes det er teit å bruke 15 000 på en tacky Louis Vuitton veske eller på 150 stygge singleter fra Hennes og Maurits, eller på et par fjollete ubehagelige designersko? Samtidig som jeg fint kunne brukt 15 000 på håndsydde ridestøvler eller 40 000 på en bottega veneta - jeg synes bare helt oppriktig av Louis Vuitton og fillers og botox er råstygt.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, når du absolutt må påpeke at du ikke liker noe oser det misunnelse. Hvorfor bruke tid og energi på noe du ikke liker og appåtil må poengtere det til andre? Da er det noe med den genseren som plager deg, ellers hadde du ikke hatt behov for å si det. 

Tenk hvor mye vi ser hver dag som vi egentlig ikke liker, men bryr oss ikke en døyt om? Ramser du opp alt dette til andre? 

For en utrolig merkelig innstilling du har. Jeg liker ikke edderkopper, så da er jeg nok sjalu på at de har så mange bein? Jeg hater regn, så da er jeg nok misunnelig på… at dråpene får lov å falle på bakken…? Jeg synes fillers og botox er stygt, så da er jeg misunnelig på de som tar det? Jeg synes bilringer og cellulitter og gule fortykkede tånegler med sopp er stygt, så da er jeg misunnelig på de som har det? Jeg synes frityrstekt mat og ketchup er motbydelig, det må nok bunne i sjalusi…? 

Du må da høre selv at dette gir null mening?

Anonymkode: c2745...1a0

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ikke liker noe, eller synes noe er stygt, så føler jeg ikke noe særlig for det. Det er greit at andre velger seg det, men det er ikke noe for meg. Hvis jeg blir spurt så er det helt enkelt "ikke min stil", eller "ikke noe jeg prioriterer". Aldri "stygt". 

Derfor tror jeg de som går til totalangrep mot Hest-gensere, merke-vesker, med mer, egentlig bærer på en del følelser de ikke tørr å kjenne på selv. Mulig ikke misunnelse direkte over genser eller veske, men over penger de også gjerne skulle hatt og brukt på noe som betydde noe for dem. 

Anonymkode: 78343...417

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Et veldig godt poeng.

Gjennom dagen ser jeg biler jeg aldri kunne tenkt meg å eie, klær jeg aldri ville blitt sett i (det meste av hva jeg ser andre i, faktisk). 

Det registreres knapt, jeg tenker ikke over det en gang. 

Jeg klarer rett og slett ikke å føle så mye i forhold til andres valg, med unntak av om jeg skulle ønske jeg også hadde muligheten. Når man helst var den som skulle sittet på flyet til Maldivene er veien kort til å poengtere at det sikkert er alt for varmt der, og at man ikke bør fly så mye av hensyn til miljøet.  

Anonymkode: 78343...417

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...